BlackZ Kirjoitettu 25. Marraskuuta, 2008 Kirjoitettu 25. Marraskuuta, 2008 Megasquirt kasattu. ainakin stimulaattorin kanssa toimii.. saa nähä miten sitten autossa täristessä. Ei ollu paha rasti. ny pitäis oikeestaan kiittää että BlackZ ei joutanu mulle tätä kasaamaan. Suappa nähä josko viikolloppuna kuuluus koneesta ääni Eikö oo ihan mukava urakka.. Mutta se on erittäin opettava kokemus kasata ja testata se itse, siinä oppii paljon jo siitä Megasta ja sen käytöstä ja sielunelämästä Ja jos kasasit sen tinaamalla juotokset hyvin niin ei mitään pelkoo etteikö toimis autossakin hyvin Mun mielestä paaljon parempi ku joku Haltech joka on paljon rajoittuneempi kuin Megasquirt.. Mulla ei ainakaan ole ollut ongelmia ja maailmassa on PALJON tyydyttyneitä Megasquirtin käyttäjiä Muistitko vaihtaa sen Optin parempaan..? Mulla ei lähteny sytkähommat muuten pelaamaan, piti ostaa arvoiltaan parempi opti, tais maksaa 90 centtiä..
Guest Jukka Kirjoitettu 25. Marraskuuta, 2008 Kirjoitettu 25. Marraskuuta, 2008 Muistitko vaihtaa sen Optin parempaan..? Mulla ei lähteny sytkähommat muuten pelaamaan, piti ostaa arvoiltaan parempi opti, tais maksaa 90 centtiä.. ööö... En? Laitoin tuon mikä on vakiona tuossa diyautotunen.comin myymässä ms2 kitissä mukana. Olisko pitäny?
GTATL Kirjoitettu 26. Marraskuuta, 2008 Kirjoitettu 26. Marraskuuta, 2008 Eikö oo ihan mukava urakka.. Mutta se on erittäin opettava kokemus kasata ja testata se itse, siinä oppii paljon jo siitä Megasta ja sen käytöstä ja sielunelämästä Ja jos kasasit sen tinaamalla juotokset hyvin niin ei mitään pelkoo etteikö toimis autossakin hyvin Mun mielestä paaljon parempi ku joku Haltech joka on paljon rajoittuneempi kuin Megasquirt.. Mulla ei ainakaan ole ollut ongelmia ja maailmassa on PALJON tyydyttyneitä Megasquirtin käyttäjiä Muistitko vaihtaa sen Optin parempaan..? Mulla ei lähteny sytkähommat muuten pelaamaan, piti ostaa arvoiltaan parempi opti, tais maksaa 90 centtiä.. Miten haltech on nyt paaljon rajoittuneempi? Ilmeisesti tarkoitat e6gmx.aa? Sullakin varmaan meni asennus jarjestys samalla lailla kun mulla, eli haltech ulos paketista, map anturin asennus, vanha ecm irti ja haltech tilalle. Halteckkin softa sisalle ja auto kayntiin . Ei turbiini lukon ohjauksen virityksia, ei parempien komponenttien etsimista kun ekat lenti electroniikan taivaaseen. Sori jukka offtopikista
BlackZ Kirjoitettu 26. Marraskuuta, 2008 Kirjoittaja Kirjoitettu 26. Marraskuuta, 2008 Miten haltech on nyt paaljon rajoittuneempi? Ilmeisesti tarkoitat e6gmx.aa? Sullakin varmaan meni asennus jarjestys samalla lailla kun mulla, eli haltech ulos paketista, map anturin asennus, vanha ecm irti ja haltech tilalle. Halteckkin softa sisalle ja auto kayntiin . Ei turbiini lukon ohjauksen virityksia, ei parempien komponenttien etsimista kun ekat lenti electroniikan taivaaseen. Sori jukka offtopikista No kerroppa miten alat sitä E6GMX:ää laajentamaan jos tulee tarve? Joitakin optioita on Haltechiinkin muistaakseni(?), mutta Megasquirtin laajentamista ei rajoita kuin mielikuvitus ja valmiista ilmaisista sovelluksista löytyy paljon informaatiota Megasquirtin sivustoilta, ei muutakun kolvi käteen ja rakentelee itelleen tarvittavan lisäkortin auton kokoonpanon muuttuessa. Ja esim. Haltechissa ei ollut suoraa tukea laajakaistalambdalle, mikä oli minusta ainakin varsin outoa kun säätämistä vartenhan ne nuo ohjausboxit on.. Megasquirtissa on suora tuki laajakaistalambdalle niin että sen arvot saadaan dataloggauksessa ja säädössä hyödynnettyä yhdellä ohjelmalla. Megasquirt on tee-se-itse laite se on selvä ja sen toimivuuskin on paljolti siitä kiinni miten huolella ja ajatuksella sen kasaa. Huolella kun tekee niin Megasquirt on varsin luotettava ja väittäisin että hyvin laadullisesti varmasti kykenee kilpailemaan noiden kalliimpien valmisboxien kanssa. Samaa elektroniikkaahan kaikissa niissä käytetään. Haltech on moninverroin kalliimpi mutta helpompi "plug´n´play" kampe. Kaikki valitsee sen mistä ite enempi tykkää. Jos ei hallitse elektroniikkaa vähääkään silloin ainakin kannattaa valita Haltech. Megasquirt voi olla painajainen jos ei hallitse auton säätämistä tai elektroniikkaa vähääkään. Jos taas viitsii nähdä jonku illan vaivaa kasatakseen Megasquirtin niin säästää monta sataa euroa rahaa (vertaa Megasquirt ~140 € vs. Haltech 990 €, hinnat Suomessa 2006 ku viimeksi kysyin). Sen lisäksi että Megasquirtin kanssa säästää rahaa niin siinä ei ole juuri mitään rajoituksia suuntaan eikä toiseen kuten noissa valmiissa boxeissa kuten Haltech jne. Ja vielä kommentti tuohon Megasquirtin osien hajoamiseen: ei se hajoa kun rakennat sen oikein autollesi sopivaksi. Ja esim. näihin GM:n autoihin löytyy kyllä ohjeet miten tehdä. Mullakaan ei Megasta hajonnu mitään, ainoastaa kierrosluvun tunnistus ei toiminut koska Megan mukana tuleva opti joka tunnistaa sytytyspulssit oli liian heikko arvoiltaan joten se oli vaihdettava parempaan. Sen jälkeen ei ole ollut ainuttakaan ongelmaa. Lyhyesti: Haltech helppo ratkaisu mutta rajoittunut ja hintavahko, Megasquirt vaatii työtä mutta ei rajoittunut ja halpa. Siitäpä jokainen tekee omat päätöksensä. PS. Ja sitä turbaanilukon ohjausta en edes tarvinnu ku on Bowtie Overdrivesin laatikon sisäisessä rakenteessa automaattinen lukko Mutta se lukituskin on helppo toteuttaa halutessaan.
Soppa Kirjoitettu 26. Marraskuuta, 2008 Kirjoitettu 26. Marraskuuta, 2008 Joo ite kans hieman petyin Haltechiin just ton laajakaistalambdan tuen puutteen ja yleisen ranttuuden takia. Esim triggerin pitää lähettää just tietynlaista signaalia, että Haltech sitä käsittää. Se tosin on helposti ratkaistavissa GM:n sytkämoduulin avulla.
Guest Jukka Kirjoitettu 26. Marraskuuta, 2008 Kirjoitettu 26. Marraskuuta, 2008 Mulla on käytössä tuosta piirilevystä versio 3.0 ja ohjaamena megasquirt-II joka osaa jo tuota sytkääkin, eli ei tarvi sille rakennella mitään eri korttia tai mitään, ja toi osaa ohjata gm:n askelmoottori IAC:ta. Itse kasaaminen oli helppo nakki, mulla meni joku 10-12h tuon piirilevyn tekoon+ siihen päälle joku about 2h minkä meni ton stimulaattorin tekemiseen jolla saa tuota piirilevyä testattua. Ei ollu vaikiaa, kun selevällä englanninkielellä olevaa ohjetta seuras ja rauhas teki. Ja ei tuos mun mielestä ny niin helevetisti tarvinnu elektroniikasta ymmärtää, ei oikeestaan yhtään mitään. Pitää vaan kattoa että laittaa osat (ne joilla on väliä) levyyn oikeen päin ja osaa jotenkin tinata, ja englantia. Tuosta BlackZ:n mainitsemasta optista en tiedä, koskeeko hänen maininta vain noita aiemmpia ms versioita ja onko toi hänen mainittema osa tuossa partco:n myymässä sarjassa vain vai myös noissa amerikasssa myydyissä megasquirt sarjoissa.
BlackZ Kirjoitettu 26. Marraskuuta, 2008 Kirjoittaja Kirjoitettu 26. Marraskuuta, 2008 Mulla on käytössä tuosta piirilevystä versio 3.0 ja ohjaamena megasquirt-II joka osaa jo tuota sytkääkin, eli ei tarvi sille rakennella mitään eri korttia tai mitään, ja toi osaa ohjata gm:n askelmoottori IAC:ta. Itse kasaaminen oli helppo nakki, mulla meni joku 10-12h tuon piirilevyn tekoon+ siihen päälle joku about 2h minkä meni ton stimulaattorin tekemiseen jolla saa tuota piirilevyä testattua. Ei ollu vaikiaa, kun selevällä englanninkielellä olevaa ohjetta seuras ja rauhas teki. Ja ei tuos mun mielestä ny niin helevetisti tarvinnu elektroniikasta ymmärtää, ei oikeestaan yhtään mitään. Pitää vaan kattoa että laittaa osat (ne joilla on väliä) levyyn oikeen päin ja osaa jotenkin tinata, ja englantia. Tuosta BlackZ:n mainitsemasta optista en tiedä, koskeeko hänen maininta vain noita aiemmpia ms versioita ja onko toi hänen mainittema osa tuossa partco:n myymässä sarjassa vain vai myös noissa amerikasssa myydyissä megasquirt sarjoissa. Kommenttini koskee sitä aikaisempaa versiota, tuohon uudempaan en ole tutustunut mutta varmastikin se on parempi kuin tuo aikaisempi Siihen sun tuskin tarvii opteja vaihdella ja siinä tosiaan on sen IAC:n ohjauskin Siitä elektroniikasta ei tarvikaan vielä ymmärtää mitään, mutta sitten jos tulee ongelmia niin pieni ymmärrys ei ole pahitteeksi. Ja sen Megan kanssa oppii vaikka ei pohjatietoja juuri oliskaan.. Mun mielestä Megasquirt on harrastelijalle hyvä ja opettava valinta
GTATL Kirjoitettu 26. Marraskuuta, 2008 Kirjoitettu 26. Marraskuuta, 2008 Joo ite kans hieman petyin Haltechiin just ton laajakaistalambdan tuen puutteen ja yleisen ranttuuden takia. Esim triggerin pitää lähettää just tietynlaista signaalia, että Haltech sitä käsittää. Se tosin on helposti ratkaistavissa GM:n sytkämoduulin avulla. tota laajakaista tukea ei ole tullut tutkitttua, mutta haltech kylla ymmartta ihan hyvin muitakin triggeri signaaleja sita ei vaan e6gmx voi erikseen valita. Esim. mulla on erillainen anturi kaytossa ja hyvin toimii. suora sytynkin voi rakentaa kayttamalla esim. MSD.n hiluja ja eikos tama ole sita muokkaamista vain onko muokkaaminen vain sita etta taytyy ottaa juotin kateen Ton laajakaista tuen puuttuminen on mielestani aika kosmeettinen puute, koska kuitenkin saataminen mielestani kannattaa tehda dynossa. No kaikki saataa tyylillaan Lahinna tuntuu etta haltechin puutteet on mielikuvituksen ja teknisen taitamattomuuden aikaansaama vaarinkasitys. soro soppa tassa tuli vastattua samalla plakxeetan kommenttiin, joka oli kylla aivan bullshittia. No minkas sille mahtaa jos huutelee taalla mita on kuullut jonkun muun kertovan ja ei itse ymmarra yhtaan mitaan.
BlackZ Kirjoitettu 27. Marraskuuta, 2008 Kirjoittaja Kirjoitettu 27. Marraskuuta, 2008 MSD.n hiluja ja eikos tama ole sita muokkaamista vain onko muokkaaminen vain sita etta taytyy ottaa juotin kateen Ton laajakaista tuen puuttuminen on mielestani aika kosmeettinen puute, koska kuitenkin saataminen mielestani kannattaa tehda dynossa. Sitä tarkoitin että Megasquirtin pystyy rakentamaan sopivaksi vaikka minkälaiseen kokoonpanoon, Haltechissa rajoittaa valmiina olevat ominaisuudet joihin ei paljon voi puuttua. Toki Haltechissa on suhteellisen paljon ominaisuuksia vakionakin jo, mutta silti siitä jotakin myös puuttuu ja sille et voi paljon tehdä. Kuten laajakaistalambdan suora tuki. On se nyt pikkusen helpompaa kun ei tarvitse jokaisen muutoksen jälkeen varata aikaa dynosta vaan voi itte käydä säätämässä auton lokien perusteella suurinpiirtein iskuun kun pystyy hyödyntämään "kotioloissa" laajakaistalambdan ominaisuuksia. Lahinna tuntuu etta haltechin puutteet on mielikuvituksen ja teknisen taitamattomuuden aikaansaama vaarinkasitys. Onkos esim. tuo laajakaistalambdan suoran tuen puuttuminen mielikuvitusta..? Täällä on sitten paljon porukkaa joilla on harhainen mielikuvitus, moni "kuvittelee" saman asian Enkä nyt alkais vertailee sitä teknistä taitamista kahden ohjainboxin välillä jossa toisessa tapauksessa pitää rakentaa ja sovittaa ohjainboxi autoon ja toisessa vaan vaihtaa alkuperäisen tilalle. Jos on teknistä taitamattomuutta niin sillonhan turvallinen valinta on plug´n´play Haltech. soro soppa tassa tuli vastattua samalla plakxeetan kommenttiin, joka oli kylla aivan bullshittia. No minkas sille mahtaa jos huutelee taalla mita on kuullut jonkun muun kertovan ja ei itse ymmarra yhtaan mitaan. Bullshittiä ei oo mikään muu ku nuo sun kommenttis että Megasquirtteja pitää ostaa heti useampi jne. kun ne ei kestä mitään, hohhoijjaaa, tääkin kommentti perustu varmasti "tietoon".... Eli perustele kantas tai pitele mölyt masussa. En ole haukkunut Haltechia huonoksi tai Megasquirtia sitä paremmaksi, kunhan toin hieman eroavaisuuksia esiin mitä ei ilmeisesti saisi tehdä. Pitää pitää tällaset asiat valtion salaisuutena ja sitte tulee pettymyksiä kun ostat tuotteen ja sitten vasta tajuat mitä siitä puuttuu mikä olisi ollut tarpeellista. Mun mielestä näistä asioista voisi keskustella asiallisestikin, ei tarvi heti vetää herneitä nenään jos puhutaan sellaisista tuotteista mitkä ei ole kenenkään meidän omaa tuotantoa. Mutta kuten tulitipu sano niin kaikki taaplaa tavallaan.....
z 28 jari Kirjoitettu 27. Marraskuuta, 2008 Kirjoitettu 27. Marraskuuta, 2008 Pystyykö megasquirtissa asettamaan ilma/polttoainesuhteen asetusarvon niin, että se lukee wb lambdan ulostuloa ja säätää sen perusteella afr:n kaikissa kuormitustilanteissa(lean cruise,wot...)?
Guest Jukka Kirjoitettu 27. Marraskuuta, 2008 Kirjoitettu 27. Marraskuuta, 2008 Pystyykö megasquirtissa asettamaan ilma/polttoainesuhteen asetusarvon niin, että se lukee wb lambdan ulostuloa ja säätää sen perusteella afr:n kaikissa kuormitustilanteissa(lean cruise,wot...)? Pystyy. Ja tuosta säätämisestä sen verran että Megatune-säätöohjelmassahan on myös autotune jos tuntuu siltä että ei jaksa itse hakea karttaa kohdilleen. Ton laajakaista tuen puuttuminen on mielestani aika kosmeettinen puute, koska kuitenkin saataminen mielestani kannattaa tehda dynossa. No kaikki saataa tyylillaan Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös dynossä säädetä yleensä vain huipputehon kannalta oleelliset asiat? Kuinkas sitten kaikki osakaasu ja cruisailutilanteet, jättääkö Gtatulilintu kenties nämä tilanteet säätämättä? Ja entäs jos on perseaukinen kyöhä kuten minä, jolla ei ole mahdollisuutta mennä sinne dynoon (puuttuu raha ja asiantuntevat dynottajat tästä likeltä).
BlackZ Kirjoitettu 27. Marraskuuta, 2008 Kirjoittaja Kirjoitettu 27. Marraskuuta, 2008 Pystyy. Ja tuosta säätämisestä sen verran että Megatune-säätöohjelmassahan on myös autotune jos tuntuu siltä että ei jaksa itse hakea karttaa kohdilleen.Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös dynossä säädetä yleensä vain huipputehon kannalta oleelliset asiat? Kuinkas sitten kaikki osakaasu ja cruisailutilanteet, jättääkö Gtatulilintu kenties nämä tilanteet säätämättä? Ja entäs jos on perseaukinen kyöhä kuten minä, jolla ei ole mahdollisuutta mennä sinne dynoon (puuttuu raha ja asiantuntevat dynottajat tästä likeltä). Nimenomaan dynossa haetaan vain maksimitehot kohilleen ja vähä sen vierestä säätöjä kohdilleen. Aika mahdotonta simuloida dynossa normaaliajoa koska olosuhteet ovat aivan erit kun auto on liikkeellä. Kyllähän ne dynossakin saa "sinne päin", mutta ei niitä cruisailukarttoja ainakaan polttoainetaloudellisesti hyviksi siellä saa, eikä pysty saamaankaan ainakaan kohtuullisella työllä. Tuo Megasquirtin autotune, laajakaistalambdan tuet yms ominaisuudet nimenomaan mahdollistaa sen oman säätämisen (tai jopa sen että Mega säätää ihan ite ittensä) ilman kallista dynottelua ja piru vie saa kartat kohdilleen muutaman "aja-loggaa-säädä" episodin jälkeen. Ja tuo on helppoa tehdä Jopa meikä osaa vaikka ei oo vissii teknisestä taitamisesta hajuakaan.... Siksi tää on minusta harrastelijalle joka haluaa säästää sivussa rahaakin niin ihan loistava valinta!
Zuski Kirjoitettu 27. Marraskuuta, 2008 Kirjoitettu 27. Marraskuuta, 2008 Siis täh? Mikä polttoainetalous? Mikä rahan säästäminen? Tässä harrastuksessa?
Guest Jukka Kirjoitettu 27. Marraskuuta, 2008 Kirjoitettu 27. Marraskuuta, 2008 Siis täh? Mikä polttoainetalous? Mikä rahan säästäminen? Tässä harrastuksessa? On sillä polttoaine taloudella vähän väliä, on eri asia viekö se 15 vai 50 litraa. Ja rahan säästäminen.. no kaikki menee kuitenkin mutta josko hitusen säästämällä auto saatais ajoon nopeammin ja sitä kautta päästäis äkkiempää tuhlaamaan johonki muuhun.. autoon
BlackZ Kirjoitettu 27. Marraskuuta, 2008 Kirjoittaja Kirjoitettu 27. Marraskuuta, 2008 On sillä polttoaine taloudella vähän väliä, on eri asia viekö se 15 vai 50 litraa. Ja rahan säästäminen.. no kaikki menee kuitenkin mutta josko hitusen säästämällä auto saatais ajoon nopeammin ja sitä kautta päästäis äkkiempää tuhlaamaan johonki muuhun.. autoon Joo en oo minäkään niin rikas ettenkö säästäs sellasissa asioissa missä siihen on järkevä mahollisuus Toki harrastuksenahan tää yleensä ottaen ei ole mitään säästämistä
GTATL Kirjoitettu 27. Marraskuuta, 2008 Kirjoitettu 27. Marraskuuta, 2008 Nimenomaan dynossa haetaan vain maksimitehot kohilleen ja vähä sen vierestä säätöjä kohdilleen. Aika mahdotonta simuloida dynossa normaaliajoa koska olosuhteet ovat aivan erit kun auto on liikkeellä. Kyllähän ne dynossakin saa "sinne päin", mutta ei niitä cruisailukarttoja ainakaan polttoainetaloudellisesti hyviksi siellä saa, eikä pysty saamaankaan ainakaan kohtuullisella työllä. Tuo Megasquirtin autotune, laajakaistalambdan tuet yms ominaisuudet nimenomaan mahdollistaa sen oman säätämisen (tai jopa sen että Mega säätää ihan ite ittensä) ilman kallista dynottelua ja piru vie saa kartat kohdilleen muutaman "aja-loggaa-säädä" episodin jälkeen. Ja tuo on helppoa tehdä Jopa meikä osaa vaikka ei oo vissii teknisestä taitamisesta hajuakaan.... Siksi tää on minusta harrastelijalle joka haluaa säästää sivussa rahaakin niin ihan loistava valinta! Ei pida paikkansa. Kun mun auto saadettiin dynossa joiduin itse saatamaan ainoastaan tyhjakaynnin servon toimimaan natisti eri lampotiloilla ja tietysti kylmakaynnistyksen. Kulutus oli mulla maantiella 10L ja seka ajossa 14L. Saatajalla varmaan mun tapauksessa kavi hirvee saka kun sai toimimaan kaikki kerralla vai oliskohan vain osannut hommansa Tai oliskohan dynoissa eroja esim. toiset jarruttaa ja toiset ei. "Sitä tarkoitin että Megasquirtin pystyy rakentamaan sopivaksi vaikka minkälaiseen kokoonpanoon, Haltechissa rajoittaa valmiina olevat ominaisuudet joihin ei paljon voi puuttua. Toki Haltechissa on suhteellisen paljon ominaisuuksia vakionakin jo, mutta silti siitä jotakin myös puuttuu ja sille et voi paljon tehdä. Kuten laajakaistalambdan suora tuki. On se nyt pikkusen helpompaa kun ei tarvitse jokaisen muutoksen jälkeen varata aikaa dynosta vaan voi itte käydä säätämässä auton lokien perusteella suurinpiirtein iskuun kun pystyy hyödyntämään "kotioloissa" laajakaistalambdan ominaisuuksia." tastahan saa nyt sellaisen kasityksen ettei haltech.a voi saataa ollenkaan ja mita on suurinpiirtein saataminen. Eikos ton pitanyt olla niin hyva ominaisuus etta se saataa itse ja voi heti lahtee ajaa kilpaa ja crisailee. Tohon laajakaista tuen puuttumiseen varmaan loytyy ratkaisu jos vaan jaksais tutkia asiaa. Tsemppia jukka toivottavasti saat autos toimimaan talla boksilla
BlackZ Kirjoitettu 27. Marraskuuta, 2008 Kirjoittaja Kirjoitettu 27. Marraskuuta, 2008 tastahan saa nyt sellaisen kasityksen ettei haltech.a voi saataa ollenkaan ja mita on suurinpiirtein saataminen. Eikos ton pitanyt olla niin hyva ominaisuus etta se saataa itse ja voi heti lahtee ajaa kilpaa ja crisailee. Tohon laajakaista tuen puuttumiseen varmaan loytyy ratkaisu jos vaan jaksais tutkia asiaa. Voi tietenki säätää, sitä ei oo kukaan sanonu etteikö vois. Mutta on se helpompaa kun on suora tuki laajakaistalambdalle niin saa kaikki käppyrät samaan esitykseen. Ja mikä helpointa (toki en oo kokeillu) niin tuo Mega osaa itte säätää ittensä laajakaistalambdan avulla oikeisiin arvoihin kunhan vaan laittaa target AFR:t eri kuormituspisteille kierrosluku/painetauluun. Ja ei siihen laajakaistalamdan tuen puutteeseen ainakaa Ilku saanu edes Haltechin valmistajilta tukea, joten voipi olla ettei oo niin helppo juttu. PS. Paljonkos meni aikaa kun Haltech säädettiin jarruttavassa penkissä koko kuormitusalueelta? Täällä Oulussa on tuolla Jäälin dynossa ainakin vaan vissii kiihdytyspenkki ja dynottaja säätää sen maksimitehon kohilleen ja vähä muita alueita, mutta säätämistä jää yleensä vielä itte auton omistajallekin..
Soppa Kirjoitettu 27. Marraskuuta, 2008 Kirjoitettu 27. Marraskuuta, 2008 Kyllä se mun auto oli sen Jäälin säädön jälkeen varsin kohillaan muiltakin osin kuin täyskaasulla. Ainoastaan kylmäkäyntisäätöihin on pitäny koskea sen jälkeen. Tuohan se ois tosiaan komiaa, että laajakaistalambdan signaalin sais ECM:lle säätöparametriksi, mutta Haltechissa sen saa ainoastaan logeihin. Eikä se nyt NIIN kallis ees ollu, 700e tais tuo mun oma maksaa.
GTATL Kirjoitettu 27. Marraskuuta, 2008 Kirjoitettu 27. Marraskuuta, 2008 Voi tietenki säätää, sitä ei oo kukaan sanonu etteikö vois. Mutta on se helpompaa kun on suora tuki laajakaistalambdalle niin saa kaikki käppyrät samaan esitykseen. Ja mikä helpointa (toki en oo kokeillu) niin tuo Mega osaa itte säätää ittensä laajakaistalambdan avulla oikeisiin arvoihin kunhan vaan laittaa target AFR:t eri kuormituspisteille kierrosluku/painetauluun. Ja ei siihen laajakaistalamdan tuen puutteeseen ainakaa Ilku saanu edes Haltechin valmistajilta tukea, joten voipi olla ettei oo niin helppo juttu. PS. Paljonkos meni aikaa kun Haltech säädettiin jarruttavassa penkissä koko kuormitusalueelta? Täällä Oulussa on tuolla Jäälin dynossa ainakin vaan vissii kiihdytyspenkki ja dynottaja säätää sen maksimitehon kohilleen ja vähä muita alueita, mutta säätämistä jää yleensä vielä itte auton omistajallekin.. Haltech kayttaa ihan normi windowsia, joten eikohan tietokoneeseen saa tietoa sisaan toista porttia kayttaen samaan aikaan ja sittenhan sulla on kaksi karttaa auki toinen haltech.n ja toinen laajakaista lambdalta. Helvettiako sinne haltech.iin kaikki tieto taytyy tunkea, ei tama ole kuin mielikuvituksesta kiinni Ilku ilmeisesti yritti saada aupua suomen maahantuojalta? No en makaan antais paljon apua jos kaveri on ostanut boksin muuta kautta kummasti homma muuttuu kun menee esim. sinne dynoo kyselemaan missa ma kavin. tosin toisille joutuu vaantaa kaikki rautalangansta ja siina vaiheessa mielenkiinto loppuu maahantuojaltakin. Saatamiseen meni aikaa noin 4h ja makso 200e.
-vellu Kirjoitettu 27. Marraskuuta, 2008 Kirjoitettu 27. Marraskuuta, 2008 Tästä valaisevasta ja kiihkeästä keskustelusta olisi varmaan jatkossa enemmän hyötyä, jos joku siirtäisi tämän tänne: ECM:t ja vianhakujärjestelmät -> Viritysboksit
BlackZ Kirjoitettu 27. Marraskuuta, 2008 Kirjoittaja Kirjoitettu 27. Marraskuuta, 2008 Ilku ilmeisesti yritti saada aupua suomen maahantuojalta? No en makaan antais paljon apua jos kaveri on ostanut boksin muuta kautta Kyllä se Ilku ihan jenkeistä kyseli muistaakseni, oikaiskoon Ilku jos lukee tätä. Enkä usko että Ilkulle tarttee rautalangasta vääntää, ihme aliarviointia jälleen kerran muita harrastajia kohtaan.. Joku joka osaa niin voi siirtää tän omaksi topikiksi jos haluaa. Kyllähän tää jotakinniin valaiseekin varmaan Ootko soppa ottanu lokia millasilla seossuhteilla se sun Camaro pelas normiajossa? Vähä epäilen ettei ainakaan Jäälissä se Prokkola ainakaan kovin tarkkaa niitä karttoja säädä, kyllä ne täyskaasuvetoja yleensä on ja hienosäätö pitää tehdä ite. Ajaahan se alkuun aina sitä auto rullilla jonku aikaa vaihtelevalla kuormituksella ja säätää osan taulukosta mutta mahtaneeko säätää koko karttaa tarkkaan, en tiedä, pitäs kysyä. Mutta niin tai näin, Megalla tuo normisäätäminen onnistuu kuitenki kivuttomasti. Onnistuu Haltechillakin tietty mutta vaatii sitä mielikuvitusta enempi. Vaikea se on kahdesta eri taulukosta tarkkaan arvoja vertailla kun kyse on millisekunneista, mutta onnistuneee kun jaksaa perehtyä. Jos saa edes kierroslukutiedon ja/tai painetaulun ja AFR:n samaan tauluun Haltechin kanssa ja sen lisäksi Haltechin oman loggauksen niin sitte kyllä onnistuu helposti. Innovateen yms. laajakaistoihinhan kyllä saa digitaaliseen sisäänmenoon minkä arvon vaan moottorista joten hoituuhan se toki sitä kautta. Vaatii vaan hieman lisäpalikkaa taas siihen ite laajakaistaohjaimeen, mutta onnistuu haluttaessa.
Soppa Kirjoitettu 27. Marraskuuta, 2008 Kirjoitettu 27. Marraskuuta, 2008 En kattonu seossuhteita kun ei ollut sillon vielä laajakaistalambdaa, mutta hyvin se pelas, eikä ollut syöntikään liian suurta. Ois siinä varmasti ollut säätämistä vielä, mutta mun mielestä pelas tarpeeksi hyvin silloin. Siirretty tää keskustelu omaksi aiheekseen.
BlackZ Kirjoitettu 27. Marraskuuta, 2008 Kirjoittaja Kirjoitettu 27. Marraskuuta, 2008 En kattonu seossuhteita kun ei ollut sillon vielä laajakaistalambdaa, mutta hyvin se pelas, eikä ollut syöntikään liian suurta. Ois siinä varmasti ollut säätämistä vielä, mutta mun mielestä pelas tarpeeksi hyvin silloin. Siirretty tää keskustelu omaksi aiheekseen. Kyllähän se pelaa osakaasulla kunhan seokset on edes sinnepäin, mutta aika paljon saa kulutusta vielä alaspäin kun jaksaa säätää. Esim. mulla Camaro söi alkukesästä sellasta 28l/100km reippaassa ja lyhyessä kaupunkiajossa (siis ahdettuna) ja pelas pirun hyvin. Sitten tein parit säätösessiot ja pelas edelleen pirun hyvin, mutta kulutus tippukin sitten 20l/100km tasoon. Eli selkee vaikutus eikä ajossa eroa kuitenkaan huomannut. Kuitenki vähällä työllä sai auton kuluttamaan merkittävästi vähemmän eikä käyttäytyminen muuttunu mikskään
Soppa Kirjoitettu 27. Marraskuuta, 2008 Kirjoitettu 27. Marraskuuta, 2008 Jep, mulla oli 20 luokkaa se syönti, ja kyllähän sille ilmaa annettiin kokoajan, ei siis täysin metsässä ollu säädöiltään. Tuota uutta konetta kyllä jaksaa varmaan säätää sitten enemmän
GTATL Kirjoitettu 27. Marraskuuta, 2008 Kirjoitettu 27. Marraskuuta, 2008 Kyllä se Ilku ihan jenkeistä kyseli muistaakseni, oikaiskoon Ilku jos lukee tätä. Enkä usko että Ilkulle tarttee rautalangasta vääntää, ihme aliarviointia jälleen kerran muita harrastajia kohtaan.. Eikohan ilku kysellyt varmaan ausseista kun haltech.kki on sielta. No suurimmat haltech ongelmat vaan on kohdistunut ilkulle.
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään