Jump to content

betonia lohkoon

Jarno

Recommended Posts

Kirjoitettu

tarttis ko. toimenpide suorittaa,mutta ei MITÄÄN käryä koko touhusta  :-X

od'lta löysin seuraavanlaisen ohjeen. tuo ohje on pikku-parsaan,mutta kuitenkin...

"Ensin roput kylkeen ja runkopukit momenttiin. Muutkin vesitilaan menevät reijät on tukittava riippuen kuinka korkeen täytön tekee, mulla riitti pari jakopäänkopan pulttia kierteisiin. Sitten valamaan yks puoli kerrallaan, dekkitaso vatupassilla suoraan pitkittäin ja poikittain. Mä täytin vesitiloista kolmasosan, jolloin betonipinta tuli suunnilleen männän laen tasalle männän ollessa alhaalla, mullakin siis 360 lohko ja akseli 4" iskulla. Mittasin ensin vedellä kuinka paljon ainetta tarvii.

Seuraavaks on kriittisin vaihe, sotkun sekottaminen. On tärkeää saada seoksesta sopiva jotta homma onnistuu. Mitä jäykempi seos, sitä vahvempi siitä tulee, mutta liian jäykkää seosta et saa levittymään lohkossa millään. Siellä on aika ahtaat raot mistä sen pitää mennä, eli mun neuvo on että tee melko juokseva velli. Kaada velli sisään tasasesti kaikista mahdollisista vesireijistä dekkitasossa jotta saat sen joka nurkkaan menemään. Lohkon ulkolaita on helppo koska siinä on isot reijät joka välissä, mutta sisälaita onkin pahempi. Päädyissä on isot reijät, mutta keskellä pyttyjen välissä vain pienet reijät ja yhessä välissä ei reikää ollenkaan. Vesipumpun reijästä pääsee kattomaan ton puolen kun näyttää valoa jollain kynälampulla toisesta päästä. Mulla meinas tulla tuska tossa kohtaa kun seos oli vähän liian jäykkää eikä mennyt joka paikkaan, eikä tonne joka väliin pystynyt kaatamaan. Jouduin itseasiassa vähän korjailemaan ja valamaan uutta massaa jo kuivuneen päälle, mikä ei oo suositeltavaa, toivottavasti ei rupee irtoilemaan käytössä.

Massan saa levittymään hyvin kun antaa täryä lohkon kylkeen. Mulla oli piikkausporakone johon väsäsin puupalikka "kärjen". Kun aine on sisällä niin ei oo kauheesti aikaa saada sitä levittymään, se rupee jähmettymään jo jonkun viiden minuutin päästä.

Kun saat yhden puolen tehtyä, vedä kansi momenttiin päälle ja jätä jähmettymään. Vuorokauden päästä voit tehdä toisen puolen. Muutama viikko ois sitte oltava levossa ennen kun voi koneistuksia tehdä.

Moroson short fill on kaksi kannua, mutta mulla ei tohon täyttöön menny kun yks kannu. Jos laitat koko satsin, eli kannu per puoli niin vesitiloista täyttyy 2/3."

-poikkeaako sbc'n betonointi tuosta jotenkin?  mistä rei'istä pitää velli ajaa sisään,että menee jokapuolelle ja paljonko kipataan?

Kirjoitettu

Toi on erittäin hyvä ohje. Tärkeintä on tajuta että laasti kovettuu tosiaan alle 5 minuutissa. Ja 1/3 täyttö on ok katukoneeseen, vesiproppujen alareunan tasolle. Jos tekisin nyt uudestaan niin laittaisin tratit jokaiseen kannen vesireikään ennen kaatelua, ettei tarvii liiemmin tähtäillä sen jumalattoman nopeasti jähmettyvän vellin kanssa. Ja melko juoksevaa ainetta kannattaa tehdä. Taitaa 1 moroson kannu riittää SBC:n 1/3 täyttöön. Ei muuta kun valuhommiin sitten vaan. 

• 2 weeks later...
Kirjoitettu

Tosiaankin tratti ja joku pitkä "hitsauslanka" yms. jolla pääset tarvittaessa tökkimään velliä kannenpultin rei ístä että levittyy tasaisesti. Lisäksi koputtelin kumivasaralla lohkon kylkeen.

Kirjoitettu

minä jätin proput kyljestä auki, niin niistä näki paljonko tavaraa on sisällä.. ja samalla näki milloin pinta on proppujen tasalla.

Lohkon tein puolisko kerrallaan, niin että se oli vaaterissa pukissa.

Täryytin iskuporalla, mutta se oli liian onneton ja sitten lopuksi hakkasin lohkon kylkeen kakkosnelosella tai pidin kakkosnelosta dekkitason päällä ja paukutin vasaralla kakkosnelosta.

Aika raakaa, mutta muute ei tasoittunut.

Tuohon ohjeeseen ehkä lisäisin että putket on hyvä porata tai hoonata vasta homman jälkeen.

Itse en tosin mitannut rymppäsikö kura putkia yhtään, mutta en myöskään halunnut ottaa sitä riskiä.

Ainakaan SBC lohkossa pukit eivät aiheuta vääntöä noin pitkälle, mutta itse laitoin ne kuitenkin paikoilleen, kun helppo homma on.

Kansia en laittanut, koska pinta jäi joka tapauksessa niin kauas dekkipinnasta.. toisaalta sekään tuskin haittaa =)

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...