Jump to content

GM TPI -mosan kaasupolkimen asentoanturi (TPS)

Recommended Posts

Kirjoitettu

Onkos kukaan pähkäillyt noita tarkemmin?

Kun niitä on montaa sorttia riippuen mosakoosta, vuosimallista ja korimallista.

Eli minkälaisia eroja niissä on? Sisäisiä vastuseroja vai esim. vain ulkoisia eroja kiinnityksessä tai liittimissä?

Kun tarkotus olisi löytää TBI:n asentoanturin tilalle vastaava TPI:n anturi. Miksikö? No kun TBI:n anturi mittaa vastapäiväistä liikettä ja TPI:n myötäpäiväistä, kiinnitys on sama ainakin joissain malleissa.

Kuka on tapetilla tällasesta asiasta?

• 3 weeks later...
Kirjoitettu

Mulla on TPI tyylinen TPS:ssä korvattu vanhan TBI (305) mosani tps anturilla. Kytkin vaan puhat ristiin (syöttöjännite 5v) niin potikka toimi käänteisesti. Kummallista tää tekniikka ;)

Muuten olivat samanlaisia. Tosin mulla puuttu läppärungosta se haka mikä kääntää anturia joten se tehtiin itse. Ruuvit menevät ainakin ihan paikalleen ja välykset tuntu olevan ok. Eli pitäis käydä päikseen.

Kirjoitettu

Jaa-a, no sulla on sitten ollu jonkunlainen toisenlainen TBI:n TPS.

Kun tohon mulla olevaan TPS anturiin ei johdotukset auta ollenkaan, koska se mittaa vääränsuuntaista liikettä. Siinä anturissahan on sisäinen palautusjousi, niin meinaatko sitten vai että se toimii oikein vaikka kun normaalisti käännetään jousta vastaan niin nyt käännettäisiinkin myötäiseen?

Ongelma fyysisesti siis se, että jos katsot TPI-konetta kuskinpuoleisen lokkarin yli ja vedät "hanat kaakkoon" niin kaasuläppä aukeaa vastapäivän suuntaan. Vastaavasti TBI:ssä se aukeaa myötäpäivän suuntaan ja kummassakin tapauksessa TPS sijaitsee apparin puolella läppärunkoa.

Joten mulle ei nyt auennut Crisis kertomasi vielä. Väännätkös tän mulle rautalangasta, please?

Kirjoitettu

Niin siis vääntää joo jousi väärään suuntaan, mut senkin sai ratkaistua kun muokkasläppärungossa olevaa vipua (jota mulla ei muuten ollut joten tehtiin kaverin kanssa siihen uusi sellainen)

Nyt se jousi kääntää sitä kyllä oikeaan suuntaa. Taisin ymmärtää kysymyksen väärin.

Helpoimmalla selviit ku ostat uuden anturin, sellaisen ku tarviit. Mulla nyt on vaan pakottava tarve muokata ja käyttää niin paljon niitä osia kun mulla on. Anyway mulla toimii hyvin 89 tbi koneen tps anturi.

Kirjoitettu

Okei nó niin vähän arvelinkin sun ymmärtäneen väärin mut, mun sepustus oli vähän vaikee kieltämättä.

No ostin siis uuden TPI-anturin, jolla homma korjaantui. Onkos se nyt sitten niin, että TPI vs. TBI -antureissa tuo johdotus on sitten eripäin? Vai sen kun tökkää sähkötökkelin kiinni ja vehkeet tulille ja ajoon anturin säädön jälkeen? Tietääkö kukaan varmasti? Vai pitääkö ylin ja alin johto sähköjohtosarjassa vaihtaa toistensa tilalle?

Eli yks halpa, käytetty, toimiva TBI:n TPS täällä tarjolla nyt.

• 2 weeks later...
Kirjoitettu

johdot ku heittää ristiin niin toimii kyl. Siis tbi anturi tpi:ssä tai toisin päin.

Kirjoitettu

Kokeile ensin auto sammuksissa ja virta päällä esim. WinALDL ohjelmalla että säätö on hiukan siellä päin, siis 0% tai (tai 0.54 V digi-mittarilla keskinarusta maata vasten) läpät kiinni ja 100%( n. 4.5 V) kun läpät ovat auki.

Sehän on normaali potikka joten virran kulkusuunnalla ei ole mitään väliä.

Tohon vaniin sopisi se vanha, paljonko sillä on cruisailtu? Camarosta tuo palikka sanoi sopimuksensa irti jo n. 150 tkm tienoilla :(

Kirjoitettu

Jaa-a, ei ole harmaintakaan hajua mitä sillä on ajettu. Muuta ei osaa sanoo kun että on toimiva. Tai siis toimivana irti otin.

Eli johdotus vois olla niinku on? Vai vaihdetaan "päätyjohtojen" (=ylin ja alin) paikka toistensa tilalle ja keskimmäinen on ookoo? Näinkö?

Kirjoitettu

Ookke, se on kiitokset. Täytyypä räplätä ne johdot sitten nuin.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...