Jump to content

moottorin vedenlämpö

Recommended Posts

Kirjoitettu

Paljonko pitäis olla ns."normaali" vedenlämpö -79 350 chevyn koneessa matka ajossa? puristukset n.11

Anturi vas.kannessa. Itellä näyttää n.210F ja n.220F lähtee flektit käyntiin. Tosin mittari on ilmeisesti alkup.6 koneen mittari ja anturista ei tietoo(sähköinen).

Pitäis varmaan ostaa ihan mekaaninen mittari.

Kirjoitettu

mulla on autometer mekaaninen mittari ja vaikka termari on 180 f niin lämmöt ei nouse edes auton käydessä yli 160 f.

matkassa noin 140 f.eli mulla jostain kumman syystä aivan liian kylmänä vaikka kone on ns.lämpöongelmainen 400 kone.

180-195 f on hyvä lukema.

Kirjoitettu

Mulla pysyy tasaista 180F kone kokoajan, termari on juuri tuon 180F ja ruuhkassa se nousee ehkä millin verran. Kuulun samaan lämpövammaisten 400cid joukkoon myöskin.

Kirjoitettu

lumppa:pikku tarkennus.pontiac ja chevy 400 ovat eri koneita.

pontiac 400 ei tietääkseni ole koskaan ollut niin herkkä ylilämmölle kuin chevy 400.pontiac 400 taitaa myöskin olla isolohko päinvastoin kuin chevy 400.

kannattaa hankkia hyvät öljynpaine ja vedenlämpömittarit varsinkin jos ajaa alumiinikantisella koneella.tuutko lumppa forssaan?

Kirjoitettu

Uteliaana kysyy hän: olenko pahasti hukassa kun päässä pyörii ajatus, että pontiacilla ei ole ollut pikku- tai isolohkoa, ainoastaan yksi lohkokoko?

Kirjoitettu

hyvä kysymys.ei mullakaan asiasta varmaa tietoa ole.ainoastaan käsitys että pontiac 400 on ns.big block.

Kirjoitettu

Mulla on taas käsitys, että pontiacilla on sama lohko 350-455 koneissa. Sitä vois sanoa vaikka lohkoksi ;D

Kirjoitettu

sama kielillä:

"Pontiac:

Used the same block for all engines, from the 326 through the 455. The 301 is a lower-deck version of the same block."

;)

Kirjoitettu

No asensin kuitenkin tänään alumiinisen syylarin ja heti kyllä huomas eron.Tällä hetkellä sisällä kuitenkin vain vettä.Eikös kaikkia jäähdytysnesteitä voi käyttää alumiini osien kanssa vai olenko väärässä.Jos myöhemmin sais vielä alukannet aikaiseksi meinaan.

Guest DARK FIREBIRD
Kirjoitettu

Ainakaan meidän korjaamolla ei laiteta autoon jossa on alukansi tai syyläri vihreäänestettä.Käyttävät punaista.Vihreä syövyttää aluosia.

Kirjoitettu

onko tietoo minkä nimistä kamaa se pitäis olla

Guest DARK FIREBIRD
Kirjoitettu

Voin varmentaa asentajilta huomenna miten asia on ja mikä merkki.Varmaankaan merkillä ei väliä.12 mennessä

Kirjoitettu

Kiitos se olis hyvä juttu.Merkillä ei ole väliä.

Sitä vihreää olen nähny myytävän marketeissa mut en muista punaista nähneeni.

Kirjoitettu

alukannet löytyy ja vihreetä tököttiä on työnnetty sisään. Koskaan kuullutkaan että alukansien kanssa pitäisi olla joku spesiaali...

Guest DARK FIREBIRD
Kirjoitettu

Varmensin asiaa ja olin väärässä :-[

Erivärisiä nesteitä ei kannata sotkea keskenään.

Eli Keltainen tai oranssi/punainen nesteet vaihtoväli 100tkm/5 vuotta ja perinteinen vihreä vaihtoväli 40tkm/2 vuotta.Eli on sama minkälaista nestettä laittaa ei tee pahaa alu ym osille.Mutta ilman jäähdytysnestettä ei kannata ajaa,koska jn voitelee,jäähdyttää ja estää ruostumista.50% vettä / 50% jäähdytysnestettä ja kovaa ajoa.

Kirjoitettu

No siinähän tuli tyhjentävä vastaus.Asia harvinaisen selvä.

Ja eikun kitymarkettiin hakeen nesteitä.Tossa just saatiin tehtyä syylarin kiinnitys pelti.

Kirjoitettu

no oli kuva ilmeisesti liian iso.onnistuisko nyt

Kirjoitettu

No eipä näköjään tule kuvat näkyviin, ei sitten, lähen terassille katteleen rallitunnelmia.

Kirjoitettu

muista seuraavat rallivarusteet mukaan: tuulipuku,lippis jossa lukee mallorca,harmaat läppäpomarit jalkaan,kossupullo perstaskuun.

kun oot siellä vesakossa minne soraa ja paskaa,niin muista suureen ääneen kailottaa sen kossupullon jälkeen kuinka iso holley sun autossa on ja kuinka paljon tuli laitettua salaojaa peräpellolle!

Kirjoitettu

Varmensin asiaa ja olin väärässä :-[

Erivärisiä nesteitä ei kannata sotkea keskenään.

Eli Keltainen tai oranssi/punainen nesteet vaihtoväli 100tkm/5 vuotta ja perinteinen vihreä vaihtoväli 40tkm/2 vuotta.Eli on sama minkälaista nestettä laittaa ei tee pahaa alu ym osille.Mutta ilman jäähdytysnestettä ei kannata ajaa,koska jn voitelee,jäähdyttää ja estää ruostumista.50% vettä / 50% jäähdytysnestettä ja kovaa ajoa.

..joo, samankaltaisia asioita olen itsekkin selvitellyt omien lämpöongelmien kanssa pari kesää sitten.

Ja se että on ns. pakkasnestettä koneessa, on hyvä mm. korroosion knnalta moottorissa. Myös on muistettava että tuo pakkasnesteen laimennussuhde on max. 50/50. Liian sakea seoskaan ei tee hyvää. Sellainen ominaispainomittari ei maksa kuin muutaman euron, eli kannattaa katsoa ne nesteiden ominaisuudet jos ei ole varmuutta...

Kirjoitettu

Paras tulos jäähdytyksenkannalta saavutetaan pelkällä vedellä johon on laitettu sekaan korroosioinhibiittoria.Lämmönjohtokyky parempi kuin vesi-glykoliseoksella.

Kirjoitettu

Paras tulos jäähdytyksenkannalta saavutetaan pelkällä vedellä johon on laitettu sekaan korroosioinhibiittoria.Lämmönjohtokyky parempi kuin vesi-glykoliseoksella.

Aivan ! Liikaa ei kannata glykolia heittää, lämmönjohtokyky tipahtaa rajusti ! Tässä vähän stooria :

"50%/50% glykoolivesiseoksen lämmönjohtokyky on 4950kW/°C*m2

ja veden 10649 kW/°C*m2 kun nesteen lämpötila on 90°C

eli 50/50 seoksella lämmönjohtokyky on alle puolet veden kyvystä !

Jos pakkaussuojausta ei tarvita, voidaa käyttää pelkkää korroosioinhiboittoria kuten esim NALCO tuotteita, joiden Vaikutus lämmönsiirtokykyyn on marginaalinen."

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...