Jump to content

3gen camaron virtalukon vaihto


Guest Outlaw

Recommended Posts

entä jos ei taivu? :D tuossa juuri tutkailin auton sähköjä, aiemmin bensapumppu pyöri kun virrat laittoi päälle mutta vaihdoin johtosarjan ja boksin niin nyt ei enään pumppukaan pyöri (5,7 moottorin tilalle tuli 5.0 kun saatui olemaan valmiina ja tuo 5,7 hukattu jonnekki joten sähköt 5 litraisesta)

Tatteis oikeastaan tietää mikä ikäinen oli alkuperäinen 5.7 ja uus 5.0 että vois alkaa etsiä täsmääkö edes ecm boksit jne..

Link to comment
Share on other sites

Tatteis oikeastaan tietää mikä ikäinen oli alkuperäinen 5.7 ja uus 5.0 että vois alkaa etsiä täsmääkö edes ecm boksit jne..

 

ainiin sori, auto on -89 ja motti on -88 mallin camaro, (vanhemmassa ei tietty ollu tuota vatsia, ) ja eikös tuo ecm boksi ole tuo kojelaudan sisuksissa oleva iso metalliloora? sen vaihdoin tuonne myös on tuon 5litraisen koneen oma kuten johdot pellin alla..

Link to comment
Share on other sites

Nyt en ole varma onko -88 jo ajonesto joten kirjoitan kun se olisi. Kuvan mukainen liitin löytyy rattiputken vierestä ja tohon liittimeen sitten tartteis koittaa 15 erillaisella vastuksella josko vats kytkeytyisi pois. Toinen vaihtoehto olis että pyydät joltain joka osais polttaa sulle uuden chipin jossa vats valvonta on klikattu pois.

Tässä lista vastusarvoista milla tartteis koittaa.

1———— 0.402

2———— 0.523

3———— 0.681

4————-0.887

5————-1.130

6————-1.470

7————-1.870

8————-2.370

9————-3.010

10————3.740

11————4.750

12————6.040

13————7.500

14————9.530

15————11.801

vats_liitin.jpg.17b6e7d9e623157754ddc2d4d1624eda.jpg

Link to comment
Share on other sites

Riippuu melko paljon sähköjen/virtalukon vuosmallista. Tais olla 90 alkaen tuli ajonestot. Avaimessa on siru, virtalukossa koskettimet avaimelle ja kojelaudan alla boxi joka kertoo ruiskun boxille ja startin releelle jotta saako lähteä käyntiin.

Ilmeisesti nykyinen ruiskun boxi ja johdot on 90+ jos ajonesto on kerran päällä. Jos on vanhempi niin vika on jossain muualla.

Security-valon hoitaa se ajoneston oma boxi eli ei tunnista avainta jos valo palaa eikä anna startata.

Ajonesto on sinänsä ohitettavissa helposti jos on toimiva avain tallessa ja sähköt "viralliset". Jos ei niin teettää vähän enempi töitä.

Link to comment
Share on other sites

Olin näköjään hidas...

88 vehkeissä ei pitäis olla VATSia joten jos bensapumppukaan ei pyöri on vika muualla. Onhan se virtalukon tanko jossain säädöissä ja yleensäkin paikallaan jos ei mitään tapahdu? Eli tuleeko autoon "virrat" päälle?

Startin estävä rele on kuskin kicpanelin alla suunnilleen konepellin kahvan kohalla.

Link to comment
Share on other sites

joo siis auto on 89 ja siinä on nyt ja edellisessäkin virtalukossa tuo tunnistin piuha, mutta ei ole ollut minun omistuksen aikana ytäkään avainta tuohon rojektiin joten alettava koittamaan nuita vastuksia, kauankos oli se odutus aika tuossa kokeilujen välillä jos ei sammu security/bensapumppu ei pyöri...

 

ja juu tuo motti ja sähköt moottoritilassa on -88, tuolta startin releeltä huijjaamalla sain starttaamaan mutta pumppu ei tuu mukaan... ja virrat tulee kun pistää virrat on asentoon...

Link to comment
Share on other sites

Kun ECM on vuosimallista -88 ja suurinpiirtein tähän tyyliin kun ohitat tuon "starter enable" releen, mikä on kuskin jalkatilassa kick panelin takana, niin VATS on täysin poistettu käytöstä.

 

Muistaakseni paksu keltainen tulee virtalukolta ja paksu vihreä menee startille.

starterenablereley.jpg.cfc5285c519a90ae079ec5d90278bf79.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hmmm...

Chiltonin korjausoppaan mukaan myös 88 (ainakin TPI) menee vatsilta johto ECM-lle eli olisko niissä sittenkin..

Olettaen että johtosarjat on kunnossa niin vastuksilla kokeilemalla saattais selvitä.

En nyt mene takuuseen mutta minusta bensapumpun pitäis hörähtää silti vaikka ajonesto olis päällä...

Link to comment
Share on other sites

niin joo ja tuo -88 on tbi ja nykyään kaasarilla, meen nyt kattoo noita johtoja ja muuta kivaa josko siitä jotain selviäisi...

 

Thirdgen.orgin mukaan VATS tuli -89. Onko siinä nyt oleva kone varmasti oikealta vuosimalliltaan -88? Ja jos se on ex-tbi ja nykyinen kaasari, niin onko sulla silti siellä ECM kiinni?

Link to comment
Share on other sites

Thirdgen.orgin mukaan VATS tuli -89. Onko siinä nyt oleva kone varmasti oikealta vuosimalliltaan -88? Ja jos se on ex-tbi ja nykyinen kaasari, niin onko sulla silti siellä ECM kiinni?

 

kyllä kai se on, on siinä tuo ECM jonka päällä kyllälin lukee tussilla kirjoitettuna chevrolet tbi -87, kuinkas noissa eroaa tuo bensapumpulle tuleva virta? epäilen että jollain hyppylanka johdolla sais tuon pumpun pyörimään niin johan auton pitäisi käydä (tuo startin rele on jo ohitettu mutta pumppu ei vieläkään pyöri)

Link to comment
Share on other sites

kyllä kai se on, on siinä tuo ECM jonka päällä kyllälin lukee tussilla kirjoitettuna chevrolet tbi -87, kuinkas noissa eroaa tuo bensapumpulle tuleva virta? epäilen että jollain hyppylanka johdolla sais tuon pumpun pyörimään niin johan auton pitäisi käydä (tuo startin rele on jo ohitettu mutta pumppu ei vieläkään pyöri)

Katsos mikä numero on siinä -87 tbi boksissa on.

Link to comment
Share on other sites

Onko konehuoneen johtosarja vielä olemassa/paikallaan? Siis se tbi. Rintapellissä pitäis olla b-pumpun rele ja öljysuodatinjalassa tai jakajan takana painekatkaisija pumpulle. Boxi hoitaa alunperin vain paineen noston 2sek jonka jälkeen ollaan painekatkaisijan varassa. Tarkoitus sammuttaa kone jos öljynpaineet katoaa.

Toisekseen kaikki ruiskun maadoitukset tulee vänkärinpuolen kannen päästä.

Eikä boxin toiminnasta ei ole enää mitään takeita jos ei siinä ole enää antureita kiinni (mm kaasuläppä eli tps)

Tee jostain sille bensapumpulle suora ohjaus virtalukolta?

Link to comment
Share on other sites

Tuli muuten mieleen sellanen, että siellä tankissa oleva (TBI:n?) bensapumppu lykkää vissiin jotain 12psi painetta. Kaasarin kanssa pitäis olla jotain reilu 5psi?

Ootko laittanu säädettävän regulaattorin bensalinjaan ennen kaasaria?

Link to comment
Share on other sites

joo ei tolla boksilla mitään virkaa oo, tuossa kotin g nastaan virtaa niin johan tuli pumppuun elämää, en aio laittaa tuota boksia takas joten rakentelen tuolle pumpulle jotain...

Eli ongelma ei ollu ajonesto...

Ruiskun mallista ja iästä riippuen nopeusmittari kiertää boxin kautta. Eli jos ei mittari toimi niin vaatii boxin ohituksen Speedometer bufferilta (keltainen rasia "hanskalokeron" takana) suoraan mittarille. Lisäks turbiinilukko lakkaa toimimasta jos ei boxilla ole enää antureita minkä perusteella toimii.

Link to comment
Share on other sites

Tuli muuten mieleen sellanen, että siellä tankissa oleva (TBI:n?) bensapumppu lykkää vissiin jotain 12psi painetta. Kaasarin kanssa pitäis olla jotain reilu 5psi?

Ootko laittanu säädettävän regulaattorin bensalinjaan ennen kaasaria?

 

joo oon laittanu regun, pitää siihenkin vaan nuo liitännät uusia vielä...

 

ei näy mitään keltaasta boksia tuola.. mites tuo turbiini lukko homma toimii?

Link to comment
Share on other sites

ei näy mitään keltaasta boksia tuola.. mites tuo turbiini lukko homma toimii?

On vähän piilossa aivan nahkapussin takana n. 10x8cm kirkkaan keltainen muovirasia.

Saattaa toimia ilmankin muutoksia. Kannattaa kokeilla ensin.

 

Turbiinilukkoa ohjaa alunperin ruiskuboksi suunnilleen kaikkien koneen antureiden perusteella.

Saa toimimaan ilmankin mutta ei niin sujuvasti ku alunperin.

Kaverin Ponussa (Megasquirt) viritettiin toimimaan pelkän kaasun asennon perusteella eli lukitsee vain pintakaasulla. Ei oikein hyvä mutta parempi bensankulutuksen kannalta ku ei ollenkaan.

Joskus nähny jotain valmiitakin ohjauspalikoita ja alipainekatkaisijoita myynnissä.

 

Lukko ei oo sinänsä pakollinen. Vaikuttaa eniten bensankulutukseen maantiellä ja laatikkoöljyjen lämpenemiseen.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...