Jump to content

-77 400 ahdetuksi??


Tipi -77

Recommended Posts

Olisko jollain antaa vinkkejä jos vaikka remmittäisin Tipin ?

 

Eli helvetinmoinen paperi sota mutta minne ja mistä kyseiset paperit ym.ym.

 

vai pidänkö vaparina??

Link to comment
Share on other sites

tarviiko tuossa muuta, kuin etsit mallisarjan tehokkaimmasta tiedot, muutat jarrut ja muun alustan vastaavaksi ja sitten dynolaput ahtimen kanssa ettei tehot ole yli 20% enemmän.

Link to comment
Share on other sites

Mutta tuskin sitä nyt konttorille kelpaa mikä tahansa lappunen et kato tossa sanotaan et -69 tarnsussa on rumpu jarrut ja siin on 500 kaakkia

Link to comment
Share on other sites

Mutta tuskin sitä nyt konttorille kelpaa mikä tahansa lappunen et kato tossa sanotaan et -69 tarnsussa on rumpu jarrut ja siin on 500 kaakkia

ei varmaan mikätahansa, mutta esim kopio varaosakirjasta käy.
Link to comment
Share on other sites

Eihän nämä tarpeelliset selvitykset ihan heti aukene. Kun mennään aika laillisuuden rajoilla näissä, niin omista asioista julkisesti kertojia on vähän. Kannattaa varmaan seurailla jäsenten ahdettujen autojen topicceja ja kysellä sitten kavereilta suoraan mitä kannattaa tehdä. Myös paikkakuntakohtaisia ja katsastuskonttorikohtaisia eroja on pykälien tulkinnassa ja tuntuu, että koko ajan ollaan näitäkin asioita tiukentamassa. Tänään muutoskatsastettu auto ei menekkään enää vuoden päästä läpi jne... Eli Ake myös ohjeistaa katsastuskonttoreita koko ajan yksitysikohtaisemmin ja väärin tekemisestä aiheutuu sanktioita, jopa katsastustoiminnan lopettaminen.

 

Eli kannattaa tosiaan jutella jonkun kerholaisen kanssa joka on ko. asiat tehnyt. Tänne avoimeen topicciin tuskin parempaa vastausta saat.

Link to comment
Share on other sites

Tuon ikäseen riittää ku pystyt esittää konttorilla että autosi vastaa saman mallisarjan auton tehokkainta jarrujen osalta ja viet dynolapun jossa todistat että siihen mallisarjan tehokkaimpaan nähden ahtimella varustettuna ei ole tehoja nostettu yli +20%. Ja tuon tiedon pitäs olla jopa faktaa, sama mille konttorille meet  ::)

Link to comment
Share on other sites

Myös paikkakuntakohtaisia ja katsastuskonttorikohtaisia eroja on pykälien tulkinnassa ja tuntuu, että koko ajan ollaan näitäkin asioita tiukentamassa. Tänään muutoskatsastettu auto ei menekkään enää vuoden päästä läpi jne...

Vellu kirjoittaa asiaa ja just tuo ylläoleva harmittaa eniten. Itsekin kävin juttelemassa muutamasta muutosajatuksesta konepuolelle ja erilaiset vastaukset saa eri konttoreilta ja insseiltä  >:(

 

Link to comment
Share on other sites

Vellu kirjoittaa asiaa ja just tuo ylläoleva harmittaa eniten. Itsekin kävin juttelemassa muutamasta muutosajatuksesta konepuolelle ja erilaiset vastaukset saa eri konttoreilta ja insseiltä  >:(

 

 

Yleensähän ne poikkeavuudet johtuu just siitä että osa insseistä TIETÄÄ ja osa ARVAILEE, kyllä pitäs mennä samalla kaavalla joka paikassa kunhan on tarkistettu ensin pykälät ihan "kirjasta"...  ::)

Link to comment
Share on other sites

Faktoja:

-----------

 

"Muutoskatsastus

Moottorikäyttöinen ajoneuvo ja siihen tai sen perävaunuun kytkettävä ajoneuvo on ennen sen ottamista käyttöön esitettävä muutoskatsastukseen, jos ajoneuvon rakennetta tai käyttötarkoitusta muutetaan olennaisesti tai siihen liitetään tai siitä poistetaan osia tai varusteita, jotka muuttavat merkittävästi ajoneuvon ominaisuuksia tai käyttötarkoitusta. Ajoneuvo on esitettävä muutoskatsastukseen myös, jos ajoneuvoon kohdistuvan veron tai maksun edellytykset muuttuvat taikka ajoneuvon luokittelu- tai alaluokittelutieto ei enää pidä paikkaansa."

 

"Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon."

 

 

"Moottorin vaihto

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:

 

c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna; tätä tehokkaamman moottorin vaihto edellyttää tässä momentissa mainitun muutoskatsastuksen lisäksi 4 §:n 2 momentissa mainittua poikkeuslupaa sekä vähintään moottorin tehoa vastaavien jarrujen asentamista ja tarvittaessa myös heilahduksenvaimentimien vaihtoa ja rakenteiden vahvistamista vastaamaan kohonnutta moottoritehoa"

 

"Auton, jota koskevat E-säännön n:o 15/03 mukaiset tai lievemmät pakokaasupäästövaatimukset, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää alkuperäistä autoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset."

 

"Ottomoottorilla varustetulle ajoneuvolle, joka on otettu käyttöön vuonna 1978 tai myöhemmin, sekä dieselmoottorilla varustetulle ajoneuvolle, joka on otettu käyttöön vuonna 1980 tai myöhemmin, suoritetaan pakokaasupäästöjen tarkastus 6 §:n 3 momentissa mainitun direktiivin liitteessä II olevan 8.2 kohdan mukaisesti tässä pykälässä säädetyin poikkeuksin."

 

 

 

Tulkinta tässä nimenomaisessa tapauksessa:

-----------------------------------------------------------

 

Voi ahtaa. Teho ei saa olla yli 20% vertailumoottorin tehoa suurempi (dynolappu). Pakokaasupäästöjä ei mitata (vm 1977). Jarrut ja alusta pitää vastata mallisarjan tehokkainta autoa (todistus).

 

Lisäinfoa: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921714

 

 

Ja katsastusinssit puhuu näistä asioista yleensä ottaen mitä sattuu. Monet välttelee varmasti tarkoituksella tällaisten laitteiden hyväksymistä. Se katsastusinssi on nimittäin jonkinmoisessa vastuussa hyväksymästään muutoksesta.

 

Link to comment
Share on other sites

Sitten on vielä tämä joka tuli mulla vastaan ennen tuota 20 prosentin sääntöä:

 

2 luku

 

Moottorinmuutokset

 

3 §

Moottorinvaihdon yleiset edellytykset

 

4. Moottorin vaihtoa ei saa suorittaa, jos auton omamassan suhde moottorin nettotehoon muutoksen jälkeen on pienempi kuin 7 kg/kW.

 

 

Link to comment
Share on other sites

edelleen jos haluaa ja osaa asian oikein perustella niin saat anoa POIKKEULUVALLA vaikka kuinka tehokkaan koneen asennusta autoosi toki anomus ei ole ilmainen ja se pitää maksaa vaikka päätös olisi kielteinen.

Link to comment
Share on other sites

Yks pikku juttu on vielä..... mut ei kait se mitään haittaa.. (MUUTA KUIN MINUA)

 

auto on vm.-77 mut joku idiootti on joskus hyväksynyt lapun jossa käyttöön otto vuosi on -78

 

arvatkaa vaan kuka saa mittauttaa päästöt..... >:(

 

Link to comment
Share on other sites

joo,mutta ahtimen katsastukseen tuo ei vaikuta mitään.. paitsi,että pitää mennä normiarvoista läpi. mutta ei tarvii laittaa tyhjää kattipönttöä putkeen  m/

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...