Jump to content

automaatti vaihteet

rokzetä

Recommended Posts

Kirjoitettu

camaron automaatin käyttöopastusta tarvitaan

eli P,R,N isod,D,1,2

elikä tosinuija haluaa tietää mitä noi 1,2 on?

entä esim. liikenne valoihin pysähtyessä saako olla

D:llä vai pitääkö laittaa N?

onko väliä käynnistääkö N vaiP:llä?

Kirjoitettu

1= käyttää pelkkää 1. vaihdetta

2= käyttää 1. ja 2.vaihteita

Liikennevaloissa ei tarvi vaihtaa vapaalle, saa olla D päällä kokoajan.

Ei kai sillä väliä kummalla käynnistää, N vai P. Mulla kyl ei ainakaan tuu lähes koskaan käynnistettyä N silmässä koska N:nää ei ikinä oikee tarvi käyttää. Kun jätät auton parkkiin niin kyllä sitä P:eetä kantsii käyttää mieluummin ku N:nää.

Kirjoitettu

1= käyttää pelkkää 1. vaihdetta

2= käyttää 1. ja 2.vaihteita

Tama siis ilmeisesti 3 Gennereissa. Ja aikaisemmissa myos...?

4 Gennereissa k.o. numerot tarkoittavat sita, etta on koko ajan k.o. vaihde paalla. Eli siis kakkonen kun on silmassa, niin se lahtee kakkosella liikkeelle ja pitaa sen paalla koko ajan.

8)

Kirjoitettu

4 Gennereissa k.o. numerot tarkoittavat sita, etta on koko ajan k.o. vaihde paalla. Eli siis kakkonen kun on silmassa, niin se lahtee kakkosella liikkeelle ja pitaa sen paalla koko ajan.

8)

Eipäs ole. 2 päällä lähtee ykkösellä ja vaihtaa kakkoselle. Onko tuo sitten LT1 - LS1 ero?

Kirjoitettu

Eipäs ole. 2 päällä lähtee ykkösellä ja vaihtaa kakkoselle. Onko tuo sitten LT1 - LS1 ero?

Paljon mahdollista. En nyt yhtakkia muista miten se toimi omassa LT1:ssa...

Kirjoitettu

Oon ite tykänny ajaa kaupungissa 2lla, se kun Dllä vaihtaa sitä Dtä ja 2ta pikkasen liian hanakasti eestaas...

Mutta, eikös 2 (ja 1) ollu oikeesti tarkoitettu esim. jyrkkään vuoristotieajoon (=joku moottorijarrutushomma?) ja johonki trailerin vetojuttuun, niii muistan jostai lukeneeni :-[

Kirjoitettu

onko väliä käynnistääkö N vaiP:llä?

Mulla ei kyllä muistaakseni edes starttaa N:llä.

Kirjoitettu

Sit vielä siitä automaatilla ajamisesta ja liikennevaloissa seisoskelusta tuli vaan sellane mielee että jos siinä on sitten D asennossa niin kannattaa muistaa sit pitää sitä jalkaa siinä jarrulla kunnolla ettei vahingossa ryömi toisen perään kun kaivelee nenää tai jotain muuta siinä odotellessa valojen vaihtumista...

Ja jos olet aloittelia niin onhan sinulle kerrottu että vaihde(jos siis olet paikallasi) valitaan jarrupoljin painettuna...

Tämän kerron koska tiedän ettei nämä ole aina ihan selviä juttuja ;)

Kirjoitettu

Ja parkkeeratessa ja autosta noustessa kannattaa laittaa tosiaan se vaihde p:lle eikä esim R:lle.

nimim. kerran meinas auto peruuttaa karkuun, ja vielä julkisella paikalla :-[

Kirjoitettu

Mutta eikös valoissa seisoskelu D-päällä kuluta kytkintä? Eli josko heittää pitkissä valoissa N:lle niin kuluttaa kykää vähemmän? :-[

Vaihdekepin nappi myös hiukan hämää ainakin mua..vaihteet menee kyllä ajaessa D:ltä isolle Dlle, vapaalle ja P:lle ilman, että nappia pitää painaa, mutta esim. isolta D:ltä ilman nappia ei mee pikku D:lle. Samaten P:ltä ei ilman nappia saa esim R:lle

No ite oon sitten käyttänyt tätä nappia aina vaihtasessa niin ei kait riko mitään. Vai laukeaako jokin jos ilman nappia vaihtaa? :-[

Huh. mitä amatööri kysymyksiä, mutta automaatti ei oo kyllä itelle aikaisemmin tuttu peli. :-[

Kirjoitettu

Parkkeeratessa vaan P päälle, avain ei lähde irti ellei P ole päällä. (Vai lähtikse nyt N:lläkin?). Ja mullakaan ei tainnu lähteä käyntiin jos joku muu kuin P oli päällä.

Ja joo, kun vaihteen paikoillaan ollessa laittaa silmään, kannattaa jalka olla jarrulla. Ainakin mulla nytkähtää aika paljon, välillä tuntuu että se oikein hyppäisi ilmaan.

Kirjoitettu

Meidän perheessä on ajettu yli 16 vuotta pelkästään automaattivaihteisilla autoilla. Käytämme seuraavaa tekniikkaa:

-vasen jalka jarrulla ja oikea kaasulla on paras tekniikka reagoida kaupunkiliikenteessä ja parkkeerauksessa sekä peruutuksessa.

-lähdössa D päälle, eikä keppiin kosketa ennen parkkeerausta tai pakitusta

-pakituksessa R päälle nappulaa painamalla(riippuu vähän kepistä, painetaanko koko vipua vai vain päässä olevaa nappia)

-maantiellä ja avaralla kadulla aina cruise control päälle heti ja silmät auki. (ei kuitenkaan liukkaalla)

-Mitä mieltä ollaan tosta vasmman jalan jarrutekniikasta?

-Entäs ylivaihteen käytöstä?

Kirjoitettu

Vaihdekepin nappi myös hiukan hämää ainakin mua..vaihteet menee kyllä ajaessa D:ltä isolle Dlle, vapaalle ja P:lle ilman, että nappia pitää painaa, mutta esim. isolta D:ltä ilman nappia ei mee pikku D:lle. Samaten P:ltä ei ilman nappia saa esim R:lle

Eikös sen kuulukin olla näin, että vaihto ylös (1, 2, D, pallo-D, N) menee ilman nappia mutta dowshiftaus ei mene ilman nappia, eli vaihto alaspäin.

Kirjoitettu

Itse en tuota ainakaan suosi, tulee varmaan liian helpolla painettua jarrua. Voi olla myös vaikeuksia ajaa tuollaisen opettelun jälkeen manuaalilootalla. Ajelen siis pelkällä oikealla koivella, vasemmalle ei ole mitään tekemistä(paitsi burnatessa 8))

Kirjoitettu

-Entäs ylivaihteen käytöstä?

en kyllä suosittelis tuota.

ylivaihteen laitan itse päälle noin 70-80kmh nopeuksissa tai jos on pitkää liikennevalotonta suoraa edessä jne.

Kirjoitettu

Eikös sen kuulukin olla näin, että vaihto ylös (1, 2, D, pallo-D, N) menee ilman nappia mutta dowshiftaus ei mene ilman nappia, eli vaihto alaspäin.

Niin se menee.

Ja avainta ei pitäisi saada pois virtalukosta jos ei ole P:llä (ei lähde N:llä)

Ja ei pitäisi startata muussa asennossa kuin P tai N.

Ja kyllä tuo vasemman ja oikean jalan samanaikainen käyttö aiheuttaa mulla vaan turhaa sutimista...

Kirjoitettu

Mutta eikös valoissa seisoskelu D-päällä kuluta kytkintä? Eli josko heittää pitkissä valoissa N:lle niin kuluttaa kykää vähemmän? :-[

Ei kuluta kytkintä kun kytkintä ei ole ;) Turbiini, joka hoitaa automaatissa kytkimen virkaa, on suunniteltu kestämään tällaista. Jostain luin, että vaihteiden eestaas vaihtaminen kuluttaa lootaa enemmän kuin pitäminen D:llä, kunnes ollaan matkan määränpäässä.

Kirjoitettu

Ei kuluta kytkintä kun kytkintä ei ole ;) Turbiini, joka hoitaa automaatissa kytkimen virkaa, on suunniteltu kestämään tällaista. Jostain luin, että vaihteiden eestaas vaihtaminen kuluttaa lootaa enemmän kuin pitäminen D:llä, kunnes ollaan matkan määränpäässä.

Johan mä olin metsässä kovin! :-[ ;D 8)

Kirjoitettu

Ite vaihan valoissa suosiolla neutraalin päälle. Ihan siitä syystä että kone käy "vaivattomammin".

Ei varmaan loova tykkää hyvää jos on P silmässä ja joku taula jymäyttää takalistoon... :-\

Kirjoitettu

Tuo vasemman jalan jarrutekniikka on vähä niiku pakko sellasessa vehkeessä jossa ei oo ryyppyy(yleensä kesäjenkkilahna),kun pitää yrittää pitää se auto käynnis kylmänä.

Siitäpä tulikin mieleen eräs tarina joka sattui itselleni:

Eräskin jenkkiauto jonka ostin oli juuri sellainen joka ei kestänyt kylmänä käynnissä.Auto oli siis ostettu edellisenä päivänä ja aamulla oli töihin lähtö.Ajattelin lähteä vähän aikaisemmin kun oli uusi auto ja mieli teki vähän ajella.Sain kuin ihmeenkaupalla sen pysymään käynnissä ja ajoin paikalliselle huoltoasemalle 8).

Huoltoaseman pihassa se sitten sammui eikä kestänyt käynnissä yhtään kun vaihteen pisti silmään.No nuori ja kokematon kun olin kokeilin sitten raa-asti sitä että vähän kierroksia ja nykäisy sifteristä että sais auton liikkeelle sammumatta.Ei kestänyt käynnissä monen yrittämän jälkeen.Sit alko melkein jo vituittaa >:( ja annoin hanaa vähän reilummin ja vaihde päälle,No sehän jäi käyntiin...mutta:

Samalla kun vedin vaihteen päälle kävi niin että jo ostettaessa tiedossa ollut rikkinäinen(vähän korjattu)moottorin kumityyny hajosi ja kone hyppäsi ylöspäin kuskinpuolelta,jolloin kick down vipu otti tulipeltiin kiinni ja veti kaasun pohjaan ja jäi jumiin... :o

Auto alkoi luonnollisesti sutia ja ehdin polkea jarrua kaikinvoimin(ei tehostinta) n.15m matkan ennenkuin sain virrat sammutettua...

Kun olin käynyt mielessäni läpi lyhyen elämäni ja kun ajatus alkoi luistaa "normaalisti" aloin tutkia vaurioita.Eli vauriot olivat siis se rikkinäinen kumityyny,vääntynyt kick down vivusto ja puhki mennyt ylävesiletku jonka tuulettimen ropelli silpoi.Onneksi ei edessäni ollut autoja tai ihmisiä tai puita yms. esteitä ja housuistakaan ei löytynyt sinne kuulumattomia eritteitä...

Kyseinen kumityynymalli oli siis sellainen joka hajotessaan repeää kahteen osaan,ei tällainen turvallisempi GM-mallinen ja senpä takia mopareissa monesti koneen kyljessä on ketju estämässä kumin repeämistä.

Ja mikä oli tarinan opetus??Kamarasta tulee löytymään HÄTÄ SEIS nappi kaiken varalta.Ja kyllä noin lyhyen työmatkan vois ajaa polkupörälläkin ;)

Kirjoitettu

Ite vaihan valoissa suosiolla neutraalin päälle. Ihan siitä syystä että kone käy "vaivattomammin".

Jotenkin tossa menee koko automaattivaihteiston idea, jos kepittää joka valoissa :o

Kirjoitettu

Jotenkin tossa menee koko automaattivaihteiston idea, jos kepittää joka valoissa :o

Sanoo mies joka vaihtoi autoonsa räikkäshifterin ;)

Kirjoitettu

Sanoo mies joka vaihtoi autoonsa räikkäshifterin ;)

no eipäs nyt osoitella sormella sieltä takapenkiltä. Joskus saa hauskuusfactoria harrastaa, mutta en mäkään nyt sentään kokoajan pakkovaihteilla aja.

Kirjoitettu

Mä käytän kyllä tota vasemman jalan tekniikkaa.. Tuntunut paljon paremmalta vaihtoehdolta ja ajan kyllä manuaaliakin päivittäin eikä se sitä ole haitannut. ensimmäisiä kertoja joskus kun ajelin niin sattui semmonen vahinko et lähdin ohittaan autoo ja ajattelin siinä rinnalla että heitänpä pienempää pesään mut painoinkin sitten jarrun pohjaan.. lukkoonhan ne jarrut meni ja siitä kun uusiksi vauhtiin sain niin uudelleen korvat punasena ohi. Onneks ei sattunut mitään muuta ku ankara nolostuminen :D

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...