Jump to content

Akku pois vai Ei?

_j00na_

Recommended Posts

Kirjoitettu

Eli Pontso kun joutuu tuossa kylmässä seisoskella niin mitenkäs tuon akun suhteen , Kannattaisiko ottaa talveksi pois vai ei?  Lähinnä sitä ajan takaa että onko tuossa mitään laitteita jotka ns " nollaantuuvat" jos akku kauan pois ? vai kylmänviileesti akku pois ja lataukseen ja keväällä kiinni ja tulille ?  8)

Kirjoitettu

Anna akun olla paikallaan.Kato että on virtaa = ettei pääse jäätymään.

Kirjoitettu

Itse taasen otin omastani akun talveksi irti, ettei tosiaan pääsisi jäätymään..

Käsittääkseni moottorinohjaushan tuossa taitaa nollaantua, mutta senhän pitäisi "päivittää" itse itsensä kun autolla aletaan taas keväällä ajamaan  m/

Kirjoitettu

Meillä on ollut monta talvea akku paikallaan ja hyvin on toiminut keväällä akku ja auto  m/

Kirjoitettu

Mulla on lämpimässä tallissa talven camaro seisomassa. Akun navat irroitin.

Kirjoitettu

jos ulkona pakkasessa,voihan sen ottaa sisälle tai jos kiinni kannattaa latailla sillointällöin

Kirjoitettu

Enpäs ole koskaan raahannut veneakkuja lämpimään,

kaapelit vaan irti ja lataus marraskuussa ja toinen kerta

helmikuussa, hyvin ovat kestäneet, toki Epsoo on

niin etelässä, että eihän täällä ole kunnon pakkasia,  ;)

Kirjoitettu

Enpäs ole koskaan raahannut veneakkuja lämpimään,

kaapelit vaan irti ja lataus marraskuussa ja toinen kerta

helmikuussa, hyvin ovat kestäneet, toki Epsoo on

niin etelässä, että eihän täällä ole kunnon pakkasia,  ;)

Ei se akku pakkasesta rikki mee, jos varaus pysyy ja sisäistä purkautumista ei oo niin aivan turhaa niitä on hilata lämpimään.

Jos akku purkaantuu niin siinä  ei ees espoo auta, pakkasta kun ei montaa astetta tarvi jotta tyhjä akku jäätyy

Kirjoitettu

optima kuoli kun oli kaapelit kiinni lämpimässä tallissa,

unohtu ottaa kaapelit irti, keväällä ei sitten jaksanut

pitää virtaa, joten ostin AC Delcon, nyt on kaapeli irti. ???

Kirjoitettu

laittakaa tällänen, kaapelin irrotus ilman työkaluja kestää 10 sekunttia, kustannus alta kympin

akkukenka.jpg}

Kirjoitettu

jep, toi on hyvä, tosin ei kestä pikkujakarillakaan

paljoa enempää. m/

Kirjoitettu

jep, toi on hyvä, tosin ei kestä pikkujakarillakaan

paljoa enempää. m/

jakaria ei saisi edes tuoda samaan tilaan missä autoja säilytetään  m-

aika monasti nuo kartionavat on niin kiinni ettei tuumaakkaan lähtä käsipelillä irti

Kirjoitettu

joop, tosin mulla on navat akun kyljessä

vedetty lätkät jossa n. 100mm ruuvi,

hyvin onnistui sillä pannaan tuomitulla jakarilla. 8)

Kirjoitettu

Itse irroitan vaan kaapelikengän ja ajan joulu-helmikuussa auton kuumaksi (n. 3 tunnin sessio). Jarrutkin tykkää ja siinähän se akkukin sit latautuu.

Mitä kylmemmässä akkua säilyttää, sen parempi. Täynnä sen toki tarttee olla.

Akun poistaminen moottoritilasta ei ole pahitteeksi itse autolle, jos se nyt kuitenkin sattuu oikosulkeutumaan tai halkeamaan, vuotamaan, hapettumaan what ever.

• 1 month later...
Kirjoitettu

aut saakeli, siis sekö nollaantuu tuo moottorin ohjaus ja säädöt myös? keväällä penkissä säädetty, nyt kuukauden akku irti, onko nollaantunut.. ???

Kirjoitettu

aut saakeli, siis sekö nollaantuu tuo moottorin ohjaus ja säädöt myös? keväällä penkissä säädetty, nyt kuukauden akku irti, onko nollaantunut.. ???

Se opittu kartta ns. nollautuu mutta palautuu muutaman 100 kilsan jälkeen. Peruskartta on se sama aina mitä sinne on ohjelmoitu.  m/

Kirjoitettu

Mulla auto on kylmässä tallissa. Akku oli jonkun aikaa alkutalvesta paikallaan kengätkin oli kiinni. Ei oikeen meinannu lähteä kunnolla käymään, joten akku otettiin kokonaan irti ja tuotiin sisälle lämpimään. Ei ilmeisesti tykänny seistä kylmässä.

Mikä toi nollautumis-juttu on? Edellisinä vuosina mulla on ollu pelkästään akun kengät irti, koska on ollu lämpösessä tallissa.

Kirjoitettu

Mikä toi nollautumis-juttu on? Edellisinä vuosina mulla on ollu pelkästään akun kengät irti, koska on ollu lämpösessä tallissa.

se auto joutuu keväällä opettelemaan sun ajotavoille uudestaan ku on akku irti ei sen vakavampaa, ja tietty päivittää tietojaan antureiden pohjalta. ja nämäkin vaan senverran ku boksi pystyy itse säätämään ::) ei paha

Kirjoitettu

Mikä toi nollautumis-juttu on?

Jos olen oikein asian ymmärtänyt, niin tuolla auton tietsikassa (moottorinohjausyksikössä) on sellainen muistialue, joka tyhjenee virtojen katkettua ja sitten sellainen muistialue joka ei tyhjene. Auton toimintaa säätelevä ohjelma on siis tuolla pysyvän muistin alueella, eli auton "perusäly" jää talteen vaikka akun irroittaa. Tuolla tyhjenevän muistin puolella on sitten mm. päällä olevat vikakoodit ja auton säätöarvot, joita se sinne itse ajon aikana kasailee.. eli mitään tuiki tärkeää ei hukkaan mene vaikka akun irti ottaisikin, koska tosiaan kun auton ottaa takaisin ajoon se alkaa itsestään kasamaan noita tietojaan takaisin mittaustietojensa pohjalta. Tai näin minä ainakin olen asian ymmärtänyt, joku viisaampi osaa varmaan oikaista missä kohtaa meni pahasti metsää..  ::)

Kirjoitettu

se auto joutuu keväällä opettelemaan sun ajotavoille uudestaan ku on akku irti ei sen vakavampaa, ja tietty päivittää tietojaan antureiden pohjalta. ja nämäkin vaan senverran ku boksi pystyy itse säätämään ::) ei paha

Vaikuttaako sytkään?

Kirjoitettu

Vaikuttaako sytkään?

ei niin että sille mitään vois/kannatas tehä, poksi vaan hienosäätää ittensä optimiin ku otat auton ajoon. perus ennkot ja sytkäkarta ei katoa mihinkään vain se koneen oppima hienosäätö menee uudelleen opiskeluun, suht vakioissa sitä ei edes huomaa jossain rajumissa voi olla jotain röpellystä ensi kilometreillä mut nopee oppimaan. m/

Kirjoitettu

ei niin että sille mitään vois/kannatas tehä, poksi vaan hienosäätää ittensä optimiin ku otat auton ajoon. perus ennkot ja sytkäkarta ei katoa mihinkään vain se koneen oppima hienosäätö menee uudelleen opiskeluun, suht vakioissa sitä ei edes huomaa jossain rajumissa voi olla jotain röpellystä ensi kilometreillä mut nopee oppimaan. m/

Ok, tää oli ihan uutta tietoa mulle.

Kirjoitettu

Ja jos noilla uudemmilla OBD vehkeillä ajelee akun kiinnittämisen jälkeen suoraan  katsastukseen, saattaa pompata, kun ei oo tarpeeksi muistissa "tilanne tietoja"

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...