Jump to content

-82 Blower camaro


Apuva
 Share

Recommended Posts

Okei eli uutenä jäsenenä täällä foorumilla ajattelin kirjoittaa omasta camarostani tarinan tänne projekti osioo :)

eli olen jo omistanut nykyisen camaroni jo 6 vuotta ja tarinat kaikki sijoittuu siihe aikaväliin.

auton ostin 17 kesäisenä täältä omalta paikkakunnalta Nastolasta

http://img405.imageshack.us/img405/346/16072007.jpg

silloin autossa oli kiinni 305 + th 350 ja 10 pulttinen perä 2.73 aavikko välityksellä.

Auto oli tuotu sveitsistä muutama vuosi aijemmin eikä suomessa ollut montaa omistajaa ennen minua.

Noh kuume oli saada autosta hyvin kulkeva peli kun olin juuri ammattikoulussa ajoneuvoasentaja linjalla ja kortin saanti oli lähellä.

Moottoriin laitettiin uusi nokka-akseli ja nostajat sekä imusarja ja kansia kairattiin ja otettiin 1.5mm siivu pois että puristukset nousis, mutta myöhemmin selvisi että crane cams

z nokka akseli sarja ei toimi ollenkaan 305 koneessa kun ovat suunniteltu 350 koneelle :/ lukee jopa crane cams kotisivuillakin se asia.

Pelisarjat flowtech mallia camaro ja 2x2" tuplaputket

Vanteet originaalit maalattiin ja hiottiin autoon sopivammaksi

http://img802.imageshack.us/img802/4171/kuvat074.jpg

ja rengastukseksi tuli eteen 205/60 ja taakse 255/60.

Noh nälkä rupesi kasvamaan syödessä seuraava ostos olikin 350 moottori

350 koneesee laitettiin takomännät .030 ylikokoiset jotka ostettiin keravalta käytettynä mutta hyväkuntoisenä joltain historic luokan ajajalta oli käyttänyt niitä 1gen camarossa rata-ajossa

ja nokka-akseli myös mutta sehän olin aivan liian raju muihin osiin nähden tehoalue oli 3500-7000 rpm xD mutta silti kulki paremmin kuin 305 z nokka akselilla.

noh sitten olikin juuri sopivasti rahaa ostaa alumiinikannet edelbrock performer rpm 64cc palotiloilla joilla käytin edellämainitulla nokalla dynossakin mutta eihän sieltä tullut kuin 200 takapyörille nokan sopimattomuuden takia ja alipaineet olivat niin huonot tällä nokalla, vacuumi kaasuttimen neulat hakkasi tyhjäkäynnillä kun ei ollu alipainetta pitämään niitä kurissa seokset olivat hurjat silmiä kirveli ku piti autoa käynnissä. Talven yli mietin monia eri nokka vaihtoehtoja ja päädyin Comp cams XE268H nokkaan joka on kykypäivänäki koneessa kiinni ja olen erittäin tyytyväinen nokkaan.

Sitten tuli ajatus päähäni että kyllä siihen remmiahdin pitää saada pienestä asti ihaillu remmivetoisia autoja ja pakkohan sellanen oli saatava

aikani säästin rahaa ja sitten soitin us parts että tilatkaa mulle Weiand 177 ahdin ameriikasta kun itsellään ei ollut silloin luottokorttia että olisi suoraan summit voinut tilata

ja päivä koitti ku postista tuli ilmoitus että sinulle on paketti ja sieltähän se ahtimeni mun <3

http://img826.imageshack.us/img826/5259/001ywh.jpg

malttamattomana rupesin kasailemaan kevään tullessa ahdinta keulille

http://img706.imageshack.us/img706/9062/011wbl.jpg

ja bolt on sarjahan tämä oli ainoa huomio piti ottaa kick down vaijerissa jäi lyhyeksi ja enhän sitä ensin huomannutkaan ja poikkihan se mene laatikon juuresta muovi kickdown vaijerista

ja reikä konepeittoon tietysti piti tehdä ei tämä kokoonpano mahdy vakiopellin alle.

samalla vaihdettiin välitys hieman tiheämmäksi 3.42:1

Alkukesästä innokkaana ajelin camarolla ja oli tullut huomattavasti vääntöä koneesee heti jakso pelkällä ahtimen asennuksella polttaa kumia kolmosella paikallaan ollessa mitä aikasemmin ilman ahdinta ei tehnyt.

Sitten oliki se kaikista vaikein osuus edessä elikkäs muutoskatsastus ahtimelle, tehopaperi piti hakea dynossa missä samalla huomattiin että ahtaessa weiandin oma 10 urainen moniurahihna luistaa eikä aittanut hihnaspraytkaan siihen mutta onni onnettomuudessa saatin sen avulla teholappu jossa oli tehot juuri sopivat ettei menny yli tehokkaimman mallisarjan tehot 247 takapyöriltä meni 20% sisään.

Kävin omastamielestäni kovana miehenä konttorilla suoraan ilman mitään lupia konepellistä läpi tulevalle scoopille ja eihän se läpi mennyt :D katsastusmies sanoi seuraavasti "kaikki mikä tulee konepellin lävitse on näköestettä pitää hakea poikkeuslupa-anomus" muita vikoja ei ollut.

soitin akelle ja käsittely ajat olivat 3-5kk joten jotain muuta oli tehtävä en halunnut odotella sitä aikaa koko kesä olisi mennyt hukkaan siinä joten ostin 1 tasoisen imusarjan jonka koneistin  ahtimen imusarjaksi

http://imageshack.us/a/img515/5563/035bd.jpg

http://imageshack.us/a/img43/2623/037wpw.jpg

että saisin mahdollisimman matalaksi ahtimen että ei tulisi lävitse konepellistä (katsastuksen ajaksi tietysti vain :D)

koska sarjan oma imusarja ahtimelle oli suhteellisen korkea tällä tavoin saatiin pudotettua 45mm ahdinta alespäin ja se oli tarpeeksi kävin näyttämässä uudestaan konttorilla katsuri kysy paikan pääpirun paikalle ja hän sanoi seuraavasti ottakaa putsari pois ja ota kuva siitä sit se menee läpi ja läpi menikin kun kaasutin oli samassa tasossa konepellin kanssa vain putsari tuli läpi.

Sitten kävin hihnanluiston kimppuun hylkäsin moniurahihnan samantien ja tilasin teollisuushihnapyörät ja hammashihnan jotka sorvasin isäukon kanssa sopiviksi ahtimeen ja kampiakselin päähän samalla laitoimme vähä pyörintä nopeutta lisää ahdin pyörii nyt 185% ylinopeutta (vakiona 170%) ja hihnaluisto ongelmat loppuivat samantien ja mikä parasta sain sen haluamani ahtimen hihan vihellyksen <3 :D

keravalta nettivaraosassa näin ilmoitukset vanteista jotka olleet 2gen camarossa ja neku näin tiesin että nämä haluan :D

takana 10" leveät aidot centerlinet ja eteen centerline kopiot 7" leveät silloin takarenkaina oli 305/50/15 jotka kieltämättä oli muhkeat ja osuivatkin koko aika lokareihin kun offsettiä vanteissakin on.

Noh tuli vuotuiset Nastolan cruisingit ja kuminpolttoa piti harrastaa siellä ja keittämäähän se pääsi syyläri hajosi paineen alla ja kannen tiiviste meni rikki.

ei muutakuin kannet irti ja koneistukseen katsoo ettei vääntyilleet ja uusi alumiininen syyläri samalla myös laitoin 1.7mm paksut kannentiivisteet puristettuna nämä olivat peltiset joihin piti laittaa kupariliimaa asentaessa. kannet olivat viikon koneistuksessa ja huomasivat siellä että tehtaalta lähtiessä jo pakoseetit vuotaneet kansissa jokainen ne jokainen korjautettiin ja kannet takaisin paikoilleen.

samalla tallikäynnillä ostin uuden turbiinin laatikkoon 3000 stall speed joka vastasi nokan heräämis hetkeä (shift kit oli kanssa asennettu tässä vaiheessa)

myös uudet peltisarjat pitkät hedman hedders 3" kollektoreilla asennettiin paikoilleen ja tehtiin 3" tuplaputkisto sivu ulostuloilla omatekemillä vaimentimilla.

tuossa pieni ääninäyte

myös perää korotettiin tuuman verran että ei hinkkaa renkaat lokasuojiin koko aika.

ja ensimmäistä kertaa nytten auto vasta heräsi kunnolla henkiin kulkee todistetusti kovaa (yhden kesän polkupyörä miehenä kun kortti läks) ja 60 vauhdissa kun heittää pienempää sisään 295 takanakeista irtoaa pito ja savua ilmenee tiellä olin todella iloinen siinä vaiheessa että nyt auto rupee todella toimimaan.

viime kesänä dynossa käytin halusin nähdä mitä irtoaa nytten takapyöriltä tehoa mutta jukka ojala dynomies todella ammattitaitoinen heti käänsi sytytykset pienempään ja kun kierroksilla olivat kohdillaan oli tyhjäkäynnillä ennakko nollassa peltisarjat hohkasi punaisenaan ja tuhosi tulpanjohdot mutta lukemaksi saatiin 280 hv takapyöriltä  5 pytyllä :D

Jakaja nostettiin pois koneesta ja rajoitettiin ennakon säätöä että saadaan myös tyhjäkäynnille ennakkoa ja sitten ollaankin nykypäivässä.

http://img706.imageshack.us/img706/7388/23072012211.jpg

http://img248.imageshack.us/img248/8281/20130326090.jpg

 

ensi kesäks suunnitelmaa vesi/metanoli ruisku konepellin pohjatöitä vielä vähän en ole tyytyväinen vielä siihen ja dynottaa

paljon tarinaa varmasti jotai unohtu kertoa mut suurinpiirtein asiat tässä kaikki

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Samanlaisesti käy kuin fillarikauppiaan avo  ::)

Remmiahdin vissiin sekoittaa tyhjäkäyntiä.

 

sitä tää nintendoaikakausi tekee  ::)

Link to comment
Share on other sites

Camaro bongattu nastolacruisingista surullisena lammikko alla ja harmittelin vaan et veto jäi näkemättä mut eiköhän sekin murhe tulevana suvena korjaannu ku oot muut murheet saanu korjattua. näytti tyylikkäältä sillonkin, koitetaan pongata kyliltä pyörimästä kunhan kausi starttaa m/

Link to comment
Share on other sites

jooh tyhjäkäynti ei ole enää niin vaeltava kun kaasutin säädetty mut se on se paljon puhuttu blower surge joka sen aiheuttaa, katoaa kokonaan pois ku laittaa vähemmän pyörintä nopeutta ahtimeen.

Mainostamatta yhtää talouden amerikkalaisia ni mikeltä jäi veto näkemättä nastolan cruising ni tässä olis videota isäukon bändin omatekosen biisin tahdittamana ^^

ja paljon muitaki vetoja kaikki muut vehkeet on samast taloudets paitsi pimeässä videon pätkässä oleva camino.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

vielä ei ole dynotettu menny kaikki aika toisen projektin parissa sekin myös gm tuote :D dynotetaan kun ehditään

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Mitä moinen ahdinpaketti maksaa ?

 

Nyt on pakko alkaa säästää tollaseen, jää haaveiltu thaimaan matkakin väliin  >:( >:( Tattis vaan  ;D ;D ;D

 

 

Upeat soundit  \m/ \m/

Link to comment
Share on other sites

2400 dollaria amerikassa kiillotettuna jotai 2800 dollaria ja sit rahtimaksut itsehän tilasin us parts kautta koska silloin en omistanut luottokorttia olin niin nuori vielä ni ei pystynyt maksamaan suoraan summit :D

silloin hintaa tuli 3200€

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

näköjään aika vierähtänyt edellisestä päivityksestä juuri muuta ei ole tapahtunut kuin tuhoa koneessa :D mutta jos nyt taas aktivoituis tän suhteen varsinkin kun pitkään suunnittelemani 383 stroker kit saapui 10kk odotusajan jälkeen itselleni ja suunnitelmissa on isompaa ilmanputsaria ja vesi/metanoli ruiskukin että saa sitä kuuluisaa jerkkua lisää millä pääsee elvistelee esson baarissa :D onko ehdotuksia missä palvelussa voi linkittää kuvia tänne nykyään kun ne vanhat mitä joskus käyttänyt näköjään ei ole olemassakaan enään, koska kaikkihan me kuvista tykätään.

Link to comment
Share on other sites

laita liitteinä suoraan tekstiin ni ei tarvii linkitellä muualta. palsta ainakin taipuu sihen ihan mukavasti

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

sen verta tuo työelämä häiritsee rakentelua ettei kauheita isoja juttuja oo kerenny tekee, vanha lohko purettu ja uus stoker kampura istutettu paikoilleen, mahtu pyörimään ilman nakertelua mut lohkon ja kiertonkangen pultin väliin jäi vaan millin kymmenys tai kaks ni vähä otin lohkosta pois ettei vaa sattuis osumaan.

Punnitsin tuota uutta kiertokanki mäntä combinaatiota verrattuna vanhaan niin uudet mäntä/kiertokanki combinaatio on 250g per pytty kevyemmät että 2kg läks pöyriviä massoja jo pelkästään männistä pois plus mitä kampura oli sitä en mitannut mutta oli se kevyempi nostaa :D

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...