Jake Posted January 26, 2009 Share Posted January 26, 2009 onkohan tolle enää mitään tehtävissä.. syksyllä ajoin ponun lämpimään talliin. Akunkengän otin irti. Mielessä ollu koko talven että hommaa se ylläpitolaturi. No nyt sen laitoin mutta akku ei ota enää mitään vastaan! napajännite jotain 4.2v Koitin vielä kempin hitsauskoneella jossa myös akunlataus toiminto, ja reilusti virtaa. Viisari ei värähdäkkään, eli ei ota yhtään virtaa vastaan. Ei ole edes vanha akku, noin 2 v.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlackZ Posted January 26, 2009 Share Posted January 26, 2009 onkohan tolle enää mitään tehtävissä.. syksyllä ajoin ponun lämpimään talliin. Akunkengän otin irti. Mielessä ollu koko talven että hommaa se ylläpitolaturi. No nyt sen laitoin mutta akku ei ota enää mitään vastaan! napajännite jotain 4.2v Koitin vielä kempin hitsauskoneella jossa myös akunlataus toiminto, ja reilusti virtaa. Viisari ei värähdäkkään, eli ei ota yhtään virtaa vastaan. Ei ole edes vanha akku, noin 2 v.. Mulla on monesti käyny normiakkujen kanssa niin etteivät ota enää normi verkkolatureilla virtaa kun ovat täysin tyhjenneet. Mutta lyö auto kaapeleilla käyntiin ja anna käydä 15-30 min. Omalla laturilla mulla ainaki nuo akut vironneet ja sen jälkeen se ottaa verkkolatureillakin virtaa kun on ensin saanu pienen varauksen omalla laturilla.. Toki en tiiä toimiiko sun tapauksessa mutta ainahan sitä voi kokkeilla! Link to comment Share on other sites More sharing options...
F350 Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 onkohan tolle enää mitään tehtävissä.. Kokeiles semmoisella vanhanaikaisella -ei elektronisella laturilla-, jätät piuhat kiinni akkuun muutamaksi päiväksi, niin akku voi herätä. Mulla pääsi kerran Exiden akku jäätymään, niin kolme päivää men,i ennen kuin alkoi ottamaan virtaa ja sen jälkeen kesti viikon ladata ennenkuin tuli täyteen. Toimi kaks vuotta vielä tuon jälkeen. Noissa elektronisissa ylläpitolatureissa on tunnistus että jos akun jännite on alle 7,2V niiin ne ei lähde lataamaan lainkaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jake Posted January 27, 2009 Author Share Posted January 27, 2009 Kokeiles semmoisella vanhanaikaisella -ei elektronisella laturilla-, jätät piuhat kiinni akkuun muutamaksi päiväksi, niin akku voi herätä. Mulla pääsi kerran Exiden akku jäätymään, niin kolme päivää men,i ennen kuin alkoi ottamaan virtaa ja sen jälkeen kesti viikon ladata ennenkuin tuli täyteen. Toimi kaks vuotta vielä tuon jälkeen. Noissa elektronisissa ylläpitolatureissa on tunnistus että jos akun jännite on alle 7,2V niiin ne ei lähde lataamaan lainkaan. joo en tiä minkälainen toi kempin laturi on, pirun jykevä ainakin. Oli siinä narujen nokassa n vuorokauden eikä mitään eloa tapahtunut. Pitää koittaa vielä pitempää aikaa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
F350 Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 joo en tiä minkälainen toi kempin laturi on, pirun jykevä ainakin. Oli siinä narujen nokassa n vuorokauden eikä mitään eloa tapahtunut. Pitää koittaa vielä pitempää aikaa. Mittaapa jannite, kun kemppi on kiinni akussa, jos siellä on se tyhjän akun tunnistus, niin jännite putoaa hetkenpäästä nollaan -> vaihda laturi. Jos taas pysyy useamman tunnin jännite päällä -> antaa olla kiinni pidempään. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlackZ Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Auton oma laturi ainaki puskee virtaa, joten kaapeleilla vaan käyntiin, se on varmin tapa Tosin en muista oliko sulla kone levällään joten sillon se varmaan on astetta vaikeampaa... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jii Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Ite oon muutaman kerran saanu optiman heräämään just sillä et pitää laturissa useamman päivän, niin alkaa ottamaan virtaa. Toi keltanenhan on muutenkin syväpurkaus akku, eli pitäis kestää vetää ihan tyhjäks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
F350 Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Auton oma laturi ainaki puskee virtaa, joten kaapeleilla vaan käyntiin, se on varmin tapa no toi mun exide ei heränny auton laturilla, tai siis ei kehdannu pyörittää kolmea päivää...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
pantera Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 joskus kakarana kun oli luja usko omaan tekniseen tietämykseen ja ajatteltiin ettei meille mitään satu heräteltiin vanhoja akkuja hitsauskoneella, Kempin Tylarcista vaan 48 volttia napohin niin jo porisi sufaatit levyistä ja akku pelas taasl Tätä en kyllä enää tekis ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nova Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 joskus kakarana kun oli luja usko omaan tekniseen tietämykseen ja ajatteltiin ettei meille mitään satu heräteltiin vanhoja akkuja hitsauskoneella, Kempin Tylarcista vaan 48 volttia napohin niin jo porisi sufaatit levyistä ja akku pelas taasl Tätä en kyllä enää tekis ... Ehkä nurkan takana.... Ei taida kannattaa auton omalla ladata jos noi laturit on muutenkin heikkoja. Ja jos akku oikairissa niin jostain sulaa jotain. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haapis Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Ota akku matkaan ja käytä Oulussa firmassa nimeltä Akkutalo. Mielettömän hyvää palvelua ja viimeisenpäälle ammattitaitoista väkeä Itse testauttanut tuolla muutaman akun ilman veloitusta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jake Posted January 27, 2009 Author Share Posted January 27, 2009 Ota akku matkaan ja käytä Oulussa firmassa nimeltä Akkutalo. Mielettömän hyvää palvelua ja viimeisenpäälle ammattitaitoista väkeä Itse testauttanut tuolla muutaman akun ilman veloitusta kiitti vinkistä, pitää koittaa jos mikään muu ei auta. Mittasin äsken navosita kun kempin laturi on kiinni akussa, jännite oli 4.12v, ei vaikutusta oliko laturi kiinni vai irti. mul on vielä yks tosi vanha laturi, koitan sillä. ja sit tonne akkutaloon jos ei auta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
F350 Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 kiitti vinkistä, pitää koittaa jos mikään muu ei auta. Mittasin äsken navosita kun kempin laturi on kiinni akussa, jännite oli 4.12v, ei vaikutusta oliko laturi kiinni vai irti. mul on vielä yks tosi vanha laturi, koitan sillä. ja sit tonne akkutaloon jos ei auta. Eli kemppi tunnistaa, että on liian tyhjä akku ja ei ala lataamaan, sama tapahtuu noilla uusilla ylläpitolaturilla. Pistä se tosivanha kiinni ja mittaa jännite heti ja seuraavana päivänä, jos on noussu niin annat olla pidempään, siitä se sitten herää jos on herätäkseen. Tuolta akkutalosta neuvoivat myös että vänhanmallinen muuntajalaturi on parempi kun pitää herätellä ihan tyhjää akkua. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jake Posted January 27, 2009 Author Share Posted January 27, 2009 kyllä taitaa olla että ei näistä uusista latureista ole tässä tapauksessa paskaakaan apua. Toi iskän varmaan 60-luvulla itse kasaama laturi alko nöyrästi lataamaan akkua. Napajännite pomppas heti 6.5V ja nousi koko ajan kun hetken seurasin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
F350 Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 m/ siitä se herää, nyt vaan ootat että virta menee ihan nollaan ja annat sen jälkeen olla vielä ainakin vuorokauden kiinni laturissa. Tuohon optimaan ei vissiin pysty lisään vettä ollenkaan? Sitä nimittäin haihtuu normaalissa akussa kun se ladataan ihan tyhjästä. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jake Posted January 27, 2009 Author Share Posted January 27, 2009 http://www.flinkenberg.fi/batteries/optima.html tuolla vähän dadaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
F350 Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 http://www.flinkenberg.fi/batteries/optima.html tuolla vähän dadaa no niin, aina sitä oppii uutta. Ilmankos ne akkutalossa sano, että optiman parhaat mallit on suunniteltu niin, että niihin pystyy ampumaan ja ne silti toimii....vissiin tarkoitettu mil-juttuihin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Juhani LS1 Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 kehitetty lentokoneisiin aikoinaan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jani Posted April 18, 2009 Share Posted April 18, 2009 nuo optiman akut on aivan syvältä sieltä. Tuommoisen optiman kestoikä on noin 1.5 vuotta, jonka jälkeen alkaa olla aika selvä. Multa meni eka optima vuoden ikäisenä, meni takuuseen. Takuusta saatu kesti sitten jo sen 1.5 vuotta. Kumpikin oli punakantisia. Optiman maahantuoja sitten lupaili uuden akut vielä tuon kolmannen tilalle. Jonkun ei optiman, mutta ei ole vielä parin vuoden jälkeekän akkua näkynyt. Saa nähdä näkyykö koskaan edes. Omiin ajopeleihin ei ikinä enää optimaa, vaan ihan perus akku. Tulee paljon halvemmaksi, ja kestää kauemmin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now