HFB Posted August 13, 2008 Share Posted August 13, 2008 rupes askaruttaa näitte tomaattien käyttö. Kun aina olen lukenu ja kuullu puhuttavan mite sitä lootaa oikee käytetään... Mielestäni yleensä on ollu homman nimi että D:llä ajetaa ja OD:llä sit matka-ajoa, right? Lueskelin vaan tossa ton käyttiksen owner's manualia ja siin lukee näin: AUTOMATIC OVERDRIVE : this position is for normal driving. If you need more power for passing, and you're - going less than 55km/h, push your accelerator pedal about halfway down- - going about 55km/h or more, push the accelerator pedal all the way down. You'll shift to the next gear and have more power. DRIVE: This is ALSO used for normal driving, but it offers more power and lower fuel economy than automatic overdrive. ja niinpoispäin. Link to post Share on other sites
balez Posted August 14, 2008 Share Posted August 14, 2008 sanotaan, vaikka näin... Hussolta sain ohjeet, jotta isolla D:llä senkun laskee menemään ja jos tuntuu leikittävän niin mennään pakkovaihteilla... sama oletko kaupungissa vai missä.. tätä olen toteuttanut sen jälkeen.. Link to post Share on other sites
Sturmer Posted March 15, 2012 Share Posted March 15, 2012 Hieman lainaten tätä. C1500 projektissa on hyvin löysä rattivaihdekeppi. Välillä hankaluuksia saada oikea vaihde silmään kun juuri mitään pykälää neutraalin, R ja D välillä. Olisko mitään temppua saada tuota paremmaks? Vaihteisto TH700 Link to post Share on other sites
camaro82 Posted March 16, 2012 Share Posted March 16, 2012 Hieman lainaten tätä. C1500 projektissa on hyvin löysä rattivaihdekeppi. Välillä hankaluuksia saada oikea vaihde silmään kun juuri mitään pykälää neutraalin, R ja D välillä. Olisko mitään temppua saada tuota paremmaks? Vaihteisto TH700 Tuossahan vaihteensiirto tapahtuu vipujen välityksellä ja sun tapauksessa vipujen nivelet on väljistyneet. Auton alla on myös sellainen vaakatanko (liittyen vaihdevivustoon) jonka kiinnikkeiden reiät kuluu usein soikeiksi. Niitä vaan huoltamaan Link to post Share on other sites
Paablo Posted March 16, 2012 Share Posted March 16, 2012 Balez, eli liikkeelle lähtökin isolla D:llä? Link to post Share on other sites
balez Posted March 17, 2012 Share Posted March 17, 2012 Balez, eli liikkeelle lähtökin isolla D:llä? niin mä ajoin kun ajelin normi ajot. eikä se siitä hajonnut ja laatikoista vähän tietävä neuvoi tekemään niin mikä jottei. tähänhän tuntuu olevan tuhat mielipidettä. jos haluut ni voit ajaa myös pikkuDlla ja heittaa isoilla teillä ison D:N. asia erikseen jos alat hinaa jotain peräkärryä äffän perässä Link to post Share on other sites
Paablo Posted March 17, 2012 Share Posted March 17, 2012 Vähän offtopic mutta mulla on viissiin sitten joku "aavikkoperä" kun 100 lasissa kierrokset jää vielä reippaasti alle kahden tonnin.. Link to post Share on other sites
Chevy Posted March 17, 2012 Share Posted March 17, 2012 "aavikkoperä" 2.73 Link to post Share on other sites
F350 Posted March 17, 2012 Share Posted March 17, 2012 niin mä ajoin kun ajelin normi ajot. eikä se siitä hajonnut ja laatikoista vähän tietävä neuvoi tekemään niin mikä jottei. tähänhän tuntuu olevan tuhat mielipidettä. jos haluut ni voit ajaa myös pikkuDlla ja heittaa isoilla teillä ison D:N. asia erikseen jos alat hinaa jotain peräkärryä äffän perässä Kaupunkiajossa vakiolaatikko pukkaa nelosen päälle vähän turhan aikaisin, jolloin kierrokset jää todella alas. Tästä on seuraa että laatikon öljynpaineet jää alas ja teoriassa on mahdollista että laatikko alkaa luistamaan, kun paine ei riitä pitämään kytkinpintoja lukkossa. Link to post Share on other sites
Chevy Posted March 17, 2012 Share Posted March 17, 2012 Kaupunkiajossa vakiolaatikko pukkaa nelosen päälle vähän turhan aikaisin 48-50 vauhdissa 4L60E lootalla Link to post Share on other sites
Crisis Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 Kaupunkiajossa vakiolaatikko pukkaa nelosen päälle vähän turhan aikaisin, jolloin kierrokset jää todella alas. Tästä on seuraa että laatikon öljynpaineet jää alas ja teoriassa on mahdollista että laatikko alkaa luistamaan, kun paine ei riitä pitämään kytkinpintoja lukkossa. Tasta syysta TH700 tai 4L60 kanssa tykkasin ajella D silmassa kylilla. OD paalle sitten maantielle (sallii nelosvaihteen tai ylivahteen kayton). Ei se aski rikki mene jos leikkii pakkovaihteillakaan. OD on vaha liian pitka kaupungissa, mutta en usko etta laatokko siita rikki menee (vakio autossa), ellei ole viritetty vaantohirmu/duunattu aski. Link to post Share on other sites
Woodpecker Posted May 12, 2012 Share Posted May 12, 2012 Kaupungissa ja taajamassa itse ajan aina D Maantie matka-ajo OD 3,5km työmatkan saatan taittaa kakkosella.Ompahan öljypumpuissa vähän enempi kierroksia. Kylmä kone ja laatikko, ylämäkeä ja liikenne valoja. Kertokaapas mitä haittaa on vaihteella jarruttamisesta? Link to post Share on other sites
Senior Posted May 12, 2012 Share Posted May 12, 2012 Kertokaapas mitä haittaa on vaihteella jarruttamisesta? Ei mitään. Link to post Share on other sites
Woodpecker Posted May 12, 2012 Share Posted May 12, 2012 Ei mitään. Tarkoitan että haittaako jos kiskoo vauhdista pienempiä pesään? Joidenkin mielestä tämä ei suotavaa Link to post Share on other sites
CamKin Posted July 13, 2014 Share Posted July 13, 2014 Mitäs eroa näissä ajovaihteissa on: -OD, matka ajoa ja normaalia ajo. Entä verrattuna D:n ja 2:n...? Onko vaihdelaatikon kautta otettavissa enemmän voimaa käyttöön vaikka kumin poltto yrityksiin? Manuaalissa pelotellaan moottori ja vaihdelaatikko rikolla jos ajelet D:llä tai 2:lla. Link to post Share on other sites
Arveccio Posted September 21, 2014 Share Posted September 21, 2014 Eikait deessä ja oodeessä ole muuta eroa kuin että deellä nelonen ei mene silmään? od:lla oon ajellu kaikki ajot sekä foordin että geeämmän laatikoilla eikä ole ollu mitään ongelmia. Se enemmän tehoa D:llä tarkottaa vaan sitä että maksimissaan kolmonen on silmässä -> korkeemmat kiekat ja enemmän tehoa. Syy polttoainetalouden eroihin luulis olevan päivänselvä. Link to post Share on other sites
Puuhis Posted September 21, 2014 Share Posted September 21, 2014 Rasittaa laatikkoa/kytkintä jos od:llä ajelet kaupunkinopeuksissa. Link to post Share on other sites
Chevy Posted September 21, 2014 Share Posted September 21, 2014 Rasittaa laatikkoa/kytkintä jos od:llä ajelet kaupunkinopeuksissa. höpö höpö Link to post Share on other sites
TexFinn Posted September 21, 2014 Share Posted September 21, 2014 höpö höpö Jep. Link to post Share on other sites
pile Posted September 22, 2014 Share Posted September 22, 2014 Mulla kans on ollu noita automaatteja varmaan 30 v ajan enkä oo koskaa erikseen ajellu taajamas d tai od hyvin on pelanneet. Se on automaatti laatikon tehtävä tietää mikä vaide pitää olla milloinkin päällä, mitäs on automaattilaatikoksi ruvennu. Nuo muutamat laatikon aukaisut mitä matkan varrella on tullu on johtuneet aivan jostain muusta kuin taajamassa ajetuista od kilometreistä. Link to post Share on other sites
rokzetä Posted September 22, 2014 Share Posted September 22, 2014 Mitäs eroa näissä ajovaihteissa on: -OD, matka ajoa ja normaalia ajo. Entä verrattuna D:n ja 2:n...? Onko vaihdelaatikon kautta otettavissa enemmän voimaa käyttöön vaikka kumin poltto yrityksiin? Manuaalissa pelotellaan moottori ja vaihdelaatikko rikolla jos ajelet D:llä tai 2:lla. sellanen käsitys et alkuvuosien loikkarivaihteisilla 82-87? 200,700:lla oli jotain väliä kummalla ajaa.tuon ajan vanilla,subella,blazerilla voi olla terveellisempää vetää taakkaa D:llä kaapunkinopeuksissa. Link to post Share on other sites
Woodpecker Posted September 26, 2014 Share Posted September 26, 2014 Mistä minä olen saanut päähäni että 4L60E toimii OD asennossa pienemmällä paineella kuin 1,2 ja D vaihteilla? Onkohan huhulla mitään toden pohjaa? Link to post Share on other sites
TransNAM Posted September 28, 2014 Share Posted September 28, 2014 Tuo D/OD riippunee paljon perävälityksistä ja laatikon säädöistä. Osa laatikoista tuntuu aavikkoperällä tarjoavan nelosta jo 60kmh kohalla jolloin kierrokset koneessa jotain alle 1000. Ei jaksa mennä, jurisee ja tärisee. Laatikon (voitelu)öljynpaineetkin jää tämän myötä alhaiseks varsinkin vanhalla väljällä laatikolla. Jos Governorin säätö (mekaanisissa) on kohillaan eli nelonen vaihtuu jossain vähintään 70-80kmh kohalla tai perävälitys on tiheämpi ei pitäis olla muuten käytännön eroa kummalla ajaa. Sähköiset laatikot vaihtaa muutenkin kierrosten/nopeuden perusteella eli kierrokset pysyy järkevinä. Link to post Share on other sites
F350 Posted October 1, 2014 Share Posted October 1, 2014 Mistä minä olen saanut päähäni että 4L60E toimii OD asennossa pienemmällä paineella kuin 1,2 ja D vaihteilla? Onkohan huhulla mitään toden pohjaa? On siellä OD:llä pienemmät paineet. Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now