Jump to content

Jarrujen teholukemat?


F350

Recommended Posts

Käytin tuossa ponun katsastuksessa ja tuli mieleen että mitähän nuo jarrudynon lukemat kertoo jarrujen tehoista? :-[Lukemat edessä 3.1 kN ja takana 1,7kN. Hyvät vai huonot?

Joo hyvät ne on,omassa vastaavat lukemat 2,6 ja 1,3 eli takajarruja ei oo käytännössä ollenkaan,suunniteltu varmaan kuminpolttoon:vaikka seisois jarrulla niin sutii niin p*rkeleesti ;D joo ja hyvin kelpas katsastuksessa vaikka kässäri ei kelpaa jos on noin tehoton.

Link to comment
Share on other sites

Käytin tuossa ponun katsastuksessa ja tuli mieleen että mitähän nuo jarrudynon lukemat kertoo jarrujen tehoista? :-[Lukemat edessä 3.1 kN ja takana 1,7kN. Hyvät vai huonot?

 

F-bodyksi hyvät. Mun 4gen trans-amissa on pyöreästi ottaen samanlaiset arvot

Link to comment
Share on other sites

Mitähän lukemia noilla suuremmilla levyillä (esim 1LE tai isommat) sitten saa taululle? Eli kuinka paljon oikeasti ;) eroa?

 

Ei se ero varmaankaan tommosessa testissä kauheen paljoa oo, mut jarrujen kestävyydessä ennen ku alkaa häipymään, on varmasti eroa...

Link to comment
Share on other sites

Edessä ja takana oli viimeks muistaakseni 3,2kN luokkaa..

edessä ja takana levyt sekä jarrutasapaino haettu kohdalleen.

Mulla on kans levyt ympäriinsä, mutta mites tuon tasapainon saa haettua/säädettyä kohdalleen?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

eikös se nyt ole aikas epätodennäköstä että takan samat arvot ku edessä... edessä yleensä enemmän painoa, isommat jarrut ja jarrutettaessa paino siirtyy enemmän etujarruille.. :-\

Link to comment
Share on other sites

eikös se nyt ole aikas epätodennäköstä että takan samat arvot ku edessä... edessä yleensä enemmän painoa, isommat jarrut ja jarrutettaessa paino siirtyy enemmän etujarruille.. :-\

 

Mikäli takajarrut lukkituvat ennen etujarruja on auto hengenvaarallinen ??? . Autohan yleensä "pyörähtää" heti jos takapyöriltä katoaa pito (huom. siis aina paremmat renkaat taakse vaikka kyseessä olisi etuveto! ).

Meidän firmassa oli takavuosina muutama Hiace ja taisipa olla että jokainen ainakin kerran pyöräytti sellaisen. Onneksi vain pari kerttaa tuli asiaa arvaus-keskukseen: kerran pyörähti ympäri ja vastakkaisen kaistan yli katolleen ojaan, toisella kerralla sama juttu, mutta oli huonompi tuuri kun sillä toisella kaistalla oli joku tulossa ja törmäsi tämän japanin auton-rakennustaidon huippuluomuksen perään (tämä hiace oli siis menossa 80: iä perä edellä väärällä kaistalla).

Link to comment
Share on other sites

Yksi hyvä konsti ton jarrupaineen kohilleenlaittamiseen olis säädettävä paineenalennusventtiili takapään jarruputkiin.Jos kyseessä kesälelu,niin säätö olis hyvä tehdä märällä asfaltilla kokeilemalla.Noissa jarrutasapainoventtiileissä(orkkis)on ollut visiin eroa keskenään 1LE antaa enemmän painetta taakse.

Link to comment
Share on other sites

Jännä juttu oli se että jarrut ovat ihan vakio firbirdin 4x levyt. Takana on 88 gtan akseli ja edessä vakio levyt.

 

Kaikki jarrut saa lukkoon kyllä kun tarpeeksi painaa vaan. Aina lukittaa etupää ensin.

 

Jarrudynolla lukemat taisi olla(voin kaivaa lapun jos vielä löydän) 3.2kN-3.1kN edessä ja takana pyöreät 3.0kN. Eli periaatteessa samat.

Paineita on säädylty, auto ei karkaa käsistä vaikka mutkassa jarruttaisikin ja kaikki toimii ja kukkuu.

 

Nämä jarrulukemat voivat johtua siitä että edessä mulla oli 225/50 renkaat ja takana 245/45. Renkaat lukittuivat dynolla kohtuullisen samaan aikaan niin kun voi tuloksista päätellä.

 

En kehota ketään säätelemään omia jarrujaan noin ja voi olla että inssillä on mennyt jotain pieleen mutta auton pysähtyvyys yleisesti kun vaihtoi taka-akselin levylliseen parani huomattavasti. Tein kyllä täyden jarrurempan samalla kun akselin vaihdoin joten tämäkin osasyyllinen..

 

Mitäs se Jukka jossain mainitsi että rumpujarrullisissa perissä olisi suurempi pääsyltty jarruille?? Oliko näin. Itse epäilisin päinvastasta sillä jarrutuntuma muuttui huomattavasti siitä kovasta polkimesta enemmän eurootyyliseksi. Liikettä tapahtuu syltyssä enemmän kunnes jarrut alkavat puremaan kunnolla.

Link to comment
Share on other sites

Mikäli takajarrut lukkituvat ennen etujarruja on auto hengenvaarallinen ??? . Autohan yleensä "pyörähtää" heti jos takapyöriltä katoaa pito (huom. siis aina paremmat renkaat taakse vaikka kyseessä olisi etuveto! ).

Meidän firmassa oli takavuosina muutama Hiace ja taisipa olla että jokainen ainakin kerran pyöräytti sellaisen. Onneksi vain pari kerttaa tuli asiaa arvaus-keskukseen: kerran pyörähti ympäri ja vastakkaisen kaistan yli katolleen ojaan, toisella kerralla sama juttu, mutta oli huonompi tuuri kun sillä toisella kaistalla oli joku tulossa ja törmäsi tämän japanin auton-rakennustaidon huippuluomuksen perään (tämä hiace oli siis menossa 80: iä perä edellä väärällä kaistalla).

kyllähän mä ton tiedän.. se opetettiin jo amiksessa ekalla luokalla ;D
Link to comment
Share on other sites

Tässä 11.1.2006 katsastetun -92 vm Pontiac Firebird 5.0 TBI:n jarruvoimat:

 

Etuakseli (levy) Vasen 2,8 Oikea 2,9 kN

Taka-akseli (rumpu) " 2,0 " 2,0 kN

 

Käsijarru " 1,5 " 1,6 kN

 

Tuli survottua jarrua pari kertaa oikeen kunnolla katsastukseen mennessä, täällä kun on vesikeli. Taisi olla hyväksi, en ole ennen nähnyt niin nätisti ja yhtaikaa nousevia dynamometrin neuloja. :)

Link to comment
Share on other sites

 

Mitäs se Jukka jossain mainitsi että rumpujarrullisissa perissä olisi suurempi pääsyltty jarruille??

No ainakin mikäli varaosanumeroita on uskominen niin näin on.

1le ja rumpuperällisen pääsyltty on sama

Link to comment
Share on other sites

Mikäli takajarrut lukkituvat ennen etujarruja on auto hengenvaarallinen ??? . Autohan yleensä "pyörähtää" heti jos takapyöriltä katoaa pito (huom. siis aina paremmat renkaat taakse vaikka kyseessä olisi etuveto! ).

Meidän firmassa oli takavuosina muutama Hiace ja taisipa olla että jokainen ainakin kerran pyöräytti sellaisen. Onneksi vain pari kerttaa tuli asiaa arvaus-keskukseen: kerran pyörähti ympäri ja vastakkaisen kaistan yli katolleen ojaan, toisella kerralla sama juttu, mutta oli huonompi tuuri kun sillä toisella kaistalla oli joku tulossa ja törmäsi tämän japanin auton-rakennustaidon huippuluomuksen perään (tämä hiace oli siis menossa 80: iä perä edellä väärällä kaistalla).

Nii'i se on se kuorman mukaan säätyvä paineventtiili, mikä alkaa takerteleen jossain vaiheessa auton elinikää(löytyy myös jostain pösöistäki...)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...