Jump to content

TBI nykii


fastback
 Share

Recommended Posts

Eli olis -89 camu 305:lla TBI:llä, kaikki  täysin vakiota, ja nyt alkanut esiintymään n. 70Km/h:n vauhdissa ja sitä kovempaa ajettaessa ärsyttävää pientä nykimistä. Nykii vain kun ajaa ns. rullaamalla, kun koneessa ei ole vetoa päällä, kun painaa kaasua, eli kone vetää, niin nykiminen häviää. Tyhjäkäyntiä pyörii aivan tasaisesti ja muutenkin toimiii ja käynnistyy kuin uusi  :W

 

Voisiko olla ilmavuoto tms. jossakin? Sytkäpuolen osat; tulpat, johdot, jakajan kansi ja pyörijä vaihdettu syksyllä ja sen jälkeen ajettu tuhansia kilometriä ongelmitta.

Link to comment
Share on other sites

Eli olis -89 camu 305:lla TBI:llä, kaikki  täysin vakiota, ja nyt alkanut esiintymään n. 70Km/h:n vauhdissa ja sitä kovempaa ajettaessa ärsyttävää pientä nykimistä. Nykii vain kun ajaa ns. rullaamalla, kun koneessa ei ole vetoa päällä, kun painaa kaasua, eli kone vetää, niin nykiminen häviää. Tyhjäkäyntiä pyörii aivan tasaisesti ja muutenkin toimiii ja käynnistyy kuin uusi  :W

 

Voisiko olla ilmavuoto tms. jossakin? Sytkäpuolen osat; tulpat, johdot, jakajan kansi ja pyörijä vaihdettu syksyllä ja sen jälkeen ajettu tuhansia kilometriä ongelmitta.

Egr? Antaako mitään vikakoodia eli syttyykö SES kun nykiminen alkaa?

Link to comment
Share on other sites

Eipä anna mitään. Just ajelin pari tuntia kaupungilla ja aivan moitteetta toimii kun nopeus vaan pysyy alle 70km/h:n

 

Egr? Antaako mitään vikakoodia eli syttyykö SES kun nykiminen alkaa?

Link to comment
Share on other sites

Tuota vois tietty kokeilla.

 

Oletko kokeillut tankkiin lisättävää suuttimien puhdistusainetta?

Link to comment
Share on other sites

Oletko kokeillut tankkiin lisättävää suuttimien puhdistusainetta?

In STP we trust \m/. Mites, onko katti paikoillaan tässä autossa? Omastani kun suolistin katin (88 Iroc), ei sytyttänyt vikavaloa mutta nypytteli juurikin samaisilla 70-80km/h nopeuksilla pintakaasulla ja kun löi kengän konehuoneeseen, vika poistui. Alkoi sytyttelemään ses-valoa vasta paljon myöhemmin, tiedä sitten miksi moisella viiveellä???. Olikos tässä pelissä minkämoisia saastelaitteita konehuoneen puolella?

Link to comment
Share on other sites

Vakio on, eli katit ja ilmpumput, kaikki "turhat" kilkkeet on paikallaan. Latasin lisäaineet äsken tankkiin, mutta ei ole kerennyt sen enempi ajelemaan, palataan asiaan parin päivän sisällä....

 

In STP we trust \m/. Mites, onko katti paikoillaan tässä autossa? Omastani kun suolistin katin (88 Iroc), ei sytyttänyt vikavaloa mutta nypytteli juurikin samaisilla 70-80km/h nopeuksilla pintakaasulla ja kun löi kengän konehuoneeseen, vika poistui. Alkoi sytyttelemään ses-valoa vasta paljon myöhemmin, tiedä sitten miksi moisella viiveellä???. Olikos tässä pelissä minkämoisia saastelaitteita konehuoneen puolella?

Link to comment
Share on other sites

Eipä apua lisäineesta :(

 

Prkl, vittumainen ajaa matkaa tuon takia, kuntoon tarttis saada.

 

Miun mielestä fortessa on huomattavampi vaikutus...  m/

Link to comment
Share on other sites

aikoinaan teki mulla vastaavaa.vika löyty vasta kun pyörijä halkes kokonaan. ;D oli aluks ilmesesti vähän halki ja aiheutti nykimistä jos ei ollu kunnon vetoo päällä.melko uus oli ,zenit merkkinen,lasimaista muovii. ???

Link to comment
Share on other sites

Vasta kyl vaihdoin tuo, melkein tasan vuosi sitten. Alempana topic "kone rytkyttää". Eipä tuo maksais kuin muutaman euron jos kokeilis. Tosin ei kyllä samalla tavalla tuo vika ilmene, nyt pystyy antamaan kaasua niin paljon kuin auto kiertää ja kulkee, pyörii kyllä silloin nätisti.

 

aikoinaan teki mulla vastaavaa.vika löyty vasta kun pyörijä halkes kokonaan. ;D oli aluks ilmesesti vähän halki ja aiheutti nykimistä jos ei ollu kunnon vetoo päällä.melko uus oli ,zenit merkkinen,lasimaista muovii. ???

Link to comment
Share on other sites

Yksi konsti jota vois kans kokeilla sähkövikaa etsiessä on tutkia konehuonetta mahdollisimman pimeässä koneen ollessa käynnissä.

Muutaman vuotavan tulpanjohdon löytänyt tuolla konstilla ja pimeässä näkee hyvin jos joku tulpanjohdoista tai muu korkeajännitelinjasta lyö läpi maihin.

Varovainen saa tietenkin olla ettei työnnä pimeässä nenäänsä apulaitteisiin.

Link to comment
Share on other sites

Nakyyko nypyttaminen varvikellossa? Onko sulla rautakardaani? tollanen nypyttaminen vois tulla myos vetopuolelta jos siella on reippaasti valysta tai osien yhteinen valys alkais just tolla nopeudella varisemaan ::) kuhan arvailen :W

Link to comment
Share on other sites

Sähkövuotoo kyl epäilen itekkin hieman, ei ole vaan tallia ja yöt on vielä suht valosat. Jaa nää kerrostalon mummot tykkää varmaan hyvää kun keskellä yötä duunaa pirssiä parkkiksella  ;D

 

En sit tiedä oisko yhteyttä asiaan mutta vähä aiemmin flekti lakkas toimimasta, ei kiertänyt virta enää roottorille asti, tuon korjasin sit perinteisesti ohittamalla, en tutkinut sen tarkemmin missä vika. Et jos virtaa karkaa tuon takia sit johonkin, voi olla kyllä aiiikaaa kaukaa haettu???

 

Yksi konsti jota vois kans kokeilla sähkövikaa etsiessä on tutkia konehuonetta mahdollisimman pimeässä koneen ollessa käynnissä.

Muutaman vuotavan tulpanjohdon löytänyt tuolla konstilla ja pimeässä näkee hyvin jos joku tulpanjohdoista tai muu korkeajännitelinjasta lyö läpi maihin.

Varovainen saa tietenkin olla ettei työnnä pimeässä nenäänsä apulaitteisiin.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä kai aina jostain kaverin tai sukulaisen kautta löytyy talli tai duunin teollisuushalli tilapäiseen lainaan tunniksi pariksi josta saa valot pois.

En ole koskaan nähnyt läpilyöntiä omin silmin niin en tiedä auttaisiko huonosti valaistu parkkihalli.

Link to comment
Share on other sites

Hankalia vikoja tahtoo olla tälläiset selvittää varsinkaan kun vikakoodejakaan ei ole.

Monesti joutuu vaihtamaan osan kerrallaan ja lopuksi varsinainen vika selviää. Tai sitten ajelee niin kauan kun viallinen osa korkkaa lopulta ja syy selviää.

 

Hakuammuntaa tämäkin mutta tuo vika voisi olla myös siinä että ecm menee "highway lean modeen" tuolla nopeudella ja tasakaasulla. Tuolloin seosta laihennetaan tarkoituksena polttoaineen säästämiseksi.

Lambda-anturi kannattaa melkein jo suoraan vaihtaa uuteen. Onhan map anturille menevä alipaineletku kunnolla auki (ei litistynyt tai tukossa)? Sytytyksen perusennakko kannattaa myös tarkistaa.

 

Katin uusimistakin kannattaa tosiaan miettiä varsinkin jos tuokin on alkuperäinen.

Link to comment
Share on other sites

Nonii, otetaas nyt koko homma alusta. Otin mitttariston etulevyn irti tarkistaakseni SES-valon polttimon, olikin joku edellinen herrasmies ( tai nainen ) teipannut umpeen juuri sopivasti sen linssin (varmaan vahingossa) ettei koko vitun valo näy, ikinä....

 

Pitää käydä nyt ajelemassa motarilla alkaako palamaan vian yhteydessä, sammu ainakin normisti kun laittaa koneen tulille. Noi vikakoodit löytykin muualta palstalta ja ohje mihin liittimiin johto laitetaan  m/

 

Jatketaan....

 

Hankalia vikoja tahtoo olla tälläiset selvittää varsinkaan kun vikakoodejakaan ei ole.

Monesti joutuu vaihtamaan osan kerrallaan ja lopuksi varsinainen vika selviää. Tai sitten ajelee niin kauan kun viallinen osa korkkaa lopulta ja syy selviää.

 

Hakuammuntaa tämäkin mutta tuo vika voisi olla myös siinä että ecm menee "highway lean modeen" tuolla nopeudella ja tasakaasulla. Tuolloin seosta laihennetaan tarkoituksena polttoaineen säästämiseksi.

Lambda-anturi kannattaa melkein jo suoraan vaihtaa uuteen. Onhan map anturille menevä alipaineletku kunnolla auki (ei litistynyt tai tukossa)? Sytytyksen perusennakko kannattaa myös tarkistaa.

 

Katin uusimistakin kannattaa tosiaan miettiä varsinkin jos tuokin on alkuperäinen.

Link to comment
Share on other sites

Jeps, auto sammui nyt 3 kertaa 100 metrin matkalla, eipä ole oireillut aiemmin tuolla tavoin ja jäi SES-palamaan. Perutuus parkkiin ja antoi nyt vikakoodit: 23 ja 42 ja nyt viisaammat tulkkia mikä/mitkä paskana? MAF ja ECM? 

Vai viittaako tuo nyt siihen lämpöanturiin, mistä alempana epäilin?

 

 

 

Nonii, otetaas nyt koko homma alusta. Otin mitttariston etulevyn irti tarkistaakseni SES-valon polttimon, olikin joku edellinen herrasmies ( tai nainen ) teipannut umpeen juuri sopivasti sen linssin (varmaan vahingossa) ettei koko vitun valo näy, ikinä....

 

Pitää käydä nyt ajelemassa motarilla alkaako palamaan vian yhteydessä, sammu ainakin normisti kun laittaa koneen tulille. Noi vikakoodit löytykin muualta palstalta ja ohje mihin liittimiin johto laitetaan   m/

 

Jatketaan....

 

Link to comment
Share on other sites

Jeps, auto sammui nyt 3 kertaa 100 metrin matkalla, eipä ole oireillut aiemmin tuolla tavoin ja jäi SES-palamaan. Perutuus parkkiin ja antoi nyt vikakoodit: 23 ja 42 ja nyt viisaammat tulkkia mikä/mitkä paskana? MAF ja ECM? 

Vai viittaako tuo nyt siihen lämpöanturiin, mistä alempana epäilin?

 

 

 

Koodi 42 Elektroninen Sytytyksen Ajoitus

(EST) Koodi tulee kun sytytysvirtapiiri poikki tai avoin. Viallinen HEI moduuli voi aiheuttaa tämän koodin

 

Koodi 23 Alhainen jännite MAT tuntopäältä Vilkkuu jos Manifold Air Temperature (MAT) tuntopään liittimissä tai johtimissa ei kontaktia 3:n sekunnin ajan. Myös jos lämpötila 5min. alle -30 C .

 

Eli hei mokkula tai imuilman lämpöanturi

Link to comment
Share on other sites

Tuo ecm kannattaa vielä nollata ja käydä uusi lenkki ajamassa. Varmistaa näin ettei tuonne ole jäänyt jompikumpi vikakoodi vanhana kummittelemaan.

Link to comment
Share on other sites

Mites tuo onnistuu?

 

 

uote author=Haapis link=topic=56355.msg529693#msg529693 date=1310124415]

Tuo ecm kannattaa vielä nollata ja käydä uusi lenkki ajamassa. Varmistaa näin ettei tuonne ole jäänyt jompikumpi vikakoodi vanhana kummittelemaan.

Link to comment
Share on other sites

Vikakoodit saa nollattua kun ECM on virrattomana noin 30 sekunnin ajan. Virrattomuuden voi saada aikaan esimerkiksi irroittamalla joko akun virtajohtimen tai ECM:n sulakkeen.

 

Tuolta lainattua //www.handen.us/caprice/aldl.html

Link to comment
Share on other sites

Jaahas, nollattu tuo ECM ja käyty ajelee, toimii kuin kello muuten mutta nykiminen on siellä edelleen kun vauhti nousee yli tuon maagisen 70km/h:n. Mutta, vikakoodit hävisivät :D

 

Antaa vain sitä 12:sta, ja SES-valo ei edes vilahda kun ajelee kovempaa. Ei auta nyt kuin ajella ja odottaa että sinne jotain ilmaantuu...

 

Vikakoodit saa nollattua kun ECM on virrattomana noin 30 sekunnin ajan. Virrattomuuden voi saada aikaan esimerkiksi irroittamalla joko akun virtajohtimen tai ECM:n sulakkeen.

 

Tuolta lainattua //www.handen.us/caprice/aldl.html

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...