Jump to content

Säädettävät boksit


Fenix
 Share

Recommended Posts

Mulla on tulevaisuuden suunnitelmissa laittaa säädettävä "lastu" autoon ja harmi että noita Spinnerin projektin säädettäviä lastujen tekijöitä taitaa olla kovin harvassa, jos ollenkaan suomessa.

Mutta itse asiaan...

Te joilla on hienot ja komeet tietokone systeemit autoissa, niin onko niissä montakin muisti paikkaa eri säädöille?

Meinaan että olisi ihan loistava homma jos olisi 2 säätöä: maksimi teho- ja taloudellisuus asetus.

Link to comment
Share on other sites

Meinaan että olisi ihan loistava homma jos olisi 2 säätöä: maksimi teho- ja taloudellisuus asetus.

 

Jos säädöt on kunnossa niin tasaisella ajolla/kevyellä kiihdyttelyllä mennään max taloudellisesti ja kaasu pohjassa max teholla.

Ei siihen pitäisi tarvia erillisiä säätöjä.

 

???

Link to comment
Share on other sites

Lehdistä luetun (spinneri - v8) perusteella olen ymmärtänyt että esim ruiskutus paineita säätämällä voidaan vaikuttaa tehoihin ja täten myös kulutukseen.

Tottakai palotapahtuman optimoimisella / kalibroinnilla saadaan lisä tehoa, kun esim. yläkierroksilla saadaan seokset kohdilleen ja luettua "tpi menee hieman laihalla juuri yläkierroksilla vakiona", mutta ei ne kaikki lisä tehot ymmärtääkseni tyhjästä tule.

Ja maalaisjärjellä luulisi juuri ruiskutus paineta muuttamalla saada myös kulutusta litran - pari alaspäin kun tekee pelkästään matka-ajoa tai kruisailee vai onko kaikki kiinni loppujen lopuksi vain ajotavasta.

Toki on viritys konsteja jotka pienentää kulutusta (esim. peltisarjat).

Mutta saatat ihan oikeassa että ala kierroksilla laillisissa nopeuksissa siihen ei välttämättä voi vaikutaa vai voisiko ruiskutus paineita pienentämällä olla jopa negatiivista vaikutus arkiajossa kulutukseen.

Mitä muut sanovat?

Link to comment
Share on other sites

ei ruiskutuspaineita kannata pienentää koska menee ruiskujen suutinkuviot huonoksi.

 

ohjelmoitavissa pokseissa säädetään ve- karttoihin laihemmat arvot maantienopeuksiin.

Link to comment
Share on other sites

Näinhän se menee; jos yläkierrosten bensansaantia parannetaan painetta nostamalla niin samalla se lisääntyy myös alakierroksilla ja sitten ei ehkä enää ollakaan niin optimaalisissa lukemissa kulutuksen suhteen.

 

Mutta kun aihealueena on säädettävät boxit niin eikö silloin ole viisainta säätää sitä boxia niin että korjataan sitä aluetta missä on vikaa?

 

Jos taas meinaat vakioboxin ohjelmointia laittaa uusiksi niin kannattaisi kirjoitella toiseen topikkiin.

 

Link to comment
Share on other sites

 

Näin se menee. Ei ohjelmoitavan ecun kanssa ole tarpeen käyttää, kun yhtä karttaa.

 

Silloin voisi tietysti olla tarvetta kahdelle eri kartalle, jos halutaan esim. vartilla käyttää hassukaasua. Nos-kartan voi sitten säätää maltillisemmaks ennakoiltaan ja lisätä suuttimien aukioloaikaa. Mulla ei ole kokemusta, kuin tuosta KMS:n Ecusta, siinä kartan vaihto vie läppärillä n. 2min. :)

Link to comment
Share on other sites

Näin se menee. Ei ohjelmoitavan ecun kanssa ole tarpeen käyttää, kun yhtä karttaa.

 

Silloin voisi tietysti olla tarvetta kahdelle eri kartalle, jos halutaan esim. vartilla käyttää hassukaasua. Nos-kartan voi sitten säätää maltillisemmaks ennakoiltaan ja lisätä suuttimien aukioloaikaa. Mulla ei ole kokemusta, kuin tuosta KMS:n Ecusta, siinä kartan vaihto vie läppärillä n. 2min. :)

 

Riippuen boksista, mutta jossain bokseissa on NO2 triggerit valmiina eli saadaan ennakkoa pois ja bensaa lisaa (jos kyse on kuivasta suihusta). Marka NO2 ei tarvikkaan ku ennakot pois.

Link to comment
Share on other sites

Mutta miltä toi kuulostaisia ideana. Olen nähnyt mynnissä ns. valmiita eco lastujakin joiden suhteen olen skeptinen.

Tosin säädettynä maksaa ekstaa lisätyötuntien takia, mut mikäli mahdollista niin maksaisi itsensä takaisin ja joskus voisi jopa  mennä katsastuksesta iisimmin läpi tai katsastaja ei huomaisi et auto viritetty yli sallitun.

Link to comment
Share on other sites

Sorry jos jankutan, mutta kumpaa olet tekemässä?

- Muutat vakio -ECM:n ohjelmointia / teet siitä ohjelmoitavan, vai

- Vaihdat koko ECM:n ohjelmoitavaksi (Megasquirt, Halteck, Tatech...) ?

 

Molempiin löytyy varmasti ohjeita ja kokemuksia - ja niistä on kyllä palstalla jo juttua vaikka kuinka.

 

Ja sitten seuraava kysymys, että miksi? Vakiokone ei siitä tehokkaammaksi muutu vaikka sitä kuinka säätää ja laittaa virilastuja. Valmiiden virilastujen suurin vaikutus taitaa olla bensan kulutuksen lisääntyminen  ;D

Mutta jos virität konetta muutenkin, esim nokan vaihto yms, niin ohjelmointi on melkeen pakollista kun ohjaus on MAP:n avulla. MAF mukautuu muutoksiin paremmin ilman ohjelmointia mutta rajansa silläkin.

 

Tässäpä yksi linkki vakioboksin ohjelmointiin:  :W

http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=34918.msg399423#msg399423

 

Mutta tämä ei ilmeisesti riitä jos haluat säätää itse? Siispä tuosta vähän vaihtoehtoihin tutustumista:

http://support.moates.net/2009/05/07/gm-86-95-obd1-guide-read-me/

 

Ja sitten osia tilaukseen, esim nämä kaksi:

http://www.moates.net/g1-memory-adapter-tpi-etc-p-32.html?cPath=64

http://www.moates.net/ostrich-20-the-new-breed-p-169.html?cPath=64

 

Tai sitten:

http://www.moates.net/nvsram-module-kit-p-130.html?cPath=64

 

Ja säätäminen ei onnistu summassa, parhaaseen tulokseen pääsee joko dynossa, tai sitten laajakaistalambdan avulla - riippumatta mitä boxia säätää, esim:

http://www.moates.net/innovate-mtx-series-digital-airfuel-ratio-gauge-kit-pn-3844-p-257.html?cPath=48

 

Ja tietenkin boxin toimintaa pitää päästä seuraamaan ja loggaamaan, joten tarvitaan ALDL-kaapeli:

http://www.elekma.com/index.php?main_page=product_info&cPath=163_150&products_id=883

 

Link to comment
Share on other sites

Tiedätte varmaan spinneri projektin dastek tai mikä olikaan säädetävän unichipin. Joku vastaavanlainen kävi mielessä.

Jos kerran myydään viri ja eco lastuja saatavilla niin 2 kanavainen ohjelma molempiin suuntiin eco-teho olisi mitä haen alle tonnin hintaan säädettynä.

Link to comment
Share on other sites

Tiedätte varmaan spinneri projektin dastek tai mikä olikaan säädetävän unichipin.

 

En tiedä.

Löytyykö linkkiä vai onko se vaan paperilehdessä?

 

Link to comment
Share on other sites

JohnnyMichael

Mutta miltä toi kuulostaisia ideana. Olen nähnyt mynnissä ns. valmiita eco lastujakin joiden suhteen olen skeptinen.

Tosin säädettynä maksaa ekstaa lisätyötuntien takia, mut mikäli mahdollista niin maksaisi itsensä takaisin ja joskus voisi jopa  mennä katsastuksesta iisimmin läpi tai katsastaja ei huomaisi et auto viritetty yli sallitun.

 

En ainakaan itse näe mitään järkeä.

Ihanteellisissa säädöissä oleva auto kulkee, kuten JoukoY aiemmin mainitsikin, pintakaasulla ecoillaan ja nilkka suorana otetaan parhaat tehot.

...Menee iho kananlihalle kun ajatteleekin näihin autoihin jotain eco-lastuja!  ???

Link to comment
Share on other sites

Mutta miltä toi kuulostaisia ideana.

 

Mun mielestä huonolta.

Niinkun tuos jo mainittiin, niin kunnolla säädetty ohjelmoitava ecu kyllä menee katsastuksesta läpi ihan yhtähyvin, kuin vakioboxillakin. Vakioonhan tuolla ei saada juurikaan mitään hyötyä, puhutaan muutamista hevosista. Valmislastut on aina kompromissi ominaisuuksien suhteen, joten siinä mielessä jos haluat autoas lastutella, niin sitten mielellään dynossa säädettävää mallia. Muuten lopputuloksena on todennäköisesti kulutuksen lisääntyminen ja tehon väheneminen.

SummaSummarum. Jos sulla on aikeissa laitella autoon jossain vaiheessa viripalikkaa kiinni yms. Niin suosiolla ohjelmoitavaa ecua vaan kattomaan ja unohdat tollaset valmislastut. Jos aiot pitää auton vakiona, niin turhaa rahanmenoa.

Link to comment
Share on other sites

Joo säädettävästä boksista ollut kyse. En luota valmiisiin paketteihin.

Megasquirtit ja hestechit hieman vieraita, mutta Siis säädettävä kuten dastek tai muu vastaava useammalla muisti paikalla olisi mielessä.

En ole kuullut olisiko säädettävissä rinnakkais bokseissa mahdollista nappia kojetaulusta painamalla sada muutoksia koneeseen tilanteeseen sopivaksi ilman läppäriä tai muuta eksoottisempaa Megasquirtit ja hestechit.

Mutta joo...lopputuloksena 2 kanavainen, joka antaisi tyylin +15hp ja - x hp, voisi jopa "ns. ecolla" jopa nostaa kulutusta tilanteesta riippuen, kun joutuu painaa polijinta enemmän.

+ se, että se tulee kalliimmaksi säätääkin ja kai se paras eco löytyy sieltä korvien välistä ja kaasujalasta.

Link to comment
Share on other sites

Jos autossa on MAF, niin vakio-boxi riittää hanskaamaan yli 300 hp:n.  Mun mielestä säädettävä ecu ei oo niitä ihan ekoja hankintoja, kun lähtee tehoja nostamaan, käyttöauton kun pitäis toimia muutenkin kuin kaasupohjassa. Tietysti jos rahaa on ylettömästi, niin eihän sillä silloin ole väliä.

 

Link to comment
Share on other sites

Jos autossa on MAF, niin vakio-boxi riittää hanskaamaan yli 300 hp:n.  Mun mielestä säädettävä ecu ei oo niitä ihan ekoja hankintoja, kun lähtee tehoja nostamaan, käyttöauton kun pitäis toimia muutenkin kuin kaasupohjassa. Tietysti jos rahaa on ylettömästi, niin eihän sillä silloin ole väliä.

 

nimenomaan.. Eikä f350varmaan kulutus ole virillä vakiobonsinkanssa mahdoton.. Tai vaadi mitään eri asetuksia ajoon. Ainakin oma vanha formula toimi sitä kokeilleidenkin mielestä vieitettynä vakioboksilla ja lastulla moitteetta
Link to comment
Share on other sites

nimenomaan.. Eikä f350varmaan kulutus ole virillä vakiobonsinkanssa mahdoton.. Tai vaadi mitään eri asetuksia ajoon. Ainakin oma vanha formula toimi sitä kokeilleidenkin mielestä vieitettynä vakioboksilla ja lastulla moitteetta

Maantiellä pääsee alle kympillä jos ajelee päiväsakkorajan alapuolella. Kaupungissa menee kaikki mitä antaa, mut sehän on ittestä kiinni minkä verran tykkää vetää rantua valoista lähdettäessä. Ja normiajossa toimii tyhjäkäynniltä lähtien oli kone kylmä tai kuuma, ilman eri säätöjä vartille.
Link to comment
Share on other sites

Mun mielestä säädettävä ecu ei oo niitä ihan ekoja hankintoja, kun lähtee tehoja nostamaan, käyttöauton kun pitäis toimia muutenkin kuin kaasupohjassa.

 

Meinaat siis, että säädettävän ecun kanssa auto ei toimi, kun kaasu pohjassa,vai??

 

Samaa mieltä tuosta, että ei ole ihan ensimmäisiä hankintoja nuo säädettävät purkit. Vakio ecu riittää tosiaan, jopa ihan mukaviin tehoihin saakka kyllä.  :)

Link to comment
Share on other sites

Samaa mieltä tuosta, että ei ole ihan ensimmäisiä hankintoja nuo säädettävät purkit. Vakio ecu riittää tosiaan, jopa ihan mukaviin tehoihin saakka kyllä.  :)

 

Jep, jotenkin tämä spinnerin viritys jäänyt takaraivoon. sanoivat että heidän 350 tpi trans amin kohdalla vacio ecun kanssa mentiin hieman laihalla seoksella yläkierroksilla.

Unichipilla säädettynä saivat about 15hp ja 20nm. lisää. lähes vakio koneeseen (katti pois ja läppärungon ilman ohjuri lisätty) 750 euron hintaan kaikkineen kuluineen.

Ei mielestäni pahan hintaisia lisä koneja.

Lisääkin olisi kuulemma voinut vielä repiä, mutta eivät halunneet kajota muistaakseni keskialueen säätöihin, jotka vaikuttaa arkiajossa kasvaneena kulutuksena.

 

Noh eiköhän tämä 2 kanavaisten säädettävien lastujen keskustelu tullut selväksi.

Alkupeärinen idea saada maks teho kalibrointi eculle ja eco säätö jolla sais esim. ruuhka ajossa tiputettua kulutus tyyliin 2 litraa, ala olla haudattu.

Max tehot irti vaan ja jos lompsa kevenee ni sit fillarin selkään ja voi poiketa rauhassa vaikka terassilla :-P

 

Link to comment
Share on other sites

Meinaat siis, että säädettävän ecun kanssa auto ei toimi, kun kaasu pohjassa,vai??

 

Samaa mieltä tuosta, että ei ole ihan ensimmäisiä hankintoja nuo säädettävät purkit. Vakio ecu riittää tosiaan, jopa ihan mukaviin tehoihin saakka kyllä.  :)

Meinaan, että jotta kone saadaan pelaamaan säädettävällä purkilla kylmänä ja kuumana, kylmällä ja helteellä, ei säätö ole ihan muutaman tunnin dynosession homma. Muutamassa dynotunnissa saadaan koneesta huipputehot.  Loppujen lopuksi aika harvassa on ne haltech ym autot, joilla ei ole jotain käyntiongelmia missään olosuhteessa ja ne pelaa nöyrästi ja kohtuu kulutuksella käyttiksenä.
Link to comment
Share on other sites

Jep, jotenkin tämä spinnerin viritys jäänyt takaraivoon. sanoivat että heidän 350 tpi trans amin kohdalla vacio ecun kanssa mentiin hieman laihalla seoksella yläkierroksilla.

Unichipilla säädettynä saivat about 15hp ja 20nm. lisää. lähes vakio koneeseen (katti pois ja läppärungon ilman ohjuri lisätty) 750 euron hintaan kaikkineen kuluineen.

Ei mielestäni pahan hintaisia lisä koneja.

**

eco säätö jolla sais esim. ruuhka ajossa tiputettua kulutus tyyliin 2 litraa, ala olla haudattu.

Max tehot irti vaan ja jos lompsa kevenee ni sit fillarin selkään ja voi poiketa rauhassa vaikka terassilla :-P

 

Noista halvoista hevosista löytyy juttua varsinkin tuolla jäsenpuolen projekti-osiossa, jäsenmaksun hinnalla saa todella monta konia pellin alle. 750 egee ja sillä saa kyllä oikein sijoitettuna reilusti enemmän kuin 15hp. Kulutuksen saa tippumaan kun laittaa koneen kuntoon ja säätöihin. Niinkin yksinkertaiset jutut kun tulpat, puola, sytkäjohdot, säädöt, ilmanputsari, airfoil lisää, jne, jos käy läpi, niin useasti tulis varmaan melko paljon heppoja, jos vain viittis käyttää dynossa ennen ja jälkeen.... ja ne on oikeesti halpoja hevosia, ja jos noi ei oo kunnossa, on ihan sama mitä viripalikkaa on koneessa.
Link to comment
Share on other sites

Meinaan, että jotta kone saadaan pelaamaan säädettävällä purkilla kylmänä ja kuumana, kylmällä ja helteellä, ei säätö ole ihan muutaman tunnin dynosession homma. Muutamassa dynotunnissa saadaan koneesta huipputehot.  Loppujen lopuksi aika harvassa on ne haltech ym autot, joilla ei ole jotain käyntiongelmia missään olosuhteessa ja ne pelaa nöyrästi ja kohtuu kulutuksella käyttiksenä.

Itse asiassa lampotilakarttojen saato on aika yksinkertaista ja sitahan ei dynossa voi oikeen edes saataa, kun auto on kuuma kokoajan. AMW kaverilla meni saatoon n.1.5h ja sain saadon 1500rpm ylospain kohdilleen , muttei osannut oikein saataa alakierroksia iac.n/automaatin kanssa. Mulla meni jotain 2h kun hienosaadin tyhjakayntialueen. Kahtena aamuna leikin lampotilakartan kanssa ja auto lahti kayntiin 12 asteen/kuumana lampotilasta kerrasta. Viime kesana meni ~10l/100km maantiella joten ihan kiva kayttis ja kaiketi mun auto on niita harvoja haltecheja sitten ::)

 

Link to comment
Share on other sites

AMW kaverilla meni saatoon n.1.5h ja sain saadon 1500rpm ylospain kohdilleen , muttei osannut oikein saataa alakierroksia iac.n/automaatin kanssa. Mulla meni jotain 2h kun hienosaadin tyhjakayntialueen. Kahtena aamuna leikin lampotilakartan kanssa ja auto lahti kayntiin 12 asteen/kuumana lampotilasta kerrasta. Viime kesana meni ~10l/100km maantiella joten ihan kiva kayttis ja kaiketi mun auto on niita harvoja haltecheja sitten ::)

 

Juuri tätä tarkoitin:"muttei osannut oikein saataa alakierroksia iac.n/automaatin kanssa". Mutta jos sulla ei ole ongelmia missään olosuhteissa ja kone vetää nätisti pintakaasulla nykimättä ja vastaa kaasuun kakistelematta, sulla on yksi harvoista oikeasti toimivista haltech-autoista. Itse en ole vielä sellaista nähnyt livenä/pääsyt koeajamaan.
Link to comment
Share on other sites

Juuri tätä tarkoitin:"muttei osannut oikein saataa alakierroksia iac.n/automaatin kanssa". Mutta jos sulla ei ole ongelmia missään olosuhteissa ja kone vetää nätisti pintakaasulla nykimättä ja vastaa kaasuun kakistelematta, sulla on yksi harvoista oikeasti toimivista haltech-autoista. Itse en ole vielä sellaista nähnyt livenä/pääsyt koeajamaan.

Jaa että on harvinaista kun on toimivat kartat haltechissa. No kait toi munkin on sitten harvinainen yksilö  m/  \m/

 

 

Link to comment
Share on other sites

Juuri tätä tarkoitin:"muttei osannut oikein saataa alakierroksia iac.n/automaatin kanssa". Mutta jos sulla ei ole ongelmia missään olosuhteissa ja kone vetää nätisti pintakaasulla nykimättä ja vastaa kaasuun kakistelematta, sulla on yksi harvoista oikeasti toimivista haltech-autoista. Itse en ole vielä sellaista nähnyt livenä/pääsyt koeajamaan.

Itse asiassa alakierroksilla oli vain yksi ongelma, eli 1000-1500rpm karttojen ero oli hiukan liian suuri ja kun autoa valutti painamatta kaasua aavistuksen hypytti noiden karttojen valilla. hiukan kuin tasoitti eroa homma korjaantui ;) auto siis toimi lahes moitteettomasti kun lahdin AMW.lta! ei sammunut/nykinyt. Moottorin sisaan ajo suoritettiin matka lahdesta AMW.lle \m/ takaisin tullessa annoin jo sikaa, pariin otteeseen laskin tulee yli 200km/h ;D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...