Jump to content

Mikä idea on pakokaasun takaisinkierrätyksessä?


Recommended Posts

Kirjoitettu

Mietityttää ia ihmetyttää, että mikä idea/tarkoitus on pakokaasun takaisinkierrätyksessä? Tälläinen viritelmä löytyy myös omastani '84 Firebird 305 TPI konesta ja äkkiseltään tulisi mieleen, että tämä liittyy jotenkin Californian tiukkoihin päästö rajoituksiin. Kuitenkin tätä pakokaasujen takaisinkierrätystä käytetään myös uudemmissakin Bosch -systeemi ja tätä systeemiä käyttää mm. Opel ja Volkswagen.

Kirjoitettu

Sieltähän se tulee... lopputuloksena voi käyttää suurempaa sytkän ennakkoa... täydellisempi palaminen...ja samalla matalammat lämpötilat, vähemmän typen oksideita.

 

Uusimmissa autoissa mokomaa ei välttämättä ole, ohjaus on riittävän tarkkaa ja laatu parempi jottei tarvii.

 

 

Kirjoitettu

Ei ole. C5 vetessä ei ole koskaan ollut eikä myöskään f-bodyssä '01 ja '02.

Kirjoitettu

Ei ole. C5 vetessä ei ole koskaan ollut eikä myöskään f-bodyssä '01 ja '02.

 

Muistaakseni uudessa Northstar- koneessa ei myöskään ole sitä (enää). Joku kuukausi vanhassa jenkkilehdessä mainostettiin uutta pitkittäin asennettavaa Norttia, jossa muuttuvan nokka-akselin ajoituksen ansiosta pystyttiin poistamaan pakokaasun kierrätyssysteemi.

Kirjoitettu

Tälläinen viritelmä löytyy myös omastani '84 Firebird 305 TPI konesta

 

En tahdo udella, mutta kyseessä taitaa olla koneenvaihtoauto? Mietin vaan että 84 ei ollut tpi koneita f-bodyssa. Sullahan ei tarvi olla mitään vähäpäästölaitteita.. Pois vaan jos häiritsee.

Kirjoitettu

Kysessä on todellakin vaihtomoottori ja mistään päästörajoituksista ei onneksi tarvitse välittää, kun auto mihin kone (TPI) tulee on 50 -luvulta.

 

Mielestäni tolla pakokaasun takaisinkierrätyksellä parannetaan moottorin termistä hyötysuhdetta ja nostetaan palamisreaktion lämpötilaa, jolloin palamisreaktio on täydellisempi eli puhtaampi. Takaisinkierrätyksellä ei todellakaan pyritä laskemaan moottorin lämpötilaa niin, kuin edellisissä viesteissä on kerrottu.

 

Mutta jos poistan pakokaasun takaisinkierrätys systeemin, niin miten se vaikuttaa käytännössä moottorin käyttäytymiseen, niin enpä tiedä.....

Kirjoitettu

Exhaust (Gas Recirculation Valve = pakokaasun takaisinkierrätysventtiili)

Venttiilin tehtävä on kierrättää pakokaasua takaisin imupuolelle tietyissä tilanteissa.

Yksi venttiilin tehtävistä on jäähdyttää moottoria detonoinnin/nakutuksen estämiseksi lämpötilan noustessa ja myös päästöjen pienentämiseksi (NOX Oxides of Nitrogen = typen oksidit

Kirjoitettu

Mutta jos poistan pakokaasun takaisinkierrätys systeemin, niin miten se vaikuttaa käytännössä moottorin käyttäytymiseen, niin enpä tiedä.....

 

Käytännössä se ei vaikuta mitenkään. Tai mulla ei ainakaan vaikuttanu mihinkään. Paitsi ettei imusarjaan keräänny enää mitään paksua karstakerrosta... toivottavasti.

Kirjoitettu

Kuin myös. Käynti ei ainakaan huonone sen takia pitemmän päälle. Vanhemmissa TPI-vimpaimissa, joissa on ollunna toimiva EGR, on myös metrin paksuinen karstakerros joka puolella röörejä. Erityisen herkästi alkaa IAC jumittamaan.... :'(

Kirjoitettu

Miten pakokaasu seoksen joukossa voi nostaa lämpötilaa ? Kyllä kai se on toisinpäin. Ja noita NOXeja ei Suomen katsastuksessa mitata. Mulla EGR aiheutti pirullista nykimistä ja sammuilua kun ei toiminut kunnolla. Nyt ei toimi enää lainkaan.

Kirjoitettu

Kuin myös. Käynti ei ainakaan huonone sen takia pitemmän päälle. Vanhemmissa TPI-vimpaimissa, joissa on ollunna toimiva EGR, on myös metrin paksuinen karstakerros joka puolella röörejä. Erityisen herkästi alkaa IAC jumittamaan.... :'(

tuosta karstoittumisesta sen verran että otin itse egr:n viimetalvena pois käytöstä ja en kyllä huomannut sen kummempaa karstoittumista missään esim. iac venttiilissä tai runnereissa en tierä sitten mistä johtuu olisko niin että egr venttiili ei olisi jostain syystä auennut ollenkaan vai olisko niin että se vain on toiminut niin hyvin kuin on tarkoitettukin .

Kirjoitettu

Non joo... ja suihkuttelet imusarjaan metanoli-vesiseosta... paikat pysyy muutenkin puhtaampina. Ja eikös noissa ahdinvimpaimissa ole imusarjassa ylipaine ? Pakokaasuilla ei ole kovin helppo päästä joukkoon.

Kirjoitettu

Kyllä se pakokaasu nimenomaan laskee niitä palolämpöjä. Voihan sen ajatella vaikka niin, että vähemmän menee palavaa soosia sisään kun osa korvataan pakokaasuilla.

 

 

Kirjoitettu

Mites tuon pakokaasun takaisinkierrätyssysteemin poisto onnistuu näissä uudemmissa vähäpäästöisissä vehkeissä? Lähinnä tätä omaa vuoden 1995 Z28:sia mietin.. oli mm. IAC aika nokisen näköinen, kun vkonloppuna kattelin. Tuleeko isojakin ongelmia päästöjen suhteen vai meneekö ehkä boksi sekaisin, kun järjestelmästä lähtee osa pois?

Kirjoitettu

Ei mee sekaisin mutta huoltovalo alkaa palaa ellei editoi tietokoneen softaa :

 

www.carputing.com

 

Mutta, vähäpäästöisen katsastusohjeissa sanotaan jotenkin niin että ensin katsotaan että kaikki systeemiin kuuluvat komponentit on paikoillaan. Sen jälkeen mitataan päästöt....

 

Päästömittaukseen sinänsä EGR:llä ei ole vaikutusta kun läppä aukeaa vasta ajosssa...

 

 

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...