apa Kirjoitettu 19. Elokuuta, 2009 Kirjoitettu 19. Elokuuta, 2009 Hep, nyt tarvitsee näkemystä: virta-avaimesta kääntämällä ei tule virtaa, auto ei starttaa. Eli tarkempi ongelman kuvaus: - -93 Camaro, kasikoneella ja automaatilla - starttaukseen avainta kääntäessä startti ei sano mitään, ei naksahda edes - virta-avain ACC- tai ON-asennossa flektit ei pyöri, puhallin ei pyöri, sähköikkunat ei toimi, stereoita ei saa päälle - security, service, jne mittariston varoitukset eivät syty ollenkaan missään vaiheessa - valot toimii: sisä-, mittari-, etu-, parkki- ja takavalot ja pimputinääni toimii (avain lukossa, valot päällä jne) Vika ilmeni sen jälkeen, kun olin irrottanut vasemman takaumpion paikaltaan ja laittanut takaisin. En irrottanut lamppujen johtoja, kantoja tai lamppuja, tutkiskelin vain, että mihin kohtaan laittaisin peruutusvalon, kun pitäisi katsastukseen viedä... Olisin ajanut autopaikalle, mutta ei inahtanutkaan kun avaimesta käänsi, tai itseasiassa: ne service- jne varoitusvalot välähtivät tosi lyhyesti, stereot menivät päälle, mutta auto ei startannut. Sitten kun otin virrat pois, sammutin stereot ja yritin uudestaan, mihinkään ei tullut enää virtaa. Seuraavat jutut on nyt katsottu: - ohjaamon ja konepellin alla olevien sulakeboksien sulakkeet käyty läpi ja kaikki oli kunnossa - otin akun johdon irti, annoin olla (sulakkeiden katsomisen ajan), laitoin takaisin - irrotin sen vasemman takaumpion vielä kerran, mutta ei siellä silmällä katsoen näyttänyt mikään johto olevan oikosulussa tms, varsinkaan kun valot toimii... - starttausta kokeiltu vaihdekeppi P:llä ja N:llä, ei auttanut - avainta ja virtalukkoa heiluteltu ja ränkkäilty ja samalla yritetty saada virtaa tai starttia pyörähtämään, mutta ei auttanut Olisiko _mitään_ ideoita? :'(
Senior Kirjoitettu 19. Elokuuta, 2009 Kirjoitettu 19. Elokuuta, 2009 Onko akku varmasti kondiksessa ja virtaa täys ? Ja akunkengät kiinni kunnolla ?
carita Kirjoitettu 19. Elokuuta, 2009 Kirjoitettu 19. Elokuuta, 2009 Siinä oikean iskaritolpan ja akun välissä oleva "plussapiste". Miltä johdot ja liittimet näyttävät? Omastani suli sieltä hapettuneet johdot yhteen, ja aiheutti vastaavat oireet . Kesti hetken ennenkuin paikansin vian.
apa Kirjoitettu 19. Elokuuta, 2009 Kirjoittaja Kirjoitettu 19. Elokuuta, 2009 Siinä oikean iskaritolpan ja akun välissä oleva "plussapiste". Miltä johdot ja liittimet näyttävät? Omastani suli sieltä hapettuneet johdot yhteen, ja aiheutti vastaavat oireet . Kesti hetken ennenkuin paikansin vian. Hyvältä näytti, eli eivät olleet johdot hapettuneet eikä varsinkaan sulaneet sieltä. Akussa oli virtaa ainakin kun just aiemmin tänään kävin kauppareissulla ja kyllähän siinä vielä etuvalot palaa kirkkaasti, kun laittaa päälle. Löysin tällaisen kuvan, "1995 ignition switch schematic": http://shbox.com/1/ignswschematic.jpg Ei tuossa paljoa ole akun ja sulakkeiden välillä, pitää varmaan ottaa huomenna joku kaveriksi ja yrittää mittailla, mihin saakka sähkö pääsee... Mites helposti tuohon virtalukkoon pääsisi käsiksi, jos sitä tutkisi ettei sieltä mikään ole kärähtänyt?
F350 Kirjoitettu 20. Elokuuta, 2009 Kirjoitettu 20. Elokuuta, 2009 Onko ne johtosulakeet ok, 3-genissä ne on startille tulevissa johdoissa, startin vieressä? Ne näyttää johdolta ei sulakkeelta.
accident Kirjoitettu 20. Elokuuta, 2009 Kirjoitettu 20. Elokuuta, 2009 Mulla on ollut kanssa vastaavaa oiretta 95 Camarossa. Virta kulki miten sattui ja syyksi paljastui hyvin hapettunut plussa-akunkenkä.
apa Kirjoitettu 20. Elokuuta, 2009 Kirjoittaja Kirjoitettu 20. Elokuuta, 2009 Oliskohan se virtalukon pohja (ignition switch)? Tänään ei tallissa vaan pihalla... katoin vielä mittarilla, että kaikki sulakkeet oli ok, räpläsin vielä kertaalleen sitä takaumpiota (ei vaikuttanut vieläkään) ja sitten räpsäytin suoraan akulta virtaa startin herätteeseen hyppylangalla sulakkeen 11 paikan kautta, jolloin solenoidi ainakin naksahti (mitä ei virta-avaimesta kääntämällä tapahtunut). Kyllä tossa sähkö vielä muuten kulkee, mutta tuon ylempänä linkkaamani kaavion mukaan vaikuttaisi, että mikään, mihin virta menee virtalukon kautta, ei toimi. Startin sulakkeelle ei noussut jännitettä, vaikka virta-avaimesta käänteli, ja sama esim. stereoiden sulakkelle, ei sinnekään noussut jännite vaikka olevinaan oli virrat päällä. Onko kokemusta virtalukon pohjan tutkimisesta tai vaihtamisesta? Onko keltään 4-koppaisessa hajonnut? Voiko se kärähtää yhtäkkiä kerralla niin, ettei mikään sen kautta enää toimi? Miksi se kärähtäisi? Ja miksi se ite pohja/kytkin pitää olla niin vaikeassa paikassa... näyttää olevan ohjauspylvään yläpuolella kiinni, en ainakaan päässyt siihen mitenkään käsiksi. Tässä on ohjeet, miten sinne pääsisi, mutta en kyllä uskalla lähteä noin paljoa itse purkamaan: http://shbox.com/ignsw/ign_switch_repl.html Onko mitään oikotietä, millä pääsisi testaamaan sen vai hinautanko tän suosiolla jonnekin, jossa osataan vaihtaa?
5.7targa Kirjoitettu 20. Elokuuta, 2009 Kirjoitettu 20. Elokuuta, 2009 Taitaa olla sama systeemi kuin 3g, avain liikuttaa "tankojen" avulla itse virtalukkoa...ei se mahdoton ole vaihtaa kun kerran minäkin siihen pystyin, kolme tuntia purkua ja 8 tuntia kasausta ja aikamonta voima-sanaa.. Tarkista nyt ensin että se tanko on siellä rattiputken päällä olevassa virtalukon pohjassa oikeassa paikassa
5.7targa Kirjoitettu 20. Elokuuta, 2009 Kirjoitettu 20. Elokuuta, 2009 Ja tossa kuva, on 3g, mutta liekö samanlainen tossa kuvassa näkyy se tanko, on kuvan puolivälin oikealla puolelle, vasemmalla oleva tanko on lyhyet/pitkät kytkin
bird72 Kirjoitettu 20. Elokuuta, 2009 Kirjoitettu 20. Elokuuta, 2009 tutki virtalukon pohja ja samalla "neutral safety switch"
apa Kirjoitettu 21. Elokuuta, 2009 Kirjoittaja Kirjoitettu 21. Elokuuta, 2009 Mitäs minun pitää tehdä, että pääsen käsiksi siihen virtalukon pohjaan? Tämmönen sivu löyty: http://shbox.com/ignsw/ign_switch_repl.html Saanko pelkästään laskettua tuon ohjauspylvään alemmas irrottamalla ne tuet jotka pitävät sitä kojelaudassa (tai jossain ylhäällä) kiinni? Pitääkö jotain muuta (mitä?) ottaa huomioon? Mikä on "neutral safety switch" ja mistä löytyy? En nähnyt kaavioista, mutta voin olla puusilmä...
5.7targa Kirjoitettu 21. Elokuuta, 2009 Kirjoitettu 21. Elokuuta, 2009 Nyt vois varmaan joku jolla 4gen niin auttaa.... JOS samanlainen kuin 3gen niin rattiputki irti niin laskee riittävästi.
mikke Kirjoitettu 21. Elokuuta, 2009 Kirjoitettu 21. Elokuuta, 2009 Mikä on "neutral safety switch" ja mistä löytyy? En nähnyt kaavioista, mutta voin olla puusilmä... löytyy vaihteenvalitsimen rungosta keskikonsolista ja estää moottorin käynnistämisen muissa asennoissa kun P ja N. mut outoa olis jos se kaikki virrat veis mittaristostakin
apa Kirjoitettu 21. Elokuuta, 2009 Kirjoittaja Kirjoitettu 21. Elokuuta, 2009 TOIMII TAAS!! Kiitos vinkeistä kaikille! Elikkäs, yritin melkoisen sinnikkäästi päästä käsiksi virtalukon pohjaan, olin jo ohjauspylvästä irrottelemassa, mutta ei riittäny usko omiin kykyihin siinä. Yritin sitten kuitenkin käsikopelolla saada virtalukon pohjasta johtojen liittimiä irti. Ei sekään onnistunut, mutta aika paljon heiluttelin ja ronklailin niitä. Siinä sitten loppui usko ja luovutin homman, pistin akun kengät takas kiinni ja pakkasin työkalut ja kokeilin viimesen kerran vääntää avaimesta. JA SITTEN TOIMIKIN!!! Ilmeisesti se virtalukon pohjan liitin oli jotenkin kontaktihäiriössä, kun nyt toimii taas normaalisti. Muttamutta, jos siellä on joku nyt niinkuin viittä vaille hajoamassa, niin kannattaa varmaan vaihtaa se pohja ja uudet liittimet johtoihin? Prkl ku on vaikeessa paikassa, miusta siinä pitää irrottaa koko ohjauspylväs, että pääsee käsiks niihin? Ja sit tämmönen autosähkö-newbie-kysymys (tyhmiä kysymyksiä ei kuulemma ole): Kun pitää ottaa se akun miinuskenkä irti kun alkaa hommiin (näin olen lukenut ja minulle on kerrottu), niin miksi just miinus? Eikö se ois parempi ottaa plussa, kun sitten ei kai voisi saada millään minkään komponentin läpi virtaa edes vahingossa johonkin maahan oikosulkemalla?
repa Kirjoitettu 21. Elokuuta, 2009 Kirjoitettu 21. Elokuuta, 2009 Ja sit tämmönen autosähkö-newbie-kysymys (tyhmiä kysymyksiä ei kuulemma ole): Kun pitää ottaa se akun miinuskenkä irti kun alkaa hommiin (näin olen lukenut ja minulle on kerrottu), niin miksi just miinus? Eikö se ois parempi ottaa plussa, kun sitten ei kai voisi saada millään minkään komponentin läpi virtaa edes vahingossa johonkin maahan oikosulkemalla? Kun olen näissä sähköhommissa ihan yhtä nuupie kun muutkin, niin vastaan, että irroittaessasi maapiuhan voit tyokalullasi saada oikosulun aikaan vain ja ainoastaan plusnapaan osumalla. Jos taas irroitat ensin plusnavan, on oikosulun vaara olemassa jos työkalusi hipaisee mitä tahansa metalliosaa.
apa Kirjoitettu 21. Elokuuta, 2009 Kirjoittaja Kirjoitettu 21. Elokuuta, 2009 No niinpä tietysti, tiesinhän minä ton Mutta joo nyt kun sanoit niin ihan järkeenkäypää. Mutta toinen juttu: mikäs tämä rauta on? Ei tuommoista ollut missään kuvissa muiden 4-gen camu/firebird kojelautojen alusista. Se on kiinni samoissa pulteissa kuin ohjauspylvästä paikallaan pitävä tuki. Onkohan tuolla ollu jollain edellisellä omistajalla joku tuninglisävaruste roikkumassa, kun on tommonen pultin paikka... http://img25.imageshack.us/img25/4462/20090821421.jpg
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään