Jump to content

Ei starttaa, virrat jää välille.

Recommended Posts

Kirjoitettu

No johan kivan vian lykkäs. Mistähän lähtisi hakemaan vikaa?

Ongelma seuraava; kääntö virta-avaimesta, parit releet naksahtaa konehuoneesta (mitä ne muuten on?), bensapumppu käy, security valokin sammuu hetken päästä, jännite nousee normaalisti eli ei laske missään vaiheessa kuten normaalisti startin saadessa virtaa, solenoidista ei kuulu mitään (eli sinne asti ei mene mitään).

SES valo jää palamaan. Saman toisto moooonta kertaa, ei muutosta.

Eka arvaus oli viallinen virtalukon pohja, vaihdettiin, ei apua.

Ongelma tuli nyt toisen kerran; eka kerralla lähti käyntiin normaalisti, kun oli auto lämpimässä tallissa yön yli.

Mitäs muita osia tuossa sähkölinjassa, virtalukolta starttiin, on kuin solenoidi, ECU jollain tavalla.... Kaavioita tutkimaan.

Auto -89 350TPI Formula.

Kirjoitettu

Villi arvaus, voisko olla niin että akun maa tai +kaapeli ei saa kunnon kontaktia, mulla ainakin teki just tota, tosin virrat hävis jokskun aikaa kokonaan.Ymmärrän auton sähköistä kyllä yhtä paljon kuin sika videoista ;D.

Kirjoitettu

Itse alkaisin ratkomaan ongelmaa niin että, kokeilet antaa virtaa suoraan solenoidille, ja jos starttaa silloin, niin vika on virtalukossa,käynnistyksen estossa tai "neutral\park" katkaisijassa.

Ja jos taas ei starttaa antaessa solenoidille virtaa, niin silloin todennäköisesti vika solenoidissa. Tyypillisin vika solenoidissa on sen kuivuminen. Ja korjaantuu sillä että purat sen, hiot vaikka teräsvillalla sylkyn ja sen männäntapaisen, ja voiteluainetta osiin.

Kirjoitettu

Mulla on ollut joskus samankaltanen vika. Kaikki ok kunnes käänsi virta-avaimen sinne mistä sen piti startata - kaikki pimeeksi.

Homma tosiaan korjaantu sillä, että otin - irti ja laitoin takas kiinni.

Siksipä on nykyisin 8mm avain aina mukana.

Kirjoitettu

Mulla on myös samanlainen ongelma ja vika oli herätevirtajohdossa joka menee akusta starttiin ja siitä solenoidiin. Se johto oli niin huono ja hapettunut ettei se antanut tarpeeksi virtaa. Kokeile siis antaa herätevirta akusta suoraan solenoidiin. Mun auto oli myös 89 Formula.

Kirjoitettu

Kiitos hyvistä vinkeistä. Vika ei ollut virtalukossa; vats on mutta toiminee, solenoidikin näyttää olevan ok, tuo akun irtikäyttö ei auttanut. Vika näyttäisi olevan itse startissa, jonka laakerit/puslat kaput ja lyö siksi läpi/jumiin. Näin näyttäisi nyt.

Huomenna testataan toista starttia, jos sillä pelittää, niin hyvä, jos ei niin jatketaan tutkimusta.

• 2 weeks later...
Kirjoitettu

Mulla samoja ongelmia ollut pari kertaa. Auttoiko tuo startin vaihto tosiaan? Jos solenoidi toimii, niin miks se ei sitten naksahda starttausta yritettäessä? Akun jännitekään ei mulla tipu yhtään silloin kun tuo mystinen vika iskee päälle? Pari relettä vaan naksahtaa jossain?

Kirjoitettu

Jos startin hiilet on loppu ei tapahdu mitään. Solenoidihan saa maadoituksensa hiilien kautta... ;)

Ne on ilmeisesti Maffin ja bensapumpun releet...

Kirjoitettu

Mulla samoja ongelmia ollut pari kertaa. Auttoiko tuo startin vaihto tosiaan? Jos solenoidi toimii, niin miks se ei sitten naksahda starttausta yritettäessä? Akun jännitekään ei mulla tipu yhtään silloin kun tuo mystinen vika iskee päälle? Pari relettä vaan naksahtaa jossain?

Kyllä se oli tosiaan startti. Hiilet ja laakerit/puslat tiensä päässä ja kun solenoidikin oireili aina silloin tällöin, niin vaihdoin koko startin.
Kirjoitettu

Katsoin oman startin eilen. Hiilet oli kunnossa mutta solenoidista en osaa kyllä sanoa mitään. Jos ongelma alkaa toistua niin pitänee vaihtaa startti. Vai voiko siihen vaihtaa pelkän solenoidin. Paljonko uusi startti maksoi?

Kirjoitettu

Jotkut solenoidit alkavat vanhemmiten jumittaa, joten vaihdoin kyllä senkin (oli niin kova työ ottaa se startti pois sieltä) maksoi muistaakseni n. 20 euroa. Mulla oli noi hiilet entiset ... :(

Uusi startti oli muistaakseni jotain 150 E ja tehdaskunnostettu 95 euroa...

• 3 weeks later...
Kirjoitettu

Mulla olisi kotona käytetty vakio startti...jos joku tarvii... ainakin lattialla toimii. Mulle tuli tehostartti viimekesänä.

Kirjoitettu

Mulle tuli tehostartti viimekesänä.

Mikäs se tollanen tehostartti on?

Kirjoitettu

Tälläinen vika oli muuten joskus voortissa:

Mikäli vika tulee vain kun kone on kuuma on joku kenttäkäämeistä poikki (4 kpl: ne isot tähtipää ruuvit ulkokehällä pitävät niitä paikoillaan). Lämpölaajeneminen irrottaa kontaktin ja kun startti jäähtyy pelaa taas hienosti...

Kirjoitettu

Niin mulla on nyt AC Delcon tehostartti, siinä on enemmän käämiä ja kuulemma 30% parempi starttaavuus, kuin ihan perus -starttiin vertaa. Liekö sitten vain uusi päivitetty versio.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...