Jump to content

Laittaako 95 vai 98 okt. bensaa Firebirdiin

Recommended Posts

Kirjoitettu

Olen uusia täällä foorumilla, enkä vielä itse omista Firebirdiä tai Trans amia, tulevaisuudessa olisi tarkoitus jompi kumpi hommata. Oldsmobile minulla on kuitenkin ollut jo vuodesta -97. Tosin viime vuodet se on ollut seisonnassa, johtuen lähinnä bensalaskusta johon opiskelijalla ei ole varaa.

Kaveri osti viime viikolla Pontiac Firebird 2.8 V6. Auto on ruiskukoneella varustettu. Koetinkin jo foorumilta etsiskellä oikeaa vastausta, mutten sellaista löytänyt. Kysymykseni on siis se, että millaista bensaa tuollaiseen ruiskukoneeseen tulisi pistää? Kelpaako "halvempi" 95:nen vai pitääkö tankata 98:a?

• Replies 98
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Chevy

9

• GTA-57

7

• BlackZ

7

• balez

6

Top Posters In This Topic

Posted Images

Kirjoitettu

En o huomannu eroa minäkään.

Laitan sekasin, mille mittarille aina sattuu ajamaan ;D

Kirjoitettu

98:a oon laittanu. Kävi tasaisemmin kylmänä, vai oliko se nyt ylipäätänsä.. Liian kauan aikaa siitä ku on viimeks päässy Trans Amilla ajelee :'(

Ja eikös porukka tääl puhunu et 98:lla kulutuskin laskis hieman ?

Kirjoitettu

Tervetuloa boardille! :)

Oktaanithan kai kasittaakseni lasketaan vahan eri tavalla Suomessa (vai oliko se Euroopassa/muualla maailmassa?) kun taalla Ameriikanmaalla ja jos 2.8 V6:seen kay taalla 87-oktaaninen, niin veikkaanpa etta 95 on vahintaankin riittava siihen.

8)

Kirjoitettu

Eräs bensakauppias sano kerran että 98:ssa on paremmat lisäaineet ja tankkaa omaan 454 aina sitä.

Kirjoitettu

USA'ssa bensan oktaaniluvut ilmoitetaan MON arvolla ( Motor Octane Number) kun suomen pumppulaadut ilmoitetaan RON ( Research Octane Number)

Naiden lukujen erotus on noin 10 , joten Usa'n 93'nen on parempaa kuin meidan 98

Perusbensat tulee samasta -"95" pontosta ja -98 injectoidaan kuormantekovaiheessa jolloin siita tulee 98 kun lisataan MTBE'ta ja muita lisa-aineita

Jokaisella oljy-yhtiolla on oma lisaaine ponttonsa josta se salaisen kaavan mukaan tulee sekaan.

Kisabensat ilmoitetaan yleensa ron ja mon lukujen keskiarvo joka esim Tractek TT 105 on MON 100 ja RON 110oct

Kayttakaa 98 ,sekin on todella huonoa litkua jos kisabensoihin vertaa,

Kirjoitettu

No jos se kerran on ihan sama kumpaa laittaa, niin pitänee sitten kaverille suositella tuota 95:sta. Onhan se jonkin verran halvempaa.

Tai sitten voisi kokeilla sitä vuorotankkaustakin eli joka toisella 95:sta ja joka toisella 98:a.

Kirjoitettu

Vaimon Jeeppi ( -98 Grand Cherokee, 5,9) vie vahemman kun ajaa -98'lla

Taa ei oo mitaan mutu tietoo vaan ajotietokoneen laskemaa faktaa

Kirjoitettu

Vaimon Jeeppi ( -98 Grand Cherokee, 5,9) vie vahemman kun ajaa -98'lla

Taa ei oo mitaan mutu tietoo vaan ajotietokoneen laskemaa faktaa

kyllähän tuo nesteen 98 vrt. JETin 95 käyttö vaikuttaa hieman suorituskykyynkin. saattaa tietenkin olla placebo-vaikutustakin. Persedynolla ainakin huomaa eron. ja kulutuskin notkahtaa hieman. Hinta onkin taas toinen kysymys.

Kirjoitettu

Ite kans käytin 98:sia. Eipä tuossa hinnassa niin hirveitä eroja ole. Kumpiki kuitenki helvetin kalliita. Kyllä paremmin ainaki 98:lla tuntu käyvän ja kulutukseen tulee pikku pudotus

Kirjoitettu

Sitte vois vaiihtaa mielipiteita ,miks saastaa bensakuluissa muutama sentti, kun harraste auton kulurakenteessa polttoainekulut on kuitenkin kokonaisuutena aika pieni menoera.

Mulla ainakin on se kastys etta raha menee enimmakseen vakuutuksiin , yllapitoon , paaomakuluiihin sailytykseen jne.

Jos autoon ostaa viriosia , parempia renkaita, kiiltavia vanteitajne.ja on valmis maksamaan niista ,niin miksei sita vois maksaa parempilaatusesta polttoaineestakin, koska ei se ainakaan huononna mitaan ;) etua siita voi saada

Kirjoitettu

mul ainaki huomas nois molemmissa camaroissa ku tankkasin 98:a niin käynti parani verrattuna 95:seen :DIte tankkaan vaan 98 nykyään ;D

Kirjoitettu

Joo 98:a tankkiin mullakin.. ja nesteen asemilta, sieltä saa plussa-kortilla pari senttii hinnasta pois :)

Kirjoitettu

Mahtaako kone tykätä kovin huonoa jos sille 98:n sijasta syöttääkin jatkuvasti 95:sta? Itsellä on sellainen kutina, ettei noilla niin suurta eroa ole. Jokin ero kuitenkin täytyy olla, sillä eihän tuota 98-bensaa muuten kukaan ikinä ostaisi eikä sitä myöskään kannattaisi myydä.

Kirjoitettu

liekö tulee samasta tankista eriin hintaan ;) ite ajoin eka vuoden ponulla 95:lla sit uskoin muita ja vaihdoin 98:seen jota käyttänyt viimeksi mut ei mulla ainakaan keulat nousu kun huoltsikalta lähdin ja yhtä tiheään sinne ollu asiaa kuin ennenkin ja kone käy samanlailla kuin ennenkin... kait se mun tietsikka sitten haistelee paremmin sen bensan ja säätä systeemit sen mukaan kuin muilla tai en tiiä mut omat kokemukset oli et en huomannut ihan mitään eroa...... tuskin se kone siitä rikki menee kun eikö alunperin ollut niin et silloin kun nää oli uusia ei suomessa ollut muuta kuin 95e muut oli lyijyä

Kirjoitettu

98:a käytän. Minusta käy ja kukkuu sillä hieman paremmin. Tää voi olla henkimaailman juttu, aivan sama. Sen oon huomannu kuitenki että kumpikaan laatu ei kauaa tankissa pysy... >:(

Varmaan vakio 2.8:lla ihan sama ku eihän se liiku eikä käy millään bensalla ;)

Kirjoitettu

Kehrää meikäläisenkin pannu (tarkennus : tuon pirssin) paremmin 98:lla.

Kirjoitettu

näinhän esim. banks twin turbon tehon nousu ilmoitetaan, mut ois kiva nähdä dynotetty vakio kone 95:llä ja sit 98:lla bensalla paljon parani kun ei kyl ite huomannu parannusta

Horsepower-TTchart-lg.jpg}

Kirjoitettu

Jos kone ei nakuta yhtään 95:llä niin silloin tietokone ei tee mitään säätöjä sytkäkäyrään joten ei pitäisi olla tehohäviötäkään. Jos nakuttaa niin silloin se näkyy heti tehoissa. Tietokone huomaa nakutuksen paljon ennen kuin kuuluu korvaan ja vetää sytkää pois.

Kirjoitettu

ei me sit nupan kans ihan "pöllöjä" olla oltu ku ei mitään huomattu ;)

Kirjoitettu

Niin mutta mikään ei puhu 95:n puolesta, 98:a ainakin moni mainostaa paremmaksi ja järkeenkäyvääkin on, että 98 on parempi. Voi olla osaksi henkimaailman juttuja, mutta kyllä mun valinta on 98. Sillä hintaerolla mikä on 95:n ja 98:n välillä ei vuodessakaan niin paljoa säästä että kuuhun asti niillä rahoilla menis! Minusta kuitenkin tuota oktaania tärkeämpää on katsoa vähän minkä aseman bensaa tankkaa. Halvin bensa ei ole paras vaihtoehto.

Kirjoitettu

ei me sit nupan kans ihan "pöllöjä" olla oltu ku ei mitään huomattu ;)

Öh :o

Aivan. Juuri näin.

En itse huomannu kulutuksen vähenemistä, ku vaihdoin 95:n 98:iin. Tosin tuossa oli muitakin muutoksia matkan varrella.

Mitä tulee Camaro Iroc-Z:n kommenttiin - totta.

Mulla on Shellin kortti ja tankkaan siitä.

Teboil on viimenen vaihtoehto. Ryssän bensaa, siitä ei tiedä mitä sisältää...

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

• Luo uusi...