Jump to content

VATS - Jääkö ajonesto päälle / nollaus


Recommended Posts

Posted

Rattiputkea kastessa kävi viba, jonka takia tais ajonesto pamahtaa päälle. Tosin se saatto jo tapahtua purkausvaiheessa kun johtoja piti löysätä jotta rattiputken muovit mahtu vetää pois.

 

Kun testattiin ekan kerran avaimilla, ei pyörittänyt starttia, temp mittarin viisari heilahti ja BRAKE-valo syttyi. SECURITY-valo ei syttynyt. Lisäksi avainta käännettäessä kuului naksahdus, jota ei normaalisti kuulu. Aseteltiin sitten virtalukkoa uudelleen jonka jälkeen se käynnistettäessä rupesi näyttämään SECURITY-valoa - muun efektin ollessa samat, lämpömittarin viisari heilahti mutta startti ei inahtanutkaan.

 

Akussa kyllä riitti virtaa.

 

Kysymykset:

 

1) Oliko ajonesto jo silloin päällä, ku startti ei inahtanutkaan ja BRAKE-valo syttyi, mutta SECURITY ei?

 

2) Kun nyt se ajonesto on päällä, jääkö se päälle niin kauaksi aikaa että se kuitataan pois ECM:stä, ja koska mulla ei oo softaa eikä piuhaa jolla pääsisi sinne käsiksi, saako sen sittenmuulla tavoin nollattua?

 

Tällä foorumilla joku sanoi kuulleensa että vikakoodit saisi nollattua laittamalla virrat päälle-pois peräkkäin 5 kertaa. Onko näin ja jos on, saako myös tuon ajoneston nollattua? En ihmettelisi vaikka tälläinen "takaportti" olisikin, sillä kyllähän Firebirdin luukkuvalotkin jää ylös umpioiden vaihtamista varten vaikka niitten vieressä on kyllä ne kierrettävät nupit, joilla luukut saa nostettua.

 

Auto on siis 89 Trans Am GTA - tiltti- ja pushbutton-ratilla.

Posted

vai olisiko VATS:n johto irronnut virtalukosta on meinaan aika ohkaista johtoa.

Itellä oli murtunut ihan liitoksen juuresta.

Posted

vai olisiko VATS:n johto irronnut virtalukosta on meinaan aika ohkaista johtoa.

Itellä oli murtunut ihan liitoksen juuresta.

 

Voi olla, johtoja joutu vähän löysää ku rattiputken muovit otti pois ja mm. VATS:in johdon liitin otettiin auki (akun ollessa kytkettynä).  Tai American Servicessä tehty juotos irronnu samassa yhteydessä jollon ei muuta ku auto hinaukseen ja Konalaan. Mutta kiinnostaisi tietää jääkö ajonesto päälle ja voiko sen nollata jotenkin vimppaskonstilla, vai täytyykö auto sinne hinata vaan että ajonesto kuitataan jollain.

 

Ja mikä se BRAKE-valo meinas ku käynnistäessä sytty? BRAKE-valohan on käsijarrun merkkivalo, eikö?

 

---------------------

 

Muistatko Juha jokunen vuosi takaperin sun Trans Amin VATS kiukutteli kun ei käynnistynyt meiän pihasta (asuin sillon Puistolassa). Teit jotain että SECURITY-valo lakkas palamasta ja auto käynnisty. En vaan muista mitä, löitkö rattia tai kiillotit avaimen VATS-mokkulaa mutta olikos siinä sillon niin, että ajonesto oli menny päälle sait sen pois päältä - niin että käynnistystä pystyi yrittämään uudelleen?

  • 7 months later...
Posted

Lainataas vanhaa topickia, ponu teki sen että ei starttaa, kun kääntää avaimesta ja muutenkin on samat oireet kun ekassa postauksessa eli start asennossa brake valo syttyy. Kun laitoin virrat päälle ja "pakkostarttinappulasta" käynnistin auton, jäi security valo palamaan. Molemmilla avaimilla sama juttu. Mistä alan etsimään vikaa?

Posted

Haa, selvis sellainenikin seikka tuota korjaamoraamattua lukemalla, että VATS:issa on neljän minuutin viive, elikkäs ihan turha kokeilla toisella avaimella heti perään. Nyt olis suurin epäily se, että tuo alkuperäisen avaimen vastus on kulunut niin ohueksi, ettei se enää toimi. Kakkosavaimella toimi ainakin 7-8 kertaa peräkkäin, pitää jatkaa huomenna kokeiluja.

Posted

SouthWest Tradessa on noita vastusavain aihioita hyllyssä ja vantaan toimipisteessä saavat hiottuakin sen avaimen.

Posted

löytyy myös "nippelimieheltä"  ;)  www.nippelit.fi

Posted

Tuoltakin kannattaa kysyä:

http://www.ykkossuutari.fi/palvelut/avainpalvelu

Ei tarttis kaukaa hakea.

Tuolla ei viime kesänä ollut, Anttilan lähellä on suutari mistä noita saa, mutta kun hinta on yli satasen... Tuolla vara-avaimella ei oo mitään ongelmaa, eli se vastus on vaan kulunut, paksuuseron näkee ihan paljaalla silmällä.
Posted

löytyy myös "nippelimieheltä"  ;)  www.nippelit.fi

Ja mun tuurilla just mun avaimen numero ei oo valikoimassa  m-
  • 7 years later...
Posted

Tähän korjausvinkkinä, että jos avaimen vastus on kulunut, avaimen saa toimimaan kun viilaa vastuksen ympärillä olevaa muovikehystä matalammaksi molemmilta puolilta. Helpottaa viilaamista jos on sellainen viila, missä ei ole sivulla viilapintaa, niin ei viilaa vastusta, se on yllättävän pehmeää materiaalia (ja varmaan siksi kuluukin kohtuu nopeasti).

  • 5 years later...
Posted

Kohtuu hyvä selostus VATS:in toiminnasta: https://www.lockmasters.com/site/pdfs/TT4002 Vats Overview Article.pdf

Tässä miten VATS (Security) valon pitäisi toimia: 

If the light does not come on – This means that the system is not working. The problem may be a bad connection, bad wiring or a bad module, but until you get the security light to come on you are wasting your time attempting to interrogate the vehicle.

If the light comes on and stays on as long as the ignition is turned on – This means that the VATS system is working and it read the resistor value you tried, but rejected the starting attempt because you did not use the correct value. When you see this response, you need to turn the switch off and wait at least three minutes before you try another value.

If the light comes on briefly and then turns off – This indicates normal operation with the correct key. The car should now start. If the car does not start, it is not because of the VATS system; begin looking of after-market alarms or other problems.

If the light blinks – This usually indicates that the vehicle has a factory alarm system and that the door is open. If closing the door causes the light to stop blinking, continue. On some vehicles however, a blinking light with the door closed means the same as when the light does not come on – see above.

If the light comes on and stays lit even after the ignition is turned off – This feature is not found on many cars, but when you do find it you are in luck. The security light on these vehicles acts as a timer for you. When the light goes off, it is time to try the next value.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...