Jump to content

Hammastanko


Recommended Posts

Ohjauskulmien ja koko auton linjauksen säädössä havaittiin että kuskin puolen ohjausvaihteessa väljää, niin onko tuohon olemassa korjaussarjaa vai kannattaako mielummin uusia koko yksikkö uudeksi kuin ruveta puljaamaan tässä pari vaihtoehtoa uudeksi:

 

1. http://www.summitracing.com/int/parts/aaz-22-150/applications/year/1994/make/chevrolet/model/camaro?prefilter=1

 

2. http://www.summitracing.com/int/parts/bmr-rk001/overview/year/1994/make/chevrolet/model/camaro

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Aika outo osa "kuskin puolen ohjausvaihde"...  :o Kannataisko vaihtaa suuntauspajaa...

Mutta jos tarkoittais vaikka raidetangon sisempää tai ulompaa palloniveltä niin aika helppo vaihtaa eikä maksa montaa kymppiä. 

 

http://www.summitracing.com/int/search/year/1994/make/chevrolet/model/camaro/department/chassis-suspension/section/steering-components/part-type/tie-rod-ends?SortBy=Default&SortOrder=Ascending&N=4294950085%2B4294951398%2B4294951359%2B4294951552%2B4294950471%2B4294947049

 

Jos ite hammastangossa väljää niin kannattaa jo harkita vaihtamista. Pystyy kiristämään mutta yleensä kulunutta ei saa enää hyväks.

 

Aurauskulmat kannattaa tarkistaa vaihdon jälkeen. Sama mikä siellä nyt sitten on väljä.

Link to post
Share on other sites

Aika outo osa "kuskin puolen ohjausvaihde"...  :o Kannataisko vaihtaa suuntauspajaa...

Mutta jos tarkoittais vaikka raidetangon sisempää tai ulompaa palloniveltä niin aika helppo vaihtaa eikä maksa montaa kymppiä. 

 

http://www.summitracing.com/int/search/year/1994/make/chevrolet/model/camaro/department/chassis-suspension/section/steering-components/part-type/tie-rod-ends?SortBy=Default&SortOrder=Ascending&N=4294950085%2B4294951398%2B4294951359%2B4294951552%2B4294950471%2B4294947049

 

Jos ite hammastangossa väljää niin kannattaa jo harkita vaihtamista. Pystyy kiristämään mutta yleensä kulunutta ei saa enää hyväks.

 

Aurauskulmat kannattaa tarkistaa vaihdon jälkeen. Sama mikä siellä nyt sitten on väljä.

 

Minä sekoitin asioita hammastangossa siis väljyyttä kuskinpuolella elikkä tämä koko jötikkä uusittava 1. http://www.summitracing.com/int/parts/aaz-22-150/applications/year/1994/make/chevrolet/model/camaro?prefilter=1... Ei kylläkään ajossa tuntunut kun paineet päällä ohjaustehostimessa ja öljy kiertää systeemissä...

 

Räjäytyskuva

http://shbox.com/1/rack&pinion.jpg

Link to post
Share on other sites

Spohnin on tehostamaton. Sillä saavutetaan lähinnä painonsäästöä.

 

No jos on tehostamaton ei se sitten ole hyvä normaalikäyttöön... Taitaa olla kiihdyttelyautoihin suunniteltu verme jolloin tarvitaan jämäkkää ohjausta kun on isot voimat kyseessä ei ohjaus helposti heittele puolelta toiselle...

Link to post
Share on other sites

Kannattaa tarkistaa vielä varman päälle ettei vaan olis sisempi nuppi väljä. 20v ruuvaamisen aikana oon kerran vaihtanu hammastangon sen takia et ite tangossa väljää. Hampaat kyllä kuluu jolloin klappi tuntuu ratissa. Hammastanko liikkuu kyllä puslien varassa eli on se mahdollista jos toisen puolen pusla kulunu.

http://shbox.com/1/rack&pinion.jpg osa 15 on säätö jota voi kokeilla kiristää. Max hampaan verran kerrallaan tai vähempikin. Jos menee liikaa niin menee ohjaus jäykäks.

 

Ei sillä ettet sais uutta vaihtaa ;) ;D

Link to post
Share on other sites

Kannattaa tarkistaa vielä varman päälle ettei vaan olis sisempi nuppi väljä. 20v ruuvaamisen aikana oon kerran vaihtanu hammastangon sen takia et ite tangossa väljää. Hampaat kyllä kuluu jolloin klappi tuntuu ratissa. Hammastanko liikkuu kyllä puslien varassa eli on se mahdollista jos toisen puolen pusla kulunu.

http://shbox.com/1/rack&pinion.jpg osa 15 on säätö jota voi kokeilla kiristää. Max hampaan verran kerrallaan tai vähempikin. Jos menee liikaa niin menee ohjaus jäykäks.

 

Ei sillä ettet sais uutta vaihtaa ;) ;D

 

Laitoin kuitenkin tilaukseen koko hammastangon jossa on mukana sisemmät raidetangot (ulommat on vasta uusittu).

Link to post
Share on other sites

Onkohan tämän koko hammastangon vaihdossa mitään erityistä ongelma kohtaa joka olisi hyvä tietää ennakkoon ja lähteekö pois apurungon kolosesta ilman lisätöitä ja uusi menee paikalleen ilman runnomista?

 

http://uppaa.fi/images/2015/07/01/WP_20150629_00246d15.jpg

Link to post
Share on other sites

Hammastanko on helppo vaihtaa. Mulla ainakin pultit oli asennettu ns väärinpäin. Pultit muistaakseniin jouduin katkasemaan et ne mahtui pois. Uudet pultit laitoin sit edestä päin.

Link to post
Share on other sites

Hammastanko on helppo vaihtaa. Mulla ainakin pultit oli asennettu ns väärinpäin. Pultit muistaakseniin jouduin katkasemaan et ne mahtui pois. Uudet pultit laitoin sit edestä päin.

 

Aika monessa paikkaa autoa pultit hankalasti laitettu on varmaan tehtaalta lähtiessä kasattu kun on joutunut monessa paikkaan rälläköimään pultin poikki kun ei muuten mahdu pois.

 

Onko tämä tyyppivika kun näitä hammastankoja menee rikki vai sattuman kauppaa? Tässä on alkanut paukkua osaa sieltä täältä.

Link to post
Share on other sites

Aika monessa paikkaa autoa pultit hankalasti laitettu on varmaan tehtaalta lähtiessä kasattu kun on joutunut monessa paikkaan rälläköimään pultin poikki kun ei muuten mahdu pois.

 

Onko tämä tyyppivika kun näitä hammastankoja menee rikki vai sattuman kauppaa? Tässä on alkanut paukkua osaa sieltä täältä.

Muutama vuosi sitten vaihdoin tohon -95 Camaroon, en katkaissut pultteja mutta hankalan ahtaastihan ne on.

Ei tuo tyyppivika ole mutta kuluva osa, painava etupää kun on kuitenkin. Turhaa ratin pyöritystä paikallaan kannattaa välttää  :W

 

Link to post
Share on other sites

Muutama vuosi sitten vaihdoin tohon -95 Camaroon, en katkaissut pultteja mutta hankalan ahtaastihan ne on.

Ei tuo tyyppivika ole mutta kuluva osa, painava etupää kun on kuitenkin. Turhaa ratin pyöritystä paikallaan kannattaa välttää  :W

 

Mulla oli reilu 90tmiles mittarissa ja vaihtoon meni myös. Ei saanu enää preloadilla kiristettyä löysiä pois, liian kulunut.

Vaihtoon meni reilu kolme tuntia, keula pukkien päällä. Jos saa auton nosturille, niin varmaan parin tunnin homma..

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

tyhmä kysymys tähän väliin mutta käykös tuo hammastanko kaikkiin 4gen (minulla -94 trans am) vai onko niissä jotain eroja? omaan pitäis vaihtaa mutta jostain kuulin että jotain eroja olisi, pitääköhän paikkansa?

Link to post
Share on other sites

Siitä on monta vuotta, kun vaihdoin hammastangon, mut muistelisin et, niitä on erillaisia. 98-02 on oma ja 93-97 tais olla kahdella eri välityksellä. Joku voi korjata jos mun muisti pettää :)

Link to post
Share on other sites

Toissa kesänä hain partsista hammastangon ja siellä oli tarjolla kahdella eri välityksellä LT-koneiseen, otin nopeamman.

Hinnastakin sai tingattua kerhoalea vähän, oli muistaakseni about 250€ luokkaa.

Link to post
Share on other sites

Noilla kilometreillä riittää kun vaihtaa sisemmät pallonivelet ne lähtee kun raottaa haitarikumia

ja vääntää oikeella avaimella, liitos on liimattu.

Link to post
Share on other sites
  • 4 years later...

Pikku välys on hammasangossa mulla, sen verran että ajossa ärsyttää kun ei ole perfect mutta esim. katsastuksessa ei mitään sanomista. Ajattelin talven aikana vaihtaa koko hökötyksen, yrittämättä edes säätää, tai no vois kokeilla säätöäkin mutta tuskin se on ratkaisu...

Kysymys kuuluis että kun olette laittaneet näitä reman. Cardonea tai AC Delcoa tms, niin onko olleet toimivia pidempäänkin? Ettei tarttis pelätä että pashaa myyvät?

Link to post
Share on other sites

Näyttää olevan ainakin Rokkiauton myymät AC ja Cardone eri välityksillä. 2 ja 2,63 kierrosta.

Jos noista pitäisi valita niin nopeampi ja muutenkin ennemmin AC.

 

 

TransAmeissa on yleensä muutenkin se nopeampi ohjaus niissä Firebirdin vuosmalleissa missä on vaihtoehtoja.

 

 

Ei ole itellä kokemusta remanufactured hammastangoista eikä AC-n reman. osista muutenkaan.

 

 

Paljonko 4genillä pitää ajaa jotta tulee välystä, vuotoa tms.? Omassa 100k+ miles eikä minkäänlaista klappia. Sisänuppeja voi olla vaihdettu joskus kun suojakumit on eri paria.

Link to post
Share on other sites

..

Paljonko 4genillä pitää ajaa jotta tulee välystä, vuotoa tms.? Omassa 100k+ miles eikä minkäänlaista klappia. Sisänuppeja voi olla vaihdettu joskus kun suojakumit on eri paria.

Mulla on mittarin mukaan n. 150 tkm, mutta ei kai tätäkään kilometrit tapa. Joku isompi tärsky tai ratin pyörittelyä paikallaan niin varmasti antautuu helpommin.

Link to post
Share on other sites

Kannattaa silti koittaa ensin säätää kun vaihtaa. Voisi veikata että alkuperäinen on parempi kun ties-kuinka-paljon ajettu korjattuna...

 

 

Jos on kulumisen takia enempi klappia ei säätö enää auta. Jos säätää keskikohdan hyväksi alkaa yleensä laidoilla jo jumittamaan kun se keskikohta kuluu eniten.

Eli käy niin että ratti ei enää palauta kun kääntää enempi.

 

 

Ja toki se sisänuppien tarkistus ekana. On 4genissä harvinaisen helpot vaihtaa.

Toisena tarkistaa rattiakselin nivelet ettei välys tule niistä.

 

 

Nimim. Just tappelen Audin tehostajan letkun kanssa... On asennettu jemmaan koko hammastanko prkl.

Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...

tyhmä kysymys tähän väliin mutta käykös tuo hammastanko kaikkiin 4gen (minulla -94 trans am) vai onko niissä jotain eroja? omaan pitäis vaihtaa mutta jostain kuulin että jotain eroja olisi, pitääköhän paikkansa?

Niin minäkin nyt pähkäilen tätä... Auto on seisonnassa toisaalla joten en voi itse mitata ratin kierroksia. Onko tietoa?

Ei sais tulla ainakaan hitaampi ohjaus. Alla info RockAutosta.

 

CARDONE 22150

Total Turns Lock To Lock: 2.63

^ kilpailukykyinen hinta (about 287.20 € kotona)

 

ACDELCO 36R0369

Total Turns Lock To Lock: 2

^ ton mukaan nopeampi

 

MAVAL 95226M

"Trans Am GT; With Standard Steering; 2.62 Pinion turns lock to lock."

^ Aha. Jos ei "standard" niin WS6 vai? Onko euromallissa standard..?

 

https://www.rockauto.com/en/catalog/pontiac,1994,firebird,5.7l+v8,1251942,steering,rack+and+pinion,7388

Link to post
Share on other sites

Jonkinlaisena nyrkkisääntönä voinee pitää että kutoskoneiset ym. "karvalakkimallit" on tiheämmällä välityksellä (enemmän kierroksia) ja "paremmat" sillä harvemmalla. Eli Transamit, Z28-t jne.

 

 

RPO-koodeista pitäisi selvitä mikä on tehtaalla asennettu.

 

 

Itse suosin harvempaa eli nopeampaa ohjausta. Ei tarvi veivata niin paljon esim. parkkipaikoilla tai risteyksissä.

Käynevät keskenään eli oman maun mukaan voi vaihtaa.

Link to post
Share on other sites

Jonkinlaisena nyrkkisääntönä voinee pitää että kutoskoneiset ym. "karvalakkimallit" on tiheämmällä välityksellä (enemmän kierroksia) ja "paremmat" sillä harvemmalla. Eli Transamit, Z28-t jne.

 

 

RPO-koodeista pitäisi selvitä mikä on tehtaalla asennettu.

 

 

Itse suosin harvempaa eli nopeampaa ohjausta. Ei tarvi veivata niin paljon esim. parkkipaikoilla tai risteyksissä.

Käynevät keskenään eli oman maun mukaan voi vaihtaa.

Eittämättä näin. Sitä vaan tässä, notta jos joku on noita ratin kiekkoja orggis Transusta tai Z28:sta laittanut merkille, niin ottasin tiedon mieluusti näissä olosuhteissa vastaan.

Tota hitaampaa näkyy olevan helpommin saatavilla.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...