Jump to content

Momentit?

Guest terppao82

Recommended Posts

Kirjoitettu

Veikkaan et joku täällä ihan varmasti tiätää et mistä sais ton 305 lg4:sen kiristysmomentit sun muut tiadot mitä ny konerempassa tarttee . Kiitos jo etukäteen :)

Kirjoitettu

Juu, tuollahan ne on kirjassa tallissa... pitääpä ottaa mukaan kun käväsee seuraavan kerran...

Kirjoitettu

Sama juttu mulla. Kirja hallilla.

Mutta siis ostat kumminkin arpin pultit jokapaikkaan. Joten et tarvi kirjasta momentteja ja kierrerasva tulee paketeissa mukana. Ja varmasti pultit ainakin kestää

männänrenkaiden välykset määrittää joko renkaan/männän valmista. Kiinni siitä kumpaa uskoo. Jos oot vaan renkaat vaihtamassa niin paketissa tulee sen tiedot mukana.

Kirjoitettu

mitähän semmonen pulttisarja maksaa noin suunnilleen?

Kirjoitettu

Määrittele sana koneremontti niin osaan sanoa..

runkopukkien pultit oli 30-40e ja kansipultit tais olla karvan päälle 100e. Mutta noita uskaltaa käyttää sitten jatkossa uusiksi.

kiertokankien pultit oli noin 50-60e (nuo ovat ekat jotka alakerrasta katkee jos jotain katkee)

Kirjoitettu

eli tarkotuksena oli ainakin purkaa kone vaihtaa nokka, kaikki tiivisteet, imusarja, tutkia laakerit ja männänrenkaat ja vaihtaa tarpeen mukaan kuluneet osat. (jos rahatilanne sallii saattaa männätkin vaihtua) Eli siis suurinpirtein semmonen peruskunnostus remontti

Kirjoitettu

Eli lähes kaikki pultit irroitat. Siinä samallahan ne sitten vaihtaakin jo :)

Kirjoitettu

jos kone pysyy suht normaalina(raja jotain350 HV ) niin pulttien vaihto on turha operaatio alakerrassa tulee vain kustannuksia turhaan laita rahat johonkin kivaan mieluummin

Kirjoitettu

tuskin mä semmosiin heposiin asti tuun tota konetta laitteleen, jos ny pääsis ees kahteensataan hummaan joskus. Kyllähän niille rahoille jotain muutakin kivaa keksitään

Kirjoitettu

Noh arp:n ruuveissa on se että niitä kehtaa käyttää uudelleen. Ongelma tosiaan vanhoissa on että ne venyy ja napsuu poikki jos meinaa käyttää uudelleen. Tosin mulle ei noin ole koskaan käynyt. Isot pojat kerto vaan.

Kirjoitettu

Noh arp:n ruuveissa on se että niitä kehtaa käyttää uudelleen. Ongelma tosiaan vanhoissa on että ne venyy ja napsuu poikki jos meinaa käyttää uudelleen. Tosin mulle ei noin ole koskaan käynyt. Isot pojat kerto vaan.

siis alakerrassako??

Kirjoitettu

Kyllä ne kaikki pultit venyvät, myös arpit mutteivat samoissa määrin kuin vakkarit. Kun vanhat ja uudet pultit laittaa koneeseen niin kannattaa katsoa niiden venymiset etteivät mene yli toleranssien. Tarkat jätkät kasausvaiheessa mittaavat vain pultin venymisen eivätkä piittaa kiristysmomenteista.

Itse pidän kunnon pultteja halpana vakuutena enkä alkaisi niissä tinkimään. Tosin peruskoneeseen riittää ne peruspalikat jos kierrokset/tehot eivät tuosta juurikaan nouse.

Kirjoitettu

Itse pidän kunnon pultteja halpana vakuutena enkä alkaisi niissä tinkimään. Tosin peruskoneeseen riittää ne peruspalikat jos kierrokset/tehot eivät tuosta juurikaan nouse.

eri asia on tosiaankin nuo hevosvoima hirmut

• 4 months later...
Kirjoitettu

Sama juttu mulla. Kirja hallilla.

Mutta siis ostat kumminkin arpin pultit jokapaikkaan. Joten et tarvi kirjasta momentteja ja kierrerasva tulee paketeissa mukana. Ja varmasti pultit ainakin kestää

Nostetaanpas tämä ylös, kun itsellä olisi 350-koneen kasaus edessä ja kannet, imusarja ja kanget kiinnitetään ARP:n pulteilla. Mitä tuo tarkoittaa, ettei tarvitse kirjasta momentteja, riittääkö että pultit kiristää perstuntumalla? :o

Anteeksi jos tuli tyhmä kysymys. :-[

Kirjoitettu

kyllä ne momentit tarvii on sulla siellä mitkä pultit tahansa.

Kirjoitettu

ARP:n pultteja ei vedetä yhtä tiukkaan kuin tavallisia, vaan muistaakseni 75% alkuperäisten momentista ja kun käytetään moly-lubea. Studeissa on sitten taas aivan eri juttu ja ne jätetään tilanteesta riippuen sormitiukkuuteen. ARP antaa ohjeet pulttiensa ja studiensa mukana ja niitä kannattaa joudattaa.

Kirjoitettu

Momentit olis muuten hyvä koota taulukoksi selkeellä suomella.

-Normaali metallialan taulukkokirjasta saatu esim

http://www.rokl.utu.fi/tlukut/kirvoim.html

-Korjaamokäsikirjan mukaiset arvot

-Erikoispultit

Nämä arvot tuuma ja metrisissä yksiköissä

Aina ne on kateissa silloinkun tarttee! Kuka tekis sivuja asiasta?

Kirjoitettu

ARP:n pultteja ei vedetä yhtä tiukkaan kuin tavallisia, vaan muistaakseni 75% alkuperäisten momentista ja kun käytetään moly-lubea. Studeissa on sitten taas aivan eri juttu ja ne jätetään tilanteesta riippuen sormitiukkuuteen. ARP antaa ohjeet pulttiensa ja studiensa mukana ja niitä kannattaa joudattaa.

verelkää te vaan sormitiukkuuteen pulttinne jos haluatte ei toimi meillä tuo.
Kirjoitettu

Onneksi se onkin teillä eikä meillä ;). Ja kysehän oli STUDEISTA, ei pulteista. Ne kun eivät ole yksi ja sama asia.

Kirjoitettu

Tiedätkö vielä kummassa on kierteet molemmissa päissä?

Asiasta näkkileipään, oma, siis huom täysin mun oma suositus kokemattomalle on, että lukaisee ne pulttien/studien suositukset ettei tule vitutuksia kun jotain kallista ja isoa halkeaa. Mutta kukin tyylillään.

Kirjoitettu

Lainaus msk383: ...moly-lubea.

Käytetäänkös asennuksessa jotain voitelua?

Eikä mitä tahansa kevytlevitettä vaan oikeen kovan kitkan öljyä? Meinaan sitä, että käytettävä momentti riippuu pultissa/studissa olevasta voitelusta vai onko nämä ns. marginaaliryhmien jekkuja (Race yms. hulttiot)?

Kirjoitettu

Tiedätkö vielä kummassa on kierteet molemmissa päissä?

Asiasta näkkileipään, oma, siis huom täysin mun oma suositus kokemattomalle on, että lukaisee ne pulttien/studien suositukset ettei tule vitutuksia kun jotain kallista ja isoa halkeaa. Mutta kukin tyylillään.

onneksi en ole niin tyhmä milltä jotkut näy....täää. sori vaan

Kirjoitettu

Lainaus msk383: ...moly-lubea.

Käytetäänkös asennuksessa jotain voitelua?

Tuollainen tahnapötkylä tulee yleensä pulttien mukana ja sitä saa myös ostettua osaputkista. Töhnä kai lähinnä estää sen kierteen korkkaamisen jolloin se voidaan vetää eri momenttiin. En tiedä tarkalleen mitä kaikkea tahna vaikuttaa mutta kannattaa käyttää kun vetelee pultteja/studeja momentteihin. Tietynlainen moottoriöljykin käy muttei ole niin hyvää.

Kirjoitettu

se on nimenomaan sen takia että kierteet ei leikkaa kiinni nykyäänhän on paljolti momenttikiristäminen väistymässä veretään vain johonkin tiettyyn momenttiin esin 4kiloa ja sen jäkeen asteiden mukaan vaiheittain niin että jokainen kiristettävä, pultti, studi, mutteri on todella oikeassa tiukkuudessa.

tuo perinteinen kiristäminen ei todellakaan takaa että kaikki pultit on samassa tiukkuudessa vaikka momentti naksuukinse kertoo vain mikä on kiertyvän osan kitka.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...