Jump to content

keskustelua LS-tekniikan vaihdosta 3geniin


Recommended Posts

Posted

Eli varmasti muitakin kiinostaa moinen päivitys. Pellin allehan voi vaihtaa vaikka minkä höyrykoneen mutta jos oikeesti haluaa että vaihto sujuu laillisesti tai sen kanssa ei tule joskus jatkossa ongelmia niin tänne vois kerätä kokemuksia&vinkkejä mitä olis tehtävissä.

 

 

---------

lainaus akelta

 

Vaihdettaessa mallisarjan painavinta vertailumoottoria korkeintaan 20 % painavampi (yli 10 %:n massan lisäys on kompensoitava), tehokkainta vertailumoottoria korkeintaan 20 % tehokkaampi (auton omamassa / moottorin nettoteho -suhteen rajoissa) tai iskutilavuudeltaan suurinta vertailumoottoria korkeintaan 25 % suurempi moottori tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan mallisarjan painavimmalla, tehokkaimmalla tai iskutilavuudeltaan suurimmalla vertailumoottorilla varustettua mallia.

----------

 

lisäksi ei saa alittaa 7kg/kw rajaa :(

 

http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf aken "ohje"

 

Eli esim ls1 koneen vaihto tarkottas että pitäs olla ls1 auton jarrut, (=abs).

 

Vertailumoottori lienee joku 240hp -->288hp 20% säännöllä. Tai jos paino olis vaikka 1670kg saisi teho olla jopa huimat 239kw, eli noin 320hp. Ilmeisesti noista tuo isompi olis kuitenkin se mikä on ehdoton raja konttorilla. Lisäksi ls motti painaa vähemmän kun '80 luvun valurauta, pienenee omamassa ehkä joku 40-50kg ainakin, joka taas pudottaa max tehorajaa.

 

Posted

 

http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf aken "ohje"

 

Eli esim ls1 koneen vaihto tarkottas että pitäs olla ls1 auton jarrut, (=abs).

 

 

 

Taitaa olla niin että nelosgenneri ei kuulu enää "mallisarjaan" (siis jos meinaat kolmosgenneriin vaihtaa LS1:n). Joten kolmosgennerin tehokkain malli +20% pätee tässäkin tapauksessa. Muut vaihtoehdot onnistuu poikkeusluvalla, jonka hakeminen maksaa muistaakseni joitakin satasia ja raha menee vaikka lupaa ei sitten myönnettäisikään. En tiedä myönnetäänkö noita lupia enää näinä päivinä käytännössä ollenkaan? Eikös Euro-mallin LS1 mene jotakuinkin +20% tehorajoihin? Tämä on vissiin se ainoa "laillinen" keino tähän swappiin?

Posted

'Euromallin'  ls1 on se 285, joka menisi 20% sääntöön.. Ainoa todellinen ero jenkkiversioon oli käsittääkseni pakopuoli (=tukkosempi). Mutta milläs sen todistaa konttorilla että tämä nimenomainen moottori on eu-mallin ls1?

 

Vesba taitaa olla ensimmäinen koekaniini jos meinaa saada '82 camaron leimaan ls1 motilla. Mulla lukee kans otteessa että autoon vaihdettu mallisarjan isompi kone, eli 350 (alunperin 305). Tossa vois olla mahdollisuutena se että vaihtaisi sinne ls1 koneen ja toivoisi että katsari ei huomaa eroa, mutta.. tämä ei ole itse asian mukaista. Miksi ei voisi olla mahdollista vaihtaa se oikea motti sinne ihan laillisestikkin?

 

Akehan toimii monien lakien ja säänösten mukaan ei siinä mitään mutta jotenkin tuntuu tyhmältä että miksi ei saa nykyaikaisempaa/vähemmän saastuttavaa/hyötysuhteeltaan parempaa teknologiaa hyödyntää ilman jotain epätodellisia poikkeuslupia? (No, pile on pile, kuka muu on saanut AKElta poikkeusluvan ja milloin viimeksi?)

Posted

jos maahan on tuotu maahantuojan kautta  v6 turboa on silloin 250hp +20%.

 

muuten on gta suurin mallisarjalainen.  eli kaikki gta:n alustan osat on vaihdettava normi 5.0l tai 5.7l.

erot saa maahantuojalta esim. varaosaluettelosta.

 

ja jos teillä onnistuu muutoskatsastus ilman kaikkia muutoksia niin silloin kannattaa pitää suu supussa.

sillä jos joku ottaa konttorilla asian esille ja käyttää sitä autoa esimerkkinä on odotettavissa takaisinkutsu.

 

itse tein tuon virheen aikoinaan ja opin siitä paljon.

Posted

jos 3 g koneswappi on 305-350Tpi tai muu mallisarjan moottori.sillon vertailu autona käy se 3 koppasen tehokkain+20%.

jos taas kone tulee mallisarjan ulkopuolelta ( ls1),vertailuautona JOUDUTAANKIN käyttämään jotain ls1:tä.niitä ei taida ilman ABS tehdyn.

jos alustan ja jarrut laittaa vaadittuun kuosiin,kun vertailuautona ls1.eiköhän tehoille käytetä sit samaa vertailuautoa,eikä enää

3g:n tehoja.vertailuteho olis sillon tuhdein ls1 + 20%.näin mää sen näen. m/

 

Posted

mutta, tuo muutos onnistuisi vain jos 4gen ls1 katsotaan maahantuojan mukaan samaan mallisarjaan kuin 3gen.

jos ei niin 3gen suurin on tuo gta tai iroc jos ei tuota turbomallia ole suomeen tuotu.

 

yksi vaihtoehto on omavalmistemoottori. 

 

 

 

 

 

Posted

kyllä irocit ja gta:t saa vertailuautona munmielestä unohtaa kun ei ole valmistettu LS1:llä.vertailupelinä käytetään autoa josta moottori on kotoisin,suomeen tyyppikatsastettu malli.eli 98-> f-body.kun se 3g on muutettu tarvittavin osin vastaamaan 98-vertailuautoa,eikä sukupolvien välisiä teknisiä eroja jää, miks ei menis leimaan.iso homma kyllä ja tuskin tossa vaiheessa kaivetaan tehovertailuun gta:ta

tai v6 turboa toiseksi v.autoksi ,kun kiesi ei enää sitä vastaa mithenkää.

"Vaihdettaessa autoon jokin mallisarjaan kuuluva alkuperäistä painavampi, te-hokkaampi tai iskutilavuudeltaan suurempi vertailumoottori (tai sitä enintään massaltaan, teholtaan ja iskutilavuudeltaan vastaava eri merkkinen moottori) tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat raken-teet muuttaa vastaamaan ko. vertailumoottorilla alun perin varustettua mallia."

Posted

3-gen camarossa toi tehokkain vertailuauto on -92 350tpi 245hp +20%= 288hp ja linnussa tuo turbo,jolloin tehoksi tulee 300hp.

 

Noin ne pykälien mukaan menee,vaikka kuullut joskus horinoita siitä,että kaikki camarot tai linnut vuodesta -67 kävis vertailumalliksi.. NOUP. Se menee mallisarjan mukaan ja jarrut pitää muuttaa vastaamaan tuota tehokkainta mallia. Eli ne pysyy samana. Ei kai tuossa LS-koneessa muuta juttua ole,kuin juuri tuo teho- ja teho/painoraja. Ja niistä katotaan se,kumpi tulee ensin täyteen.

 

Noin se siis pykälien mukaan menis,jossain konttorilla voi onnistua joku meriselitys  ::) Mutta onko se sitten kuitenkaan laillinen esim. kolarin sattuessa on eri juttu?

 

-Niinku Jake jo alkuun totesi,niin kyllähän sinne VOI laittaa vaikka suihkumoottorin,senkun laittaa vaan...

Posted

AKE'lta voi edelleenkin hakee poikkeuslupia niihin jotka ei mene normi muutoskatsastuksen rajoihin...

 

Posted

kyllä irocit ja gta:t saa vertailuautona munmielestä unohtaa kun ei ole valmistettu LS1:llä.vertailupelinä käytetään autoa josta moottori on kotoisin,suomeen tyyppikatsastettu malli.eli 98-> f-body.kun se 3g on muutettu tarvittavin osin vastaamaan 98-vertailuautoa,eikä sukupolvien välisiä teknisiä eroja jää, miks ei menis leimaan.iso homma kyllä ja tuskin tossa vaiheessa kaivetaan tehovertailuun gta:ta

tai v6 turboa toiseksi v.autoksi ,kun kiesi ei enää sitä vastaa mithenkää.

Jaa mun pitää sit vissiin Ford sierraan laittaa Rangeroverin voimansiirto, jos vertailuauto tulee moottorin mukaan ;D

Ei todellakaan näin. :-X

Posted

 

Moottorinvaihdon edellytyksiä

 

 

 

Autoon vaihdettavan moottorin massa saa olla korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa. Jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti pienentämällä henkilölukua, siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia. Massan lisäystä voidaan kompensoida esimerkiksi siirtämällä akun paikkaa tai vaihtamalla konepelti kevyempään.

 

Autoon vaihdettavan moottorin teho saa olla korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman tehonormin mukaan mitattuna.

 

Autoon vaihdettavan moottorin iskutilavuus saa olla korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus.

 

Auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet (esimerkiksi jousitus ja akselistot) on muutettava vastaamaan  vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna.

 

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Ajoneuvon+rakenne++ja+varusteet/Henkil%C3%B6-+ja+pakettiautojen+rakennemuutokset/Moottori/Moottorinvaihdon+edellytyksi%C3%A4.htm

 

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921714

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

 

 

 

Posted

lsn koneen kohalla paino eikä tilavuus tuota ongelmia. Ainoastaan teho. Ja konttorilla ei kelvanne selitys että tätä on laiskennettu tehtaan tehoista. Lisäksi tuo sekottaa kun AKElla on tuo +20% tehoraja ja lisäksi 7kg/kw raja. Kumpi on määräävämpi, koska toisella saa tulokseksi isommat tehot. Järkevältä tuntus sillon tuo 7kg/kw raja.

 

Kyllä mä ymmärtäsin että se vertailumoottori on tässä tapauksessa 3gen sarjasta tehokkain, eikä ls koneista. Sieltähän löytyy mieluisia lukuja kyllä. ABS:eja konttori saattaa sitten olla helposti vailla vähintään, kun tuosta teho-ongelmasta selviää.

 

ja konttorilta en ole kysyny mitään, sieltähän ne selviää kuulemma.. Mullekkin on Raahelaisen konttorin päällikkö kirkkain silmin väittäny että vertailumoottoriksi käy mallisarjan mikä tahansa kone, vuosimallista riippumatta! Eli eipä se tieto taida aina sielläkään päässä olla kohdillaan.

 

Siks tänne kerätään nyt hyvät perustiedot että on jotain pohjaa hommalle.

 

Posted

Oon menossa kyselemään konttorille muutamiakin juttuja ja varmaan tähän asiaan liittyen kanssa tulee tietoa. Kertoilen kyllä tänne miten tuo homma etenee. Jos saataisi vielä jollain tavalla tän vuoden puolella kokeiltua ihan tosissaan onnistumistakin  m/

Posted

tuo +20% on se raja, eli vaikka ylittyisi yhden prosentin niin ei kelpaa.

ja jos tuon jälkeen alittuu vielä tuo 7kg/kw raja niin tökkää se siihenkin.

Omassa ahtimen muutoskatsastuksessa tuli 4geniin vastaan ensin tuo 7kg/kw. Muistaakseni nimimerkki Pirre kohtasi Vetten kanssa mielenkiintoisen ongelman kun katsastus hyväksyi tuon +20% vaikka tehopainosuhde tuli vastaan ennen. Muistaakseni AKE koitti jälkeenpäin mitätöidä muutoskatsastusta..., mutta turhaan :)

Posted

Omassa ahtimen muutoskatsastuksessa tuli 4geniin vastaan ensin tuo 7kg/kw. Muistaakseni nimimerkki Pirre kohtasi Vetten kanssa mielenkiintoisen ongelman kun katsastus hyväksyi tuon +20% vaikka tehopainosuhde tuli vastaan ennen. Muistaakseni AKE koitti jälkeenpäin mitätöidä muutoskatsastusta..., mutta turhaan :)

Tietääkseni Pirre joutui jälkikäteen hakemaan poikkeusluvan ahtimelle.

Posted

Mitens tuo auton paino, keventyy meinaan varmaan "muutamia" kiloja, jos ne sen punnitsee niin ilmeisesti siis tippuu tuo tehorajakin? Vai onko se kokonaispainosta ja muuttuuko sekin sitten tuon keventymisen myötä?

 

Ja pienen lukemisen jälkeen selviää tääkin. Kuinkas herkästi nuo alkaa sitä auton painoa tutkimaan  ???

Posted

 

 

laillinen keino on ostaa ls1 alakerta.

tähän voi jatkaa iskua ja laittaa tarvike kannet ja imusarjan.

lisäksi joku ohjelmoitava ruisku ja ahdin.

nyt se on omavalmistemoottori ja katsastettavissa ja riittää pelkkä muutoskatsastus.

 

 

 

 

 

 

 

täähän on mielenkiintonen vaihtoehto. olisko linkkiä säädökseen.. mikä tekee koneesta omvalmisteisen? ls1 lohko+tarvikekannet+tarvikeimusarjako tosiaan jo olis 'omavalmiste'?

Posted

tuo +20% on se raja, eli vaikka ylittyisi yhden prosentin niin ei kelpaa.

ja jos tuon jälkeen alittuu vielä tuo 7kg/kw raja niin tökkää se siihenkin.

 

laillinen keino on ostaa ls1 alakerta.

tähän voi jatkaa iskua ja laittaa tarvike kannet ja imusarjan.

lisäksi joku ohjelmoitava ruisku ja ahdin.

nyt se on omavalmistemoottori ja katsastettavissa ja riittää pelkkä muutoskatsastus.

täähän on mielenkiintonen vaihtoehto. olisko linkkiä säädökseen.. mikä tekee koneesta omvalmisteisen? ls1 lohko+tarvikekannet+tarvikeimusarjako tosiaan jo olis 'omavalmiste'?

Lisäks pitää olla teholaput, eli penkityspaperit mukana...

Posted

milläs omavalmistemoottorin päästöt todistaa? luulen että pakokaasuanalysaattorin lappu ei riitä.

Posted

milläs omavalmistemoottorin päästöt todistaa? luulen että pakokaasuanalysaattorin lappu ei riitä.

Ei riitä jos on vähäpäästöinen, mutta VTT:n kivat sedät auttavat muodollista korvausta vastaan (unohda)

 

Posted

eli kanta-auton vähäpäästöisyyskö?

Posted

eli kanta-auton vähäpäästöisyyskö?

omavalmisteella ei ole kanta-autoo, muutenhan se ei olis omavalmiste vaan muutettu

Posted

eli kanta-auton vähäpäästöisyyskö?

Ei vaan tarkootin sitä autoa johon se moottor laitetaan. Esim oma samara on vähänpäästelevä niin jos siihen haluaisin jonkun ittetehryn moottorin niin joutuispa sitten VTT:llä mittauttamaan jos haluais sen kilpiin

Posted

eli kun mulla on ei-vähäpäästöinen niin ei tarvi VTT:ua sotkea tähän;D

  • 2 months later...
Posted

Aikaa noista viimeisistä kommenteista jonkin verran jo kulunut ja saattanut jäädä jotain lukematta.

 

Onko tietoa onko kukaan vielä onnistunut tässä vaihtohommassa ja saanut hyväksytyn leiman konttorilta?

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...