Jump to content

optiman keltainen akku ei ota virtaa


Jake

Recommended Posts

onkohan tolle enää mitään tehtävissä.. syksyllä ajoin ponun lämpimään talliin. Akunkengän otin irti. Mielessä ollu koko talven että hommaa se ylläpitolaturi. No nyt sen laitoin mutta akku ei ota enää mitään vastaan! napajännite jotain 4.2v m- Koitin vielä kempin hitsauskoneella jossa  myös akunlataus toiminto, ja reilusti virtaa. Viisari ei värähdäkkään, eli ei ota yhtään virtaa vastaan. Ei ole edes vanha akku, noin 2 v..

Link to comment
Share on other sites

onkohan tolle enää mitään tehtävissä.. syksyllä ajoin ponun lämpimään talliin. Akunkengän otin irti. Mielessä ollu koko talven että hommaa se ylläpitolaturi. No nyt sen laitoin mutta akku ei ota enää mitään vastaan! napajännite jotain 4.2v m- Koitin vielä kempin hitsauskoneella jossa  myös akunlataus toiminto, ja reilusti virtaa. Viisari ei värähdäkkään, eli ei ota yhtään virtaa vastaan. Ei ole edes vanha akku, noin 2 v..

 

Mulla on monesti käyny normiakkujen kanssa niin etteivät ota enää normi verkkolatureilla virtaa kun ovat täysin tyhjenneet. Mutta lyö auto kaapeleilla käyntiin ja anna käydä 15-30 min. Omalla laturilla mulla ainaki nuo akut vironneet ja sen jälkeen se ottaa verkkolatureillakin virtaa kun on ensin saanu pienen varauksen omalla laturilla..

 

Toki en tiiä toimiiko sun tapauksessa mutta ainahan sitä voi kokkeilla!  ;D

Link to comment
Share on other sites

onkohan tolle enää mitään tehtävissä..

Kokeiles semmoisella vanhanaikaisella -ei elektronisella laturilla-, jätät piuhat kiinni akkuun muutamaksi päiväksi, niin akku voi herätä. Mulla pääsi kerran Exiden akku jäätymään, niin kolme päivää men,i ennen kuin alkoi ottamaan virtaa ja sen jälkeen kesti viikon ladata ennenkuin tuli täyteen. Toimi kaks vuotta vielä tuon jälkeen. Noissa elektronisissa ylläpitolatureissa on tunnistus että jos akun jännite on alle 7,2V niiin ne ei lähde  lataamaan lainkaan.
Link to comment
Share on other sites

Kokeiles semmoisella vanhanaikaisella -ei elektronisella laturilla-, jätät piuhat kiinni akkuun muutamaksi päiväksi, niin akku voi herätä. Mulla pääsi kerran Exiden akku jäätymään, niin kolme päivää men,i ennen kuin alkoi ottamaan virtaa ja sen jälkeen kesti viikon ladata ennenkuin tuli täyteen. Toimi kaks vuotta vielä tuon jälkeen. Noissa elektronisissa ylläpitolatureissa on tunnistus että jos akun jännite on alle 7,2V niiin ne ei lähde  lataamaan lainkaan.

 

joo en tiä minkälainen toi kempin laturi on, pirun jykevä ainakin. Oli siinä narujen nokassa n vuorokauden eikä mitään eloa tapahtunut. Pitää koittaa vielä pitempää aikaa.

Link to comment
Share on other sites

joo en tiä minkälainen toi kempin laturi on, pirun jykevä ainakin. Oli siinä narujen nokassa n vuorokauden eikä mitään eloa tapahtunut. Pitää koittaa vielä pitempää aikaa.

Mittaapa jannite, kun kemppi on kiinni akussa, jos siellä on se tyhjän akun tunnistus, niin jännite putoaa hetkenpäästä nollaan -> vaihda laturi. Jos taas pysyy useamman tunnin jännite päällä -> antaa olla kiinni pidempään.
Link to comment
Share on other sites

Auton oma laturi ainaki puskee virtaa, joten kaapeleilla vaan käyntiin, se on varmin tapa  ;)

 

Tosin en muista oliko sulla kone levällään joten sillon se varmaan on astetta vaikeampaa...  :o ;D

Link to comment
Share on other sites

Ite oon muutaman kerran saanu optiman heräämään just sillä et pitää laturissa useamman päivän, niin alkaa ottamaan virtaa.

 

Toi keltanenhan on muutenkin syväpurkaus akku, eli pitäis kestää vetää ihan tyhjäks.

Link to comment
Share on other sites

Auton oma laturi ainaki puskee virtaa, joten kaapeleilla vaan käyntiin, se on varmin tapa  ;)

 

no toi mun exide ei heränny auton laturilla, tai siis ei kehdannu pyörittää kolmea päivää...... ;)
Link to comment
Share on other sites

joskus kakarana kun oli luja usko omaan tekniseen tietämykseen ja ajatteltiin ettei meille mitään satu ::) heräteltiin vanhoja akkuja hitsauskoneella,

Kempin Tylarcista vaan 48 volttia napohin niin jo porisi sufaatit levyistä ja akku pelas taasl

Tätä en kyllä enää tekis ...

Link to comment
Share on other sites

joskus kakarana kun oli luja usko omaan tekniseen tietämykseen ja ajatteltiin ettei meille mitään satu ::) heräteltiin vanhoja akkuja hitsauskoneella,

Kempin Tylarcista vaan 48 volttia napohin niin jo porisi sufaatit levyistä ja akku pelas taasl

Tätä en kyllä enää tekis ...

 

Ehkä nurkan takana.... ;D

 

Ei taida kannattaa auton omalla ladata jos noi laturit on muutenkin heikkoja. Ja jos akku oikairissa niin jostain sulaa jotain.

Link to comment
Share on other sites

Ota akku matkaan ja käytä Oulussa firmassa nimeltä Akkutalo. Mielettömän hyvää palvelua ja viimeisenpäälle ammattitaitoista väkeä  \m/

Itse testauttanut tuolla muutaman akun ilman veloitusta  m/

Link to comment
Share on other sites

Ota akku matkaan ja käytä Oulussa firmassa nimeltä Akkutalo. Mielettömän hyvää palvelua ja viimeisenpäälle ammattitaitoista väkeä  \m/

Itse testauttanut tuolla muutaman akun ilman veloitusta  m/

 

kiitti vinkistä, pitää koittaa jos mikään muu ei auta. Mittasin äsken navosita kun kempin laturi on kiinni akussa, jännite oli 4.12v, ei vaikutusta oliko laturi kiinni vai irti. mul on vielä yks tosi vanha laturi, koitan sillä. ja sit tonne akkutaloon jos ei auta.

 

Link to comment
Share on other sites

kiitti vinkistä, pitää koittaa jos mikään muu ei auta. Mittasin äsken navosita kun kempin laturi on kiinni akussa, jännite oli 4.12v, ei vaikutusta oliko laturi kiinni vai irti. mul on vielä yks tosi vanha laturi, koitan sillä. ja sit tonne akkutaloon jos ei auta.

 

Eli kemppi tunnistaa, että on liian tyhjä akku ja ei ala lataamaan, sama tapahtuu noilla uusilla ylläpitolaturilla.  Pistä se tosivanha kiinni ja mittaa jännite heti ja seuraavana päivänä, jos on noussu niin annat olla  pidempään, siitä se sitten herää jos on herätäkseen. Tuolta akkutalosta neuvoivat myös että vänhanmallinen muuntajalaturi on parempi kun pitää herätellä ihan tyhjää akkua. 
Link to comment
Share on other sites

kyllä taitaa olla että ei näistä uusista latureista ole tässä tapauksessa paskaakaan apua. Toi iskän varmaan 60-luvulla itse kasaama laturi alko nöyrästi lataamaan akkua. Napajännite pomppas heti 6.5V ja nousi koko ajan kun hetken seurasin.

270120091374_p.jpg}

Link to comment
Share on other sites

m/ m/ siitä se herää, nyt vaan ootat että virta menee ihan nollaan ja annat sen jälkeen olla vielä ainakin vuorokauden kiinni laturissa. Tuohon optimaan ei vissiin pysty lisään vettä ollenkaan? Sitä nimittäin haihtuu normaalissa akussa kun se ladataan ihan tyhjästä.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

nuo optiman akut on aivan syvältä sieltä. Tuommoisen optiman kestoikä on noin 1.5 vuotta, jonka jälkeen alkaa olla aika selvä. Multa meni eka optima vuoden ikäisenä, meni takuuseen. Takuusta saatu kesti sitten jo sen 1.5 vuotta. Kumpikin oli punakantisia. Optiman maahantuoja sitten lupaili uuden akut vielä tuon kolmannen tilalle. Jonkun ei optiman, mutta ei ole vielä parin vuoden jälkeekän akkua näkynyt. Saa nähdä näkyykö koskaan edes.

Omiin ajopeleihin ei ikinä enää optimaa, vaan ihan perus akku. Tulee paljon halvemmaksi, ja kestää kauemmin

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...