F350 Kirjoitettu 24. Tammikuuta, 2010 Kirjoitettu 24. Tammikuuta, 2010 Onkos kukaan tutkinut tarkemmin ns Ram Air efektiä, enkä tarkoita ram air konepeltiä(vaikka samaa asiaa kai silläkin haetaan)? Eli ajatuksena olis tehdä keulan alle ilmanotto "suppilo", jolla saisi ennen läppärunkoa olevaa alipainetta pienennettyä. Moottoripyörissähän tuota käytetään ja sillä saadaan aikaiseksi jopa pieni ylipaine, tosin vasta kun nopeus lähestyy kahtasataa. Netistä ei oikein tahdo löytyä suppilolle mittoja, muotoa yms. Tuossa tulis CAI ikään kuin kylkiäisenä. Konepellissä oleva ilmanotto ei ole ideaalisella paikalla, keulan alle tai sivuille muodostuu isompi ylipaine. Kyseessä siis 3-gen Formula, jossa ei ole tuota TA:n etuspoileria.
pantera Kirjoitettu 24. Tammikuuta, 2010 Kirjoitettu 24. Tammikuuta, 2010 Ram-Air konepelti ei ssitte käy vai vai onko ilma saatava auton alta ? Siellä on pölyä ja alipainetta.... Mulla on vähä samanlainen juttu kehitteillä, tosin panteraan, johon ilman tuominen on vielä ongelmallisempaa ku on keskimoottorinen.. Ilmanvirtraukset ja patopaineet on kyllä sellanen alue jossa "todennäköisyydet" useimmiten ei olekkaan toimivia
F350 Kirjoitettu 24. Tammikuuta, 2010 Kirjoittaja Kirjoitettu 24. Tammikuuta, 2010 Ram-Air konepelti ei ssitte käy vai vai onko ilma saatava auton alta ? Siellä on pölyä ja alipainetta.... Mulla on vähä samanlainen juttu kehitteillä, tosin panteraan, johon ilman tuominen on vielä ongelmallisempaa ku on keskimoottorinen.. Ilmanvirtraukset ja patopaineet on kyllä sellanen alue jossa "todennäköisyydet" useimmiten ei olekkaan toimivia Ram air konepelti eei käy, sen verran oon saanu selville, ettei se ole läheskään ideaalinen, vaan saattaa aiheuttaa jopa alipaineen lisääntymisen ( esim 60 -luvun lopun GTO pontiac), eli se on just esimerkki mainitsemistasi todennäköisyyksistä. Patopaineen maksimipaikkoja on heti keulan alla, keulan sivuilla ja tuulilasin alareunasta noin kymmenen sentin matka eteenpäin. Siinä mielessä Formulan oma scooppi on lähes oikealla paikalla, ilmansuodattimen ja putkiston rakentaminen vaan on tuohon on työläämpää, kuin keulan alle.
Chevy Kirjoitettu 24. Tammikuuta, 2010 Kirjoitettu 24. Tammikuuta, 2010 Mulla on vähä samanlainen juttu kehitteillä, tosin panteraan, johon ilman tuominen on vielä ongelmallisempaa ku on keskimoottorinen..
rokzetä Kirjoitettu 24. Tammikuuta, 2010 Kirjoitettu 24. Tammikuuta, 2010 Ram air konepelti eei käy, sen verran oon saanu selville, ettei se ole läheskään ideaalinen, vaan saattaa aiheuttaa jopa alipaineen lisääntymisen ( esim 60 -luvun lopun GTO pontiac), eli se on just esimerkki mainitsemistasi todennäköisyyksistä. Patopaineen maksimipaikkoja on heti keulan alla, keulan sivuilla ja tuulilasin alareunasta noin kymmenen sentin matka eteenpäin. Siinä mielessä Formulan oma scooppi on lähes oikealla paikalla, ilmansuodattimen ja putkiston rakentaminen vaan on tuohon on työläämpää, kuin keulan alle. JIM:ltä tuli kerran ohjelma aiheesta.pontiac gto:t ym. 6-70 luvun taitteesta oli tarkastelun alla.räppänät oli aivan liian kaukana konepellillä. konepellin etureuna esim. 3g ramair pellissä on paras paikka,näin käsitin.auton alla voi toimii formulan keulassa paremmin kuin trans-amissa,suodattimet saa kyllä sitte pestä usein.
rokzetä Kirjoitettu 24. Tammikuuta, 2010 Kirjoitettu 24. Tammikuuta, 2010 pari kuvaa hienoista ratkaisuista.
F350 Kirjoitettu 24. Tammikuuta, 2010 Kirjoittaja Kirjoitettu 24. Tammikuuta, 2010 JIM:ltä tuli kerran ohjelma aiheesta.pontiac gto:t ym. 6-70 luvun taitteesta oli tarkastelun alla.räppänät oli aivan liian kaukana konepellillä. konepellin etureuna esim. 3g ramair pellissä on paras paikka,näin käsitin.auton alla voi toimii formulan keulassa paremmin kuin trans-amissa,suodattimet saa kyllä sitte pestä usein. Käsittääkseni 3genin ram air konepellissäkin jää jo liian kauas keulasta(ja optimista), että olis se parempi kuin keulan alla. Sitäpaitsi pellin vaihto hinta on jo ihan eri mittaluokassa( ja on mun mielestä rumenpi kuin alkuperäinen formulan pelti). Mutta jotain tuollaista suppiloa tai kahta kuin tuossa Chevyn kuvassa, vois ajatella tuonne keulan alle. Sais vaan jostain jotain faktaa/mitoitusohjeita tuosta patopainesuppilon muodosta. Sieltä vois äkkiä saada halpoja hevosia. Nuo lamppusovellukset ei oikein tässä toimi, vaikka hienoja sinällään ovatkin.
Nupa Kirjoitettu 24. Tammikuuta, 2010 Kirjoitettu 24. Tammikuuta, 2010 Muistaakseni tosta ei ole (mainittavaa) hyötyä kun vasta jossain 140+ nopeuksissa...
F350 Kirjoitettu 24. Tammikuuta, 2010 Kirjoittaja Kirjoitettu 24. Tammikuuta, 2010 Muistaakseni tosta ei ole (mainittavaa) hyötyä kun vasta jossain 140+ nopeuksissa... No joo, siinä mittaustestissä, missä mitattiin moottoripyöristä ram air efektin toimintaa, niin ylipaineen puolelle mentiin tosiaan vasta noiden nopeuksien jälkeen. Jos taas tilannetta verrataan konetilassa/lokasuojan sisässä olevaan ilmanpuhdistajaan, hyötyä tulee jo aiemmmin. Kun tuossa mulla on vielä alkuperäinen ilmanputsari, niin samalla kun sen muuttaa, niin siinähän sen sais tehtyä samalla vauhdilla patopainesuppilonkin. Sais vaan jostain mitoitus/muoto-ohjeita, niin sais tehtyä sen edes sinnepäin. Esim "leikkaavan" reunan muotoilulla on iso merkitys sille, miten se alkaa toimimaan.
z 28 jari Kirjoitettu 24. Tammikuuta, 2010 Kirjoitettu 24. Tammikuuta, 2010 Muistaakseni tosta ei ole (mainittavaa) hyötyä kun vasta jossain 140+ nopeuksissa... Totta turiset.Parivuottasitten mittasin,niin menee paineenpuolelle ~+160 nopeudessa(osakaasulla).Kun lyö läpät auki,putoaa paine nollille.Kovemmassa nopeudessa ei tullut mitattua,kantti loppui suljetulla alueella....
F350 Kirjoitettu 24. Tammikuuta, 2010 Kirjoittaja Kirjoitettu 24. Tammikuuta, 2010 Totta turiset.Parivuottasitten mittasin,niin menee paineenpuolelle ~+160 nopeudessa(osakaasulla).Kun lyö läpät auki,putoaa paine nollille.Kovemmassa nopeudessa ei tullut mitattua,kantti loppui suljetulla alueella.... Millaisella ilmanotolla mittailit? Onhan nollapainekin parempi kuin alipaine....
z 28 jari Kirjoitettu 24. Tammikuuta, 2010 Kirjoitettu 24. Tammikuuta, 2010 Komeron keulasta 2x4" putket ilmanputsarien alapuolelle,josta k&n filsujen jälkeen maf+tb.Paine-ero mitattu välillä ilmanptsarikotelo(suodattimien jälkeen)-plenumkammio.Se ylipaine oli ihan muutaman kilopascalin luokkaa (olisko ollut seitsemän???). Varmaankin jos olis ollut pokkaa kokeilla isommalla nopeudella,niin olis tullu enempi patopainetta.Ehkäpä jonain kesäyönä suljetulla-aluella...
jaham Kirjoitettu 24. Tammikuuta, 2010 Kirjoitettu 24. Tammikuuta, 2010 mulla just ram airin pelti,oon aina luullu et parantaa kylmän ilman saantia.oonko ollu väärässä?neliskanttinen k&n just ennen maffia johon peitto istuu tiiviisti eli ilma tulee sieraimista suoraan suodattimelle.
pantera Kirjoitettu 24. Tammikuuta, 2010 Kirjoitettu 24. Tammikuuta, 2010 mulla just ram airin pelti,oon aina luullu et parantaa kylmän ilman saantia.oonko ollu väärässä?neliskanttinen k&n just ennen maffia johon peitto istuu tiiviisti eli ilma tulee sieraimista suoraan suodattimelle. Kylmää ilmaa saa varmasti, oli sitten räppänä missä kohtaa peltiä hyvänsä. Patopaineet on sitten kokonaan toinen juttu
ramair4 Kirjoitettu 24. Tammikuuta, 2010 Kirjoitettu 24. Tammikuuta, 2010 ei jaksa kirjoittaa.tuossa kirja tietoa.
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään