Jump to content

Kännykän OBD-softat

Recommended Posts

Kirjoitettu

Melkein kaikki nykyiset kännyköitten OBD-softat näyttää auton tehon ja väännön muiden tietojen lisäks. Paremmat jopa käyrän.

Onko kukaan testannu niiden paikkansapitävyyttä esim. tehopenkkiin verraten?

Periaatteessahan koneen tehot saa melko suoraan laskettua ilmamassamittarin näyttämästä jos kaikki muu on kunnossa.

Itellä on kiinan versio PLX Kiwi Wifistä (20€) ja parikin iOS softaa. Vaniin näytti 251hp (tehdas ilmoittaa 250) ja ponuun 330 (ilmoitettu kai 300-305) eli olis aika lähellä totuutta...

On vain halpa tehopenkki lähinnä muutoksia tehdessä. Ponun SLP catback vaikutti 24hp tuon mukaan.

Kommentteja?

Kirjoitettu

Jaa mistä ponusta luit obdskannerilla? Signaturessa 95????:o

Kirjoitettu

On kootut teokset tuo mun harrastekasa. LS1. Riittävä vuori kun on osia niin aina niistä yhden saa...

• 2 weeks later...
Kirjoitettu

Eikö oo tosiaan kukaan verrannu kännykän näyttämää tehopenkkiin...?

Vai onko tehopenkkipajat julistanu aiheen salaiseksi... ;D

• 2 months later...
Kirjoitettu

Tuli Vaniin asennettua lievästi höpisevämpi putkisto. Kännykkä sanoi 251>265hp eli 14 heppaa ois tullu lisää Bilteman tarvikesälällä.

Suosittelen kaikille vm96+ autoilijoille palikan hankkimista. Ei tarvi kun kerran tärvätä muutama kymppi tehopenkkiin.

• 1 year later...
Kirjoitettu

Kokeillaas herätellä aihetta josko kukaan muu olis nyt jo kokeillu vastaavaa... Kiinnostais.

Omasta ponusta obd-softalla 354hp ja ehkä hieman asiakasystävällinen tehopenkki sanoi 328 pyöriltä eli suuruusluokka ainakin sinnepäin.

Kirjoitettu

toimiiko lumialla myös

Ei muuta kun softakauppaa pläräämään. Hakuun vaikka "OBD".

Halppispalikoiden kanssa softan pitää olla yhteensopiva ELM327-piirin kanssa. Osa softista vaatii oman palikan mitkä yleensä kalliimpia.

Ainakin omenoihin on enempikin valinnanvaraa niin miksei muihinkin.

Samalla softalla/palikalla saa vikakooditkin luettua ja nollattua ja näkee koneen anturien arvot joten on muutakin käyttöä. Ja ELM327 toimii kaikkiin OBD2 autoihin.

Tehon ja väännön mittaus perustuu ilmeisesti koneeseen menneen ilman ja polttoaineen määrään joten oikea mittaus edellyttää että se puoli on kunnossa. Koska vaihde/sutiminen/ylämäki jne. ei vaikuta niin ei oo pakko lähteä paikaltaan vaan voi testata vaan sen kierrosalueen mikä kiinnostaa. 3-vaihteella olis softalla enempi aikaa pysyä mukana mutta vauhti karkaa isoks.

Omat autot oon sopivalla hiljaisella tiellä testannu 2-vaihteella niin pysyy nopeuskin jokseenkin lain puitteissa. Jonkinlainen ylämäki ei oo pahitteeks että saa koneelle täyden kuorman.

Muutaman kerran kun polkaisee saman pätkän niin jää satunnaiset heitot pois. 4 kertaa kun omalla polkaisin niin niistä 3 kertaa oli yhen hepan sisällä ja yks näytti reilusti eri lukemia. Eli oletan et ne 3 kertaa onnistui.

Kirjoitettu

Mites mulla kun on toi torque pro joka toimii just tolla elm327 palikalla niin miten siitä saa katsottua vai saako ollenkaan noi tehot? Kaiken muun kyllä saan esille mut tota teho/vääntö juttua en löydä :-\

Kirjoitettu

Mites mulla kun on toi torque pro joka toimii just tolla elm327 palikalla niin miten siitä saa katsottua vai saako ollenkaan noi tehot? Kaiken muun kyllä saan esille mut tota teho/vääntö juttua en löydä :-\

Ei kaikki softat näytä tehoja. Mulla iOBD2 ja Enginelink. Molemmat näyttää ja suunnilleen samaa. DynoChart piirtää jonkinlaisen käyränkin mutta en oo niin testannu miten toimii.

Kirjoitettu

Ei kaikki softat näytä tehoja. Mulla iOBD2 ja Enginelink. Molemmat näyttää ja suunnilleen samaa. DynoChart piirtää jonkinlaisen käyränkin mutta en oo niin testannu miten toimii.

OK  ;)
Kirjoitettu

Kyl androidilla ainaski torque näyttää pyörätehon. Sinne pitää syöttää auton massa jne asetuksiin.

Kirjoitettu

Sinne pitää syöttää auton massa jne asetuksiin.

Eli mittaus perustuu perinteiseen massan kiihtyvyyteen jos painoa kysytään. Sitähän se teho on... Sensortin ohjelmia on enempikin mutta ovat vaan tarkempia ajettavia ja kaikki muut olosuhteet vaikuttaa (ilmanvastus, tie, renkaat).

Siks mua niin kiinnostaa nuo "calculated power" systeemit että niihin ei vaikuta mikään ulkopuolinen. Tietty määrä happea+bensaa antaa tietyn tehon. Teoriassa... Samoin kuin moottorinrakennus-simulaattorit antaa teoreettisen tehon kun tietää kaikki virtaukset, kanavien koot jne.

Omallekohalle kun aattelee niin moottoritehon, tehopenkin häviömittauksen (muka aika pieni %) mukaan, kännykkä näytti prikulleen oikein... Pitäis vielä verrata vääntöä.

Tietäis enempi luotettavuudesta kun olis enempi mitä verrata.

Kirjoitettu

Tai sit käy kokeilee mitä kelaa vartilla loppunopeutta...

Kirjoitettu

Kerros mulle millä ohjelmalla saa muutettua tuon tiedon mun varttiajasta että kertoo tehon?
Kirjoitettu

Kerros mulle millä ohjelmalla saa muutettua tuon tiedon mun varttiajasta että kertoo tehon?

Noita laskureita on netti pullollaan. Laita vaikka kuukkeliin hakusanaks "1/4 mile calculator". Auton paino pitäis myös tietää.

Ajasta sen pystyy myös laskemaan mutta tiettävästi loppunopeuden mukaan laskettuna olis tarkempi, vähemmän muuttujia...

Kirjoitettu

Noita laskureita on netti pullollaan. Laita vaikka kuukkeliin hakusanaks "1/4 mile calculator". Auton paino pitäis myös tietää.

Ajasta sen pystyy myös laskemaan mutta tiettävästi loppunopeuden mukaan laskettuna olis tarkempi, vähemmän muuttujia...

Thanx  m/ :)
Kirjoitettu

Yes jotain tuli mutta mikä toi paino on kun z/28 painot 3370-3420 lbs ja onko se takapyöräteho?
Kirjoitettu

Vartin ajasta/nopeudesta saa autoa liikuttavan eli pyörätehon. Periaatteessa muuten tarkka mutta ilmanvastus huomioidaan yleensä vain jollain vakiokertoimella. Vartin loppunopeuksilla alkaa auton massa lisääntymään melkolailla kun ilmaa vasten painetaan ja eri autoilla voi olla isojakin eroja. Toki samat automallit on verrattavissa keskenään.

Kirjoitettu

Vartin ajasta/nopeudesta saa autoa liikuttavan eli pyörätehon. Periaatteessa muuten tarkka mutta ilmanvastus huomioidaan yleensä vain jollain vakiokertoimella. Vartin loppunopeuksilla alkaa auton massa lisääntymään melkolailla kun ilmaa vasten painetaan ja eri autoilla voi olla isojakin eroja. Toki samat automallit on verrattavissa keskenään.

Hienoa eli noi mun saamat arvot on tarpeeksi lähellä mitä myyjä ilmoitti  :) 8)
Kirjoitettu

mikä toi paino on kun z/28 painot 3370-3420 lbs

E malli 1653 kg = 3644 lbs

painaahan ne valojen kork.säätömoottorit,isot peilit,takasumarit ja sivuvilkut  ;D

Kirjoitettu

Yks paikka mistä näkee painon on katsastuksen iskaritesti. Kone näyttää painon ennen tärytystä.

Mun ponu oli viime leimalla 1660kg. Ei tainnu olla tankki ihan täys ja pienehkö katsastaja. Camarot on ehkä vähän kevyempiä.

Konttoreilla on yleensä vaakalätkätkin.

Toinen on käydä nätisti kyselemässä soramontuilta/tehtailta yms. josko sais ajaa vaakan yli.

Kirjoitettu

E malli 1653 kg = 3644 lbs

painaahan ne valojen kork.säätömoottorit,isot peilit,takasumarit ja sivuvilkut  ;D

Lasketaanko kokonaismassa vai omapaino tohon 1/4 laskuriin? :-[ Mulla muuten omapaino sama  ;D

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...