Guest pile Kirjoitettu 14. Marraskuuta, 2004 Kirjoitettu 14. Marraskuuta, 2004 niin laitetaanpas nyt tälläinen kysely tänne miltä se kenestäkin tuntuu. -mekaaniset ahtimet -pakokaasu ahtimet -ilokaasu eli kemiallinenahtaminen onko kyseessä kaasunkäytön yhteydessä vapari vai ahdettu mielipiteitä tänne.
pekkaz Kirjoitettu 14. Marraskuuta, 2004 Kirjoitettu 14. Marraskuuta, 2004 ameerikassa NOS on 'power adder' ja ilman boostia tai kaasuja ajamisesta puhutaan termillä N/A ( vissin jotain että no adders ). ehkä niin että vapari kaasunkn kanssa on vapari mutta ei 'N/A'.
Jake Kirjoitettu 14. Marraskuuta, 2004 Kirjoitettu 14. Marraskuuta, 2004 mun mielestä se on tavallaan ahtamista, kun sylinteriin tuodaan kaasun avaulla enemmän happea ja siten sinne voidaan tuoda enemmän bensaa -->enemmän tehoa. sama periaate on mekaanisessakin ahtamisessa, se vaan tapahtuu "mekaanisesti".
Salkki Kirjoitettu 14. Marraskuuta, 2004 Kirjoitettu 14. Marraskuuta, 2004 NOS = Kemiallinen ahtaminen. Ainakin meikäläisen mielipide
Oiski Kirjoitettu 14. Marraskuuta, 2004 Kirjoitettu 14. Marraskuuta, 2004 Joteki sellane muistikuva on että N/A on naturally aspirated, eli käytännössä vapari ja ilman kaasuja. Ite en koskaan kato mitä auto on menny kaasuilla varttimailin tms, koska niiden käyttäminen on miun mielestä "huijausta"... Ahtimet on sit eriasia
pekkaz Kirjoitettu 14. Marraskuuta, 2004 Kirjoitettu 14. Marraskuuta, 2004 Joteki sellane muistikuva on että N/A on naturally aspirated, eli käytännössä vapari ja ilman kaasuja. Ite en koskaan kato mitä auto on menny kaasuilla varttimailin tms, koska niiden käyttäminen on miun mielestä "huijausta"... Ahtimet on sit eriasia Niinpä olikin... N/A ... pitkä viikonloppu.. joo en oo kanssa ikinä edes hetkeä harkinnu kaasuja
Guest Jukka Kirjoitettu 14. Marraskuuta, 2004 Kirjoitettu 14. Marraskuuta, 2004 Itte oon ainakin ajatellu, että kun tuo camaro päivänä x tarjoaa kodin rakentamalleni virivirimyllylle, niin kyllä sinne todennäköisesti myös pullo pultataan. Eihän sitä aina tarvitse käyttää, mutta jos (radalla) pää sekoaa niin on ainakin mistä ottaa
Crisis Kirjoitettu 14. Marraskuuta, 2004 Kirjoitettu 14. Marraskuuta, 2004 Kaikelle on tietenkin paikkansa. Itse ajattelin pitää tuon pannun vaparina ainakin ahtimien puolesta. En tiedä mikä siinä on mutta oon ittelleni tahkonu takaraivoon jostain sellaisen idean että tahdon tuon vaparina ku ajattelin pitää sen kesällä ainoana käyttöautona. Talvella voi hiihtää Tietenkin jos haluisi totaalisen raaserin niin vähintäänkin pitäis olla putkirunkonen taka tai nelivetonen kapistus. Max painona 1000kg, mieluiten 800kg. Taakse sijoittaisi mekaanisesti ahdetun isolohkon kaasuilla niin meno voi alkaa. Onhan siitä väitelty että kuluttaako ahdin konetta. Siis että kumpi kestää pidempään, ahdettu 400hp pannu vai vapari samoilla tehoilla. Totuutta en tiedä mutta yleensä ottaen 300-400hp ahdinkoneet on alimitotettu ks. tehoille alakerran puolesta. Tarkottaen tällä näitä vakiokoneita jossa puhallin tunkee noin 10-16psi. Sitten taas harvemmin kukaan lähtee ottamaan vakio alakerrasta ja männistä vaparina 300-400hp. Molemmissa tapauksissa tietenkin rakentajan on tiedostettava ettei se kone varmaan kestä sitä 200tkm ajoa yleensä. Tämä on mun näkemys. Ja tiedän molemmista tapauksista poikkeuksia. Se että voiko foorumeihin uskoa on toinen juttu. Esim jenkit väittää ettei 100hp nos shotti hirveesti konetta rasita. Tietenkin pannu rasittuu kun sitä käyttää, mutta rasittuu se silloinkin kun vedetään urutauki ilman mitään sen kummempaa ahdinta/kaasua. Sen verran viellä että bittihepat näytti mun paketille 100hp wetshot nossin kanssa 550hp/757nm Vaikka se ei oikeaa tehoa antaisikaan "kun" ~420hp/650nm niin on se silti aika jumlaa taka-akselille, kardaanille ja varsinkin laatikolle, puhumattakaan mun vakio 2-pulttisesta lohkosta joka ei oo kovin priima. (noi oli laskettu pitkillä pakosarjoilla 22"/3"kollektori, tuplakateilla ja vähä avarammalla läppärungolla.) Tulihan taas löpistyä. Sen verran viellä nossista, että sillä on progressivinen vaikutus vääntöön. Siis jos verrataan 100hp, 200hp ja 300hp shottia. Vääntöä tulee progressiivisesti lisää vaikka teho nousee lineaarisesti. Siis jos vertaa noita eri hp-luokituksia.
Guest pile Kirjoitettu 14. Marraskuuta, 2004 Kirjoitettu 14. Marraskuuta, 2004 tuosta kun crisis puhui koneen kestävyydestä kumpiko kestää paremmin ahtamaton vai ahdettu mielipiteitä on varmaan monia ja täs olis yksi eli kun ahtamaan lähdetään niin pudotetaan hiukan puristussuhdetta että saadaan enemmän mahtumaan soppaa koneeseen ennen nakutusrajan vastaantuloa ja tässä on juuri se niksi että kun ahdetulla koneella ajetaan pintakaasulla niin koneen alakerta ei ole niin lujilla kuin vastaavan tehoisessa ahtamattomassa koneessa jossa puristussuhdetta on jo jouduttu nostamaan että saadaan sama huipputeho kuin ahdetussa koneessa ja ahdettujen koneiden kestossa käännyn siihen että turbo kone kestää kauvemmin kuin vastaavantehoinen mekaanisesti ahdettu johtuen siitä että mekaanisen ahtimen pyörittäminen vie aina myös pintakaasulla ajettaessa vähän voimaa kun taas turbo rassaa vasta kun paineita kertyy (jos kertyy) täs mun mielipire.
68corvette Kirjoitettu 16. Joulukuuta, 2004 Kirjoitettu 16. Joulukuuta, 2004 sentrifugaalilla toi voi pitää joksenkin paikkaansa, mutta esim roots tyyppinenhän ahtaa välyksistä riippuen nollasta ja tuottaa saman tien lisää tehoa jolloin palava seosta on enemmän männänpäällä ja syntyy enemmän voimaa jolloin myös kone rasittuu.. centrifugaaleja en pidä mekaanisena kun se on toiminnalisesti mekaaninen turbo. puristussuhteen nostaminen johtuu vapareissa siitä että nokka "vuotaa" seosta takaisin imukanavaan joten sylinterin koko tilavuus ei ole käytössä kun nokka sulkeutuu vasta kun mäntä on mennyt jonkin matkaa ylöspäin, joten puristussuhdetta on pakko nostaa jottei kone olisi aivan puhditon pikku kierroksilla. käytänössähän lähestyttäesä vääntöhuippua täytös kasvaa johtuen pää osin kaasun massahidastuvuudesta ja sylinteri täyttyy vielä männän noustessa ylöspäin ja alkaa tippumaan vääntöhuipun jälkeen kun ilmaa ei tule enää tarpeeksi suhteessa kierroksiin ja sylinterin tilavuuteen. Eli voisi jopa väittää että pikku kierroksilla moottori "rasittuu" vähemmän koska palotilassa on huomatavasti pienempi puristuspaine / palamispaine. toisaalta rasitustakin voi olla monta sorttia esim se lyhentää kireän katumosan ikää pidemmällä aikavälillä että imukanavaan työnnetty seos karstoittaa imulautasta takaapäin ja heikentää virtausta, samoin suuren overlapin aikana pikkukierroksilla seosta palaa pakoputkessa joka myöskin karstoittaa hieman enemmän kun ei pala niin kuumalla liekillä ja voi vaikka rikkoa katin. jos kahdesta vastavasta koneesta otetaan samat tehot vaparina ja ahdettuna niin oikein tehtynä ahdettu antaa huomattavasti enemmän vääntöä heti kun ahdin alkaa nostamaan paineita ja sama teho saavutetaan alemmilla kierroksilla jollei maksimiteho ole niin matalalla että ahdot eivät vielä nouse, mutta silloinkin tuotto yleensä ahdetussa jatkaa nousua kun vaparin tehot nyykähtävät. yleensähän ne ovat kierrokset jotka tappavat venttiilikoneistoja ja alakertoja. onhan turbokoneessa parempi mekaaninen hyötysuhde joten vähempi rasitusta koneelle samalla kampiakseli teholla. tollasen vanhan roots ahtimen hyötysyhde on ~50% centrifugaalit noin 70% ja turbot menee jo yli 80%. mä ainakin haluan että se teho löytyy aina eikä vasta napin takaa. ja suomessa vielä laittomasti =(
Guest pile Kirjoitettu 16. Joulukuuta, 2004 Kirjoitettu 16. Joulukuuta, 2004 tuo vanhankansan roots ahtaa ns kokoajan mutta vain ns. kun läpät on läheskiinni(pintakaasulla) niin kone ei taatusti ole paineenpuolella siitä voi laittaa vaikka pään varille.mutta siellä on valmius siihen heti kun läppiä raotetaan lisää
68corvette Kirjoitettu 17. Joulukuuta, 2004 Kirjoitettu 17. Joulukuuta, 2004 olen joskus nähnyt videon netissä kun pojilla oli liian heikko jousi kaasarin toisiopuolella niin vakuumi aukeili ja kun paine tasoittui niin meni kiinni... laitos hyppi kuin aro-pupu =)
Guest pile Kirjoitettu 17. Joulukuuta, 2004 Kirjoitettu 17. Joulukuuta, 2004 sehän todistaa että siellä on kova imu että kun vain läppä aukee niin että saa happea kunnolla niin paineet myös nousee mutta edelleen jos kone ei ole rasituksessa niin siellä ei voi olla paineita imusarjassa koska silloin jos siellä olis ilmaa tulossa että paineita muorostuisi niin kierrokset karkaa rajoitinta vasten.
GTA-57 Kirjoitettu 23. Joulukuuta, 2004 Kirjoitettu 23. Joulukuuta, 2004 mä ainakin haluan että se teho löytyy aina eikä vasta napin takaa. ja suomessa vielä laittomasti =( Moniko viritetty auto on suomessa laillinen?
GTA-57 Kirjoitettu 23. Joulukuuta, 2004 Kirjoitettu 23. Joulukuuta, 2004 vastaan itselleni: vain ne "epäonnistuneet"
Guest pena Kirjoitettu 23. Joulukuuta, 2004 Kirjoitettu 23. Joulukuuta, 2004 Omani oon koittanut pitää suht laillisena:renkaiden koko otteessa,samoin koneen koko ja teho.Juttelin katsastusmiehen kanssa ja sovittiin että päivitetään ton uuden koneen teho papereihin kun se on käynyt dynossa(=vertailumoottorin teho+20%).Ehkä mulla oon vaan sitten epäonnistunut paketti. :(Kaverilla sen verran vanhemmat muutokset,että otteessa ei merkattu tehoja ja varmasti laillinen häristin,eikä vaikuta mun mielestä epäonnistuneelta.Tosin nää autot ei ole mitään kadun kuninkaita,silti jonkinverran räpellettyjä.
Guest pile Kirjoitettu 23. Joulukuuta, 2004 Kirjoitettu 23. Joulukuuta, 2004 samoin oma koneeni (autoni )pitäisi olla laillinen koska hain ahtimelle poikkeusluvan jossa tehojen kerrottiin nousevan 40-60% ja sain luvat ilman mitään tehomittauksia tai rajoituksia
Ilku Kirjoitettu 25. Joulukuuta, 2004 Kirjoitettu 25. Joulukuuta, 2004 Luvallisuus saattaa kadota vaihdettaessa vaikka koneeseen jokin pikkunippeli ja tehon noustessa "vahingossa" esim. 1 - 2 HV:tä...
Guest pile Kirjoitettu 25. Joulukuuta, 2004 Kirjoitettu 25. Joulukuuta, 2004 Luvallisuus saattaa kadota vaihdettaessa vaikka koneeseen jokin pikkunippeli ja tehon noustessa "vahingossa" esim. 1 - 2 HV:tä... niin silloin kun joudut tappelemaan sen 20%kanssa
Guest pena Kirjoitettu 25. Joulukuuta, 2004 Kirjoitettu 25. Joulukuuta, 2004 Kysyin katsastusmieheltä,että mitäs kun vaihdan manuaalin,niin ukko tokas että mistä hitosta hän tietää mikä toi paskakasa on alunperin ollut.Mistä sitä kukaan varmuudella tietää.Auto on-70 malli Norwoodin valmiste,kilpi ei kerro oikein mitään.Sitten toi läjä on Ruotsissa rakennettu ja muutettu,ei kukaan pysty todentaan mitä on ollut alustassa Suomeen rekisteröitäessä.Tuskin on alkuperäistä kuin korin ruoto.Jarruistakin löyty corvetten numerot jne.Tehoista;vertailuteho on 375heppaa,siihen 20%päälle=450heppaa,noi saa suoraan otteeseen.Jos on joku heppa päälle ei varmaan kiinnosta ketään.Tossa mun ed. kommentissa luki suht.laillisena,mitä se varmaan onkin.
Guest pile Kirjoitettu 26. Joulukuuta, 2004 Kirjoitettu 26. Joulukuuta, 2004 tuosta laillisuudesta sen verran että lähestulkoon kaikista autoista löytyy niintä kysymysmerkkejä jos ruvetaan pilkkuja viilaamaan ja otetaan jokaisesta lain kirjaimesta ne kaikkein ahdasmielisimmät tulkinnat eikä käytetä maalaisjärkeä
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään