Jump to content

Madallusjouset ja muutoskatsastus


Recommended Posts

Morjensta kaikille!

Olen uusi tällä palstalla ja ensimmäisen f-bodynikin hankin keväällä. Vanhempia amerikkalaisia on kyllä ollut jo yli 25 vuotta.

Tarkoitus olisi nyt lomalla vaihtaa vakiojouset matalampiin jousiin tuohon -99 Camaroon.

Jousiksi hankin BMR 1,25" madaltavan sarjan ja KYB säädettävät iskarit.

Kävin kysymässä paikalliselta A-katsurilta alustamuutoksen muutoskatsastuksesta, ja hänen mukaan tarvitaan valmistajan lausunto maksimi massoille/ jousi. Laitoin valmistajalle (GMTech@bmrsuspension.com) kysymyksen sähköpostilla pariin kertaan ilman vastausta.

 

Kysymykseni kuuluukin:

Oletteko törmänneet vastaavaan vaatimukseen muutoskatsastuksessa ja olisiko kenelläkään dokumenttia ko. jousien max massoista?

Vai oletteko ylipäätään vaivautuneet muutoskatsastamaan  ;D ;D

Link to post
Share on other sites
  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Fenix

    9

  • F350

    7

  • letkume

    6

  • smokeybandit

    5

Top Posters In This Topic

Posted Images

Morjensta kaikille!

Olen uusi tällä palstalla ja ensimmäisen f-bodynikin hankin keväällä. Vanhempia amerikkalaisia on kyllä ollut jo yli 25 vuotta.

Tarkoitus olisi nyt lomalla vaihtaa vakiojouset matalampiin jousiin tuohon -99 Camaroon.

Jousiksi hankin BMR 1,25" madaltavan sarjan ja KYB säädettävät iskarit.

Kävin kysymässä paikalliselta A-katsurilta alustamuutoksen muutoskatsastuksesta, ja hänen mukaan tarvitaan valmistajan lausunto maksimi massoille/ jousi. Laitoin valmistajalle (GMTech@bmrsuspension.com) kysymyksen sähköpostilla pariin kertaan ilman vastausta.

 

Kysymykseni kuuluukin:

Oletteko törmänneet vastaavaan vaatimukseen muutoskatsastuksessa ja olisiko kenelläkään dokumenttia ko. jousien max massoista?

Vai oletteko ylipäätään vaivautuneet muutoskatsastamaan  ;D ;D

en ainakaan katsastanut -99 ransua, mutta jousien mukana oli kortti jos olisi pitänyt muutoskatsastaa,

Link to post
Share on other sites

Minä ainakin korotin takaa tuumalla, hyvin näkyy uusi pala alapäässää, enkä puhu mitään :-) isot putket raapi korokkeissa, oli pakko nostaa...

Link to post
Share on other sites

Luultavasti joutuu nykyään muutoskatsastamaan ellei saa uusista ja värikkäistä jousista sen näköisiä jotta voi väittää alkuperäisiksi...

Ei ole itellä kokemuista jenkkien jousien katsastamisesta mutta ainakin eurovehkeissä pitää olla TÜV-in hyväksyntälappu mikä tulee jousien mukana. Estetään "kiinanjousien" käyttö.

Link to post
Share on other sites

Maalaa mustaksi ja vie jollekin toiselle asemalle, täysin hukkaan heitettyä aikaa ja vaivaa kysellä moisten lappujen perään.

 

Juuri näin.  m/

Link to post
Share on other sites

Onko noissa valmistajahyväksyntäjutuissa joku vuosimalliraja?

 

Muistaakseni muuttui jossain 96 tms. hankalammaksi.

Joo, taisi olla - 95/96.

Vanhempia ei tarvitse muutoskatsastaa.

Link to post
Share on other sites

Joo, taisi olla - 95/96.

Vanhempia ei tarvitse muutoskatsastaa.

 

Ei tarvi? Perustelut?

 

Maalaa mustaksi ja vie jollekin toiselle asemalle, täysin hukkaan heitettyä aikaa ja vaivaa kysellä moisten lappujen perään.

 

Tämä, valitettavasti itseltä unhoittui tuo maali, heti kyseli katsuri muutoksesta. No, meni läpi ilman, ku ei ollu kaverilla lupia tehdä muutosta.

Link to post
Share on other sites

Joo, taisi olla - 95/96.

Vanhempia ei tarvitse muutoskatsastaa.

 

Tarvii muutoskatsastaa, mutta eivät vaadi tyyppihyksyntää = TUV

Link to post
Share on other sites

Ei tarvi? Perustelut?

 

Viime katsastuksessa katsuri totesi, että sullahan on madallusjouset asennettuna.

Perään kommentoi ettei näin vanhoissa tarvii olla muutoskatsastettu ja että raja on siellä ~95 muistaakseni.

En tiedä mikä koko asian esille ottamisessa oli pointtina vai halusiko ukko vain päteä.

 

Edit. Olikin 93.

 

 

https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/fc8325ff29ef8b56c2554516204f72f1/4711-Autonalustankorkeuden_muuttaminen_jousimuutoksin.pdf&ved=2ahUKEwjy-5y-87_cAhVFJpoKHTFtDvIQFjAAegQIBhAB&usg=AOvVaw0Nz1-6lVAQ9lPkytXk5C5k

Link to post
Share on other sites

Auton vuosimallilla ei ole mitään merkitystä vaan muutoksen ajankohdalla.

 

Samoin ennen vuotta 1993 käyttöön otettu auto on määrättävä muutoskatsastettavaksi, jos alustan korkeutta ilmoitetaan muutetun vuonna 1993 tai myöhemmin tai se muuten on ilmeistä.

 

Uusilla kiiltävillä jousilla tuskin menee läpi sanoa et "joo, laitoin tossa 92 jouluna"...

Vuosmallin merkitys on vain siinä että tarviiko osien olla hyväksyttyjä (todistus) vai ei.

Hiekkapuhallus ja happokylpy toiminee aika hyvin ;D ;D

Link to post
Share on other sites

Kai sitä näihinkin saa uusia vakiojousia, omaa hölmöyttä jos innoissaan kertoo niiden uusien olevan madallusjouset. Nää vehkeet on vakiona sellaisia hirvitorneja että lyhyemmillä jousillakaan eivät näytä erityisen matalilta

Link to post
Share on other sites

Ei jousia saa hiekkapuhaltaa.

Tuo on totta. Pinta karkaistuu. Mutta tarkoitin lähinnä että tekee niistä alkuperäisen (ruosteisen) näköisiä ;)

Kai sitä näihinkin saa uusia vakiojousia, omaa hölmöyttä jos innoissaan kertoo niiden uusien olevan madallusjouset. Nää vehkeet on vakiona sellaisia hirvitorneja että lyhyemmillä jousillakaan eivät näytä erityisen matalilta

Se on vaan sitten täysin katsastajasta kiinni uskooko esim. punaisia/vihreitä tms. jousia alkuperäisiksi... Sikäli musta maali vois toimiakin ;)

 

 

Ainakin täälläpäin on tullut huomattua että laki on joka katsastajan ja katsastettavan kohdalla eri... Ite katsastin ponun 3v etukilpi kojelaudalla kunnes tuli huomautus... Sama pätee kaikkeen muuhunkin eli jos tietää että pitää muutoskatsastaa (ainakin helposti näkyvät muutokset) voi olla helpompi hoitaa se alta pois kun odottaa että minä vuonna tökkää... 

Link to post
Share on other sites

Taitaa mennä punaiset jouset maalaukseen.

Jos laskee tuuman ja on mattamustat viet

erit, suikkapäätä ei varmasti kiinnosta pätkääkään.

Maanantaina kilikalipulloa hakemaan...

Link to post
Share on other sites

Taitaa mennä punaiset jouset maalaukseen.

Jos laskee tuuman ja on mattamustat viet

erit, suikkapäätä ei varmasti kiinnosta pätkääkään.

Maanantaina kilikalipulloa hakemaan...

;D ;D m/
Link to post
Share on other sites

Oli kyl oma pikku hommansa hioo noi amerikan pulverimaalatut jouset maalauskuntoon >:(

Kelikin just sopiva + 29°C 8)

en kyllä hionut mitään, suoraan mattaa päälle, :W

Link to post
Share on other sites

Onko kestäny väri päällä?

Noissahan on "amerikan pulverimaalaus".

Hiottava epox mielestäni???

No, sitten pohjamaali ja tehtaan mustaa pintaan.

 

Link to post
Share on other sites

Onko kestäny väri päällä?

Noissahan on "amerikan pulverimaalaus".

Hiottava epox mielestäni???

No, sitten pohjamaali ja tehtaan mustaa pintaan.

en tiedä auto ei ole ollut m7ulla enää pitkään aikaan,

Link to post
Share on other sites

Jos maavara on asiallinen ja laillinen niin ei kannata puhua mitään jousista, leimalle vaan. Eiköhän näissä kuulu asiaan, että alustan osia on hifistelty, maalattu, uretaania laitettu, yms. Itse olen jousia lyhentänyt jos vaan on sen malliset että voi lyhentää, pitää vaan otta huomioon ettei pohjaa liian helposti ja on ihan laillista lyhentää jousia kunhan se sopii alkuperäisiin paikkoihin, siis kaikkia jousia ei voi lyhentää.. Ovat tosiaan niin pirun korkeita. Niitä hiekkapuhalluksiakin on monenlaisia, pikkukaappi ja hieno hiekka tuskin aiheuttaa mitään, kun ei tahdo maalikaan irrota. Mutta aina voi vetää sen mattamustan pintaa jos epäilee että joku on kussut katsurin muroihin, ja sen saa tinnerillä pois jos haluaa..

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...