Jump to content

4-gen, talviajettavissa?

HaroldHirmuinen

Recommended Posts

Kirjoitettu

Miten tuo lt1 mahtaa tykätä pakkasista. Olen vähän ajatellut ajaisiko sitä talven yli tuolla omalla. Saako lamput jäämään ylös jotenkin? Jos on kokemusta talviajosta olisi kiva kuulla miten se onnistui, vai onnistuiko ollenkaan.

Kirjoitettu

Omalla ajoin viime talven, hyvillä talvirenkailla, manuaaliaskilla ja lohkolämppärin kanssa ei ainakaan ollu täällä etelässä minkäänlaisia ongelmia. Olisin ajanu tämänkin talven, mutta nyt on perheessä 2 muutakin autoo, niin ei tarvii  :) Lampuista en tiedä, miten sais pysymään ylhäällä.

Kirjoitettu

Lamput pysyy ainakin kun ottaa boxista tai moottoreista johdot irti. Boxin päästä helpompi... Konehuoneessa isohko littana musta, lukee GUIDE. 2kpl 5-6 napaista liitintä.

Voi olla lipoista menoa hyvilläkin renkailla. Kaasun kanssa kun varoo niin pysyy perä taaksepäin ;D

Kirjoitettu

Itse ajellut useamman vuoden noil F-bodeilla ympäri vuoden niin nastoilla kuin amerikan m+s renkailla ja ei ainakaan mulla oo ollut ongelmia  :) On lämpöisiä ainakin täällä etelän pakkasissa joku -15º itsellä on ja on ollut 89 93 ja 99 camarot +79 fire. m/

Kirjoitettu

On lämpöisiä ainakin täällä etelän pakkasissa joku -15º itsellä on ja on ollut 89 93 ja 99 camarot +79 fire. m/

Tuolla mun ponulla on liukasta täällä pohjoisessa kesälläkin ;D ;D 

Ainakin jos omalla joutuisin liukkailla ajamaan niin alakierroksilta (liikkeellelähtö) pitäis vähentää reilusti vääntöä jollain konstilla tai saada lähtemään liikkeelle isommalla vaihteella. Manuaali voi olla helpompi.

Toki pärjäis näinkin jos pakko olis... Edellisellä 91 TPI Ponulla ajelin aikoinaan joskus talvellakin mutta totesin lopulta turhan riskialttiiks...

Eli omana mielipiteenä: Ainakin taakse HYVÄT talvirenkaat jos ajaa muuallakin kun suolatuilla teillä.

F-bodeyssa tarkenee kyllä hyvin paitsi et puhallus tuulilasille 4genissä vois olla parempikin... Tiivisteet kun silikoonaa hyvin niin saa ovetkin auki. Ei se LT1 talvesta suutu kun onhan noita pikkulohkoja talvisin liikkeellä vaikka kuin paljon. Kovilla pakkasilla sais tieten joku lämmitin olla koneessa ja asianmukaiset öljyt. Mullakin vani liikkeellä kelillä ku kelillä. Webastolla lämpiää.

Kirjoitettu

Ite ajelin viimetalven 245 kitkoilla..

Vähäsen joutuu jääkelillä jännäilemään  :W

Kirjoitettu

3- ja neloskoppaisia on tullut kokeiltua talvella. Kasikoneisia saa ajaa vähän varpaillaan, mutta hyvin niilläkin pärjää. Kutosella on mukavampi reissata kun ei oo niin nuuka kaasusta  ::)

Lumitöitä ei tarvii tehdä pihassa, kun on se muovinen aura siellä puskimen alla. Tosiasiassa jos on vaan sen yhden auton varassa, niin 4 gen ei välttämättä ole joka kelin auto. Mut kuivalla pakkaskelillä - nou problem  \m/

Kirjoitettu

Tuolla mun ponulla on liukasta täällä pohjoisessa kesälläkin ;D ;D 

Ainakin jos omalla joutuisin liukkailla ajamaan niin alakierroksilta (liikkeellelähtö) pitäis vähentää reilusti vääntöä jollain konstilla tai saada lähtemään liikkeelle isommalla vaihteella. Manuaali voi olla helpompi.

Toki pärjäis näinkin jos pakko olis... Edellisellä 91 TPI Ponulla ajelin aikoinaan joskus talvellakin mutta totesin lopulta turhan riskialttiiks...

Eli omana mielipiteenä: Ainakin taakse HYVÄT talvirenkaat jos ajaa muuallakin kun suolatuilla teillä.

F-bodeyssa tarkenee kyllä hyvin paitsi et puhallus tuulilasille 4genissä vois olla parempikin... Tiivisteet kun silikoonaa hyvin niin saa ovetkin auki. Ei se LT1 talvesta suutu kun onhan noita pikkulohkoja talvisin liikkeellä vaikka kuin paljon. Kovilla pakkasilla sais tieten joku lämmitin olla koneessa ja asianmukaiset öljyt. Mullakin vani liikkeellä kelillä ku kelillä. Webastolla lämpiää.

Missä näissä muuten on raitisilmansuodatin? Puhallus on tosiaan niin heikko laseille ja muutenkin, voisi kokeilla jos suodattimen vaihto auttaisi edes vähän. Ei oikeen hyvältä idealta tunnu seisottaa pressu teltassa autoa talven ylitse. Siinäkin aika siistiminen kesällä, sisältä, päältä ja toivoa että lähtee vielä käymäänkin :D

Kirjoitettu

Eipä taida raikkaria olla. Huurteenpoisto on kyllä suurin ongelma talvikäytös. Kunnon talvirenkailla menee kyl muuten ku on varovainen.

Kirjoitettu

Omalla yhden talven ajelin, tulin siihen tulokseen, että hukkaan menee tuollainen auto talviliikenteessä. Jotenkin tuntui, että kori on siinä mielessä pehmoista tekoa, että nastat jättävät ikäviä jälkiä, niitä tuli mielestäni yhdessä talvessa tuhottoman paljon.

Liikkeelle kyllä pääsee, lukko auttaa kivasti, mutta onhan se sellaista enemmän suoriutumista paikasta toiseen kuin pelkkää ajamista. Vitosella menee vielä kivasti poikittain, mutta jotenkin tuli sellainen tunne, että ei tää mikään ralliauto ole, tehty ihan muuhun tarkoitukseen. Jos talvella tahtoo leikkiä, niin siihen käyttöön on sit muita autoja, vaikka 200SX Nissani käy siihen hommaan paljon paremmin (kesällä toki sit eri juttu).

Mutta ei se mahdoton juttu ole talvesta selviytyä, kasi lähtee herkästi käyntiin ja lämpöä riittää. Mataluus ja auton leveys tekee sen, että keskipakka ottaa ainakin madalletun auton putkistoon tosi herkästi kiinni. Kivahan se oli yksi talvi T/A:lla ajella, mutta mun mielestä nää on vaan tehty enemmän kauniiden kesäpäivien fiilistely kulkineiks.

Luukkulamput saa kaiketi jäämään ylös, jos ottaa sulakkeen pois nostomoottoreilta?

Kirjoitettu

Menee myös M+S renkailla pitää vaan ennakoida mutkissa ja risteyksissä mutta kyllä sillä pääsee ja mun mielestä nelonen parempi kuin kolmonen talviajossa ton painopisteen takia :) Eikä sillä ajaminen ole enempää suoriutumista kuin muillakaan takavetoisilla  ;)

Kirjoitettu

Eikä sillä ajaminen ole enempää suoriutumista kuin muillakaan takavetoisilla  ;)

Yleensä muista autoista ainakin näkee huomattavasti paremmin ikkunoista ulos ja maavaraakin on yleensä enempi ja jääpaakkuihin jääviä muoviosia vähempi...

Ja keskimäärin muilla takavetoisilla se alavääntö on aika erilainen eli kun jäisestä risteyksestä kääntäessä koskee varpaalla kaasuun niin näkee edelleen sen suunnan mihin tähtää ;D ;D

Suurin haitta ehkä se koneen ja automaattilaatikon luonne ja 4genissä laseille puhallus. Ovien lasit on kans aika hyviä jäätymään tiivisteisiin kiinni.

Kaikellahan pystyy ajamaan myös talvella, vaikka moottoripyörällä, mutta eri asia onko se enää kivaa... Paitsi sivuvaunulla ;D  Kokeilemalla selviää  ;)

Kirjoitettu

Kenelläkään kokemusta, että voiko ajaa ilman sitä ilmanohjainta? Saako tarpeeksi jäähdytysilmaa? Joskus ajelin maantietä (900km) parinkympin pakkasella ja muistaakseni ei ainakaan kuumana käyny. Auto oli V6:lla. Etuikkunasta näki just ulos, mutta muuten oli akkunat jäässä.

Kirjoitettu

Kyllähän se vähän on niin että hölmöjä ollaan. Suomessa kuitenkin on puolet vuodesta sitä kylmää aikaa. Autoilun ilosta maksetaan älyttömiä summia puhumattakaan muista kuluista mitä siihen liittyy. Sitten sillä näyttävällä mutta hyödyttömällä autolla et tee mitään 50% se olemassaolon ajasta :D

Mä itse lasken sen sillä tavalla että kun tästä huvista kalliisti maksetaan, pakko siitä on sitten edes ajamalla saada jotain takaisin. En mielestäni säästä mitään jos seisotan autoa. Kuitenkin keväällä sen huolto on yhtä tarpeellinen jos vaan ajan sillä talven ylitse ylläpidän ja huollan mitä tarvitsee.

Kirjoitettu

Edellinen TransAm oli mulla ainoana autona ja komeasti sillä pärjäsi talvellakin, lämpöä riitti ja kun laatikko oli vakio ja viis litrasta konetta oli vain kevyesti piristetty, ei sillä "normi" takavetoseen ollut mitään isompaa eroa (ei ollut lukkoperää). Yllättävän hyvin meni paksussa lumessakin, kerrankin mökille pääsi pontiacilla perille ja kun kaveri yritti tulla sinne opelilla, niin piti kutsua traktori linkoamaan. Tosin vaihdoin aina talvirenkaat aika aikaisessa vaiheessa uusiin, vanhat meni helposti kaupaksi.

Nykyisellä en aja talvella, yli 600Nm:n vääntö ja äärimmilleen kiristetty laatikko lukkoperän kanssa ei ole oikein talvikelille sopiva yhdistelmä, ainakaan laillisella rengastuksella.

Kirjoitettu

Kenelläkään kokemusta, että voiko ajaa ilman sitä ilmanohjainta? Saako tarpeeksi jäähdytysilmaa ?

pystyy,0 kelillä kaupungissa flektit huutaa

Kirjoitettu

Komppaan kyllä Haroldia siinä, että autosta pitäis pystyä nauttimaan ympäri vuoden  m/

(juurikin tässä kutosta etsin käyttikseksi)  :W

Kirjoitettu

Komppaan kyllä Haroldia siinä, että autosta pitäis pystyä nauttimaan ympäri vuoden  m/

(juurikin tässä kutosta etsin käyttikseksi)  :W

Hitto mitään kutosta noit alkupään 4genejä saa kohtuu hintaan  ja kulutus paljon eroa kasista  m/

Kirjoitettu

Lt1 vei mun työmatka-ajossa 9,3 litraa. Sit ajoin samaista duunarin ajoa 3.8:lla, se vei 9,6. Et siinä suhteessa on suorastaan järkevää ostaa 8.

Maistuu vaan MAKIAmmalle ajella kasilla viikonloppusin kun on kihnuttanut kutosella töihin  ::)

Kirjoitettu

pystyy,0 kelillä kaupungissa flektit huutaa

Tietenkin pystyy muttei mitään järkeä. Testattu on käytännössä, oli nollakeli ja ajelin maantiellä satasta kutosella, lämmöt nousi yli sadan. Syyläriin ei mee ilmaa ilman spoileria. Ajappa sitten paksussa lumessa madallusjousilla, niin tuulitunneli menee täyteen lunta ja taas lämpö nousee.

Kirjoitettu

Kenelläkään kokemusta, että voiko ajaa ilman sitä ilmanohjainta? Saako tarpeeksi jäähdytysilmaa? Joskus ajelin maantietä (900km) parinkympin pakkasella ja muistaakseni ei ainakaan kuumana käyny. Auto oli V6:lla. Etuikkunasta näki just ulos, mutta muuten oli akkunat jäässä.

Ihmettelen kyllä tuota akkunat jäässä ajoa. Minä ajelin 98 SS vehkeellä 30 ast. pakkasessa eikä mulla ollut huurtumisen kanssa mitään ongelmaa, enkä koskaan ajaessa pitänyt puhallusta tuulilasille vaan jalkatilaan ja lasille.

Kirjoitettu

Ihmettelen kyllä tuota akkunat jäässä ajoa. Minä ajelin 98 SS vehkeellä 30 ast. pakkasessa eikä mulla ollut huurtumisen kanssa mitään ongelmaa, enkä koskaan ajaessa pitänyt puhallusta tuulilasille vaan jalkatilaan ja lasille.

suurin huurtumisen aiheuttaja taitaa olla lehti roskat yms mikä on päässy noihin ilman otto kanaviin ja häirittee puhallusta melkosesti toinen ikävä on vuotava sisäkenno mut se yleensä sit jo tuoksuu makeelle :-\

Kirjoitettu

tuulitunneli menee täyteen lunta ja taas lämpö nousee.

jep,kokemusta on  ;)

• 2 weeks later...
Kirjoitettu

Miksi sillä ei voisi ajaa talvella?

Ei miksikään. Koko ajan tässä ajetaan, neljäs talvi menossa putkeen. Mutta madallus ja talvi ei sovi yhteen, se on koettu kun teitä ei aina aurata.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...