Jump to content

1gen pyyhkijät..

Recommended Posts

Kirjoitettu

millainen tuon orkkis pyyhkijän katkaisian ja moottorin sielun elämä on? todennäköisesti mulla tuosta katkaisiasta on yksi napa pois kun ei ymmärretä miten siinä vois olla 2 nopeutta?? ja mites moottorin puolelle tulee piuhat? ::) olisko jollain kuvaa ehjästä katkaisiasta ja moottorilta missä piuhat?

Kirjoitettu

Katkaisijassa pitäisi olla 3 pinnaa, eli pissapoika (kun nappi painetaan pohjaan), hidas ja nopea pyyhintä myötäpäivään käännettäessä. Katkaisin on maadoittava mikä varmaan selittää tuon dilemman. Alkuperäisessä johtosarjassa katkaisijalla tuli sininen, tummansininen ja vaaleansininen johto. Pyyhkijän moottorilla nuo samat kolme johtoa ja lisäksi kaksi pinnaa joihin tulee +12 Vdc, keltainen johto.

Kirjoitettu

Intouduin selvittämään vielä enemmän tuon pyyhkijän moottorin saloja. Itse pyyhkäimelle menee laitteen päällä olevat kolme pinniä. Vasemmanpuoleinen on hitaan liikkeen miinus, keskimmäinen on yhteinen plus ja oikeanpuoleinen on nopean liikkeen miinus. Hitaan puolen vastus on 5 ohmia ja nopean 1,5 ohmia. Hidas pyörii edestä katsottuna vastapäivään ja nopea myötäpäivään.

Oheisessa kuvassa pyöritystä hitaalla ja mittarissa virtalukemat Nopealla moodilla virtaa kului n. 2,5 A. Omasta värkistä olen poistanut rikkinäisen pissapojan sisukalut joten kuvassa näkyy vain pissapojan kuoret ja muovista tehty peitelevy pissapojan vasemman puoleisessa päässä. Myös pissapojan liittimen pinnit lähti samalla kertaa pois ja niistä on muistona enää lävet tuossa kuoressa.

HidasVastakarvaan.jpg}

Kirjoitettu

moro, täytyy näyttää nämäm sun tutkimukset tuollemun sähkä inssille ;D jos se hoksais tuon jutun..

kiitoksia avusta..

Kirjoitettu

Nyt tuli Spede elämys: "voi rähmä!" Toi mun pyyhkyttimen mosa on hajonnut. Ei se voi vaihtaa suuntaa kesken liikkeen, elikkäs siellä on käämit kyrvähtäny oikoseen joltain väliltä.

Mun paras arvaus olis mittausten perusteella, että oikealla tulee plus, keskelle nopean miinus ja vasemmalla hitaan miinus. Niin sen pitäis toimia. Katkaisijaa en ole mittaillut mutta sen pinni järjestyksenhän voi testata yleismittarilla katkaisijan runkoa vasten.

• 4 weeks later...
Kirjoitettu

AnttiK tällainen moottori ja katkaisin.. onko kaikki mulla noiden osalta ok?

IMG_0062.JPG}

Kirjoitettu

Äkkivilkaisulla ihan tavalliselta näyttää. Tarttee jatkaa tutkimuksia.  ??? Katotaan jos vaikka sais tuosta omasta kökkänästä savua pihalle!

• 2 weeks later...
Kirjoitettu

Nonniin, nyt on asia ratkaistu. Olisi pitänyt heti alkuun mitata myös tuo katkaisin. Katkaisijassa pissapoika on keskimmäinen pinni, hidas nopeus on kuvassa oikea ja vasen pinni ja nopea pyyhintä pelkkä vasen pinni. Se ns. "syöttö" tulee siis katkaisija rungon kautta (miinus sähkö).

Eli mun moottori ei ollut rikki kuten aiemmin kirjoitin, vaan siihen pitää syöttää miinus sähkö hitaalla nopeudella vasempaan ja keskimmäiseen pinniin ja nopealla vain keskimmäiseen. Yhteinen plus on siis edestä katsottuna oikealla. Kaikki pinnit on ainakin mun moottorissa eristettynä maista. Ja ämpäreistä vielä, nopea syö sen 2,5A ja hidas reilut 4A.

Skema.jpg}

• 3 years later...
Kirjoitettu

mites mul mahtaa olla moottorin laita?ku painaa pissapojasta niin sulat lähtevät liikkeelle,mut sit taas ku väännät niin et normi pyyhintä niin ei tapahdu mitään ei kummassakaan asennossa.mistä lähtisin vikaa etsimään?

neuvoja otetaan vastaan. *clap* *clap*

Kirjoitettu

Ite ottaisin ensin katkaisijan käteen ja mitailisin ihan vain ohmisesti sen toimintaa. Kuulostaa äkkiseltään kaatkaisija vialta.

mites mul mahtaa olla moottorin laita?ku painaa pissapojasta niin sulat lähtevät liikkeelle,mut sit taas ku väännät niin et normi pyyhintä niin ei tapahdu mitään ei kummassakaan asennossa.mistä lähtisin vikaa etsimään?

neuvoja otetaan vastaan. *clap* *clap*

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...