Jump to content

Lämpötila-anturi / Tuuletin / Flekti

Recommended Posts

Kirjoitettu

Aamulla oli lämpöasteita n +6 viritellessäni ponua käyntiin. Löin ALDL:n piuhat kiinni ja virrat päälle.

ALDL ilmoitti koneen lämmöksi n. 104 F (n.40 C) - siis kylmän koneen lämmöksi. ??? Koetaulun mittari liikahti nollasta vain hiukan.

Starttasin ja ajoin koneen lämpimäksi - ALDL ilmoitti lämmöksi 236 F , samaan aikaan koetaulun mittari kertoi lämpöjen olevan n. 160F.

Heittoa on - onko normaalia - onko kellään hajua mistä vois moinen johtua??

Muuta:

- Koneen ykkösflekti lähtee pyörimään melko pian koneen starttauksen jälkeen (n.15 sek.) - eikös sen normaalisti kuuluis lähtee vasta n. 225 F:ssä? Mikäs mun flektiä pyörityttää?

- Lämppärin flekti lähtee pyörimään hiljaa kääntäessäni virrat päälle ( flektin katkaisija OFF:lla ja 'ilmastoinnin liukukatkasija' saa olla missä asennossa tahansa - paitsi OFF:lla). Kuuluukos siis flektin tällöin pyöriä, vai saako mun klekti jotain muuta kautta (siis väärää) nyt sähköä?

Löytyiskös keneltäkään kokemuksia, valistuneita arvauksia tai silkkaa tietoa. Saako joku johto virtaa vaikka ei kuuluisi....?

PS Mulla myös foorumilla aihe TPS:n ihmeellisyyksistä (hmeellisiä arvoja) - voiskos nää kaikki liittyä jotenkin toisiinsa ????

Kirjoitettu

Sinällään kyllä että ECU ohjaa toista flektiä ja toinen on pakko ohjattu lämpökytkimellä sekä ilmastoinnin paine-anturilla? Menikö tuo nyt oikein :-[

Lämppärin puhaltimesta en osaa sanoa.

Kirjoitettu

Lisäys vielä edelliseeni:

Kakkosflekti (jota siis 'ilmastointi pyörittää' ) ei mulla taida pyöriä ollenkaan - en ainakaan ole havainnut.

voi hel****i näitä sähköjä >:( >:( >:(

Kirjoitettu

Näinpä. Noissa flekteissä usein releiden vaihto auttaa. Ei päikseen, mutta uusiin... ;)

Kirjoitettu

Camarossa ainakin tuos sisäilman puhallin on offilla silloin kun liuku on asennossa off. se puhaltimen katkaisija on itseasiassa vain nopeus säätö eikä pelkästään sillä tuota saakaan pois päältä. Lisähuomiona... ne nopeudet on toteutettu niillä muutamalla etuvastukslangalla jotka on siinä puhaltimen kopassa konetilan puolella kiinni. Eli ne jäähdydetään sen puhaltimen ilmavirrassa ;)

Tuon lämpömittarin ja ECU:n lämpötiedot tulevat eri paikoista. Toinen tulee kannessa olevasta lämöanturista ja toinen siinä termarikopassa olevasta. TPI koneessa on myös siinä toisessa kannessa anturi joka taisi liittyä noiden flektien ohjaukseen... en muista varmasti tuota kun itsella moista ei kaasarikoneessa ole.

Kirjoitettu

Jukka, selostuksesi perusteella mulla taitaa siis tuo sisäilman flekti toimia ihan asiallisesti - mulla siis toimii edes joku osa ponussani. :D

Jos kerran lämpömittari ja ECM lukevat eri paikoista, niin sehän selittää nää mulla olevat lämpötilaerot.

Eikx kuitenkin jossain sensorissa ( tai sitt se ECM) ole vikaa, jos täysin kylmä kone antaa ECM:lle +40 C:n lämpötilatiedon?

Mikä niistä lämpöantureista on sitt mikäkin?

Oma arvaukseni - korjatkaa, jos olen väärässä.

- kuskin puolella kannessa oleva antais tiedon mittaristolle

- apparin puolella kannessa oleva antais flektille

- termarin alapuolella oleva (kaks johtoinen keltainen ja musta) antais lämpötiedot ECM:lle? Mulla on muuten tämän vieressä vasemmalla kans joku sensori - siitä ei lähde johtoja ollenkaan - mikähän se mahtaa olla ???

Nyt voisin tietenkin mitata mittarilla ECM:lle tietoa antavan sensorin arvoja, että vois ehkä jotenkin paikallistaa olisko vika sensorissa vaiko ECM:ssä. Ei kellään sattuis olemaan oikeita arvoja mittausten pohjaksi?

Kirjoitettu

Nämä CTS:n ovat noin arvoja:

100 C 185 Ohmia

70 C 450 Ohmia

40 C 1,8k

20 C 3,4K

0 C 7,5K

-20 C 25K

Oikein meni! Se imukannessa oleva johdoton anturi on käynnistys suuttimen lämpökytkin, joten autossasi ei ole tuota suutinta tai se ei toimi.

Tarkista maadoitukset boxista ja kansien takapäästä (tulipellin pääty).

Kirjoitettu

Kiitos luvuista - pääsenpähän mittailemaan.

Boxin maadotukset olen tsekannu pariinkin kertaan ja niiden pitäis olla ihan ok.

Koneen maadotuksen ( akun miinus ) olen kans varmistanut ja vetänyt yhden lisämaankin koneelle, no, ihan vaan varmuuden vuoksi.

Pitää pälyillä vielä nuo maadotukset kansien takaosista.

Kirjoitettu

Koneen peräosan maadotukset tarkastettu - mitään selvästi ei näyttänyt olleen vialla. Onpahan nyt putsattu, hiottu ja muutenkin 'varmennettu'.

Lämpötilasensorin vastuksen mittaaminen olikin yllättävän hankalaa, vaikka anturi on esillä. Suureen tarkkuuteen/varmuuteen en mittauksissani päässyt, joten konetta lämmitellessäni ajelinkin USpartsiin . Kympillä antoivat uuden sensorin.

Uudella sensorilla kylmän koneen lämpö on (ALDL:n mukaan) nyt 40,6 C pitäisköhän taas :'( vai :D

Kirjoitettu

Ja vuoren varmasti ALDL-ohjelma oli asetettu metric-puolelle ?

Kirjoitettu
Jos kerran lämpömittari ja ECM lukevat eri paikoista, niin sehän selittää nää mulla olevat lämpötilaerot.

Kyllä. Mulla on celcius-mittari ja se on ihan ihmeellisesti skaalattukin, joten pelkkä mittarin lukeminenkin on hankalaa. Jokatapauksessa heittoa on reilu 10C verrattuna ALDL dataan.

PS Mulla myös foorumilla aihe TPS:n ihmeellisyyksistä (hmeellisiä arvoja) - voiskos nää kaikki liittyä jotenkin toisiinsa ?

No eikös tää ole ihan identtinen vika sen TPS:n kanssa? Mitä suuremmaksi anturin resistanssi kasvaa, sitä enemmän tulee heittoa dataan. Ja varsinkin kun kaikkien anturien signaalit käännetään sarjadataksi siinä yhdessä ainoassa piirissä ECM:n sisällä..

Kirjoitettu

Tälle näyttää. No mutt jos kaikkien anturien tiedot käännetään sarjadataksi samaisen piirin toimesta, niin silloinhan voisi kuvitella, että kaikki data olisi hanurillaan...

Ei kellään sattuis olemaan valokuvaa ecm:n sisuksista, niin voisin silmällä nähdä haärpäkkeen, mistä on kyse. Meen nyt kuitenkin ruuvaamaan ECM:n irti.

( Aamulla kylmän koneen lämmöt oli n. 40C /107F - jotain tähän suuntaan .... tän kun tois himaan sisään, ei tarttis enää taloa lämmittää :-\ - harva lämmittäis kämppäänsä Pontiac merkkisellä lämmittimellä)

Kirjoitettu

Joopa - tulin samaan johtopäätökseen avattuani ECMn - menee aika pieneksi noi komponentit - Lisäksi koko piirilevy on peitetty jollain hemmetin paksulla läpnäkyvällä massalla .... vaikeeks menee.

Löysin muuten yhden schematikin netistä (http://chevythunder.com/198689_f__y_body_1227165.htm ), tän suttusen kuvan mukaan lämpötilasensorin, TPSn ja MATn mustat johdot yhdistyis yhdeksi johdoksi jossain ennen ECMlle (D2) menoa. Tota liitosta en ole tajunnut etsiä.

Hakuammuntaa taitaa olla, mutta uus ECM vierastuttaa vielä enemmän (hinta). Ainakin kahdessa noista em. sensoreista (vaikka uusia) eivät lukemat siis tunnu oikeilta, joten yritän ainakin etsiä tuon liitoksen - ei kukaan satu tietään missä kohtaa johtohässäkkää ton vois löytää?

Lisäksi mun täytyy yrittää värkätä joku työkalu, jolla voisin avata pinnejä ECM:n koskettimista (tarkastaa siis koskettimen sisus) ja 'kiristää' ne o:n muotiset naarasliittimen päät - joka kerta kun laitan takas ECMn liittimet, tuntuvat liittimet aika löysiltä.

Nää on tietty aika simppeleitä vikamahdollisuuksia, mutta edelleenkään sen uuden ECM:n hankinta ei houkuttele .... >:(

Kirjoitettu

Mitäs arvoa se ECM näyttää jos otat ton anturin johdon irti?

Kirjoitettu

- Lämpötilasensorin arvo tipahtaa n. 40 C:een kun otan sensorin johdon irti. Jotain samaa luokkaa, kun ALDL antaa koneen ollessa 'kylmä'.... mitäs tää merkkaa?

- Mat -sensorin kun nyppäsee irti, antaa ALDL arvoksi negatiivisen arvon - jotain -30 C:n luokaa.

- TPS:n kun nyppäsee irti, menee lukema myös reilusti negatiivisen puolelle.

Kun kaikki em. sensorit ovat kytketty ja virrat päällä, muuttuvat (laskevat) molempien lämpötilasensorien arvot noin asteella kaasupolkimen painaessa pohjaan. Arvot palaavat kaasun päästämällä ylös - ei mee mun jakeluun. TPS:n arvo ei muuten edelleenkään nouse paljoa päälle 20%:n / WOT - eli mikään ei silläkään puolella ole muuttunut.

Irrotin näiden em. sensorien pinnit ECM:n päästä - putsasin ja 'tiukensin' - ei mitään vaikutusta. 'Soitin' mittarilla myös johdot läpi - kaikki oli ok.

Tein em. operaatiot myös ECM:n maadotuspinneihin - kaikki johdot olivat 'maassa', niinkuin pitää.

Pinni A11 (MAF analog grd ret.) ei näyttänyt olevan maassa, vaikka näyttäis olevan "grd"... Koneen käydessä pinnin ja maan välinen jännite oli 0,2v - kuuluukohan tää olla näin? Johdon pitäis olla väriltään Blk/Pnk - mulla se vaan on musta .... onko kellään tietoa, mistä tää johto tulee? ? ?

Oma havaintoni -> Ainoa Pnk/blk joka liittyy MAF:iin menee sulaketaululle ( mulla menee niin - ei vaan lähde sieltä eteenpäin ..... toiseen sulakkeen pinniin menee kaks pinkkiä - mitään vaan ei lähde "ulos" - mittarilla kun mittaa näyttäis pinkki olevan " maissa"). MAF:in musta johto on maissa, niinkuin pitää.

Olenkohan nyt ymmärtänyt asian jotenkin väärin, vai seurailen vääriä johtoja?

Huh huh

Kirjoitettu

Tuo MAT-lämpötila oireilee minullakin ; anturi uusi, mutta lämmöt pakkasen puolella pitkän aikaa. Parhaimmillaan nousi kesäkuumalla +7 asteeseen.... Ja errorkoodi tuli, taisi olla 23. En ole antanut asian häiritä itseäni ( vielä...)

Kirjoitettu

ECM:n viallisuus tässä tulee väistämättä koko ajan mieleen :'(

Soittelin täs eilen Heinolan suuntaan koneen vaihtajalle - lupasi ottaa pirssin tarkastelun alle viikon parin sisään ja kattoo, josko pystyis vian paikallistamaan - saa samalla kokeilla vaihtaa ton ECM:n kans :)

Kirjoitettu

Noilla anturella on yhteinen maadoitus (musta) johto. Jos omistat sellaisen ruuvari-mallisen testikynän jossa on hehkulamppu (normaali lamppukin käy jossa on johdot kiinni ) lampun toinen pää kytketään akun pulssaan ja toinen pää tähän mustaan piuhaan. Lampun pitäisi palaa ja mustan / rungon välissä ei saa olla jännitettä (ainakaan millivoltteja enempää)

Kirjoitettu

Joo, niin niillä kolmella on yhteinen maa - missä ne liittyy toisiinsa ei ole löytynyt, johtoniput on niin monen teipin ja sen suojaputken alla että tyydyin mittaamaan johdot läpi. Johdot tuntuis olevan ehjät ja maadotuksen toimivan ihan ok. Volttimittarilla ja testilampulla (12v/3w) kävin johdot yksitellen läpi.

Luulen, että homma kallistuu ECM:n puolelle...

Kirjoitettu

Jos en ihan väärin muista niin saattaa löytyä ECM:n perästä se maapiuhakin ?

Kirjoitettu

Niin, meinaat just tätä CTS:n, MAT:in ja TPS:n yhteistä - siinähän se on pinnissä D2.

Tän lisäksi ECM.ssä on maadotuksia pinneissä D10, D6, D1 ja A2. Noi on tullut käytyä kans läpi.

Kirjoitettu

Täytyypä kysäistä Crisikseltä jos on törmännyt kyseiseen liitokseen kun on boksiaan asennellut.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...