Guest Japi Posted May 10, 2005 Share Posted May 10, 2005 Lyhyt kuvaus kuinka vika tuli: Auto oli irtopukin varassa. Laitettiin kärry käyntiin niin, että kuskin puoli siis oli pukilla ilman rengasta, tarkoituksena koittaa, että kun jarrutehostin on päällä ei tulisi mitään vuotoa jarrujen nesteistä. Ok! Ja auto käynnistyi aivan laakista. Vaihteet oli P-asennossa koko operaation ajan. Startti ei ole ikinä kiukutellut, eikä mitään pulmaa käynnistäessä. Laitettiin rengas kiinni ja laskettiin auto alas. Laskun aikana auto hiukan rämähti renkailleen, koska tunkki ei jaksanut laskea hitaasti. Autopa ei vaan enää startannut lainkaan. Aikaa edellisestä puhtaasta startista noin 10 minsaa!? Virrat toimii normaalista ja kaikki muu, startti ei vaan inahdakkaan? EI edes naksahda? Vaihteet olleet kokoajan P:llä, mitään muuta ei ole tehty mihinkään. Auto laskettu alas hiukan tärähtäen ja kaput! Kun koittaa käynnistää myös lämpömittari pomppaa heti "täysille". En muista tekeekö normaalisti noin.. Yöllä ei sitten enempiä jaksanut alkaa hämmästelemään. Startin piuhat oli ainakin päällisin puolin ihan kiinni ja ok. Tähän mennessä veikkailtu ongelmaksi mahdollisesti shifterin mikrokytkintä? Kuskin puolen takajarru on myös pois pelistä jarruputken murtuman vuoksi. Voiko jarrujen "puuttuminen" aiheuttaa startti onkelman? Hyviä vinkkejä otetaan vastaan mistä jatkaa! Link to comment Share on other sites More sharing options...
hannux Posted May 10, 2005 Share Posted May 10, 2005 Katso maadoitukset akun navasta lähtien! Jos on joku outo sähkövika, aina tutkin ensin maadoituksien tilanteen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted May 10, 2005 Share Posted May 10, 2005 veikkaan ensin akun napojen kiinnitystä, akulta runkoon menevän johdon maadoitusta, akulta startille menevää paksua kaapelia. pistä meisselilamppu tai yleismittari startin herätevirtajohtoon,(kun se on irti startista), starttaa avaimesta, ja pistä joku kattoon tuleeko virtaa eli palaako lamppu, tällöin siis virtalukko ja normaalit virtapiirit ovat ok, ja syy siis paksummissa johdoissa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Japi Posted May 11, 2005 Share Posted May 11, 2005 Eilen käyty maadoitukset läpi, startin johdot läpi kaikki läpi. Laitettiin uusi akku kiinni ja auto laakista käyntiin! Sammutettiin auto ja koitettiin uudelleen: sama juttu, virrat tulee itse autoon ja kaikki normaalia, mutta ei starttaa eikä startti sano mitään! Akku ja kaapelit oli tässä välissä irti n. 2-3 tuntia, jonka jälkeen siis lähti kuin palmun alta käyntiin. Sitten heräsi epäilys että autoon asennettu häläri kytkisi viallisesti ajoneston päälle. Hälyttimessä on kuitenkin ajoneston piuhat kokonaan irti, eli ajonestoa ei hälyttimen osalta ole kytketty lainkaan. Jollain vielä ehdotuksia mikä voisi mättää? Virtalukko?? Onko autossa jokin sulake/rele joka olisi voinut mennä? Tuntuu oudolle, että akun vaihdon jälkeen kuitenkin lähti suoraan käymään ilman mitään ongelmia ja sitten uusiksi sama juttu. Voiko auton omassa muistissa olla jotain joka aiheuttaisi tämän? Ei kait ECM:mät yms härpäkkeet sentään starttia ohjaa? Link to comment Share on other sites More sharing options...
F350 Posted May 11, 2005 Share Posted May 11, 2005 Joko -87 on VATS eli ajonesto avaimessa? Eli virta-avaimessa on piieni metallinpalanen (vastus) mustassa muovissa? Jos virtalukossa on kosketushäiriö niin vats menee päälle ja auto ei lähde käyntiin. Tuleeko startin solenoidille herätevirta kun kääntää virta-avaimen start-asentoon. Jos tulee, niin solenoidi on jumissa. Jos ei tule niin sitten seuraavaksi kojelaudan alta tutkimaan tuleeko "varsinaiselle virtalukolle" virta kun kääntää avaimen start-asentoon. Tällä "varsinaisella virtalukolla" tarkoitan rattiputken kyljessä kiinniolevaa monikytkintä, jota ohjataan virtalukosta lähtevällä tangolla. Virtalukon pohjaan ei tule sähköjä kuten useissa euro/japsi vekottimessa. Jos virta tulee tänne asti, niin sitten piuha on poikki virtalukon ja solenoidin välistä. Jos virtaa ei tule on "varsinainen virtalukko" rikki (muut virrathan sulla meni päälle) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teac Posted May 11, 2005 Share Posted May 11, 2005 Ainakaan yhden kirjan kuvien mukaan vasta -90 mallista alkaen löytyy käynnistyksen esto virtalukosta. 1985 - 1989 malleissa virtalukolta lähtee keltainen johto vaihteen valitsimen kytkimelle ja sieltä suoraan startin solenoidille. Oletko koittanut käynnistää N-asennossa? Muistan joskus käyneen niin, että solenoidin sisällä oleva metallikiekko (ajaa releen kärjen virkaa solnoidissa) oli niin hiiltynyt, että startti ei enää suostunut toimimaan kun joskus ja jouluna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
F350 Posted May 11, 2005 Share Posted May 11, 2005 Ainakaan yhden kirjan kuvien mukaan vasta -90 mallista alkaen löytyy käynnistyksen esto virtalukosta. 1985 - 1989 malleissa virtalukolta lähtee keltainen johto vaihteen valitsimen kytkimelle ja sieltä suoraan startin solenoidille. Mulla on -89 Formulassa VATS virtalukossa, -85:ssa TA:ssa ei ollut. Off topic: On muuten hyvän hintaisia vara-avaimet tuohon VATS- systeemiin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Japi Posted May 11, 2005 Share Posted May 11, 2005 Ei tässä vielä ajonestoa pitäisi olla vakiona, vasta 88 mallista löytyy tietääkseni. Mulla avaimetkin ihan mallia rautaa eli ei mitään tunnistinta avaimissa. En oikein jaksa uskoa tohon startin solenoidin kiinni palamiseen, koska eilen lähti akun vaihdon jälkeen laakista käyntiin, ei mitään ongelmaa. Auto sammuksiin ja hetken päästä uusiks ni ei enää lähteny. Tänään pitää jatkaa hämmästelyä epätoivon vallassa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Japi Posted May 11, 2005 Share Posted May 11, 2005 Tietty tässä vaiheessa alkaa tuntumaan siltä, että vikahan voi olla missä vaan ja vähän päälle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
F350 Posted May 11, 2005 Share Posted May 11, 2005 Jos avain on pelkkää rautaa niin ei siinä silloin ole VATS:ia, Se vaan tais tulla ekana just GTA:han Jos laitata virrat päälle ja laitat ruuvimeisselin solenoidin siitä navasta mihin akulta tulee paksu kaapeli solenoidin siihen liittimeen (jossa on ohut johto) mikä tulee virtalukolta, niin auton pitäis lähteä käyntiin tai ainakin startin pyöyrittää konetta. jos näin ei tapahdu eikä kuulu naksumista=> vika solenoidissa. Jos kuuluu naksahdus mutta startti ei pyöri=> vika startissa. Jos taas startti alkaa pyörittää konetta=> auton sisälle tutkimaan sitä virtalukkoa rattiputkessa, lähteekö sieltä heräte solenoidille, kun kääntää avaimesta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gmc63 Posted May 11, 2005 Share Posted May 11, 2005 mulla oli 89 camarossa toi vats avain oli kuulemma ensimmäinen vuosi ku tuli f-bodyyn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Senior Posted May 11, 2005 Share Posted May 11, 2005 mulla oli 89 camarossa toi vats avain oli kuulemma ensimmäinen vuosi ku tuli f-bodyyn No ei. Trans Am GTA:ssa oli jo -88. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Japi Posted May 12, 2005 Share Posted May 12, 2005 Jaahs! Ja loppukaneettina tähän ongelmaan tällä haavaa joutuu kirjottamaan seuraavaa... Eli vika ja startti onkelma alkoi kuten topikin ekassa viestissä lukee. Eilen purettiin Enforcerin häly ja sen piuhoitukset auki, ajonesto ei ollut kytketty kuten epäilinkin. Seuraava siirto oli nostaa keula ylös pukkien päälle ja alkaa setvimään tuleeko startille virtaa. Akku lyötiin takaisin paikalleen ja koitettiin käynnistää. Ei startannut nytkään. Ryömiskelty alle ja todella kevyesti koputeltu räikän jatkopalalla hiukan starttia ja solenoidia. Ei siis mitään moukarointia vaan kevyesti( laita kämmen pöytää vasten ja naputa sormilla pöytää voimalla). Kaveri piruillen heitti että koitetaanpa nyt mitä sanoo, ennen kuin pannaan virtamittari kehiin. Ja täh!? Auto lähti laakista käyntiin. Pudotettiin keula alas auto käynnissä. Hetken käynnin jälkeen sammuksiin ja uusi startti. Taas pelitti. Siirrettiin autoa vielä ihan ajamalla parempiin "paja" olosuhteisiin eikä koko illan aikana startti kiukutellut kertaakaan. Pelasi laakista käyntiin aina kun käynnistettiin. Starttia ei tarvitse tosiaan edes jurruttaa vaan aivan laakilla lähtee. Pakko vaan sanoa, että hiukan sanattomaksi jäätiin?? Olisiko tuo ensimmäinen hiukan vaudikkaampi pudotus pukeilta voinut sotkea startin/solenoidin sisuskaluja jotenkin huonoon asentoon tms? No täytynee kuitenkin vaihtaa koko startti sitten kuitenkin varmuudeksi, ettei sama enää toistu. Ei pieni ihminen kyllä tajuu... mutta nyt siis toimii! Link to comment Share on other sites More sharing options...
88IROC Posted May 12, 2005 Share Posted May 12, 2005 Mitä ihmettä, etkö ole vielä kertaakaan joutunut sanomaan katsastus sedälle että:" Viitsitkö hiukan työntää... " Mulla oli joskus ooppeli ja se teki joka kerta katsastuksessa tollaisen... Vikana on entiset hiilet tai roottorista on joku käämi poikki. Kun kollektori sattuu jäädä sen kohdalle ei lähde pyörittämään vaikka itkisit ennen kun esim. tuuppat autoa startti päällä niin että hiilet pääsevät ehjälle käämille tai kopautat hiukan starttia... Link to comment Share on other sites More sharing options...
JUX Posted April 5, 2007 Share Posted April 5, 2007 Jatketaas vaikka tähän! Kun vika saman tyylinen! Vaihdoin koneen 305 ->350 kaikki saaste heebeli karsittu! Nyt ei starttaa, ja toi lämpömittari nousee startti asennossa "täysille" +käsilarrun BRAKE valo syttyy. Tämä vika liittyy ilmeisesti shifterin parkkikatkaisijaan kun takaluukkukaan ei aukea napista ja sekään ei aukea ennenkuin on parkilla. Katkaisija on ehjä, Onkos kellään havaintoa mitä kautta noi piuhat kulkee / sähkö kuvaa josta lähteä seuraamaan piuhoja. Edit: tän jo löysinkin http://92b4crs.tripod.com/86wiring/86wiringindex.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roadrunner Posted September 21, 2009 Share Posted September 21, 2009 mulla muuten trans am teki aivan samanlaisen vian,ei starttaa,kuinkas tuo korjataan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bathory Posted June 13, 2011 Share Posted June 13, 2011 Mulla muuten tekee ihan samaa. Mutta epäilykseni on, että jos kyse ei ole, että hillet olisi mennyt niin shifterissä on joku anturin tyyppinen mikä kattoo, että auto on käynnistyessään P-asenossa. Nyt olisi tarkoitus pistää ohituskytkin sille. Jos ei auta niin tietääpähän ainakin, että vika ei siinä vaihdekepukassa ole. Nyt kaksi kertaa jo jättänyt parkkiin ja käynnistynyt jonkun ajan päästä. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pontiac Posted July 6, 2011 Share Posted July 6, 2011 tais mennä virtalukonpohja.ei ainakaan syty mitkään mittari/merkkivalot, eikä bentsiinipumppu käynnisty, eikä starttaa!!!muut laitteet tuntuis pelittävän.oliko jotakin muuta vika mahdollisuutta??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japi Posted July 6, 2011 Share Posted July 6, 2011 Itsellä tässä tapauksessa yksinkertaisesti startti oli tiensä päässä, uusi sisään ja taas toimi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pontiac Posted July 6, 2011 Share Posted July 6, 2011 saattaapi olla noinkin.ihmetyttää vaan kun mittaristo on mykkä, eikä tuo bensapumppukaan herää!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
pontiac Posted July 9, 2011 Share Posted July 9, 2011 "virtalukonpohja" vaihdettu,sinne se oli vika majoittautunut.ny pelittää. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dexa77 Posted July 15, 2011 Share Posted July 15, 2011 Jatketaas vaikka tähän! Kun vika saman tyylinen! Vaihdoin koneen 305 ->350 kaikki saaste heebeli karsittu! Nyt ei starttaa, ja toi lämpömittari nousee startti asennossa "täysille" +käsilarrun BRAKE valo syttyy. Tämä vika liittyy ilmeisesti shifterin parkkikatkaisijaan kun takaluukkukaan ei aukea napista ja sekään ei aukea ennenkuin on parkilla. Katkaisija on ehjä, Onkos kellään havaintoa mitä kautta noi piuhat kulkee / sähkö kuvaa josta lähteä seuraamaan piuhoja. Edit: tän jo löysinkin http://92b4crs.tripod.com/86wiring/86wiringindex.html Onkos tämä asia selvinnyt, kun iski sama tauti -89 gta:han ja lisäksi security valo ei syty kuten yleensä mutta takaluukku aukeaa napista kyllä. Tosin moottori on alkuperäinen 350 TPI. Virta päälle ja kaikki näyttää muuten normaalille, mutta security valo ei syty. Avaimen kääntää startti asentoon, lämpömittari nousee täysille, brake valo syttyy, startti ei edes naksahda. Toinen avainkaan ei auttanut virtaa akussa on valot ei himmene starttaus yrityksen aikana vikakoodi 36 tuli ilmeisesti tämän myötä, maf sensor burn off voltage was missing 15 minuuttia aikaisemmin toimi täysin normaalisti, kaffepaarista kotia lähtiessä vika oli päällä ja hinurilla kotiin... kaikki muut toiminnot normaalit, bensapumppukin hyrähtää kun virrat kääntää päälle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
F350 Posted July 15, 2011 Share Posted July 15, 2011 Onko automaatti? Voi olla kosketushäiriö shifterin asentotunnistimessa tai virtalukonpohjassa. Noiden läpi menee suoraan virta startin solenoidille. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dexa77 Posted July 15, 2011 Share Posted July 15, 2011 on automaatti, mua häiritsee tässä yhtälössä tuo security valon syttymättömyys... jatketaan tutkimuksia niidenkin osalta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
F350 Posted July 15, 2011 Share Posted July 15, 2011 on automaatti, mua häiritsee tässä yhtälössä tuo security valon syttymättömyys... jatketaan tutkimuksia niidenkin osalta. Startin pitäis silti pyöriä, ECM ohjaa ruiskuja, ei starttia. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now