Jump to content

automaatti vaihteet

rokzetä

Recommended Posts

Kirjoitettu

Ei sitä vasemmalla tartte yhtaikaa sitä jarrua painaa kaasun kanssa vaan vuorotellen. Kone ja laatikko ei tiedä sitä onko vastuksena sun jalkas jarrulla vai ylämäki. Kyllä sen kuulee, jos painaa liikaa jarrua.

Eikä vaihdekeppiin tartte koskea liikennevaloissa ollenkaan. Missään tapauksessa ei saa panna P.lle; siinä vaan tuhraantuu aikaa, ja ennen pitkää joku tööttää takaa ja itte sekoaa, että mikä vaihde mulla on päällä.

Tämä kahden jalan tekniikka on mulle ainakin helpottanut manuaalivaihteisen kanssa pelaamista. On koko ajan molemmat jalat mukana kuvioissa. Pitää vaan muistaa painaa sitten sitä jarrun vieressä vasemmalla olevaa poljinta.

Niin se cruise; Mulla on työmatkaa 3km. Heti kun näen muutaman sata metriä vapaata tietä eessä, panen cruisen päälle 50:ssä kmh:ssa. Se putoaa aina jarrutettaessa pois päältä. Sitten kun tulen 40:n rajoitusalueelle, laitan cruisen 40:iin ja taas jarrulla pois. tarvittaessa. Se nimittäin on aina jarrutettava jarrulla, kun automaatilla ei juurikaan oo moottorijarrutusta , paitsi sitten 1:llä ja 2:lla . Sitä käytettäessä joutuu käsitöihin ja automaatin ilo on menetetty. Sillä cruisella on muuten pelastettu monet kerrat perheen talous ahneilta poliiseilta!

Kirjoitettu

Kävin tässä muutama päivä sitten katsastamassa auton, ja sattupa kohdalle semmonen inssi joka käytti vasenta jalkaa jarrulla ja oikeaa kaasulla. Ja siitä ei tullu sit yhtään mitään. Jarru pohjaan, kaasu 2000rpm ja jarru ylös... yllättäen meinas lähteä auto lapasesta, onneks oli iso piha missä mahtu liukastella. Ja jarrudynossa, ei helvetti ku oli hirveää istua kyydissä, kaveri paineli polkimia ku jossain polkuautossa. Ja varsinki se kaasukin kun on pikkasen herkempi ku jossakin pingis 1.6 litrasessa. Ja tää kyseinen inssiki oli kohtuu iäkäs jamppa, luulis että olis automaateista jo pikkasen kokemusta kertyny mut ei sit vissiin... >:(

Kirjoitettu

Kävin tässä muutama päivä sitten katsastamassa auton, ja sattupa kohdalle semmonen inssi joka käytti vasenta jalkaa jarrulla ja oikeaa kaasulla. Ja siitä ei tullu sit yhtään mitään. Jarru pohjaan, kaasu 2000rpm ja jarru ylös... yllättäen meinas lähteä auto lapasesta, onneks oli iso piha missä mahtu liukastella. Ja jarrudynossa, ei helvetti ku oli hirveää istua kyydissä, kaveri paineli polkimia ku jossain polkuautossa. Ja varsinki se kaasukin kun on pikkasen herkempi ku jossakin pingis 1.6 litrasessa. Ja tää kyseinen inssiki oli kohtuu iäkäs jamppa, luulis että olis automaateista jo pikkasen kokemusta kertyny mut ei sit vissiin... >:(

haha, aina yhtä hienoa lukea suomen parhaimmiston kommelluksista, kun eivät vaan osaa 8)

Mä kyllä avaisin sanallisen arkkuni, jos joku kohtelis mun autoa noin ammattitaidottomasti. Se oikeus on vain minulla ;D

Kirjoitettu

Vasen se on mullakin jarrujalka,sujuu ajo paljon jouhevammin mutta sekin on pelkästään tottumiskysymys.Tota trukkia kun on joutunu töissä ajelemaan niin siihen on tottunu.

Mulla sattu ja vanhemman puoleinen katsastusmies muutama vuosi sitten ja jarrudynolta lähtiessään D silmässä anto pikkasen kaasua,no ei auto noussu, sano sitten että:kokeillaanpas tolla ykkösellä jos nousis paremmin,siinä vaiheessa rupes jo vähän hymyilyttämään mutta en viittiny sanoa että kyllä se sillä ykkösellä lähtee aina oli siellä sitten mikä pykälä vaan silmässä(paitsi tietysti pakki) ;D.

Kirjoitettu

Ja joo, kun vaihteen paikoillaan ollessa laittaa silmään, kannattaa jalka olla jarrulla. Ainakin mulla nytkähtää aika paljon, välillä tuntuu että se oikein hyppäisi ilmaan.

ja 4 gen:ssa ei saa P asennosta vaihdettua pois, ellei ole jarru painettuna. tai ei ainakaan tuossa mun kärryssä saa.

Kirjoitettu

mä käytän kans vasuria tuntuu luontevalta kun ei tarvi oikeaa vääntää muodottomaan asentoon tai nostaa :P

mites toi cruise kun mä en ole saanu siitä R/A kohdasta tapahtumaan mitään painamalla päätynappia yhtäaikaakin pitäiskö siitä ottaa takaisin säädetty nopeus tai nostaa sitä :-[

• 2 weeks later...
Kirjoitettu

Itse käytän vasemman jalan tekniikka. Paras mahdollinen systeemi. Jos joku lähtee liukkaammin valoista oikean jalan tekniikalla, niin otan haasteen vastaan (siis automaatilla)... :D

Kirjoitettu

Itse käytän vasemman jalan tekniikka. Paras mahdollinen systeemi. Jos joku lähtee liukkaammin valoista oikean jalan tekniikalla, niin otan haasteen vastaan (siis automaatilla)... :D

joo, viivalla toki 2 jalkaa käytössä, mutta ei arkiajossa. Harvemmin se jalka siellä jarrulla edes käy ;D

• 4 months later...
Kirjoitettu

Mikä on DO:n oikea käyttötapa 4gen z28:ssa (-94). Voiko se olla kokoajan päällä vai vasta maantienopeuksilla. Vanhemmissa laatikoissahan tuo loikkarin käyttö on selvä juttu, mutta miten näissä uusissa? Olen vaan kuullut, ettei uusissa askeissa ole väliä kunhan vain on valinnut menosuunnan. Mutta mikä mahtaa olla touus?

• 4 months later...
Kirjoitettu

Siitä kepin napista kun oli puhetta niin itse ainakin hyödynnän sitä tilanteissa missä pitää pakilta heittää nopeasti D, eli alaspäin vaan vetää niin pitkälle kun tulee ilman nappia niin tietää että on D päällä, ja sitten sama ylös päin että jos auto puskee liukkaalla sen takia että taakse ei ota jarrut kiinni niin työntää kepin ylös ilman nappia niin tietää että se on N.

Kirjoitettu

Siis nappi tomaatin kepissä estää sellaiset vaihdot josta voi olla seuraamuksia (vauhdista). Eli P-lle, R-lle, pienemmälle (liukkaalla) jne. Ne vaihdot josta ei tapahdu erikoisempaa, onnistuu ilman napin painallusta (D,N,isommalle). Napilla ei ole muuta merkitystä.

Ainakin 3gen avaimen saa pois vain P-llä (jos kaikki ehjää). Käyntiin vain P tai N. Eikä pois P-ltä kääntämättä avainta (parkkilukko).

Tomaatissa kytkimet (suunta) kuluu aina kytkiessä (lyhyt luisto) joten turhaa N-D-N-D... kannattaa sikäli välttää. Turbiini ja kone kyllä joutaa olla valoissa D-llä. Ainakin TPI laskee kierroksiakin kun vaihde päällä jotta ei ryömis niin paljon.

Pykälää kytkiessä pitäis laatikon olla pyörimättä kunnes se pykälä on kytkeytynyt. Eli jalka jarrulla kunnes on nykäissyt. Suunnanvaihto vain auto paikallaan. Koska ainakin joissakin automaateissa on estetty pyöriminen väärinpäin (esim. valuminen takaperin mäessä D-llä) ja pakottaminen ei tee ainakaan hyvää.

Laatikon kannalta on parempi ajaa yhdellä jalalla koska ei tuu vahingossa turhaan poljettua polkimia yhtaikaa. Aloittelijan vikahan on aina polkaista vasemmalla "kytkin" pohjaan kun pysähtyy ja silloin pysähtyy... Yleensähän oikealla jalalla poljetaan sekä jarrua että kaasua vuorotellen oli kytkin tai ei. Olipa mullakin tyhjäkäyntivikainen pirssi jota oli pakko jarruttaa vasemmalla. En oppinut kunnolla - joko toppas tai sitten lähti äkäiseen liikkeelle.

Automaatilla (THxxxR4) kannattaa käyttää sellaista pykälää ettei koko ajan lupsuta ees-taas eli kaupungissa 2 tai D ja vasta maantiellä (tasakaasulla) OD. Pannat kuluu aina kytkiessä.

Laatikon voitelun kannalta on parempi ajaa mieluummin yli 1000-1500 rpm vaikka veto riittäis allekin. Liikkeelle lähdössä ei kepin asennolla ole merkitystä, lähtee kuitenkin 1-llä.

Pakkasilla kylmänä ajan itse vähän matkaa pikkuvaihteella tarpeen mukaan isontaen. Eli mahdollisimman vähän vaihtoja ennen kun öljyt lämpiää.

Tämä siis vakiolaatikolla (THxxxR4 tai muissa 4vaiht.123D) normaaliajossa lootan kannalta ajateltuna.

Oliskohan tässä vastauksia/mielipiteitä enempi kerralla... ;) eikä ainakaan offtopic ;D

Kirjoitettu

Tyhmä kysymys TH700-kickdownin "älykkyydestä:"

kuvitellaan että alla on räikkärisfterillä varustettu auto, jolla ajetaan esim. kolmosvaihteella maantienopeutta ja halutaan ottaa kovempi kiihdytys, mitä varten tarvitaan kakkosvaihdetta. Jos heitän ensin sifterillä pakkokakkosen silmään ja sen jälkeen polkaisen kaasun pohjaan, vaihtaako kickdowni ykköselle, joka olisi jo liian pieni pykälä noille nopeuksille -> vaihteisto tai motti ottaisi itseensä?

Kirjoitettu

Ei pitäisi vaihtaa jos nopeutta on riittävästi ja covernoori vai mikä se nyt oli on kunnossa muistaakseni. Tai se voi kyllä vaihtaa mutta heittää kyllä heti takaisin kakkoselle.

Kirjoitettu

Yleensä kickdown vaihtaa pienimmän "järkevän" pykälän vauhdin perusteella kepin asennosta riippumatta. Eli jos ei "kannata" enää pienemmälle vaihtaa niin ei pitäis vaihtaa. Toki joskus hetken erehdyksiä tulee mikä kyllä tuntuu karulta kun kierrokset ampuu 5000 ja vaihtuu heti perään isommalle. Hydrauliikka ei ole koskaan täysin tarkkaa kun kaikki perustuu jousiin ja paineisiin.

Taitaa tuo olla vähän paremmin hoidettu noissa uudemmissa sähkölootissa.

Kirjoitettu

ite kyl on parhaat ajat tullu ihan normaalisti käyttämällä oikeeta jalkaa ku valo vaihtuu niin jalka pois jarrulta ja lämää ;Dkokeillu molemmilla tavoilla ;D

• 2 years later...
Kirjoitettu

Sellainen homma tuli mieleen näistä tomaateista kun takajarruremppa on edessä kesällä, jotta eihän tuosta Neutraalilla rullailusta ole mitään vahinkoa lootalle kunhan ei vauhdista tyrkkää vaihdetta takaisin silmään?

Kirjoitettu

Sellainen homma tuli mieleen näistä tomaateista kun takajarruremppa on edessä kesällä, jotta eihän tuosta Neutraalilla rullailusta ole mitään vahinkoa lootalle kunhan ei vauhdista tyrkkää vaihdetta takaisin silmään? Perinteinen jarrutesti siis kyseessä; liikkeestä vaihde pois ja sitten kiskotaan sitä takajarrua.

No ei haittaa jos on moottori käynnissä. Silloin nääs lootan öljypumppu myös pyörii.

Kirjoitettu

Jep jep. Tyhmä kysymys vaan eipähän tule rikottua mitään...    :P

Kirjoitettu

sillon tällön tulee käytettyä vasenta jarrulla. Oppii juurikin noiden ryypyttömien käytön takia ja se sitten jää päälle.

Dartti oli kans sellane ettei aina kylmänä meinannu kestää heittää vaihdetta silmään kun jo sammu, piti aina kikkailla sit.

Tuos juur naapurin kaa juteltiin niin joku oli sille kehaissut ettei paranis tyhjäkäyntiä käyttää P:llä kovinkaan paljoa. Sitä en sitten tiedä miksikä muka ei. Sen tiedän ettei kovien jenkojen anto vapaalla ole kovinkaan suotavaa vakio automaatin kanssa. Ööli kun ei kierrä tällöin parhaalla mahdollisella tavalla. Voi tietty olla loota eroja näissäkin.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...