Jump to content

mitä öljyä koneeseen?

Ilku

Recommended Posts

Mitä öljyä kannattaisi alkaa käyttämään uudessa tulevassa ahdetussa 385 motissa?

Öljy tullaan vaihtamaan joka kevät, joten aivan mahdottoman hintainen öljy ei varmaan tule kyseeseen... kesässä ajetaan muutama tuhat kilometriä...

Suosituksia/kokemuksia?

Kaverini suositteli jotain Castrolin "ruutulippu-öljyä", joka maksaa melkein 100,00€/ 5 litraa. Olikohan jopa 10W-70 tai 10W-60? Kuumanahan tuo kone tosin käy... mutta on aika kallista...  ???

Gulfilta vastaava 10-60  n.50€ 4 ltr

Tuohan voisikin olla hyvä valinta...

Mobil 1:stä en koneeseen laita...  ;)

Kuumuutta pitäisi öljyn kestää...

makuasia  ;)

Just noin.  m/

Tama oljyasia on yksi niista joissa jokaisella on omat vahvat mielipiteensa ja siksi topikki "Mita oljya tulisi/kannattaisi kayttaa?" aiheuttaa varsin isoja vaittelyja/mielipiteiden vaihtoa joka paikassa missa asia tulee esille.

Itse olen kayttanyt M1:sta iat ja ajat ja mitaan vikaa on ole huomannut siina olevan. Yksikaan kone ei ole moisesta ottanut nokkiinsa. Tieda sitten josko olisivat toimineet ihan hyvin jollain toisella. Who knows...

Mutta heitetaan tassa nyt ilmaan sitten myos sellainen brandi kuin Royal Purple. Mitas kommenttia siita tulee? Itse en ole koskaan kayttanyt sitakaan, mutta kovasti monet isannat vannovat senkin nimeen.

Mitä öljyä kannattaisi alkaa käyttämään uudessa tulevassa ahdetussa 385 motissa?

Öljy tullaan vaihtamaan joka kevät, joten aivan mahdottoman hintainen öljy ei varmaan tule kyseeseen... kesässä ajetaan muutama tuhat kilometriä...

Suosituksia/kokemuksia?

Kaverini suositteli jotain Castrolin "ruutulippu-öljyä", joka maksaa melkein 100,00€/ 5 litraa. Olikohan jopa 10W-70 tai 10W-60? Kuumanahan tuo kone tosin käy... mutta on aika kallista...  ???

Ensinnäkin muistetaanpa nyt että sullaKIN on tuo Paxton ahtimena ja sen lisäksi välijäähy ja vesimetskuruisku, ei nyt puhuta mistään merkittävistä lämpökuormista..  ::) Tuo ahto on aika mitätön tuon kokoiseen koneeseen joten ei sun mitään hifi öljyjä tartte siihen laittaa.. Kuten z 28 jari sanoi,  mineraalit ekoille kilsoille, öljyt vaihtoon ja riittänee suht normaalit öljyt. Siitä kannattaako käyttää mineraalia jatkossakin vai synteettistä on montaa eri käsitystä ja siihen en kommentoi.. Mutta ei tässä mistään kauheasta pro luokan ahdetusta puhuta, Paxtonin SN-92 ja -93 jne on aika mietoja ahtimia ja niiden tuomat haasteet koneelle kyllä hoituu ihan normaaliöljyllä. Tuo Gulf on varmasti riittävän hyvä öljy tuohon kokoonpanoon jos multa kysytään  ::)

Ensinnäkin muistetaanpa nyt että sullaKIN on tuo Paxton ahtimena ja sen lisäksi välijäähy ja vesimetskuruisku, ei nyt puhuta mistään merkittävistä lämpökuormista..  ::) Tuo ahto on aika mitätön tuon kokoiseen koneeseen joten ei sun mitään hifi öljyjä tartte siihen laittaa.. Kuten z 28 jari sanoi,  mineraalit ekoille kilsoille, öljyt vaihtoon ja riittänee suht normaalit öljyt. Siitä kannattaako käyttää mineraalia jatkossakin vai synteettistä on montaa eri käsitystä ja siihen en kommentoi.. Mutta ei tässä mistään kauheasta pro luokan ahdetusta puhuta, Paxtonin SN-92 ja -93 jne on aika mietoja ahtimia ja niiden tuomat haasteet koneelle kyllä hoituu ihan normaaliöljyllä. Tuo Gulf on varmasti riittävän hyvä öljy tuohon kokoonpanoon jos multa kysytään  ::)

Hienoa, että tulee perusteluja.

Ajattelin vain asiaa nyt hieman tarkemmin, kuin koskaan ennemmin, sillä mun auton alakerta oli tosi karun näköinen (tiedä sitten oliko vika pumpussa), mutta kuivana se on käynyt tai jotain siihen suuntaan.

Turhahan sitä on hirmukalliita öljyjä koneeseen laittaa, kun ne pitää kuitenkin joka kevät vaihtaa, vaikka ajaisi vain muutaman sata kilometriä autolla.

Mulle suositteli ihan kiihdytystiimissä oleva kaveri vain tuollaisia Gulfin 10W-40 öljyjä koneeseen ja käski tarkkailla öljynpaineita ja jos paineet on hyvät, niin ne kuulemma riittää??! Mitä mieltä tästä? Alle 20,00€/4litran kannu.

Ajattelin vain asiaa nyt hieman tarkemmin, kuin koskaan ennemmin, sillä mun auton alakerta oli tosi karun näköinen (tiedä sitten oliko vika pumpussa), mutta kuivana se on käynyt tai jotain siihen suuntaan.

Sullahan on ollut se vissii perkeleen rikkaalla? Palanut bensahan menee osaksi öljytilaan -> öljyn voiteluominaisuudet heikkenee -> alakerta ottaa siipeensä  ::) Ja olihan sulla muutenki vissii jo kauan ollu sama paketti nipussa.

Varmastikin se kiihyttelykaverin suosittelema öljy riittää  ::)

Sullahan on ollut se vissii perkeleen rikkaalla? Palanut bensahan menee osaksi öljytilaan -> öljyn voiteluominaisuudet heikkenee -> alakerta ottaa siipeensä  ::) Ja olihan sulla muutenki vissii jo kauan ollu sama paketti nipussa.

Varmastikin se kiihyttelykaverin suosittelema öljy riittää  ::)

Juu, paketilla on ajettu ainakin 12v. Saattaa olla montakin syytä huonolle alakerralle.

Juu, paketilla on ajettu ainakin 12v. Saattaa olla montakin syytä huonolle alakerralle.

Ehhehee, 12 vuotta nipussa ja sullahan on enempi vähempi ollu ikuista säätämistä se ja vielä rikkaalla, ihme että se on vielä pyörivä alakerta ollu  :o ;D

Hyvinhän se on kestäny, et se sinäkään taia sillä ajaa kuitenkaa ku mummot  ;D

Niin ja vielä sen verran öljyistä, että ahetuissa kamppeissa se vaadittu huippuöljynlaatu johtuu myös siitä, että monesti ahtimessa kiertää samat öljyt ku koneessa. Ja se on yksi tekijä mikä vaatii hiukan miettimistä mitkä öljyt laittaa.. Mutta Paxtonissahan on onneksi itsessään se ruhtinaallinen 3 dl öljytilavuus ja kiertää vain sen sisässä joten ei tosiaan tartte sulla liian vakavasti ottaa sitä öljytouhua  :)

Niin ja vielä sen verran öljyistä, että ahetuissa kamppeissa se vaadittu huippuöljynlaatu johtuu myös siitä, että monesti ahtimessa kiertää samat öljyt ku koneessa. Ja se on yksi tekijä mikä vaatii hiukan miettimistä mitkä öljyt laittaa.. Mutta Paxtonissahan on onneksi itsessään se ruhtinaallinen 3 dl öljytilavuus ja kiertää vain sen sisässä joten ei tosiaan tartte sulla liian vakavasti ottaa sitä öljytouhua  :)

Niin... ei oteta vakavasti.

Paitsi että SN92:ssa öljyä menee ahtimeen vain 2dl.  m/

Paitsi että SN92:ssa öljyä menee ahtimeen vain 2dl.  m/

Mulla menee itse asiassa muistaakseni 3.5 dl tuohon SN-93:een, melkonen ero  ::)

Mulla menee itse asiassa muistaakseni 3.5 dl tuohon SN-93:een, melkonen ero  ::)

no on, vaikka ahtimen fyysinen koko on jopa SN-92:ssa 93:sta hieman isompi (ainakin silmämääräisesti, tai sitten silmä hämää hieman?). Olenkin vaihtanut öljyt aika usein, kun pakkaa öljyt tummumaan aika nopeasti.

no on, vaikka ahtimen fyysinen koko on jopa SN-92:ssa 93:sta hieman isompi (ainakin silmämääräisesti, tai sitten silmä hämää hieman?). Olenkin vaihtanut öljyt aika usein, kun pakkaa öljyt tummumaan aika nopeasti.

Mulla pysyy öljyt kyllä aikalailla puhtaana 1500 km vaihtovälillä, mutta ohan tuo vasta rempattuki  :W

mobil delvac 15-40 on pirun hyvä kuumana käyviin koneisiin.ahdettuihin dieselit lähinnä kohderyhmänä.tiivisteet tykkää ja paineet

hyvät.paksuuntumisen kesto kuumana erinomainen. m/

10w-40 mobil superi meni mulla ainakin melko liisteriks kesäajossa 3-4000km jälkeen,vähä kun olis STP:tä valuttanu ulos. m-

3 desiä ja rapiat menee sn-60:n

Mulla pysyy öljyt kyllä aikalailla puhtaana 1500 km vaihtovälillä, mutta ohan tuo vasta rempattuki  :W

Sanotaanko, että öljyt alkaa tummumaan tuossa 3000km kohdalla Paxtonissa.

Olen vaihtanut ne yleensä 2000km paikkeilla. Eipä tuo kallista ole... n. 1,00€ öljyt menee mulla ja työvaiva (imen ne pois nykyään). Heh!

• 1 month later...

Toissa kesänä 5w-40 penzoil-> liruksi meni

Viime kesänä 5w-50 mobill -> liruksi meni

Tänäkesänä 10w-60 castrol -> raporttia myöhemmin

Öljy menee ahtimien läpi ja kone käy aikas lämpösenä esim rata-ajossa jota tuli viimekesänäkin vähän kokeiltua.

Toissa kesänä 5w-40 penzoil-> liruksi meni

Viime kesänä 5w-50 mobill -> liruksi meni

Tänäkesänä 10w-60 castrol -> raporttia myöhemmin

Öljy menee ahtimien läpi ja kone käy aikas lämpösenä esim rata-ajossa jota tuli viimekesänäkin vähän kokeiltua.

Kilpureissa käytetään suoraa viiskymppistä, just tosta syystä

onko tosiaan noista gastrolin öljyistä mitään tietoa kokemusta juurikin tuota 10w-60 ja 0w-40 kattellu..? kun sais ehkäpä duunista etusammin..

näköjään suositellaan ihan muuta:

Moottori L98 

Voiteluaineen tilavuus 4,75 litraa

Suodattimen kapasiteetti 0,95 litraa

Käyttöolosuhteet: normaali

Tarkasta/Vaihto:

Vaihto 12500 km

Magnatec 5W-40 C3

Magnatec 10W-40 A3/B3

Käyttöolosuhteet: Vaikea

Tarkasta/Vaihto:

Vaihto 5000 km / 3 kuukautta