Marko Posted March 22, 2016 Share Posted March 22, 2016 Nopeuden noustessa yli 60 alkaa voimansiirto jyristä /jyttyyttää. Kardaani on painotettu ja vaihdettu uudet nivelet sekä kokeiltu toista kardaania ja ei isoa muutosta. Onko ideoita mistä johtuisi? Kuinka tarkka kardaani kulmasta laatikko/perä? Link to post Share on other sites
mikke Posted March 22, 2016 Share Posted March 22, 2016 jos kardaanin asento on muuttunu ni tuntuu olevan tarkka jyristää mieliisti ainaki mulla manuaali kokeilussa tuppas jyristämään vaikka sitä säätämällä eriasentoon sai vähä poiskin Link to post Share on other sites
Marko Posted March 22, 2016 Author Share Posted March 22, 2016 Mitkä lienevat oikeat kulmat vaihdelaatikolla ja perällä? Tämä on automaatti. Link to post Share on other sites
TransNAM Posted March 22, 2016 Share Posted March 22, 2016 Mitkä lienevat oikeat kulmat vaihdelaatikolla ja perällä? Kardaanin molemmat päät pitäis olla samassa linjassa eli molemmilla nivelillä sama kulma vastakkaisiin suuntiin. Kulmalla ei sinänsä ole merkitystä kunhan ei 90. Ristokot aiheuttavat taipuessaan heittoa pyörimisnopeuteen ja jos nivelet ei kumoa toisiaan niin täryttää. Toinen mikä vois täryttää on tosi väljä laatikon hännän pusla jolloin kardaani pääsee "vispaamaan". Sama pätee perän laakereihin. Vaikuttaako onko veto päällä/rullaa? Vaihde D/N? Link to post Share on other sites
Marko Posted March 22, 2016 Author Share Posted March 22, 2016 Kardaanin molemmat päät pitäis olla samassa linjassa eli molemmilla nivelillä sama kulma vastakkaisiin suuntiin. Kulmalla ei sinänsä ole merkitystä kunhan ei 90. Ristokot aiheuttavat taipuessaan heittoa pyörimisnopeuteen ja jos nivelet ei kumoa toisiaan niin täryttää. Toinen mikä vois täryttää on tosi väljä laatikon hännän pusla jolloin kardaani pääsee "vispaamaan". Sama pätee perän laakereihin. Vaikuttaako onko veto päällä/rullaa? Vaihde D/N? Laatikko rempattu joten se tuskin on syyllinen. Minusta ei vaikuta se että onko veto päällä vai vain nopeus. Link to post Share on other sites
TransNAM Posted March 23, 2016 Share Posted March 23, 2016 Lähinnä kysyin kierrosluvun/vedon vaikutusta koska jos ei ne vaikuta niin sulkis turbiinin ja laatikon pois eli jää kardaani ja perä... Pyränlaakeritkin voi pitää monenlaisia ääniä. Link to post Share on other sites
sirkus Posted March 23, 2016 Share Posted March 23, 2016 Voimansiirron kulmien tarkastukseen löytyy tällanen sovellus jos omistaa älyluurin http://www.tremec.com/menu.php?m=154 Link to post Share on other sites
Marko Posted March 23, 2016 Author Share Posted March 23, 2016 Lähinnä kysyin kierrosluvun/vedon vaikutusta koska jos ei ne vaikuta niin sulkis turbiinin ja laatikon pois eli jää kardaani ja perä... Pyränlaakeritkin voi pitää monenlaisia ääniä. Ääntä ei niinkään oleva vaan tärinää/värinää/jytinää. Link to post Share on other sites
balez Posted March 23, 2016 Share Posted March 23, 2016 Pakosarjat/putkisto? Kiinni jossai Link to post Share on other sites
Marko Posted March 24, 2016 Author Share Posted March 24, 2016 Pakosarjat/putkisto? Kiinni jossai Siitä ei ole kysymys. Tänään korjaamo päivä niin tarkistellaan tuota kardaanin asentoa. http://www.vettemod.com/tech/drivelinealign2.jpg Link to post Share on other sites
F350 Posted March 24, 2016 Share Posted March 24, 2016 Kiero vanne/vetari? Link to post Share on other sites
CamKin Posted March 24, 2016 Share Posted March 24, 2016 Pitääkö driveshaft linjata jos autoa madalletaan uudelleen, koska kulmat muuttuu Torque Armista jos on säädettävä? Link to post Share on other sites
sirkus Posted March 24, 2016 Share Posted March 24, 2016 Kyllähän ne kannattaa tarkastaa jos kerta on säädettävä torque arm. Link to post Share on other sites
CamKin Posted March 24, 2016 Share Posted March 24, 2016 Tässä on tarinaa ja kuvia linjauksesta jos ei ole sattunut kohdalle: http://www2.dana.com/pdf/J3311-1-DSSP.pdf Mittauksesta Link to post Share on other sites
Marko Posted March 24, 2016 Author Share Posted March 24, 2016 Nosturilla käyty niin laatikon häntä on alaspäin hiukan ja kun auto oli ylhäällä niin perä oli hiukan ylöspäin. Montulle ei päässyt mutta eikös nyt käy niin kun auton laskee vääntää torque arm perän alaspäin. Onko noissa torque armeissa ja laatikon pään kiinnikkeissä vuosimalli kohtaisi eroja? Link to post Share on other sites
Fenix Posted March 24, 2016 Share Posted March 24, 2016 Torque armin puslia on 2 erilaista. http://www.thirdgen.org/forums/attachments/suspension-chassis/291094d1429379425-torque-arm-bushing-do-screen-shot-2015-04 Laatikon puslissa ainakin Energy suspensionin polyuretaaninen on n.10mm. korkeampi kuin alkuperäinen kuminen. Saattoi olla enemmänkin mukana tulevan aluslevyn kanssa. https://www.motonet.fi/fi/tuote/806645/MTX-Automotive-Kulmamitta-magneetilla Link to post Share on other sites
CamKin Posted March 24, 2016 Share Posted March 24, 2016 Täällä juttua lisää kulmista ja tuollainen kulmamittari täytyy hankkia, niin tarkistettua linjan, kun muuten on auto linjassaan. http://ls1tech.com/forums/gears-axles/1103876-measuring-pinion-angle.html Link to post Share on other sites
CamKin Posted March 25, 2016 Share Posted March 25, 2016 Tällä sivustolla kerrotaan näin että "operating angle" olisi hyvä olla 1/2 astetta muuten tärinä lisääntyy eli "The optimal angle for any driveshaft to run at is 1/2 degree, where many vibrational and frictional problems are non-existent." ja "In general, the largest angle for racing applications should 2 degrees and the centerlines should be parallel within 1/2 degree." http://www.markwilliams.com/driveshafttech.aspx Tässä on laskuri: http://spicerparts.com/calculators/driveline-operating-angle-calculator Link to post Share on other sites
Fenix Posted March 25, 2016 Share Posted March 25, 2016 Kun saat Marko mitattua kulmat painon ollessa renkailla. Ja mikäli siellä on heittoa niin päin, että vaihteiston häntää tarvii nostaa, Ota puslan reikäväli ylös. Sitä voi korjata laittamalla korotuspalan väliin ja pidemmät pultit, jos ei halua ostaa ~400€ säädettävää armia. Onko autoa madallettu tai onko siellä nyt polyuretaaninen pusla, mikä olisi voinut muuttaa kulmaa? Link to post Share on other sites
Rale Posted March 25, 2016 Share Posted March 25, 2016 mulla teki aikamoista tärinää vartilla kun trikkeri anturi alkoi pätkimään 5000rpm jälkeen, luulin jonkun olevan alustassa pielessä. syynä ainakin tässä mun tapauksessa oli viallinen sytkä. kannattaa tarkastaa myöskin tämä näkökulma sun autosta. Link to post Share on other sites
CamKin Posted March 26, 2016 Share Posted March 26, 2016 mulla teki aikamoista tärinää vartilla kun trikkeri anturi alkoi pätkimään 5000rpm jälkeen, luulin jonkun olevan alustassa pielessä. syynä ainakin tässä mun tapauksessa oli viallinen sytkä. kannattaa tarkastaa myöskin tämä näkökulma sun autosta. Täytyy sekin vaihtoehto eliminoida vaihtamalla uusi LT1:sen sytytyksen ohjainyksikkö ICM. Link to post Share on other sites
Marko Posted March 26, 2016 Author Share Posted March 26, 2016 Kun saat Marko mitattua kulmat painon ollessa renkailla. Ja mikäli siellä on heittoa niin päin, että vaihteiston häntää tarvii nostaa, Ota puslan reikäväli ylös. Sitä voi korjata laittamalla korotuspalan väliin ja pidemmät pultit, jos ei halua ostaa ~400€ säädettävää armia. Onko autoa madallettu tai onko siellä nyt polyuretaaninen pusla, mikä olisi voinut muuttaa kulmaa? Nyt en hoksaa mitä tarkoitat korotus palaloilla ja pidemmillä pulteilla? Vakio korkuinen alusta on ja jos tarkoitat puslaa mikä on laatikon kyljessä niin vakiolta näyttää. Link to post Share on other sites
Marko Posted March 26, 2016 Author Share Posted March 26, 2016 mulla teki aikamoista tärinää vartilla kun trikkeri anturi alkoi pätkimään 5000rpm jälkeen, luulin jonkun olevan alustassa pielessä. syynä ainakin tässä mun tapauksessa oli viallinen sytkä. kannattaa tarkastaa myöskin tämä näkökulma sun autosta. Nyt sytkää ohjaa viimekesänä ostettu uusi MSD jakaja ja edelliseen jakajaan ei muutosta. Kohtaa vaihtuu uusi tietokone jakaja paikoilleen Holley rupeaa ohjailemaan sytkää. Link to post Share on other sites
Marko Posted March 26, 2016 Author Share Posted March 26, 2016 Lampulla tutkailin auton alle niin näyttäisi perämurikka olevan hiukan pystyssä kuten kait kuuluukin. Jos laatikon päässä olisi väljä pusla niin voisiko olla niin että perä on liikaa pystyssä? Link to post Share on other sites
Fenix Posted March 26, 2016 Share Posted March 26, 2016 Lampulla tutkailin auton alle niin näyttäisi perämurikka olevan hiukan pystyssä kuten kait kuuluukin. Jos laatikon päässä olisi väljä pusla niin voisiko olla niin että perä on liikaa pystyssä? Laatikon pusla yleensä halkeaa jolloin vaihteiston häntä pääsee pomppaamaan kiihdytyksessä ja sen kolahduksen kyllä kuulee selvästi. Lepotilassa makaa kyllä paikallaan ja perä on tuolloin myös oikeassa asennossa. Nyt en hoksaa mitä tarkoitat korotus palaloilla ja pidemmillä pulteilla? Vakio korkuinen alusta on ja jos tarkoitat puslaa mikä on laatikon kyljessä niin vakiolta näyttää. Tarkoitin laatikonhännän kannakepuslaa. Jos kulmaa tarvitsisi muuttaa korottamalla laatikon häntää, voisi puslan väliin laittaa korokelevyn. Saisiko linkin kuvasta paremman käsityksen. http://static.summitracing.com/global/images/instructions/ens-17112.pdf Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now