Jump to content

Ei starttaa?


Guest Japi

Recommended Posts

Guest Japi

Lyhyt kuvaus kuinka vika tuli:

 

Auto oli irtopukin varassa. Laitettiin kärry käyntiin niin, että kuskin puoli siis oli pukilla ilman rengasta, tarkoituksena koittaa, että kun jarrutehostin on päällä ei tulisi mitään vuotoa jarrujen nesteistä. Ok! Ja auto käynnistyi aivan laakista. Vaihteet oli P-asennossa koko operaation ajan.

 

Startti ei ole ikinä kiukutellut, eikä mitään pulmaa käynnistäessä. Laitettiin rengas kiinni ja laskettiin auto alas. Laskun aikana auto hiukan rämähti renkailleen, koska tunkki ei jaksanut laskea hitaasti. Autopa ei vaan enää startannut lainkaan. Aikaa edellisestä puhtaasta startista noin 10 minsaa!?

Virrat toimii normaalista ja kaikki muu, startti ei vaan inahdakkaan? EI edes naksahda? Vaihteet olleet kokoajan P:llä, mitään muuta ei ole tehty mihinkään.

Auto laskettu alas hiukan tärähtäen ja kaput! :-X :-\

 

Kun koittaa käynnistää myös lämpömittari pomppaa heti "täysille".

En muista tekeekö normaalisti noin..

 

Yöllä ei sitten enempiä jaksanut alkaa hämmästelemään. Startin piuhat oli ainakin päällisin puolin ihan kiinni ja ok. Tähän mennessä veikkailtu ongelmaksi mahdollisesti shifterin mikrokytkintä?

Kuskin puolen takajarru on myös pois pelistä jarruputken murtuman vuoksi. Voiko jarrujen "puuttuminen" aiheuttaa startti onkelman?

 

Hyviä vinkkejä otetaan vastaan mistä jatkaa!

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • dexa77

    16

  • F350

    5

  • GTATL

    3

  • Haapis

    3

Top Posters In This Topic

Posted Images

Katso maadoitukset akun navasta lähtien!

Jos on joku outo sähkövika, aina tutkin ensin maadoituksien tilanteen.

Link to comment
Share on other sites

veikkaan ensin akun napojen kiinnitystä,

akulta runkoon menevän johdon maadoitusta,

akulta startille menevää paksua kaapelia.

 

pistä meisselilamppu tai yleismittari startin herätevirtajohtoon,(kun se on irti startista), starttaa avaimesta, ja pistä joku kattoon tuleeko virtaa eli palaako lamppu, tällöin siis virtalukko ja normaalit virtapiirit ovat ok, ja syy siis paksummissa johdoissa.

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Japi

Eilen käyty maadoitukset läpi, startin johdot läpi kaikki läpi.

Laitettiin uusi akku kiinni ja auto laakista käyntiin!

Sammutettiin auto ja koitettiin uudelleen: sama juttu, virrat tulee itse autoon ja kaikki normaalia, mutta ei starttaa eikä startti sano mitään! :-X

 

Akku ja kaapelit oli tässä välissä irti n. 2-3 tuntia, jonka jälkeen siis lähti kuin palmun alta käyntiin. Sitten heräsi epäilys että autoon asennettu häläri kytkisi viallisesti ajoneston päälle. Hälyttimessä on kuitenkin ajoneston piuhat kokonaan irti, eli ajonestoa ei hälyttimen osalta ole kytketty lainkaan.

 

Jollain vielä ehdotuksia mikä voisi mättää? Virtalukko?? Onko autossa jokin sulake/rele joka olisi voinut mennä?

 

Tuntuu oudolle, että akun vaihdon jälkeen kuitenkin lähti suoraan käymään ilman mitään ongelmia ja sitten uusiksi sama juttu. Voiko auton omassa muistissa olla jotain joka aiheuttaisi tämän? ???

Ei kait ECM:mät yms härpäkkeet sentään starttia ohjaa?

Link to comment
Share on other sites

Joko -87 on VATS eli ajonesto avaimessa? Eli virta-avaimessa on piieni metallinpalanen (vastus) mustassa muovissa? Jos virtalukossa on kosketushäiriö niin vats menee päälle ja auto ei lähde käyntiin.

Tuleeko startin solenoidille herätevirta kun kääntää virta-avaimen start-asentoon. Jos tulee, niin solenoidi on jumissa. Jos ei tule niin sitten seuraavaksi kojelaudan alta tutkimaan tuleeko "varsinaiselle virtalukolle" virta kun kääntää avaimen start-asentoon. Tällä "varsinaisella virtalukolla" tarkoitan rattiputken kyljessä kiinniolevaa monikytkintä, jota ohjataan virtalukosta lähtevällä tangolla. Virtalukon pohjaan ei tule sähköjä kuten useissa euro/japsi vekottimessa. Jos virta tulee tänne asti, niin sitten piuha on poikki virtalukon ja solenoidin välistä. Jos virtaa ei tule on "varsinainen virtalukko" rikki (muut virrathan sulla meni päälle)

Link to comment
Share on other sites

Ainakaan yhden kirjan kuvien mukaan vasta -90 mallista alkaen löytyy käynnistyksen esto virtalukosta. 1985 - 1989 malleissa virtalukolta lähtee keltainen johto vaihteen valitsimen kytkimelle ja sieltä suoraan startin solenoidille. Oletko koittanut käynnistää N-asennossa?

 

Muistan joskus käyneen niin, että solenoidin sisällä oleva metallikiekko (ajaa releen kärjen virkaa solnoidissa) oli niin hiiltynyt, että startti ei enää suostunut toimimaan kun joskus ja jouluna.

Link to comment
Share on other sites

Ainakaan yhden kirjan kuvien mukaan vasta -90 mallista alkaen löytyy käynnistyksen esto virtalukosta. 1985 - 1989 malleissa virtalukolta lähtee keltainen johto vaihteen valitsimen kytkimelle ja sieltä suoraan startin solenoidille.

 

Mulla on -89 Formulassa VATS virtalukossa, -85:ssa TA:ssa ei ollut. Off topic: On muuten hyvän hintaisia vara-avaimet tuohon VATS- systeemiin

Link to comment
Share on other sites

Guest Japi

Ei tässä vielä ajonestoa pitäisi olla vakiona, vasta 88 mallista löytyy tietääkseni. Mulla avaimetkin ihan mallia rautaa eli ei mitään tunnistinta avaimissa.

 

En oikein jaksa uskoa tohon startin solenoidin kiinni palamiseen, koska eilen lähti akun vaihdon jälkeen laakista käyntiin, ei mitään ongelmaa. Auto sammuksiin ja hetken päästä uusiks ni ei enää lähteny. :-\

 

Tänään pitää jatkaa hämmästelyä epätoivon vallassa. :-X

Link to comment
Share on other sites

Guest Japi

Tietty tässä vaiheessa alkaa tuntumaan siltä, että vikahan voi olla missä vaan ja vähän päälle. :-X

Link to comment
Share on other sites

Jos avain on pelkkää rautaa niin ei siinä silloin ole VATS:ia, Se vaan tais tulla ekana just GTA:han

Jos laitata virrat päälle ja laitat ruuvimeisselin solenoidin siitä navasta mihin akulta tulee paksu kaapeli solenoidin siihen liittimeen (jossa on ohut johto) mikä tulee virtalukolta, niin auton pitäis lähteä käyntiin tai ainakin startin pyöyrittää konetta. jos näin ei tapahdu eikä kuulu naksumista=> vika solenoidissa. Jos kuuluu naksahdus mutta startti ei pyöri=> vika startissa. Jos taas startti alkaa pyörittää konetta=> auton sisälle tutkimaan sitä virtalukkoa rattiputkessa, lähteekö sieltä heräte solenoidille, kun kääntää avaimesta.

Link to comment
Share on other sites

mulla oli 89 camarossa toi vats avain oli kuulemma ensimmäinen vuosi ku tuli f-bodyyn ;D

 

No ei. Trans Am GTA:ssa oli jo -88.

Link to comment
Share on other sites

Guest Japi

Jaahs! Ja loppukaneettina tähän ongelmaan tällä haavaa joutuu kirjottamaan seuraavaa...

 

Eli vika ja startti onkelma alkoi kuten topikin ekassa viestissä lukee.

Eilen purettiin Enforcerin häly ja sen piuhoitukset auki, ajonesto ei ollut kytketty kuten epäilinkin.

Seuraava siirto oli nostaa keula ylös pukkien päälle ja alkaa setvimään tuleeko startille virtaa.

Akku lyötiin takaisin paikalleen ja koitettiin käynnistää. Ei startannut nytkään. Ryömiskelty alle ja todella kevyesti koputeltu räikän jatkopalalla hiukan starttia ja solenoidia. Ei siis mitään moukarointia vaan kevyesti( laita kämmen pöytää vasten ja naputa sormilla pöytää voimalla). Kaveri piruillen heitti että koitetaanpa nyt mitä sanoo, ennen kuin pannaan virtamittari kehiin.

 

Ja täh!? Auto lähti laakista käyntiin. Pudotettiin keula alas auto käynnissä. Hetken käynnin jälkeen sammuksiin ja uusi startti. Taas pelitti. Siirrettiin autoa vielä ihan ajamalla parempiin "paja" olosuhteisiin eikä koko illan aikana startti kiukutellut kertaakaan. Pelasi laakista käyntiin aina kun käynnistettiin. Starttia ei tarvitse tosiaan edes jurruttaa vaan aivan laakilla lähtee.

 

Pakko vaan sanoa, että hiukan sanattomaksi jäätiin?? :-X

 

Olisiko tuo ensimmäinen hiukan vaudikkaampi pudotus pukeilta voinut sotkea startin/solenoidin sisuskaluja jotenkin huonoon asentoon tms? No täytynee kuitenkin vaihtaa koko startti sitten kuitenkin varmuudeksi, ettei sama enää toistu.

 

Ei pieni ihminen kyllä tajuu... :-X :-\ mutta nyt siis toimii!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mitä ihmettä, etkö ole vielä kertaakaan joutunut sanomaan katsastus sedälle että:" Viitsitkö hiukan työntää... :-[ " Mulla oli joskus ooppeli ja se teki joka kerta katsastuksessa tollaisen...

 

Vikana on entiset hiilet tai roottorista on joku käämi poikki. Kun kollektori sattuu jäädä sen kohdalle ei lähde pyörittämään vaikka itkisit ennen kun esim. tuuppat autoa startti päällä niin että hiilet pääsevät ehjälle käämille tai kopautat hiukan starttia...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jatketaas vaikka tähän! Kun vika saman tyylinen! Vaihdoin koneen 305 ->350 kaikki saaste heebeli karsittu! Nyt ei starttaa, ja toi lämpömittari nousee startti asennossa "täysille" +käsilarrun BRAKE valo syttyy. Tämä vika liittyy ilmeisesti shifterin parkkikatkaisijaan kun takaluukkukaan ei aukea napista ja sekään ei aukea ennenkuin on parkilla.  Katkaisija on ehjä, Onkos kellään havaintoa mitä kautta noi piuhat kulkee / sähkö kuvaa josta lähteä seuraamaan piuhoja.

 

Edit: tän jo löysinkin    http://92b4crs.tripod.com/86wiring/86wiringindex.html

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 1 year later...

Mulla muuten tekee ihan samaa. Mutta epäilykseni on, että jos kyse ei ole, että hillet olisi mennyt niin shifterissä on joku anturin tyyppinen mikä kattoo, että auto on käynnistyessään P-asenossa. Nyt olisi tarkoitus pistää ohituskytkin sille. Jos ei auta niin tietääpähän ainakin, että vika ei siinä vaihdekepukassa ole. Nyt kaksi kertaa jo jättänyt parkkiin ja käynnistynyt jonkun ajan päästä.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

tais mennä virtalukonpohja.ei ainakaan syty mitkään mittari/merkkivalot, eikä bentsiinipumppu käynnisty, eikä starttaa!!!muut laitteet tuntuis pelittävän.oliko jotakin muuta  vika mahdollisuutta???

Link to comment
Share on other sites

saattaapi olla noinkin.ihmetyttää vaan kun mittaristo on mykkä, eikä tuo bensapumppukaan herää!!!

Link to comment
Share on other sites

Jatketaas vaikka tähän! Kun vika saman tyylinen! Vaihdoin koneen 305 ->350 kaikki saaste heebeli karsittu! Nyt ei starttaa, ja toi lämpömittari nousee startti asennossa "täysille" +käsilarrun BRAKE valo syttyy. Tämä vika liittyy ilmeisesti shifterin parkkikatkaisijaan kun takaluukkukaan ei aukea napista ja sekään ei aukea ennenkuin on parkilla.  Katkaisija on ehjä, Onkos kellään havaintoa mitä kautta noi piuhat kulkee / sähkö kuvaa josta lähteä seuraamaan piuhoja.

 

Edit: tän jo löysinkin     http://92b4crs.tripod.com/86wiring/86wiringindex.html

 

 

 

Onkos tämä asia selvinnyt, kun iski sama tauti -89 gta:han ja lisäksi security valo ei syty kuten yleensä mutta takaluukku aukeaa napista kyllä. Tosin moottori on alkuperäinen 350 TPI.

Virta päälle ja kaikki näyttää muuten normaalille, mutta security valo ei syty.

Avaimen kääntää startti asentoon, lämpömittari nousee täysille, brake valo syttyy, startti ei edes naksahda.

 

Toinen avainkaan ei auttanut

virtaa akussa on

valot ei himmene starttaus yrityksen aikana

vikakoodi 36 tuli ilmeisesti tämän myötä, maf sensor burn off voltage was missing

15 minuuttia aikaisemmin toimi täysin normaalisti, kaffepaarista kotia lähtiessä vika oli päällä ja hinurilla kotiin...

kaikki muut toiminnot normaalit, bensapumppukin hyrähtää kun virrat kääntää päälle.

Link to comment
Share on other sites

Onko automaatti? Voi olla kosketushäiriö shifterin asentotunnistimessa tai virtalukonpohjassa. Noiden läpi menee suoraan virta startin solenoidille.

Link to comment
Share on other sites

on automaatti, mua häiritsee tässä yhtälössä tuo security valon syttymättömyys...  jatketaan tutkimuksia niidenkin osalta.

Link to comment
Share on other sites

on automaatti, mua häiritsee tässä yhtälössä tuo security valon syttymättömyys...  jatketaan tutkimuksia niidenkin osalta.

Startin pitäis silti pyöriä, ECM ohjaa ruiskuja, ei starttia.
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...