Jump to content

Ilmapumppu!


89vette

Recommended Posts

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • maka

    14

  • TransNAM

    10

  • Mikko

    8

  • Soppa

    7

Top Posters In This Topic

Posted Images

Onkohan noin, mitenkähän katti kestäisi tämän. Liika happi ylikuumentaa ja rajansa silläkin. Oletko koskaan kokeillu putken päästä että puhaltaako todella?

Olen,puhaltaa.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

eliminoin sen ilma pumpun otin hihnan pois mut mut mikä se venttiili systeemi on sen pumpun jälkeen siittä menee molempiin pako sarjoihin putket ja sit siihen tulee sähkö johtoja eli ohjaako ecm sitä venaa ? ja voiko sen ottaa pois ?

Link to post
Share on other sites
  • 1 year later...

oisko kellään kuvaa tuosta ponun ilmapumpusta,kiinnostas nähdä miltä se näyttää ::).omasta se on revitty irti samoin katalysaattori.kävi mielessä jos ehtis pumpun jostain ja kaikki muutkin kamat mitä siihen järjestelmään tulee.tuleeko tähän ilmapumpulle jotain sähkö johtojakin?mites nuo ilmaputket eli katille tulee putki tuleekos muualle..tässä omassa on katin tilalla putken pätkä ja siitä putkesta on laitettu joku ohut metalliputki lähtemään moottorin suuntaan,en ole vielä kerennyt katella mihin se menee ???.ei kyllä ole katalysaattoriakaan tallessa eli senkin tarvias,tuleeko siihen kattiin ilmaputki suoraan kylkeen vai minkäläinen systeemi tää on :-\.autohan on 5.0 firebird vm86 ja kaasari

Link to post
Share on other sites

Ilmapumppu on sellanen iso laturinkokonen mötikkä. Siitä lähtevä ilma menee solenoidiventtiilille, joka ohjaa ilman joko pakosarjoille tai katille. Kattiin tulee se ilmaputki kylkeen ja putken toinen pää siis siihen ilmapumpun venttiilille.

Link to post
Share on other sites

Ilmapumppu on sellanen iso laturinkokonen mötikkä. Siitä lähtevä ilma menee solenoidiventtiilille, joka ohjaa ilman joko pakosarjoille tai katille. Kattiin tulee se ilmaputki kylkeen ja putken toinen pää siis siihen ilmapumpun venttiilille.

kuulostaa aika yksinkertaselta.eli ecm ohjaa tuota solenoidiventtiliä?ei sattus löytymään sähkökaaviota ja sit tarvias tietää noista ilmaputkista,eli pakosarjoihin tulee putket tuolta pumpulta kans?ainakaan päällisin puolin ei näy että ois tukittu mitään noista putkista joita noissa pakosarjoissa on.mihinkähän kohti ne tulee sit ne putket noihin pakosarjoihin..pitäs kaivella vielä sähköjohdotkin jos ne löytys jostain tuolta ::)
Link to post
Share on other sites

mut jos auto on ollut ilman noita vermeitä pitkään,

mitä niitä enää sinne ruuvaamaan

 

Aamen, mitään hyötyä noitten takasinlaittamisesta ei todellakaan ole. Rahan menoa tietysti, mutta mikäs siinä...  ::)

Link to post
Share on other sites

Tästä perussysteemit på engelska

http://pp.kpnet.fi/haydee/pics/AIR.jpg

 

 

Sähköt on yksinkertaiset, boxista vain piuhat kahelle venttiilille, ei muuta.

 

tuo kuva kyllä selvensi todella paljon m/.toisesta pakosarjasta vaan putki tuolle pumpulle?tuossa on yks epäselvä homma mitä tuo tarkottaa BY-PASS AIR TO AIR CLEANER tuleeko tuolta pumpulta joku putki ilmansuodattimelle vai mitä ???.kyllähän tämä toimii tietty ilman tuota pumppuakin mutta enempi tykkeen autosta jos se on alkuperäisillä systeemeillä eikä niitä ole rävelletty ;).ei ole ylimääräsiä pumppuja ja kiinnikkeitä kellään tallessa,mitäs tällänen pumppu maksaa uutena?
Link to post
Share on other sites

tuo kuva kyllä selvensi todella paljon m/.toisesta pakosarjasta vaan putki tuolle pumpulle?tuossa on yks epäselvä homma mitä tuo tarkottaa BY-PASS AIR TO AIR CLEANER tuleeko tuolta pumpulta joku putki ilmansuodattimelle vai mitä ???.kyllähän tämä toimii tietty ilman tuota pumppuakin mutta enempi tykkeen autosta jos se on alkuperäisillä systeemeillä eikä niitä ole rävelletty ;).ei ole ylimääräsiä pumppuja ja kiinnikkeitä kellään tallessa,mitäs tällänen pumppu maksaa uutena?

 

Molemmille pakosarjoille tulee ilmaputket. Onko sulla tuo Air By-Pass Valve paikallaan, näyttää maksavan noin $330 uutena. m- US-Parts näyttää ainakin myyvän tehdaskunnostettuja Cardonen ilmapumppuja. Hinnasta ei tietoa mutta jenkeissä noin $50. Voin kyllä ottaa kuviakin miten noiden ilmasysteemien kuuluu olla.

Link to post
Share on other sites

Molemmille pakosarjoille tulee ilmaputket. Onko sulla tuo Air By-Pass Valve paikallaan, näyttää maksavan noin $330 uutena. m- US-Parts näyttää ainakin myyvän tehdaskunnostettuja Cardonen ilmapumppuja. Hinnasta ei tietoa mutta jenkeissä noin $50. Voin kyllä ottaa kuviakin miten noiden ilmasysteemien kuuluu olla.

miltähän mahtaa tuo air by-pass valve näyttää?putkia ja kaikkia venttiilejä löytyy vaikka kuinka paljon :D.tässä kuva konehuoneesta.tuo ympäröity kohta on mietityttäny jo pitkään,pitäskö tuosta lähteä putki ilmapumpulle?alaspäin letkun liitäntä ja siitä kuuluu ihme pörinää kun moottori on kylmä,lämmettyä herkiää.kumpaankin pakosarjaan putket metallisia vai letkua..kaks sähköjohtoa,millaset liittimet niissä on ja tuleeko ne tuosta moottorin päältä olevasta johtonipusta vai mistä suunnalta..pitäs ne johotkin löytää.tuskin niitä on kovin etäältä katkottu eiköhän ne tuolta löydy.

ilmapumpulle.JPG}

Link to post
Share on other sites

mistäs tähän otetaan voima,vesipumpultako?siiinä on yks vapaa kiilahihnan paikka vai kiertääkö laturin hihna myös ilmapumpun kautta?jos mikko mahdollista nappase kuva noista remmeistä miten ne menee.

Link to post
Share on other sites

Vesipumpulta lyhyt hihna ilmapumpulle. Laturin hihna ei kierrä ilmapumpun kautta. Voin napata kuvan täs päivällä.

kiitoksii tiedosta!nappaile kuvia.hihnan kiristin kans kiinnostas nähdä millanen se on.eikös tuosta air-by-pass venttiilistä mene putki ilmapumpulle,tuosta kuvasta päättelin.by pass air to air cleaner lukee tuolla.http://pp.kpnet.fi/haydee/pics/AIR.jpg
Link to post
Share on other sites
Guest Jukka

Aamen, mitään hyötyä noitten takasinlaittamisesta ei todellakaan ole. Rahan menoa tietysti, mutta mikäs siinä...  ::)

No tuo Makankin auto on yli 20v vanha, eli kohta museoikäinen. Jos peli on muuten orkkis ja hyväkuntoinen niin orkkiksena se kannattaa pitää.

Meissä kaikissa asuu pieni b-kadetisti-museoautoilija

Link to post
Share on other sites

Eli:

Ilma tulee pumpulta by-pass venttiilille. Sieltä joko takas pihalle (eli ei mee mihinkään) tai jakoventtiilille josta joko pakosarjoihin tai katille. Pakosarjojen ja katin putkissa on vielä takaiskut ettei pakokaasut tuu pumpulle päin.

Molempia venttiilejä ohjaa boxi. Molempiin tulee 2-napainen liitin. Jos pörinä kerta muuttuu lämpötilan mukaan niin venttiilit luultavasti toimii ja piuhat on kiinni kun ilman ohjaus kerta muuttuu.

 

Vaikka mäkin tykkään päällisin puolin jokseenkin alkuperäisestä autosta niin ilmapumppuhässäkkä oli kyllä ensimmäinen mikä "unohtui" koneremontissa pois. Kuormittaa konetta (vähän mut silti), painaa ja tekee konehuoneesta paljon ahtaamman. Sitäpaitsi ei peltisarjoissa ollu reikiäkään...

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...