Jump to content

Recommended Posts

Posted

Onneksi olkoon! Mulla olisi vielä toi homma edessäpäin :o saas nähdä millai äijän käy.

Posted

Mä tein ton homman säätämällä kone pois päältä

samall periaatteella, paitsi että käänsin koneen 0 kohtaan käsin jne...

Posted

Ei mullakaan kone käynnis ollu, varmaan samoin ku sä.

Posted

tyyli on vapaa,mutta mä meen syttyjärjestyksen mukaan.18436572,ykkönen yläkuolokohdassa,säätäen molemmat venat sitten pyöräyttäen konetta 90 astetta säätäen 8 venat jne.

eli moottori on tehnyt täyden työkierron 720 astetta.toi puoli kierrosta kiinni nollavälyksestä on ok mutta nokan profiili (lue rajuus) vaikuttaa .vedä vähemmän kiinni niin kiertää paremmin ja venttiili koneisto pitää kovempaa meteliä.

Posted

Joo miten vain.

Itse yritin pari kertaa sammuksissa, mutta huonoin tuloksin. Käynnissä onnistuu vaikka pipo olisi valahtanut silmille.... :)

• 9 years later...
Posted

Pientä aiheen nostoa, kun on omalla kohdallani ajankohtainen.

Elikkäs, ihan tuosta ketjusta ei minulle käynyt selväksi, miten niiden hydraulisten nostajien (taitaa 88 Formulan 305 TPI:ssä sellaiset siis olla) kanssa menetellään ennen säätöä. Kone on nyt seissyt muutaman päivän käymättä, joten onkohan oletettavaa, että öljyt on valuneet nostajista ja kannattaakohan tässä vaiheessa edes yrittää säätää, vai pitäisikö konetta pyörittää (startilla, tulpat irti ja kopat tuskaisesti saatu nyhdettyä paikoiltaan pienellä väkivallalla, mikä nyt kuuluu asiaan muutenkin) ennen säätämisen yrittämistäkään? Ihan nyt ei akkua tyhjäksi viittisi rullailla, mutta kai sillä nyt jonkin aikaa saa pyörimään. Vai riittääköhän startin pyöritysnopeus nostamaan öljynpaineita tarpeeksi?

Käsittääkseni, jos nyt oikein olen lukenut, nuo säätöohjeet (samathan näytti olevan Haynesin kirjassakin) pätevät silloin, kun hydrauliset nostajat on kunnolla öljyä täynnä, vai olenkohan ymmärtänyt jotain ihan väärin.

Syy siihen, miksi koneen normaali käyttäminen ei ihan onnistu on se, että viime viikolla koitin jostain aivopierun innoituksesta säätää välyksiä (joo, pientä kilinää oli kuultavissa ja kone oli muutenkin vähän epävireisen oloinen, joten säätöön ajattelin ekaa kertaa ryhtyä) ja "säätöjen" jälkeen ei meinannut käydä ollenkaan, vaan tärisi ja nytkyi kuin olisi ollut tulpan johdot väärässä järjestyksessä (tämäkin on koettu juttu, valitettavasti). Eli tällä hetkellä yhdistety käyttö- ja harrasteauto seisoo taas :)

Posted

Säädä venttiilit nyt vaan ilman koneen pyöritystä, sit koita käykö paremmin. Jos käy niin käytä kuumaksi ja säädä uudestaan. Jos käy vieläkin huonosti niin pyöritä sit startilla, kyllä se niitä öljyjä niihin nostajiin tuuppaa jonkun verran, sit taas säätöä  m/

Posted

Kiitti, noita pitää kokeilla.

Nyt on rassattu erityisellä hartaudella illan hämärtymiseen asti venttiileitä, pitäisi olla ainakin paremmin kuin ekalla yrittämällä.

Käytin ensin jotain minuutin verran startilla jauhaen ilman tulppia, että pyöri kevyemmin ja perään ohjeenmukainen säätö.

Huomenna ehkä olen viisaampi, auttoiko, kun ei enää nähnyt laittaa tulpanjohtoja oikein tänä iltana.

Anakin tulee harjoitusta tulppien irrottamiseen ja asentamiseen ja niiden hemmetin koppien venkslaamiseen.

Posted

tuossa on hyvä ohje. http://www.thedirtforum.com/chevyvalves.htm

aikoinaan kun omassa oli vielä hydr.nostajat säädin kireyden niin että työntötankoa pystyi vielä kiristyksen jälkeen juuri ja juuri sormineen pyörittämään.

jos sulla on monttu tarttet pitkän 16mm hylsyn ja pitkän vääntövarsi avaimen, sitten vaan alakautta konetta pyörittelet, toinen kaveri voi yläpuolella seurata damperia. kannattaa tietysti irroittaa tulpat ennen pyörittelyä , niin kone pyörii pienemmällä voimalla m/

Posted

No nyt taas toimii. Ensin kylmänä pyörittelin startilla aikansa, sitten löysytin keinujen pultit ihan kunnolla, jonka jälkeen kahdessa erässä säätelyt jotenkin kohdilleen. Aika paljon piti käännellä niitä muttereita, mutta tuntui asettuvan. Perään käyttely lämpimäksi ja lisää säätöä. Nyt tuntuu toimivan ihan kivasti ja ainakin haluan itselleni uskotella, että kilinät on vähäisemmät. Tuli sellainen vaikutelma, että olisivat kuluvat pinnat ehtineet kulua jos sen verran, että tehoakin olisi nyt aavistuksen enemmän, eli jospa ne venttiilit aukeavat nyt hieman enemmän kuin ennen säätöjä ja ilmaa ja pensaa virtaa sylintereihin taas melkein sillä tavalla kuin tehtaalta lähtiessään  :D

Ihan hyviä vinkkejä, kiitän niitä.