Jump to content

Hammastanko


Recommended Posts

Mulla on 2 kierrosta. Hammastanko 98, LS1, Transam, ei WS6.

Myös edellisessä 91 T/A-ssa oli myös "se harvempi" ohjaus (simpukka). Oli muistaakseni WS6.

Sitä edellisessä 91, 3.1 V6 Birdissä oli taas tiheä simpukka.

 

 

Toki nuo jälkimmäiset on eri korimallia mutta sama idea...

Link to post
Share on other sites

Eittämättä näin. Sitä vaan tässä, notta jos joku on noita ratin kiekkoja orggis Transusta tai Z28:sta laittanut merkille, niin ottasin tiedon mieluusti näissä olosuhteissa vastaan.

Tota hitaampaa näkyy olevan helpommin saatavilla.

Mulla on 3g Formulassa 2,5 kierrosta linkusta linkkuun ja se on toiseksi nopein simpukka. Edellisessä TAssa oli nopein ja se oli kaks kierrosta js vartti. Mut noissa ei oo hammastankoa, vertailun vuoksi.
Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...

Nonni pääsin tätä kirrausta kokeilemaan. Noin neljäsosakiekan sain kiristettyä ennen kuin alkoi vaikuttamaan ohjausta ahdistavasti. Aika näppärä kyllä tehdä jos renkaat ilmassa ja apumies pyörittelemässä rattia että miltä tuntuu.

Mutta ei tällä tuntuvaa vaikutusta ollut. Välys ei ole iso mutta sylettää kun se on kuitenkin isompi kuin esim. käyttis-Tojotassa.

 

Pitäis ne raidetangon sisäpäätkin tarkastaa ehkä vielä että onko välys nyt kuitenkin siellä, mutta tähän hätään en joutanut. Renkaista kokeilemalla tuota välystä ei kyllä löydä.

 

49733821968_a2b376280c.jpg

Link to post
Share on other sites

Mutta ei tällä tuntuvaa vaikutusta ollut. Välys ei ole iso mutta sylettää kun se on kuitenkin isompi kuin esim. käyttis-Tojotassa.

 

49733821968_a2b376280c.jpg

Eikös tuossa ohjausakselissa ole kaksi ristikko-niveltä, onko niissä väljää? Tuota olen omasta miettinyt olisko niissä olematon välys mistä kertyisi väljä.

Link to post
Share on other sites

Eikös tuossa ohjausakselissa ole kaksi ristikko-niveltä, onko niissä väljää? Tuota olen omasta miettinyt olisko niissä olematon välys mistä kertyisi väljä.

Eiks siinä ole vaan yks, siinä rättinivelen vieressä? Rättinivel korvattu eliminaattorilla pari v. sitten ja silloin ei ainakaan ollut välystä. Aika vankan oloinen ristikko.

Tai no joo, tilttiratti niin onhan siinä toinenkin nivel.

Link to post
Share on other sites

Eikös tuossa ohjausakselissa ole kaksi ristikko-niveltä, onko niissä väljää? Tuota olen omasta miettinyt olisko niissä olematon välys mistä kertyisi väljä.

 

Ota kaveri avuksi pyörittelemään rattia ja ota akselin suojamuovi sivuun.

Ehkä silloin pystyy näkemään paljonko nivel tekee viivettä akseleiden liikeratoihin.

Tiltin nivelen välyksen toteaminen samalla metodilla onkin jo kikkisempää.

Link to post
Share on other sites

Rattiakselin välykset on helpoin kokeilla kun ottaa pihdeillä kunnolla kiinni akselista ja toinen heiluttaa rattia. Itse olisi paras mutta ei käsi yllä...

Jos välystä tuntuu niin pihdeillä eri kohdista pitämällä löytyy syyllinen.

Eli aloittaa hammastangon juuresta - väliakselista - rattiakselin päästä.

 

 

Raidetangot (sisänupit) on 90% tapauksista syyllisiä pieniin mysteerivälyksiin. F-bodyssa todella helpot vaihtaa kunhan pääsee alle.

 

 

Nimim. Just vaihdoin Vitoon kun kuului epämääräistä kalkatusta. Kalkatus loppui vaikkei vanhassa tuntunut välystä edes ruuvipenkissä...

Link to post
Share on other sites

Eiks siinä ole vaan yks, siinä rättinivelen vieressä? Rättinivel korvattu eliminaattorilla pari v. sitten ja silloin ei ainakaan ollut välystä. Aika vankan oloinen ristikko.

Tai no joo, tilttiratti niin onhan siinä toinenkin nivel.

 

on siin kaks ristikkoo toinen hammastangon päällä ja toinen siel tulipellin vieres millä kiinnitytään sisäänmeno akseliin. rättinivel on näitten välissä

Link to post
Share on other sites

on siin kaks ristikkoo toinen hammastangon päällä ja toinen siel tulipellin vieres millä kiinnitytään sisäänmeno akseliin. rättinivel on näitten välissä

Ok. Noh... eipä siinä, ei tämä iso vaiva ole. Mutta kun 4 genissä pitäis olla semmonen "mikroauto-ohjaus" niin semmonen tähän pitäis joskus saada. 3 geniin jos vertaa niin tämmöisenäänkin on bauttiarallaa perfect.

Täytyis tutkia enemmän ja jaaritella vähemmän, mutta kun edelleen itsellä talliaika on ns. kortilla.

Link to post
Share on other sites

No pääsin taas nosturille. Nyt on videota, comments?

Tuosta on paha sanoa onko tuossa väljää, ehkä ehkä ei?

Samaan asiaan paneuduin tänään omassani, niin Minulla Camarossa on ainakin väljää "tiltin" nivelessä ilmeisesti siis noissa muovi jutuissa: https://www.rockauto.com/en/catalog/chevrolet,1994,camaro,5.7l+v8,1035874,steering,steering+shaft+universal+joint,13584

ACDELCO 26057095. Pidin pihdeillä kiinni kone huoneessa rintapellin vierestä ohjausakselista pihdeillä, kun toinen heilutti rattia niin oli 2-3mm selvää väljää ratissa. Tilasin 2 srj.noita muovi himmeleitä, toinen srj.varmaan jää yli jos en riko asennus vaiheessa.

Hammastankoa kiristin, niin vähän parani ohjaus mutta ei kokonaan hävinnyt väljä hammastangosta, ei tuo vanha ole Camarossa.

Paneudun kyllä ekana tiltin muovien vaihtamiseen kunhan Fed ex:illä tulevat. 

 

Link to post
Share on other sites

Tuosta on paha sanoa onko tuossa väljää, ehkä ehkä ei?

...

Huonosti ehkä näkyy mutta akseli nivelineen heiluu kun kaveri vatkaa rattia mutta hammastanko ei. (Mulla on siis tuossa akselin suojamuovissa myös reikä, jos joku ihmettelee.)

Withu lopetin ihmettelyn ja tulee Cardone-hammastanko Rockista muiden hilppeiden kera ok-hintaan. Siinähn on sitten myös uudet sisemmät raidetangon päät. Mittasin siis kiekat ratista ja about 2,5 joten tuon Cardonen ohjauksen nopeus vastannee tätä minun nykyistä.

Htonga.JPG.cb402f896e2049ccb6a58f48cfd69354.JPG

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Tuossa vielä yksi kuva kun muovisuojus ohjausakselin ympäriltä poistettu.

 

49806117798_7196f74651.jpg

 

Tämä lienee se paikka mistä kätevin todeta välys ohjausvaihteessa/hammastangossa, eli kun ensin poistaa hammastangon suojakumin ja tuosta vemputtaa niin voi päätyä siihen että klappi on siellä välillä.

Toki ehkä jos tuo ohjausakselin kiinnitys on löysällä niin voi ehkä joku klappi tulla siitäkin.

Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

Vaihdoin ohjaus-akselin tiltin nivelen nylonosat. Oliko vaikutusta, pikkuisen. "Xxttumainen homma, tiltin "Teräsholkkien"(ei pysty pora) 2kpl irroitus ilkeä homma, ovat 4mm tai joku tuuma kierteellä eli jos sinne katkaiset ulos veto ruuvin "onnea"! Samalla vaihdoin vilkun systeemin, ei vaikutusta vilkun viiksen herkkyyteen, ennen kuin uudesta puukolla viistin tiettyjä kohtia. Samalla olisi voinut vaihtaa virtalukon pohjan mutten uskaltanut, kun ei ollut varmuutta menikö kaikki sisä hilppeet oikein ja helppo vaihtaa erikseen.

IMG_20200510_143633_LI_Tiltti_koko.jpg.2b89fe8bee220ee43da0b8e9c04f7c7c.jpg

Link to post
Share on other sites

tiltin "Teräsholkkien"(ei pysty pora) 2kpl irroitus ilkeä homma, ovat 4mm tai joku tuuma kierteellä eli jos sinne katkaiset ulos veto ruuvin "onnea"!

IMG_20200510_102446_tiltin_terAs_holkki_LI_2.jpg.99c7778348bbdec3bac9852e487ca509.jpg

Link to post
Share on other sites

... Samalla vaihdoin vilkun systeemin, ei vaikutusta vilkun viiksen herkkyyteen, ennen kuin uudesta puukolla viistin tiettyjä kohtia...

Saitko viiksestä täsmällisemmän? Joskus tuokin harmittanut, liekö se ominaisuus että se viiksi on semmonen vähän lerppu, tai siis ei itse viiksi vaan se tsydeemi missä se on kiinni...

Mulla on uus hammastanko vielä eteisen lattialla, josko nyt vkloppuna pääsis vaihtamaan...

Link to post
Share on other sites

Mulla oli vilkun viiksi tosi jäykkä toiseen suuntaan ja löysähkö toiseen.

"Naksahdusmekanismi" oli hajonnut. Tuli kuntoon kun vaihdoin vaan rikkinäiset osat uudesta mekanismista.

Ei edes tarvinnut purkaa koko hässäkkää esille, ratti vaan pois ja metallilevy ratin alta.

Link to post
Share on other sites

Mulla oli vilkun viiksi tosi jäykkä toiseen suuntaan ja löysähkö toiseen.

"Naksahdusmekanismi" oli hajonnut. Tuli kuntoon kun vaihdoin vaan rikkinäiset osat uudesta mekanismista.

Ei edes tarvinnut purkaa koko hässäkkää esille, ratti vaan pois ja metallilevy ratin alta.

Vilkun viiksestä tuli jämäkkä olematta liian jäykkä, kun viistin nuolen osoittamat kulmat pois. Kuva vanhasta osasta.

IMG_20200509_143747_2_LI_Kopio_3.jpg.031f6392e761115c9aaee267359a9880.jpg

Link to post
Share on other sites

No niin, hammastanko vaihdettu tänään. Jossain juttuja että ne kiinnityspultit ei mahdu yläkautta pois ja ne pitää katkoa tai laskea apurunkoa yms. No ainakaan tässä '94 T/A:ssa ei mitään tällaista ole; lähtee helposti yläkautta pois. Oisko sitten ainakin LS-koneisissa jotain tuommosta... Muutenkaan ei mitään ns. ihmeellistä ollut. Noin 2 h 40 min meni nosturilla säätöineen ilmauksineen.

 

Mutta target tässä jutussa oli että tuosta välyksestä pääsisi eroon. Paskan marjat, ihan samanlainen  ;D Preloadia sitten säädin vielä, joka oli varsin jäykkä, ja joo sillä saa jopa ohjauksen takkuamaan mutta ei tuo pikkuvälys lähde silläkään mihinkään suuntaan. Tämmöstä tänään, aivan huikeeta! No mulla on nyt kaks about samankuntoista hammastankoa, autossa toki nyt uudet sisemmät raidetangonpäät. Luonnollisesti pikkasen ratti jäi vinoon operaation seurauksena joten suuntauksessa pitää vielä käydä.

Link to post
Share on other sites

...

Mutta target tässä jutussa oli että tuosta välyksestä pääsisi eroon. Paskan marjat, ihan samanlainen  ;D ...

 

Okei, eilen säädettiin kulmat ja ratti suoraan. Nyt tullut kruisailtuakin ja täytyy sanoa että kyllä se ohjaus hitusen täsmällisempi on. Ajo maistui paremmin.

Kyllä siinä joku pieni toimintavälys vielä on, mutta oisko "tehtaan spekseissä", pitäis vatkata kokeeksi toista vastaavaa laitetta. Pienestä kii...

Ei huono, mutta eihän se ollut kamala alun alkaenkaan.

Link to post
Share on other sites

Kun ei ole itse kokeillut niin vaikea sanoa mikä on "normaalia" mutta väittäisin että hammastangoissa on aina (hyvin) pieni välys niinkuin hammasrattaissa yleensäkin.

Kun rattaista ottaa välyksen kokonaan pois alkaa jo lämpötilan muutos vaikuttamaan toimintaan.

 

 

Rattiakselin "pehmusteista" sitten riippuu paljonko se tuntuu ratissa.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...