Jump to content

Dampperit

Guest Jake77

Recommended Posts

Kirjoitettu

Eli useampikin kysymys damppereista: Mikä on suunnilleen semmonen heppa/vääntömäärä millon pitäis vakiosta ruveta sitä muuttamaan? Hintahaitariakin näkyy olevan jostain 300e:stä summitin 50-60euroon....? Ja onko niin että kun viritettävä mylly on kuitenkin edelleen vääntöpainotteinen,niin dampperin pitäis olla raskaampi? Eli alavääntö ikäänkuin tasottuis ylemmillekkin kierroksille,ainakin teoriassa..?

Kirjoitettu

Dampperin tehtävä on vaimentaa värinät, välittyy joita jakopään kautta nokka-akselille ja siitä venttiilikoneistolle ja jakajalle. Dampperin painolla ei sinänsä ole merkitystä, vaan sillä, millaista materiaalia sen sisässä on värinöitä imemässä.

Halvimpia damppereita kannattaa välttää, niistä lähtee kuorikerros liikkeelle ja sitten ollaankin ihmeissään sytytyksen ajoituksen kanssa. Jaken projektikuvissa oli tästä aika hyvä osoitus.

Kirjoitettu

Taas oppi uutta,mä luulin että sen tehtävänä olis enemmänkin suojella alakertaa ja sen laakereita..Pehmentääkö tuo rulla-yläpää itsessään yhtään niitä värinöitä flattiin verrattuna? Jos siis keinutkin rullilla?

Kirjoitettu

hyvä dampr on halpa koneen henkivakuutus m/ mulla on fluiddampr ja oon ollut erittäin tyytyväinen.

Kirjoitettu

Jos ajattelee tuota tulilinnun jostain lainattua tekstiä niin neste lienee ainoa mikä voi tasapainottaa konetta? Kertokaa silti mitä nuo summitin 60e dampperit on noihin useemman sadan maksaviin verrattuna?

Kirjoitettu

Ja siis kyllähän nämä koneet kestää vakiodampereillakin niin lähinnä siihen tietoa että missä vaiheessa TARVITAAN parempaa balanssia kun tehot kasvaa?

Kirjoitettu

hyvä dampr on halpa koneen henkivakuutus m/ mulla on fluiddampr ja oon ollut erittäin tyytyväinen.

Miten dampperiin voi olla tyytyväinen ??? Huomaako sen ajossa toimiiko se paremmin ku joku toinen .. esim ATI'n Rattleri

Kirjoitettu

Ei kai sitä huomaakkaan kun sitten ku alkaa kolkatus kuulumaan...Ajossa luulin että raskaamman dampperin huomais edes vähän.

Kirjoitettu

Jos liukulaakereissa lämpö nousee niin paljon että vastustaa koneen pyörimistä,niin sillon jo leikkaa...Toi on kyllä huuhaata.Lähinnä laakereilta pitkässä juoksussa vähentää värinää=kulumista.Mutta kuinka paljon,siihen olis kiva saada tietoa.

Kirjoitettu

http://racingarticles.com/files/general-damper-article-2.pdf

http://www.chevyhiperformance.com/tech/engines_drivetrain/shortblock/4380_bearing_clearance_info/index.html

Tuolta loytyy ainakin yks testi mista selviiaa laakerien valyksen vaikutus oljyn lampotilaan. Riittavilla varinoilla saadaan taas aikaseks muutoksia valyksessa kun lukee tarkasti ton ekan linkin niin se selittaa aikalailla miks. Pienemmat valykset taas lammittaa oljy ja ei tee kovin kutaa teholle.

Ja ennen ku joku sanoo etta moottorin tasapainotus vaikuttaa niin vaikuttaahan se.

Mut nyt puhutaa ja oletetaan etta alakerta on niin hyvin kuin mahdollista tasapainotettu ja otetaan se pois keskustelusta.

Puhutaan harmonisesta dampperista ei mistaan "vaha tasapainotettiin vaarin mutta dampperi hoitaa" asiasta.

Dampperi vaimentaa harmonisia varinoita eika korjaa tasapainotusvirheita... Tuntuu olevan joku yleinen harhaluulo. Nyt ei puhuta siis staattisista painoeroista vaan dynaamisesta torsiosta (**sviddu** ku en osaa suomeks, me lasketaan nostureillekin harmoniset resonanssitaajuudet ja ne muuttuu oleellisesti riippuen paljon on torsiovoimaa).... Harmi etten oo inssi niin en osaa selittaa paremmin.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...