Jump to content

ilmaputkista


rokzetä

Recommended Posts

onkos kukaan laittanu noita ilmaputkia takas katittomaan 3geniin kun onpi vaihtanut peltisarjat

(eiks joissain peltisatseissa oo paikat niille).ei taida

olla järkeä?minkälaisia HC arvoja on tullu ilmaputkien

poiston jälkeen?

peltisarjan merkki/osto ja asennusvinkkejä otetaan

ilolla vastaan.

Link to post
Share on other sites

Mulla on (4gen) peltisatsit ja kaikki saastelaitteet ml. katti. Ihan periaatteesta ;)

 

Se miten noi toteutetaan tai jätetään kokonaan pois on jokaisen oma asia.

 

Hyvin tehtynä ei noitten saastelaitteiden aiheuttama tehohäviö niin suuri ole etteikö niitä voisi hyvällä maulla säilyttää. Ongelmana on tietysti se, että viritysvärkit joissa saastelaitteet on tehojen osalta mietitty hyvin tuppaavat maksamaan vähän enemmän, tuovat painoa etupäähän ja saattavat aiheuttaa eri komponenttien likaantumista verrattuna "vapaaseen hengitykseen".

 

Pakosarjat: Arizona Speed and Marine (mid tube, 4:1 header single cat. w/Y-Pipe Constructed of 14 gauge steel with 3/8 flanges. 1 3/4 inch primary tube. HPC-coated (inner & outer surfaces). Y-pipe HPC cermaic coated inside and out.

 

Katylysaattori: Random Technology High-Flow, Equipped with AS&M headers

 

Cat-back: Magnaflow 3"" rosteri (3"/2.5" SS tubing, 3.5" slash/p-SS tip)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

onkos kukaan laittanu noita ilmaputkia takas katittomaan 3geniin kun onpi vaihtanut peltisarjat

(eiks joissain peltisatseissa oo paikat niille).ei taida

olla järkeä?minkälaisia HC arvoja on tullu ilmaputkien

poiston jälkeen?

peltisarjan merkki/osto ja asennusvinkkejä otetaan

ilolla vastaan.

No joo,taitaapi melkein kaikki "onnelliset" vähäpäästösten 3gennereitten omistajat suosívan noita edelbrockin TES:jä joissa on ilmaputket valmiina,mut paskaako niillä tekee jos ei oo vähäpäästönen,lisää infoa pakosarjat ja putkistot osastolta.

Link to post
Share on other sites

Pari vuotta mulla oli Edelbrockin sarjoissa ilmaputket paikallaan, mutta tänä keväänä heitin kaikki saastelaitteet pois ja ilmaputket kans. Tulpanvaihto helpottu huomattavasti ja konehuone on mukavamman näkönen. http://barbara.kuitumaa.fi/~mpoukkan/camaro/projekti/stealthram_project/slides/IMG_1575.html

Tuolla tavalla hoitelin ilmaputket tukkoon, eli rautasahalla pois ja kierre tilalle ja tuohon vaan pultti kiinni. Toistaiseksi on pysynyt.

Link to post
Share on other sites

onkos kukaan laittanu noita ilmaputkia takas katittomaan 3geniin kun onpi vaihtanut peltisarjat

(eiks joissain peltisatseissa oo paikat niille).ei taida

olla järkeä?minkälaisia HC arvoja on tullu ilmaputkien

poiston jälkeen?

peltisarjan merkki/osto ja asennusvinkkejä otetaan

ilolla vastaan.

 

Jos sulla ei kattiakaan ole, joten auto on nähtävästi "suuripäästöinen", niin eipä oo paljoa järkeä laittaa peltisarjoja joissa ilmaputket. Mä en tosin laittas ilmaputkia vähäpäästöseenkään... Niitten vaikutus päästöihin ihan minimaalinen jos vaikuttaa edes ollenkaan. Huoltotoimenpiteet helpottuu kun on turha skeida pois tieltä, ja sieltä kun putkia ja letkuja repii riittävästi irti, niin alta rupeaa paljastumaan ihan V8:n näköinen moottori...

Link to post
Share on other sites
Guest turbomies

Pyysit pakosarjoista vinkkiä: mulla PaceSetterin long tubet (keraamisella pinnoitteella) ja saastelaiteliitännöillä, minusta hinta/laatusuhteessa hyvä hankinta.

 

Saastelaitteista olen samalla kannalla -vellun kanssa, tehoihin niiden poistolla kun niillä ei ole juuri mitään vaikutusta.

 

Ilmapumppu auttaa katalysaattoria toimimaan tehokkaammin ts. vähentämään päästöjä moottorin ollessa kylmä. Omassa annoin olla pumpun toiminnassa.

 

Mitä tuohon -vellun mainitsemaan tiettyjen komponenttien likaantumiseen tulee niin EGR:n pakokaasujen kierrätys imusarjaan aiheuttaa sitä. Ko. venttiilin kytkin pois päältä, vaikka EGR:n komponentit ovat paikallaan. Jotkuthan väittää, että tuo kuuma pakokaasu edesauttaisi imusarjatiivisteen rikkoontumista.. tiedä sitten.

Link to post
Share on other sites

kiitti mielipiteistä.kai ne imaputket saa lähteä.

hannaan vaan ton egr:n eliminoinnin/poiston kanssa,

siitä kun on toisessa topiikissa niin eroavia mielipiteitä/

tapoja tehä se.ses valon toiminta menee ilmeisesti

myös? :-\

 

Link to post
Share on other sites

Tosta SES-valosta en osaa varmaa sanoa, mulla se toimii niinkuin yleensäkin eikä saastelaitteiden poisto vaikuttanut siihen millään tavalla. Mulla on 350tpi '88.

Link to post
Share on other sites

mites, jos nuo ilma putket poistaa niin mitä tuo ecu meinaa kun se laittaa ilmat pakosarjaan päälle ja ne pillit ei ookkaan paikallaan?

meinaan vaan kun eikös se hapen lisäys pitäs näkyä happi anturilla ja jos sitä happee ei tuukkaan niin mitä se ecu raukka sitte tekee.

onko näissä mitään eroa vuosimallien kesken????? :-[ :-[ :-[ :-[ :-\

Link to post
Share on other sites

Käsittäkseni jos olen oikein tulkannut niin se että pakosarjaan pumpataan ilmaa vaikuttaa typen oksideihin ja siihen että lambda lämpiää nopeammin . Hyvin on tuntunut toimivan ilman niitäkin ja auto oli vm.88 305 TPI koneella.

Link to post
Share on other sites

Joo,eikös se niin mennyt että kylmänä ilmapumppu työntää pakosarjoihin ilmaa just ton lambdan lämpiämisen takia ja koneen lämmittyä kääntää virtauksen katille.Jos se työntäis kaiken aikaa ilmaa pakosarjoihin niin lambdahan näyttäis h*lvetin laihaa seosta,näin ainakin maalaisjärjellä ajateltuna,korjatkaa viisaammat jos oon väärässä.

Link to post
Share on other sites
Guest turbomies

Kylmänä ECM toimii open loopissa määritettyjen staattisten arvojen perusteella eli ilmapumpun pakosarjaan pumppaama ilma ei vaikuta siihen, koska o2-antureilta ei oteta dataa. Kun kone lämpiää määrättyyn arvoon, siirrytään closed looppiin ja seos säädellään o2-antureiden antaman datan perusteella ja tässä vaiheessahan ilmapumppu ei enää ole toiminnassa eli ei sotke o2-antureita. Näin ainakin 4th gen. lisäksi ilmaputket menee vain pakosarjoihin, eli ei katille erillistä ilmaputkea..

Link to post
Share on other sites

Joo,eikös se niin mennyt että kylmänä ilmapumppu työntää pakosarjoihin ilmaa just ton lambdan lämpiämisen takia ja koneen lämmittyä kääntää virtauksen katille.Jos se työntäis kaiken aikaa ilmaa pakosarjoihin niin lambdahan näyttäis h*lvetin laihaa seosta,näin ainakin maalaisjärjellä ajateltuna,korjatkaa viisaammat jos oon väärässä.

Näinhän se on 3 gennerissä

Link to post
Share on other sites

Joo,eikös se niin mennyt että kylmänä ilmapumppu työntää pakosarjoihin ilmaa just ton lambdan lämpiämisen takia ja koneen lämmittyä kääntää virtauksen katille.Jos se työntäis kaiken aikaa ilmaa pakosarjoihin niin lambdahan näyttäis h*lvetin laihaa seosta,näin ainakin maalaisjärjellä ajateltuna,korjatkaa viisaammat jos oon väärässä.

tyhjentävä vastaus,kiitän :D ilma putket lähtee tulevana talvena ;D

Link to post
Share on other sites
  • 4 months later...

Poistin ilmaputket valusarjoista eikä vaikutusta päästöihin on huomattavasti helpompi vaihtaa tulpat kun pääsee kaikkiin yläkautta.

 

Siis ei vaikutusta päästöihin. Sitähän minäkin. En vieläkään usko että 3 gen TPI:ssä pumppu pumppaisi ilmaa kuumanakin katille. Kertokaa onko ilmapumpussa solenoidi tai tms. venttiili. Jos on niin todennäköisesti closed loopissa pumppaa ilmaa ilmakehään !? Onko kellään lähikuvia pumpusta. Itelläni on sähköinen ilmapumppu (vm.-95) jonka tiedän pumppaavan vain kylmänä hetken aikaa (tietsikka ohjaa)
Link to post
Share on other sites

Olipa pakko sekaantua... ???

Eli 3gen:

Ilmapumppu painaa ilmaa pakosarjoille VAIN kylmänä (open loop) eikä sinne saa missään nimessä joutua ilmaa muulloin lambda-ohjatussa koneessa! Eli pakosarjoille puhallus vaikuttaa vain muutaman minuutin kylmänä eikä se näy katsastuksessa.

Lämpimänä ilma painetaan katille KOKO ajan, paitsi kiihdytyksissä ja moottorijarrutuksissa jolloin ilma päästetään pihalle.

Ylimääräinen ilma tehostaa katin toimintaa CO ja HC osalta ja se näkyy katsastuksessa hiukan pienempinä päästöinä ja ylimääräisenä happena (josta jotkut katsarit valittaa et on vikaa jossain kun on lambda-arvo pielessä...). Lambda-arvoa pumpullisessa vehkeessä ei kannata mitata pakoputkesta tukkimatta ilmaletkua.

 

Sinänsä koko ilmasysteemin poisto ei pakokaasujen osalta vaikuta katsastukseen ellei sitten ole muuten aivan rajoilla (nokan tms. takia). Toki jos lukee rek.otteessa ilmapumppu, niin silloinhan sen pitäisi löytyä mutta ei sen toimia tarvitse.

Koneen toiminnan kannalta koko systeemillä ei ole mitään merkitystä. Ainakaan 91 tpi SES ei syty vaikka on koko venttiilihässäkkä irti.

 

Sivu Chilton-korjausoppaasta:

http://pp.kpnet.fi/haydee/pics/AIR.jpg

Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...

Kun noita ilmaputkia ottaa pois niin olisi myös syytä poistaa O² korjaus ECM:ltä, sillä happianturin antama signaali on 100mV pielessä 20-60kPa:n alueella sekä alle 100km/h nopeuksilla, jolloin ilmaa normaalisti pumpattaisiin pakosarjoihin. :-\

Link to post
Share on other sites

Millä toi katalysaattorille menevä putki kannattais korvata? siis se ilmaputki.. oma Metallinen putki vääntynyt ja haluaisin jonku joustavamman tilalle.

Link to post
Share on other sites

Millä toi katalysaattorille menevä putki kannattais korvata? siis se ilmaputki.. oma Metallinen putki vääntynyt ja haluaisin jonku joustavamman tilalle.

Laadukas kumiletku,joka mulla roikkuu käyttämättömänä,kun katti on tallin hyllyllä.
Link to post
Share on other sites

Kun noita ilmaputkia ottaa pois niin olisi myös syytä poistaa O² korjaus ECM:ltä, sillä happianturin antama signaali on 100mV pielessä 20-60kPa:n alueella sekä alle 100km/h nopeuksilla, jolloin ilmaa normaalisti pumpattaisiin pakosarjoihin. :-\

mihin tuo sitte vaikuttaa? käykö rikkaalla vai laihalla? :(

Link to post
Share on other sites

Laihalla :(

Kun pakosarjaan syötetään ilmaa happianturi ilmoitaa seoksen olevan liian laiha. Normaalisti seosta rikastettaisiin, mutta tällöin todellinen seos olisikin liian rikas. Tämä ongelma korjataan ohjelmallisesti lisäämällä happianturin lukemaan 100mV, jolloin ECM on jälleen tyytyväinen seokseen. Nyt jos ilmaa ei syötetäkään (vaikka ECM näin kuvitteleekin) happianturin todellinen arvo onkin 100mV alempi eli seos on laiha.

Link to post
Share on other sites

Laihalla :(

Kun pakosarjaan syötetään ilmaa happianturi ilmoitaa seoksen olevan liian laiha. Normaalisti seosta rikastettaisiin, mutta tällöin todellinen seos olisikin liian rikas. Tämä ongelma korjataan ohjelmallisesti lisäämällä happianturin lukemaan 100mV, jolloin ECM on jälleen tyytyväinen seokseen. Nyt jos ilmaa ei syötetäkään (vaikka ECM näin kuvitteleekin) happianturin todellinen arvo onkin 100mV alempi eli seos on laiha.

 

Eli eli.. jos autossa on sellainen vika että tyhjäkäynnillä seos on liian rikas, voi tuo venttiili olla risana joka ohjaa sitä pumpusta tulevaa ilmaa lämpimällä koneella kattiin eikä pakosarjaan. Tällöin ilmaa meneekin falskaavasta venttiilistä pakosarjaan ja happianturin mukaan seos on liian laihalla ja ECM pistää lisää pensaa peliin.

 

..ja sitä venttiilin falskausta ei varmaan yhtään auta jos kattiin menevä putki on tukittu ja ilmalla ei ole oikein muutakaan tietä ulos kuin pakosarjan kautta.

Käyköhän tämä teoria mitenkään yksiin sen kanssa että kierroksilla arvot ovat ihan hyvät? Onko ilmapumpun vaikutus sitten kierroksilla niin pieni että pakosarjoihin mahdollisesti vuotava ilma ei sitten prosentuaalisesti vaikuta niin paljoa?

Link to post
Share on other sites

Ilmapumppua ja sen antamaa ilmamäärää en ole mitannut tyhjäkäynnillä sen paremmin kun isommillakaan kierroksilla, mutta kuulostaa järkevältä. Tuskin tuollainen pumppu niin hyvä on, että sen tuottama ilmamäärä kasvaisi lineaarisesti kierrosluvun mukaan koko kierrosalueella.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...