Jump to content

X-putken teko itse

Recommended Posts

Kirjoitettu

Tiedän, kyllähän noita valmiina saa ja halvallakin mutta kivempihan se on itse tehdä. Eli mitä tuossa hommassa olisi hyvä ottaa huomioon? Lähinnä oon pohtinyt tuota että millä tavalla putket yhdistyvät. Eli että tekeekö ihan oikeasti x-muotoisen palan, vaiko kaksi käyrää joista yhtymäkohdasta seinämät auki, vaiko kenties niin että suorat putket menisivät samaa matkaa vaikkapa kymmenen senttiä, luonnolisesti niin että molemmista leikkaa seinämää auki tältä 10Cm matkalta  ???

Kirjoitettu

jos mä tekisin nii 2 mutkaa joista ulkokurvista pala pois ja hitsaamalla yhteen

Kirjoitettu

jos mä tekisin nii 2 mutkaa joista ulkokurvista pala pois ja hitsaamalla yhteen

Tähän olen kallistymassa myöskin. Mutta nykyisin putket menee suorina 10cm etäisyydellä toisistaan jolloika tulisi vähemmän mutkia jos tekisi tuollaisen että 2 suoraa toisissaan kiinni. Mutta että kuinka toimiva tuo 2 suoraa palaa ilman väliseinää sitten on, niin sitä en tiiä

Kirjoitettu

Mutta nykyisin putket menee suorina 10cm etäisyydellä toisistaan jolloika tulisi vähemmän mutkia jos tekisi tuollaisen että 2 suoraa toisissaan kiinni. Mutta että kuinka toimiva tuo 2 suoraa palaa ilman väliseinää sitten on, niin sitä en tiiä

Mielenkiintoinen idea. Onko kukaan kokeillut vastaavaa?? Ja mikä yleensä on optimi väliseinätön tila?

Kirjoitettu

ainakin tuo on liian kaukana takana, vaikutusta ei oo kun ääneen

Joo, toi on liian takana mutta näkee hyvin että mimmosesta viritelmästä kyse. Tää mitä mä oisin tekemässä niin tulee heti kattien jälkeen

Kirjoitettu

nykyisin putket menee suorina 10cm etäisyydellä toisistaan

no tuohonhan kävis vanha perinteinen H-putki

Kirjoitettu

no tuohonhan kävis vanha perinteinen H-putki

Joidenkin lähteiden mukaan siellä sellainen olisikin jossain kohtaa. Täytyypä katsoa kun nostaa auton ylös mittauksia varten. Mutta tässä syyt miksi ei H-putkea

Why X over H?

It has been proven time and again that the X-pipe design is more efficient than the H-pipe. Various tests have shown that for multiple cylinder engines the X-pipe outperforms H-pipe exhaust systems, especially as rpm increases, providing both better torque and power. Unified exhaust pipes work most efficiently with multiple cylinders because of the scavenging effect. With exhaust X-pipes the almost seamless connection between the two exhaust pipes allows sequential firing cylinders to salvage any spent exhaust gases from the combustion chamber more efficiently and creates more room in the cylinder for a fresh intake of undiluted fuel and air. When you have two exhaust pipes, as the velocity in one header tube increases, the pressure in the adjacent tube is lowered causing the exhaust to be sucked out of that cylinder. X-pipes are simply better at doing the job, especially at higher speeds

The traditional H-pipe equalizer allows some of the excess pressure to bleed over to the 'quiet side' of the exhaust system, resulting in some low and mid-range torque improvements. At high RPMs, however, in traditional exhaust systems, the gases cannot bleed across the H-pipe fast enough to help power significantly.

Kirjoitettu

2 kpl akselinylitystä yhteen hitsattuna vois olla helppotekoinen x putki.

Kirjoitettu

en nyt sit tiiä mikä putki tää on toimintansa puolesta. Saattaahan se olla että toimii sittenkin samoin kuin perinteinen h-putki. Yhtymäkohdan tilavuus on 240 kuutiosenttiä. Ja rumahan se on kuin mikä, mutta ulkonäkö ei ollut kovin tärkeä arvo tässä hommassa.

http://kuvaton.com/finnshark/Ypg.jpg

Kirjoitettu

en nyt sit tiiä mikä putki tää on toimintansa puolesta. Saattaahan se olla että toimii sittenkin samoin kuin perinteinen h-putki

onhan tuokin versio h-putkesta

Kirjoitettu

Tallasiakin ollaan tehty.

Aika toimiva.

Kuvassa putkisto ei oo ihan valmis mutta tuolla tavalla ne sinne lopulta meni.

Alhaaltavaiheessa.jpg}

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...