Jump to content

Voimansiirron jyrinä/jytinä 60 jälkeen.


Recommended Posts

Laatikon pusla yleensä halkeaa jolloin vaihteiston häntä pääsee pomppaamaan kiihdytyksessä ja sen kolahduksen kyllä kuulee selvästi.

Lepotilassa makaa kyllä paikallaan ja perä on tuolloin myös oikeassa asennossa.

 

Tarkoitin laatikonhännän kannakepuslaa.

Jos kulmaa tarvitsisi muuttaa korottamalla laatikon häntää, voisi puslan väliin laittaa korokelevyn.

Saisiko linkin kuvasta paremman käsityksen.

http://static.summitracing.com/global/images/instructions/ens-17112.pdf

Ok. juurikin tuollainen energyn 1036 pusla näytti olevan paikoillaan.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Marko

    16

  • CamKin

    13

  • TransNAM

    6

  • Fenix

    5

Top Posters In This Topic

Sain auton melko hyvin vaateriin niin ei tule siitä kulmavirhettä (auton asema oli mitattuna tässä tapauksessa vanteen yläreunaan 77,00cm +-3mm)  vaikka voin sanoa että nuo motonetin taulukulmamittarit eivät ole minusta hirmu helposti luettavia mutta kyllä niillä mitattua saa mutta digitaalinen olisi parempi ja lukeman näkisi paremmin ja selkeämmin oikein .

Mittaustulokset:

 

 

- perän asema 0 astetta.

http://www.uppaa.fi/images/2016/03/28/pera817f6.jpg

- kardaanin asema + 0,5 astetta.

http://www.uppaa.fi/images/2016/03/28/kardaani39c04.jpg

- vaihteiston asema + 2 astetta.

http://www.uppaa.fi/images/2016/03/28/vaihteistod45bd.jpg

 

a. Vaihteiston ristikon toimintakulma/astetta = 0,5 – 2 =  -1,5 astetta. Tässä olis säädettävää.

b. Perän ristikon toimintakulma/astetta = 0,5 – 0 = 0,5 astetta. OK.

 

a. pitäisikö säätö tehdä torque armista, kun siitä on mahdillista säätää vai vaihteiston tukikumin leyvyjä poistamalla tai lisäämällä. Tässä tapauksessa on vielä mahdollista vähentää, koska on yksi 2 mm säätöliuska tukikumin alla.

 

Vaihteistotukikumi

http://www.uppaa.fi/images/2016/03/28/Tukikumi684fd.jpg

 

Torque Arm

http://www.uppaa.fi/images/2016/03/28/torquearm422b0.jpg

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ristikoiden kannalta on pieni kulma hyväksi jotta pysyy neulat liikkeellä eli sikäli säätäisin perän kulman samaksi kuin laatikon. Eli torque armista...

Toisen pään säätäminen vaikuttaa myös toiseen päähän kun kardaani nousee tai laskee eli muutaman kerran joutunee mittailemaan.

 

 

Jos on tasainen nosturi käytössä niin en käyttäisi apupukkeja/tunkkeja ollenkaan vaan mittaukset auton ollessa pyörillään omalla painolla niinkuin ajaessakin.

Link to post
Share on other sites

Ristikoiden kannalta on pieni kulma hyväksi jotta pysyy neulat liikkeellä eli sikäli säätäisin perän kulman samaksi kuin laatikon. Eli torque armista...

Toisen pään säätäminen vaikuttaa myös toiseen päähän kun kardaani nousee tai laskee eli muutaman kerran joutunee mittailemaan.

 

 

Jos on tasainen nosturi käytössä niin en käyttäisi apupukkeja/tunkkeja ollenkaan vaan mittaukset auton ollessa pyörillään omalla painolla niinkuin ajaessakin.

 

m/ Auto on pyörien päällä ei tunkattuna tai apupukkien päällä. Täytyy säätää Torque Armista kun siinä on säätö ja säätövaraa. Ahdasta on auton alla makoilla ja tehdä korjauksia/mittauksia, mutta kyllä se siitä lähtee.  :)

Link to post
Share on other sites

Säädettävää torquearmia vois vaikka pitää syyllisenä kulmavikaan jos ei ole vaihdettaessa kunnolla säädetty.

Tuntuis vaan 1-2 asteen kulmavirhe aika pieneltä että pahemmin täryttäis...

Link to post
Share on other sites

Säädettävää torquearmia vois vaikka pitää syyllisenä kulmavikaan jos ei ole vaihdettaessa kunnolla säädetty.

Tuntuis vaan 1-2 asteen kulmavirhe aika pieneltä että pahemmin täryttäis...

 

Joo, muistelin viime kesän ajoja ja sieltä jäänyt mieleen, niin ei ole paha juttu mutta kuitenkin pidän ongelmana mutta jostakin tulee koriin tärinää (resonointia).

 

Pitääkö vanteen keskiön olla vanteen sovitinrenkaan kanssa tiukka sovitteinen? Näyttäisi olevan hiukan väljähkö ei mitenkään napakasti istu keskiöön vanne (muoviset sovitinrenkaat) en nyt muista tarkkaan kuitenkin ongelmat tulee parhaiten esille kun nopeus on yli 80 km/h ja ratissa tärinää saattoi olla en nyt muista tarkkaan.

 

Tuo motenetin muovinen kulmamittari ei ole hyvä palautan kauppaan on liian vimpula ja viisari jumittuu välillä.

 

Mitäs väljä pusla torque armissa vaihteiston päässä aiheuttaa sitä en ole uusinut sehän voisi aiheuttaa liikehdintää ikävällä tavalla? Näyttäisi oleva kuminen.

Link to post
Share on other sites

Joo mulla oli moottorityynyt uretaania ja kun lisäks laitto lootalle uretaani tyynyn niin tärisi ärsyttävästi. Koittasin siis vaihtaa ton lootan tyynyn orkkikseen.

Link to post
Share on other sites

Joo mulla oli moottorityynyt uretaania ja kun lisäks laitto lootalle uretaani tyynyn niin tärisi ärsyttävästi. Koittasin siis vaihtaa ton lootan tyynyn orkkikseen.

 

Ajattelin vaihtaa kumityynyisen vaihteistoon takaisin voi olla hyvinkin jos muisti ei pätki laatikon seudulta olisi tullut myös tärinää pientä kylläkin mutta visuaalisin aisten havaittuna

http://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=315369&cc=1035874&jsn=496

 

ja moottorissa on kanssa polyuretaaniset puslat ja sinnekkin kumiset takaisin voisi olla positiivinen vaikutus tärinöiden vähentymiseen

http://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=1015560&cc=1035874&jsn=609

 

http://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=1015586&cc=1035874&jsn=614

 

Vanteille uudet sovitinrenkaat teetän jossakin jos ei muuten enää saa täältä löytyy:

http://www.soviterenkaat.fi/?gclid=CMvDldf048sCFQaNGwodgCcOcA

 

Tässä ajokissa taita olla kaikki polyuretaanista tehtyjä puslia ainakin alustan osissa ja moottori plus vaihteisto.

 

Link to post
Share on other sites

 

Pitääkö vanteen keskiön olla vanteen sovitinrenkaan kanssa tiukka sovitteinen? Näyttäisi olevan hiukan väljähkö ei mitenkään napakasti istu keskiöön vanne (muoviset sovitinrenkaat) en nyt muista tarkkaan kuitenkin ongelmat tulee parhaiten esille kun nopeus on yli 80 km/h ja ratissa tärinää saattoi olla en nyt muista tarkkaan.

Jos on vanne oikealla jaolla niin ei ole keskiön kanssa niin tarkkaa mut jos on esim. bemarin vanteet niin väljällä keskiöllä voi olla melko vaikeaa saada kirittyä ilman et tulee epäkesko = tärinää.

Toki 80 vauhdissa vaikuttaa jo kaikki mahdollinen: renkaat/tasapainotus/kiero vanne/kiero vetoakseli/kiero jarrulevy eli ihan kaikki mikä pyörii...

 

 

Link to post
Share on other sites

Jos on vanne oikealla jaolla niin ei ole keskiön kanssa niin tarkkaa mut jos on esim. bemarin vanteet niin väljällä keskiöllä voi olla melko vaikeaa saada kirittyä ilman et tulee epäkesko = tärinää.

Toki 80 vauhdissa vaikuttaa jo kaikki mahdollinen: renkaat/tasapainotus/kiero vanne/kiero vetoakseli/kiero jarrulevy eli ihan kaikki mikä pyörii...

 

Jos väärin muista niin pulttijako taisi olla vanteessa 5x120 ja pitäisi olla 5x120,65. Tasapainoitettu on viime kesänä.

 

Tilasin tälläisin mittavälineen tätä voi hyödyntää vaikka myös auton kulmien säädöissä tämän hommelin lisäksi jne. muussa tarpeellisessa:

 

http://www.je-nettiverstas.fi/mittaus-ja-merkitseminen/digitaaliset-mittavalineet/wixey-digitaalinen-kulmamitta-ja-vatupassi-wr365-magneeteilla.html

 

 

Link to post
Share on other sites

Tärinää voi aiheutua tosiaan melkein mistä vaan niin että tuntuisi tulevan voimansiirrosta. Omalla kohdalla vastaavan tuntuista värähtelyä ja oikein ihan kunnon täristystäkin on aiheutunut aiemmissa projekteissa rikkoutuneesta turbiinista sekä toisessa tapauksessa moottorin yhden veivin pykältävästä laakerista.

 

Pinionin kulmassa pitää sitten huomioida kulmien muuttuminen vedossa mikäli autossa ei ole jotain viritystä estämässä perän kääntymistä ylös vedossa. Lehtijousitetussa puhutaan jo asteista tuossa kulman muutoksessa ylöspäin, jolloin vedossa kardaani voikin olla 0 kulmassa tai "ylikin" ja tärinä on jo melko varmaa. Tuo torq arm vissiin tuota kääntymistä juurikin estää jolloin kulman voi laittaa aika pieneksi?

 

Edit:  Moottorista tai turubiinista tulevan värinän saat erotettua voimansiirron väristä sillä että täristää kyllä vapaallakin kun annat kierroksia.

Link to post
Share on other sites

 

 

Pinionin kulmassa pitää sitten huomioida kulmien muuttuminen vedossa mikäli autossa ei ole jotain viritystä estämässä perän kääntymistä ylös vedossa. Lehtijousitetussa puhutaan jo asteista tuossa kulman muutoksessa ylöspäin, jolloin vedossa kardaani voikin olla 0 kulmassa tai "ylikin" ja tärinä on jo melko varmaa. Tuo torq arm vissiin tuota kääntymistä juurikin estää jolloin kulman voi laittaa aika pieneksi?

 

 

Eikös tämä tanko juuri lisää pitoa renkailla ja estä perän nousemista ylöspäin tavallaan toimi yhdistävänä linkkinä etupään ja takapään välillä?  ::)

 

Säätelin noita kulmia niin laatikko on -1,2 astetta (alaspäin), kardaani +0,5 astetta  (ylöspäin) ja perä +0,4 astetta (ylöspäin).

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Uusi pitkittäistuen tuki kumi vaihdettu ei vaikutusta. Laitettu rikkoja laatikon poikkituen ja koriin väliin reilut 5mm verran pahin tärinä leikkautuivat pois.

Samalla huomattu että kardaanin takaristikossa vällystä. Eilen vaihdettu sitten viimekesänä painotettu kardaani uudella ristikolla ja ei muutosta.

Kun kardaaniin pisti meisselin kylkeen ja pyöritti niin perän päässä heittoa oli jonkun parin millin verran niin täytynee homma uusi joke ja kokeilla vai onko nuo ns pommin varmoja eikä noissa jokeissa ole vikaa yleensä?

Sen verran vielä että jyrinän otsikosta voi vaihtaa tärinään.

Link to post
Share on other sites

Tänään vaihdoin alkuperäismallisen vaihdelaatikonkannatin kumin niin muuttuipa auto paljon parempaan suuntaan. Tosin vieläkin 80 jälkeen pientä värinää tulee vieläkin sisään joka voimistuu nopeuden noustessa.  Miten lie jos moottorin tukikumit on mallia 84 olisko noilla vaikutusta sitten. Vaihdekepistä kun pitää kiinni tuntuu värinä selvästi.

Link to post
Share on other sites

Miten lie jos moottorin tukikumit on mallia 84 olisko noilla vaikutusta sitten. Vaihdekepistä kun pitää kiinni tuntuu värinä selvästi.

 

Oma kokemukseni kuluneista mootorin tukikumeista on että värinä tuntuu ratissa, mutta ei vaihdekepissä.

Samalla nopeutti vaihteiston kumipuslan hajoamista.

Jos epäilet niin tarkastele täriseekö moottori reippaammin ja kyllä sen puslan kunnon pystyi silmämääräisesti myös jostakin kulmasta arvioimaan.

 

Link to post
Share on other sites

moottorin kumityynyt voi tarkistaa auton alta, onko kumit murtunu tai liikkuneet äärilaitaan. mulla on kiihdytys käytössä alkuperäis tyyppiset tarvike kumit, ja toimii ilman ongelmia. miten se sytkäpuoli, tuleeko varmasti kunnon kipinä koko käytö kierros alueen??

Link to post
Share on other sites

Oma kokemukseni kuluneista mootorin tukikumeista on että värinä tuntuu ratissa, mutta ei vaihdekepissä.

Samalla nopeutti vaihteiston kumipuslan hajoamista.

Jos epäilet niin tarkastele täriseekö moottori reippaammin ja kyllä sen puslan kunnon pystyi silmämääräisesti myös jostakin kulmasta arvioimaan.

Ei tärise rattiin ollenkaan. Nokasta johtuen hiukan värisee.

Link to post
Share on other sites

moottorin kumityynyt voi tarkistaa auton alta, onko kumit murtunu tai liikkuneet äärilaitaan. mulla on kiihdytys käytössä alkuperäis tyyppiset tarvike kumit, ja toimii ilman ongelmia. miten se sytkäpuoli, tuleeko varmasti kunnon kipinä koko käytö kierros alueen??

Ajoin tuossa reilusti yli sen nopeuden joissa alkaa tuntua värinää  ja heitin vapaalle niin tulee värinä jatkui edelleen. AFR pysyy aika tasaisena niin hirveästi ei pitäisi katkoa.

Link to post
Share on other sites

kardaani on varmaan puntissa, mites pyörän laakerit? sieltä tulee kyllä vapinaa ja tärinää jos ovat heikolla hapella. kokeile ajon jälkeen vanteita sormella, onko joku selvästi kuumempi kuin muut.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...