Jump to content

Keskuslukitus reistaa ja akku tyhjenee


Samo

Recommended Posts

Moro! Täällä sitä taas vaihteeksi murehditaan, kun Pontso se vaan ei lopeta tuota kiukuttelua.

 

Tällasta vikaa tällä kertaa. On Trans Amissa tuo keskuslukitus reistannu tässä vuoden sisällä melko raskaasti. Välillä toiminu paremmin ja välillä huonommin. Autossa ollut myös ongelmia akun kans, ettei meinaa pysyä latingissa. Varsinkin eilen huomasin yllättäen, että akun jännite oli puonnu täysin yllättäen jo pitkälle alle 10V (Akku oli ladattu aikalailla täyteen pari viikkoa sitten ja sen jälkeen oli ajettu kahdesti). Samalla huomasin, että keskuslukitus oli lakannut kokonaan toimimasta. Tai no Releet naksui, muttei mitään tapahtunut. Latailin akkua, eikä siltikään keskuslukko sanonut mitään. Mittasin varalta vuotovirrat, että kuluttaako jokin tuota akkua ja kuluttihan sitä. Oli vuotovirtaa noin 0,7A ja kun keskuslukituksen sulakkeen otti irti, niin vuoto tipahti 0,02A.

Sellaisen havainnon tein, että kun akkua kytkee paikoilleen, niin keskunlukituksen rele naksahtaa ja ovet napsahtaa lukkoon. Luulin aluksi, että niissä oven napeissa on jotain vikaa, mutta mittasin ne just äsken, että ne on ehjät. Tosin epäilystä teki se, että kun nappia ei paina, niin maajohdon ja nappiin tulevan plussan välinen vastus on vain 32 ohmia ja kun nappia painaa niin vastus tipahtaa odotetusti nollaan.

Sain tosin nappeja ja sulaketta värkkäämällä keskuslukituksen hetkeksi toimimaan, mutta se oli lyhyt ilo se. Vaikuttaa siltä, että systeemi on jumittunut lukitusasentoon.

 

Joten missä on vika? Releessä? Joku johto oikosulussa? Missä? Mistä löytyy keskuslukituksen rele? En googlettamalla ainakaan löytänyt tarkempaa tietoa releen olinpaikasta.

Link to comment
Share on other sites

Sulakerasian pohjasta mittasin sulakkeen nastojen väliltä, niin sieltä löyty akkujännite. Runkoakin vasten löytyi jännite, joten jossakin on siis oikosulku. Se oikosulku sitten pakottaa lukituspuolen releen auki. Löysinkin jo kytkentäkaavion netistä. Nyt pitäis vaan löytää se johto tai jokin, mikä on oikosulussa...

Edelleenkin, relettä en oo löytänyt vieläkään. Jossain tuolla koelaudan sisällä se naksuu, mut tarkempaa tietoa olinpaikasta ei ole. Releessä tuskin on vikaa, mutta olisi ihan hyvä vilkaista miltä se näyttää.

 

EDIT: Oven yhteydessä olevaa sisävalojen kytkintä kun painaa, niin tämä edellä mainittu akkujännite (noin 13V) tipahtaa 10,3V, mutta se nousee takaisin akkujännitteeksi, jos keskuslukituksen nappeja painaa. Ilmeisestihän tuon pitäis olla se 0V, jos mikään laite ei ole päällä. Onko tuon sulakkeen alla muita kun keskuslukitus ja sisävalot? ???

EDIT2: Eikös oikosulun pitäisi polttaa sulakkeen? Näin ei ainakaan tapahtu. Olisiko sittenkin jotain vikaa releessä? Tämä menee nyt arvailuksi. Rele edelleenkin hukassa.

Link to comment
Share on other sites

Käytin sulaketta paikoillaan ja kokeilin, niin nyt se piru sitten toimi. Joku tuossa nyt pätkii oikein huolella. Toimii, ei toimi, toimii, ei toimi jne... ??? >:( :o

Pitää vielä mitata tuo vuotovirta uudelleen, kunhan tuo vesisade loppuu. Joku tässä nyt meinaa jumittaa ja pätkiä oikein huolella. Tässä on nyt joku aivan naurettava vika, jota mää en vaan hoksaa.

 

EDIT: Saa riittää tälle päivälle, mutta sellainen kutina mulla on tilanteesta, että ilmeisesti joko lukituspuolen rele jumittu päälle tai sitten tuossa on oikeasti joku oikosulku probleema. Vika vaan tuntuu sen verran oudolta, että oma järki sanoo, että rele oli jumissa. Nythän tuo tuntuu taas toimivan, mutta jos säät vaan sallii, niin pitää vielä huomenissa tarkistaa ohivuodot, ettei akku oo kohta taas tyhjä. Jotenkin musta vaan tuntuu, että kosteudella ja pakkasella oli jotain tekemistä tämän ongelman kans :-\

 

Tuli tästäkin näköjään yksinpuhelu, mut eipä se mitään. Saattepa ainakin seurata sivusta, ku meikäläinen täällä sekoilee ;D

Toki saa kommentoidakin, jos haluaa m/

Link to comment
Share on other sites

Siinä releen etsimisen sivussa voisi tarkistaa oven johtosarjan, varsinkin saranapuolen ja kuskin kick-paneelin alusen. Muovi on parilla ruuvilla kiinni ja aika helppoa vetää ruuvi johtoon. Oven johtonippu tulee konepellin kahvan kohdille.

 

 

Eihän autossa ole mitään jälkiasennushälyjä?

Link to comment
Share on other sites

Siinä releen etsimisen sivussa voisi tarkistaa oven johtosarjan, varsinkin saranapuolen ja kuskin kick-paneelin alusen. Muovi on parilla ruuvilla kiinni ja aika helppoa vetää ruuvi johtoon. Oven johtonippu tulee konepellin kahvan kohdille.

 

 

Eihän autossa ole mitään jälkiasennushälyjä?

 

Joo muovit on levällään ja kovasti koitan ettiä, että mistä se rele löytyy. Ongelma ei ratkennut. Hetken kyllä keskuslukitus toimi taas normaalisti, mut nyt ottaa taas johto jostain runkoon tai muuta vastaavaa. Sulake on irti, mut heti ku sitä näyttää paikoilleen, niin jossain rele naksahtaa ja ovet menee lukkoon. Virransyöttö releelle kokoajan päällä. Oven napit on ainakin omien mittauksieni mukaan ehjät.

Oon koittanu katella, jos jossain olis joku johto huonossa kunnossa, mutta ei ole ainakaan vielä osunut silmään. Saranoiden paikkeilla se varmaan on, mut olis nyt alkuun kiva löytää se rele, et saan tarkistaa johdot sen läheisyydestä. Autossa kun tosiaan on asennettuna Cobran varashälytin, joka ei ole käytössä. Varmaan joku rosvoliitos kiukuttelee.

 

Mutta missä on keskuslukituksen rele/releet? En oikein nyt oo osunu silmään ja korvakuulolta hankala paikantaa, ku se ääni jotenkin kantautuu sopivasti koelaudan materiaaleissa, niin välillä ääni kuuluu lähempää keskikonsolia ja välillä lähempää sulakerasiaa. Netistäkään en löytänyt tietoa, et mistä sitä kannattais ettiä.

Vika ei ole iso, mutta sitäkin tympeämpi. Kaikki tuntuu äkkiseltään kohtuu ehjältä, mut ei toimi niin kuin pitäisi. :-\

Link to comment
Share on other sites

Löysinkin vahingossa netistä vinkkiä releen olinpaikasta ja löysin sen sivupaneelin(side kick panel) takaa. Rele on siistin näköinen, eikä kynkennöissä näy mitään outoa.

Nyt ruvetaankin sitten metsästämään, että missä on joku nirhautunut johto...

Link to comment
Share on other sites

Itse ottaisin sen Cobran hälyttimen turhana sieltä pois, melko varmasti samalla selviää syy tuohon keskuslukituksen temppuiluun.

Ja jatkossa aina kivempi ihmetellä piuhoja kun saa yhden muovikassillisen turhaa spagettia pois sieltä.

Link to comment
Share on other sites

Mittaisin johtoja runkoa vasten ja heiluttelin niitä jne.. Mikään johto ei ota runkoon. Piippari piippas vain silloin kun paino ovessa olevasta napista. (Tämä maadoittuminen johtuis siitä, koska sisävalot oli päällä ja ne ovat saman sulakkeen takana.)

Mittasin, että onko sulakerasialta oven napeille lähtevä kanta maassa kiinni. Ei ollut.

Relettäkin mittailin ja ainakin kytkentäkaavioon verrattuna se tuntuu varsin ehjältä. Tässä on nyt jotain todalla mystistä. Vuotovirtoja mittailin, niin ilman tätä keskuslukituksen relettä kaikki on ok, mutta kun releen menee kytkemään, niin tarina on toinen. Jos kaikki toimii niin vuotovirrat on ok, mutta heti kun vika ilmenee, niin vuotovirtaa on reilusti liikaa.

Tässä on nyt jotain sellaista mitä mää en oo huomannu/ymmärtänyt. Olen yrittänyt etsiä vikaa mittailemalla, mutta äkkiseltään kaikki tuntuu olevan kunnossa.

Pitäis tuo rele vielä testata jotenkin...

 

Ja niinhän minä testasinkin. Kyllä se taitaa olla niin, että tämä rele on vaan paskana. Kytkee nappien signaalit releelle ja maadottaa sen, mutta jättää moottoreille menevät piuhat irti.

Painat ovien aukaisunappia, niin rele kytkee moottorille virran ja kun napin löysää, niin yhteys katkeaa. Toimii. Painat ovien lukitusnappia ja rele jälleen naksahtaa ja virta liikkuu moottoreille. Napista irti löysääminen ei vaan saa virtaa irtoamaan, vaan rele jää suoraan sanottuna jumiin. Ei varsinaisesti sillä maadoituksesta irti otettaessa rele napsahtaa ja yhteys moottoreille katkeaa. Kytket maadoituksen takas ja rele napsahtaa uudelleen, vaikka ei nappiin ole koskettukaan. Napit on kunnossa ja olen ne mitannut moneen kertaan, että niissä ei ole mitään vikaa (eikä niiden johdoissa). Naputtelet maatavasten ja rele naksuu kunnes yhtäkkiä naksuminen loppuu. Kun lukitusnappia mainaa uudelleen, niin taas naksahtaa ja sama rumba jatkuu, kunnes jossain vaiheessa rele antaa taas löysiä. Ei tässä muuta keksi kuin, että rikki se on ja joutaa roskiin.

 

Kaikki tuntuu muuten täysin normaalilta, paitsi tämän releen toiminta. Napit on kunnossa, vaikka mittasin ne kuinka monella tavalla, eikä johdoissakaan ole vikaa.

Jostain pitäisi siis kehitellä kohtuu hintaa uusi rele. Ajattelin ostaa jonku yleismallin kötöstyksen ja viritellä sen paikoilleen.

 

Itse ottaisin sen Cobran hälyttimen turhana sieltä pois, melko varmasti samalla selviää syy tuohon keskuslukituksen temppuiluun.

Ja jatkossa aina kivempi ihmetellä piuhoja kun saa yhden muovikassillisen turhaa spagettia pois sieltä.

 

Ei ollu Cobralla tällä kertaa osuutta ongelmaan, mutta pitää kattoa jos tuon joskus purkais pois.

Link to comment
Share on other sites

Saat tehtyä alkuperäistä vastaavan kytkennän kahdesta tavallisesta vaihtokärkisestä releestä jos ei alkuperäistä löydy.

Voin laittaa tarvittaessa kuvan.

 

 

 

Ja ota ihmeessä se hälytin pois jos ei kerran ole käytössä...

Link to comment
Share on other sites

Tarkennusta tähän Copra-juttuun. Copralla ei tosiaankaan ollut osaa eikä arpaa tähän ongelmaan. Se on pois käytöstä ja olen sen jo osittain purkanut pois. Ainakin osittain...

 

Ja sitten tämä ongelma. Auto on taas ajokunnossa ja toiminassa, mutta keskuslukitus ei ole nyt käytössä. Tuon releen toiminta on jotain aivan outoa. Kun painaa nappia, niin tuon napin antama heräte jää jotenkin kummittelemaan tuohon releeseen, vaikka nappia ei enään olisi painettu pitkään aikaan. Napista en tosiaankaan löytänyt mitään vikaa, enkä sen johdoista.

Tuo rele on vaan ilmeisesti jotenkin oikosulussa tai jumissa tai jotain muuta vastaavaa. Jokin tuossa nyt vaan ei täsmää. Välillä se toimii hetken normaalista ja sitten se on taas tuollanen outo.

En keksi tähän hätään muuta, ku et tuo on rikki.

 

Ajattelin tosiaankin ostaa seuraavan kerran, ku käyn Motonetissä tuollasen "kaksoisreleen (2x40A)", jossa on siis kaksi tavallista relettä samoissa kuorissa. Aivan niin kuin tässä vanhassakin releessä. Liitännät nyt ei passaa suoraan, mut äkkiäkös tuohon uudet väsää. Ei ainakaan ole kallis kokeilu, ku releellä on hintaa vain 4,90€.

 

Saat tehtyä alkuperäistä vastaavan kytkennän kahdesta tavallisesta vaihtokärkisestä releestä jos ei alkuperäistä löydy.

Voin laittaa tarvittaessa kuvan.

 

 

 

Ja ota ihmeessä se hälytin pois jos ei kerran ole käytössä...

 

Lue tämä viesti. Olinkin tätä tässä parhaillaan kirjottamassa. Olenkin ihan normi releistä tekemässä uutta, kunhan ensin kerkiän ostaa sellaisen.

Puran hälyttimen kunhan kerkiän.

 

Kytkentäkaavio ja kytkennät on jo selvät :)

Link to comment
Share on other sites

Et pysty tekemään tuota tavallisesta (tupla)releestä koska solenoidille/moottorille pitää kääntää napaisuus auki/kiinni. Ellet sitten laita kahta kasoisrelettä jolloin tulee vaan turhaa hässäkkää.

Kahdella vaihtokärkisellä onnistuu huomattavasti helpommin.

Link to comment
Share on other sites

Et pysty tekemään tuota tavallisesta (tupla)releestä koska solenoidille/moottorille pitää kääntää napaisuus auki/kiinni. Ellet sitten laita kahta kasoisrelettä jolloin tulee vaan turhaa hässäkkää.

Kahdella vaihtokärkisellä onnistuu huomattavasti helpommin.

 

Hetkinen... Olenkos minä nyt ajatellut tämän jotenkin liian yksinkertaisesti. Hmm...

No ilmeisesti olen. Mietitäänpäs nyt tilanne uudelleen. Joo niinhän tuo näyttääkin kytkentäkaavion mukaan olevankin, että molemmat releet antaa normaalisti maadoituksen moottoreille, mutta toinen kääntyykin plussaksi, kun painaa nappia. Tuo mulla jäikin huomioimatta. Kiitos hyvästä huomiosta. m/ Olisin muuten ostanut turhaan vääriä osia. ::)

 

Elikkäs... Öö... Mun pitää siis ostaa 2 x vaihtorele. Ihan tavallisia vaihtoreleitä? ???

Kytkentä olis ollut muuten oikea, mutta meinasin vaan ostaa vääränlaiset releet :-[

Link to comment
Share on other sites

En tiedä minkälainen kuva sulla on... Haynesin kirjassa on rele ontto laatikko... Eli kytkentä sekavasti:

Molemmille releille tulee jatkuva + ja - kiinteille kärjille. Lähtevältä (se liikkuva) lähtee releeltä moottorille. Kytkentä niin että moottorilla on lepotilassa molemmilla navoilla -. Kun toinen rele vetää kytketään jompaankumpaan moottorin napaan +. Eli napit ohjaa toinen toista relettä.

Tuo on turvallinen tapa kytkeä kun moottorille ei normaalisti mene virtaa ja vaikka painaisi molempia nappeja yhtaikaa ei pala sulake eikä tapahdu mitään ylimääräistä.

Alkuperäiset napit näkyy olevan ilmeisesti 2-toimiset eli pitää tarkistaa mihin johtoon tulee + vain kun nappia painaa. Loput karvat jää ylimääräisiksi.

 

http://www.motonet.fi/fi/tuote/481865/Vaihtorele-12V-3040A-5-napa

 

Nappien rinnalle voi halutessaan kytkeä sitten hälyn tms. ohjaamaan releitä.

 

En tiedä onko alkuperäisessä releessä katkaisuviivettä (minusta ei) eli moottorilla on virta niin kauan kun nappia painetaan...

 

 

Edit: Tai laitat tällaisen jolloin releitä ei pitäis tarvita. Yleensä näissä on sisäänrakennettu. http://www.motonet.fi/fi/tuote/482262/Keskuslukituksen-kauko-ohjaussarja

Link to comment
Share on other sites

En tiedä minkälainen kuva sulla on... Haynesin kirjassa on rele ontto laatikko... Eli kytkentä sekavasti:

Molemmille releille tulee jatkuva + ja - kiinteille kärjille. Lähtevältä (se liikkuva) lähtee releeltä moottorille. Kytkentä niin että moottorilla on lepotilassa molemmilla navoilla -. Kun toinen rele vetää kytketään jompaankumpaan moottorin napaan +. Eli napit ohjaa toinen toista relettä.

Tuo on turvallinen tapa kytkeä kun moottorille ei normaalisti mene virtaa ja vaikka painaisi molempia nappeja yhtaikaa ei pala sulake eikä tapahdu mitään ylimääräistä.

Alkuperäiset napit näkyy olevan ilmeisesti 2-toimiset eli pitää tarkistaa mihin johtoon tulee + vain kun nappia painaa. Loput karvat jää ylimääräisiksi.

 

http://www.motonet.fi/fi/tuote/481865/Vaihtorele-12V-3040A-5-napa

 

Nappien rinnalle voi halutessaan kytkeä sitten hälyn tms. ohjaamaan releitä.

 

En tiedä onko alkuperäisessä releessä katkaisuviivettä (minusta ei) eli moottorilla on virta niin kauan kun nappia painetaan...

 

 

Edit: Tai laitat tällaisen jolloin releitä ei pitäis tarvita. Yleensä näissä on sisäänrakennettu. http://www.motonet.fi/fi/tuote/482262/Keskuslukituksen-kauko-ohjaussarja

 

Ite löysin netistä sellaisen kytkentäkaavion, joka käsittely juurikin 1988 Firebirdin keskuslukitusta. Siinä oli tarkka kytkentäkaavio myös releen sisäisistä kytkennöistä. En nyt muista, et mistä mää sen löysin.

Joo ymmärsin kytkennän samalla tavalla kuin kerroit.

 

Ei ole alkuperäisessä releessä katkaisuviivettä, vaan virta liikkuu vain silloin, kun nappia painetaan.

 

Joo olishan se houkuttelevaa laittaa kauko-ohjaimet ja kaikki, mut menny nyt lähiviikkoina niin paljon rahaa autojen osiin, et pitää rajoittaa rahavirtaa. Ostan pari kipaletta vaihtoreleitä + liittimiä ja muuta mukavaa, että saan tuon toimimaan. Sinäänsä pärjäisin hetken ilmankin keskuslukitusta, mut en tykkää siitä, että autossa on jotain epäkunnossa :)

 

Trans Am ei nyt ole muutenkaan aivan jokapäiväisessä käytössä, vaan aina silloin tällöin käyn cruisailemassa.

Link to comment
Share on other sites

Tilannepäivitystä!

 

Ostin ja rakensin uuden relesysteemin tuohon. Lopputulos: Se toimii samallalailla eli yhtä huonosti kuin edellinenkin. Eli laitat liitännät kiinni ja maadoitat releet, niin ovet napsahtaa lukkoon. No sinne meni sitten reilu 10€ turhaan.

Mikähän tuossa mättää... Eli lukituspuolen rele naksahtaa heti, kun sen maadottaa ja liitännät on paikoillaan. En mittailut ja tutkinut vielä enempiä, koska en kerennyt. Pikaisesti kokeilin vaan paikoilleen.

Tosiaankin ovet napsahtaa lukkoon heti, kun kytkee johdot paikoilleen. Lukituspuolen nappi ei reagoi mitenkään, koska se on tavallaan kokoajan "painettuna pohjaan". Napit oon mitannu ja ne toimi mielestäni normaalisti. Virta ei kulkenut, kun nappeja ei painettu, mutta kun nappia painoi, niin virta liikkui.

Järki sanoo nyt, että napissa vika, mutta mittaustulokset sanoo päinvastaista. Mikähän mulla on nyt jäänyt huomaamatta...

Huomenna saatan keretä mittailemaan tarkemmin ja jos tuo ei selviä, niin pitää antaa nyt olla. Selviän tämän talven ilmankin ja pitää sitten lähempänä kesää katella uudelleen.

Ei kuitenkaan luovuteta vielä, että jos tuossa nyt onkin joku todella pieni ja tyhmä vika.

 

Eli lyhennettynä: Lukituspuolen heräte on ilmeisesti kokoajan päällä, vaikka omien mittauksieni mukaan se ei ole.

 

Pitää vielä tarkistaa, että menihän tuo releiden kytkentä oikein...

Link to comment
Share on other sites

Kato vielä ettei oven johdoissa ole mitään rosvoliittimiä ja kummallisia johtoja hälyttimen jäljiltä.

Poiskin otettu rosvoliitin jättää melkoisen kraaterin johtoon mikä voi sitten osua peltiin tai joku katkaistu vanha piuha.

Myös ovenpahvi kannattaa käyttää irti ja tarkistaa ettei siellä ole jotain virityksiä tai jäänyt johtoja esim. ikkunahissin väliin.

 

 

Olen nähnyt sellaisia hälyttimien asennuksia että saunan taakse joutais asentaja eli kaikki on mahdollista... myös järjenvastaiset kytkennät.

Omasta Ponusta keräsin aikoinaan kassillisen piuhoja ja virityksiä pois jonka jälkeen alkoi kaikki aikaisemmin sekoileva toimimaan...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kato vielä ettei oven johdoissa ole mitään rosvoliittimiä ja kummallisia johtoja hälyttimen jäljiltä.

Poiskin otettu rosvoliitin jättää melkoisen kraaterin johtoon mikä voi sitten osua peltiin tai joku katkaistu vanha piuha.

Myös ovenpahvi kannattaa käyttää irti ja tarkistaa ettei siellä ole jotain virityksiä tai jäänyt johtoja esim. ikkunahissin väliin.

 

 

Olen nähnyt sellaisia hälyttimien asennuksia että saunan taakse joutais asentaja eli kaikki on mahdollista... myös järjenvastaiset kytkennät.

Omasta Ponusta keräsin aikoinaan kassillisen piuhoja ja virityksiä pois jonka jälkeen alkoi kaikki aikaisemmin sekoileva toimimaan...

 

No äkkiseltään en huomannu keskuslukituksen johdoissa rosvoliitoksia tai mitään muutakaan ihmeellistä, mutta pitää vielä katella, jos tuolta löytyis jotain outoa.

Toisaalta tuon auton sähköt on kyllä paikotellen laadullisesti melko surkeaa tee-se-itse kötöstystä, joten en ihmettelis ollenkaan, vaikka jostain rosvoliitoksesta tai muusta huonolaatuisesta liitoksesta olis kyse.

Ovipahveja on nyt tähän hätään vielä viiti käyttää levällään. Ehkä sitten lähempänä kesää. En viiti ruveta nyt mahdottomia purkamaan näin talvella. Keskuslukitus kun ei ole niin pakollinen varuste.

 

Joo oli mullakin tehty tuossa jos minkälaista rosvoliitosta hälyttimeen liittyen. Oon purkanu niitä jo paljon pois. Ne nyt tosin ei tiettävästi liittyny millään tavalla keskuslukitukseen, mut pitää vielä tarkistaa ja tutkia tilannetta, jos sieltä joku hölmö pikkuvika löytyis.

Huomenna saatan tehdä jotain pienimuotoisia mittauksia, jos jostain sattuis löytymään jotain normaalista poikkeavaa...

Link to comment
Share on other sites

Mulla tuli Cobrasta ämpärillinen releitä ja paskaa.

 

Sama homma, olin kuvitellu purkaneeni sen, mutta kuinka ollakaan joka hemmetin paikasta kun purki lisää, löytyi surrattuja liitoksia ja hämäriä releitä.

Link to comment
Share on other sites

Mulla tuli Cobrasta ämpärillinen releitä ja paskaa.

 

Sama homma, olin kuvitellu purkaneeni sen, mutta kuinka ollakaan joka hemmetin paikasta kun purki lisää, löytyi surrattuja liitoksia ja hämäriä releitä.

 

Ei se auta kun pitää silmät auki ja katella, jos sieltä joku huono liitos tai muuta vastaavaa sattuis osumaan kohdalle. Joku siinä nyt kuitenkin pitää lukituspuolen relettä auki. Kovasti kyllä yritin silloin reilu viikko takaperin mittailla, että missä vika, mutta en löytänyt mitään outoa. Mikään johto ei tuntunut ottavan runkoon ja napit toimi normaalisti. En löytänyt mitään eroavaisuuksia lukitus- ja aukaisupuolen johdoista tai napeista. Olin jo varma, että releessä on joku sisäinen oikosulku tai vastaavaa. No nyt sekin on testattu. Uus relehässäkkä toimii täysin samallalailla kuin edellinenkin, eikä kytkennässä ole tullut virhettä. Isosta viasta ei voi olla kuitenkaan kyse, sillä keskuslukitus on toiminut aikaisemmin täysin normaalisti... tai no, kun tarkemmin muistelee, niin on tuossa ollut pientä pätkimisongelmaa aikaisemminkin :-\

Juurikin tuossa lukituspuolessa. Tuossa napissa tai sen johdotuksessa on varmasti jotain vikaa. Pakko olla. Ei tässä muuten oo mitään järkeä.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Noniin herätelläänpä taas tätäkin ongelmaa.

 

Talvi alkaa olemaan kohta takana päin ja ensimmäiset keväisemmät ilmat antoi mahdollisuuden päästä taas tämänkin ongelman tiimoille. Keskuslukko on siis edelleenkin epäkunnossa.

Keskuslukituksen releiden ollessa paikoillaan koko systeemi jumittaa oikein huolella ja räpsii ovia lukkoon ilman lupaa. Välillä toimii ja välillä ei eli tuskin on isostakaan ongelmasta kyse.

Viimeisin ajatus tässä pääkopassa tais olla se, että tuo jälkiasenteinen varashälytin aiheuttaa ongelmia. No tänään pääsin vihdoin sitäkin tutkimaan ja löysinkin epämääräisiä kytkentöjä keskuslukituksen tiimoilta. Katkasin nämä johdot... tai oikeastaan ne oli jo käytännössä poikki, koska se joka tuon hälyttimen on tuohon autoon laittanu (ja muutenkin korjannut tuon auton sähköjä), ei ole osannut tehdä yhtäkään kunnollista liitosta. Melekeen kaikki tuon auton sähköviat on tähän asti johtunut huonoista liitoksista. No palataanpas näihin johtoihin. Niissä oli joku ihmeellinen väliliitos, mistä ne katkes liiankin helposti. Nämä johdot oli keskuslukituksessa kiinni (yllästys yllästys) rosvoliittimillä. Ne rosvoliittimet nyt sattui olemaan sen verran ahtaassa välissä, etten päässyt niitä vielä tutkimaan. Ainakin yleismittarilla mitatessa kyseiset johdot tuntuu olevan ehjiä.

Jotain hyvää sentään tuon varashälyttimen johtojen purkamisesta oli. Keskuslukituksen kytkimiltä tuleva herätejännite nousi alle 5V->12V. Lukituksen toiminta jämäköityi huomattavasti, mutta edelleenkin jumittaa. Tavallaan toimii, mut toisaalta ei.

Mistähän sitä seuraavaksi lähtis etsimään vikaa? Pitäis joku logiikka löytää tähän ongelmaan, ku alakaa ideat loppumaan kesken. Kytkimet on ehjät, moottorit toimii (ainakin jollain tasolla), releet on ehjät ja mittausten perusteella yhteyden komponenttien välillä tuntuu toimivan. Kaikki tuntuu olevan kunnossa, mutta joku tässä mättää. Ennen syksyä keskuslukitus toimi täysin normaalisti ilman ongelmia.

 

Hyviä ehdotuksia saa heittää, jos jollain on ollut samanlaisia ongelmia.

Link to comment
Share on other sites

Yleismittari vastus- tai jänniteasteikolla sellaisenaan ei kerro juuri mitään johdon kunnosta vaan sen että siinä on suunnilleen atomin verran yhteyttä. Kun johtoa kuormitetaan voi tilanne olla aivan eri.

 

 

Nopea konsti on pistää esim. hauenleuoilla joku auton polttimo, vaikka H3/4, roikkumaan ja mitata sitten eli niin että johdossa on kuormaa.

 

 

Yleensä melkein kaikki satunnaiset viat on eristevikoja (oikosulku) tai katkoksia. Keskuslukkokin on niin yksinkertainen ettei montaa rikkinäistä osaa voi olla...

Link to comment
Share on other sites

Nopeesti katsottuna kytkentäkaaviosta, niin jos releellä olevat diodit vuotaa = akku purkautuu. Kokeilisin toisella releellä ::)

Toinen selkeä vikapaikka on oven johdoituksessa, eli keskuslukon ja solenoidin piuhoissa vikaa. Aika yksinkertainen systeemi, pihoja taivuttelemalla/ravistelemalla saa kivasti viat esille ;)

Link to comment
Share on other sites

Laita suosiolla uusi hälytin, satasella-parilla saa ok hälyttimen. Tulee samalla käytyä ne johdot läpi kunnolla.

 

Muuten hyvä ehdotus, mutta eipä tällä hetkellä uudet hälyttimet kiinnosta. Pitää vaan jatkaa johtojen läpikäyntiä, kunhan säät sen taas sallii.

Pitäis jostain katella tuollasen Cobra-hälyttimen kytkentäkaavio, niin tietäis mistä se on kytketty ja mihin. Mulla on varmasti vielä joku kytkentä huomaamatta.

 

EDIT: Voi tosin olla mahdollista, että vika ei ole hälyttimessä. Kattelin cobran kytkentäkaavioita ja sen mukaan ei olisi, kun nuo kaksi johtoa lukitusta varten ja ne johothan minä jo kerkesin katkaista.

Link to comment
Share on other sites

Muuten hyvä ehdotus, mutta eipä tällä hetkellä uudet hälyttimet kiinnosta. Pitää vaan jatkaa johtojen läpikäyntiä, kunhan säät sen taas sallii.

Pitäis jostain katella tuollasen Cobra-hälyttimen kytkentäkaavio, niin tietäis mistä se on kytketty ja mihin. Mulla on varmasti vielä joku kytkentä huomaamatta.

 

EDIT: Voi tosin olla mahdollista, että vika ei ole hälyttimessä. Kattelin cobran kytkentäkaavioita ja sen mukaan ei olisi, kun nuo kaksi johtoa lukitusta varten ja ne johothan minä jo kerkesin katkaista.

 

Sireenissä on mahdollisesti akut (konehuoneessa?), ne kun kypsyvät, voi tehdä ihan mitä tahansa.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...