Jump to content

Fluidampr vs vakio dampperi?


F350

Recommended Posts

Mainosmiesten juttuja on netti täynnä, mutta onko kellään tietoa/kokemusta kannattaako Fluidampr:ista maksaa monta kertaa enemmän kuin vakiosta dampperista? Tuolla koneellahan ei juuri yli 6000 rpm:n kierrätetä.

Link to comment
Share on other sites

Väli kommenttina kirjoitan, että netissä on myös paljon keskustelua damperien halkaisijoista.

Vaikka isompi 8" onkin hieman painavampi, niin se vaimentaa värinöitä paremmin.

Myös tehdas laittoi high performance 350 moottoreihin 8".

Jos ei raaski fluidia ostaa, niin ehkä tommonen isompi damper voisi olla hyvä kompromissi viritetyssä moottorissa?

Mitä mieltä muut ovat?

 

Link to comment
Share on other sites

Mullaki fluid damper tuossa 383cid motissa mikä Irocissa. Sillonku viime syksynä epäilin pitääkö se vaihtaa niin googlettelin asiaa ja ite ainakin päädyin siihen että ihan ois se vakio damperi saanu kelvata jos ois uusimaan joutunu.

Link to comment
Share on other sites

Parissakin koneessa ollut fluidi.  Vakioon verrattuna sellaiset harmoniset joillain kierrosalueille esiintyvät värinät häviävät fluid dampperilla. Ja tosiaan ei pyörähdä väärään asentoon kun kumi vähän kovettuu, kuten vakiot tekee. 2kpl näitä vakioita pyörähtänyt omissa lähinnä vastapainolla olevissa 383 strokereissa kun kumi antanut periksi. Yleisestikin värinättömämpi tulee padasta fluidilla.

 

Huonona puolena sitten peloittelevat että fluididampperit olisivat aiheuttaneet jopa kampuroiden katkeamisiä, eli tulisi niin isoja hetkittäisiä voimia. Omalla kohdalla ei ole katkennut vaikka monoa on padoille kyllä annettu ja paukutettu rajoitinta vasten.

Link to comment
Share on other sites

vaikka monoa on padoille kyllä annettu ja paukutettu rajoitinta vasten.

 

Paitsi tällä koneella minkä mulle möit niin tällähän olit ajellu vaan nätisti, eikö niin.....  ;D ;D ;D ;D ;D

Link to comment
Share on other sites

Parissakin koneessa ollut fluidi.  Vakioon verrattuna sellaiset harmoniset joillain kierrosalueille esiintyvät värinät häviävät fluid dampperilla. Ja tosiaan ei pyörähdä väärään asentoon kun kumi vähän kovettuu, kuten vakiot tekee. 2kpl näitä vakioita pyörähtänyt omissa lähinnä vastapainolla olevissa 383 strokereissa kun kumi antanut periksi. Yleisestikin värinättömämpi tulee padasta fluidilla.

 

Huonona puolena sitten peloittelevat että fluididampperit olisivat aiheuttaneet jopa kampuroiden katkeamisiä, eli tulisi niin isoja hetkittäisiä voimia. Omalla kohdalla ei ole katkennut vaikka monoa on padoille kyllä annettu ja paukutettu rajoitinta vasten.

Fluidampr itse väittää, että juurikin nuo kampuran katkeamiset saataisiin estettyä niitä käyttämällä.
Link to comment
Share on other sites

Paitsi tällä koneella minkä mulle möit niin tällähän olit ajellu vaan nätisti, eikö niin.....  ;D ;D ;D ;D ;D

 

Joo ihan sellasta nättiä pintakaasuajelua vaan kauppaan ja takaisin.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jos ajattelee asiaa siltä kantilta että vaikka kertaostoksena kalliimpi, niin käytännössä ikuinen jos ei itse jotain kämmää pahasti.

Itsellä sama fluidi ollut vajaa 10v kiinni kahdessa koneessa, nyt kiinni 406 SBC mosassa joka nähnyt reilu 7000rpm. Ja kyseessä vielä pieni 6.25" fluidi

Link to comment
Share on other sites

Vakio koneeseen vakio dampperi.

Virikoneeseen joka yleensä pitää sisällä kalliita osia, laittaisin parhaan dampperin = fluidin. Näin myös omassa, eli gta.n 357 padassa on fluidi.

Link to comment
Share on other sites

Jos ajattelee asiaa siltä kantilta että vaikka kertaostoksena kalliimpi, niin käytännössä ikuinen jos ei itse jotain kämmää pahasti.

Itsellä sama fluidi ollut vajaa 10v kiinni kahdessa koneessa, nyt kiinni 406 SBC mosassa joka nähnyt reilu 7000rpm. Ja kyseessä vielä pieni 6.25" fluidi

 

Oiskohan tuo ikuinen? Ei tuo 10 vuotta sitä ainakaan vielä todista  :) Fluidien hinnalla kyllä soisi sen olevan ikuinen.

Link to comment
Share on other sites

Mihin tuo parhaus perustuu? Toki vakiodamperissa voi se ulkokehä pyörähtää että se on selkee juttu mutta onko se myös ainoa?

vakiossa vaimennus perustuu kumin sisäiseen omavaimennuskykyyn, kuten esim vääntövarsi jousitetuissa peräkärryissä ei ole erikseen iskareita. Fluidamprin sisällä on inertiakiekko joka on paksussa silikoninesteessä. Kun työtahdin aikana kampiakselia väännätetään "eteenpäin", väännön suunta muuttuu pakotahdilla "taaksepäin" niin näistä edestakaisista väännöistä johtuvia värinöitä pitäisi tuon silikonineste-inertia paketin vaimentaa paremmin ja laajemmalla kierroslukualueella kuin kumisen version.
Link to comment
Share on other sites

Mihin tuo parhaus perustuu? Toki vakiodamperissa voi se ulkokehä pyörähtää että se on selkee juttu mutta onko se myös ainoa?

Fluidi korjaa pienet epätasapainot. Tästä syystä laakerien kestoikä pitenee.

Kaikki kumidapperit mukaan lukien ATI, kumin vaimennus heikkenee ajan kanssa ja kone alkaa värähtelemään.

Link to comment
Share on other sites

Luin aiheesta ja eteen tuli argumentointia puolesta ja vastaan.

Kannattaa olla toki lähdekriittinen ja julkaisut ovat jo vuosia vanhoja.

 

Tuolla oltiin skeptisiä fluid damperin soveltuvuudesta tasapainotettuun moottoriin.

Ovat olleet ainakin joskus kiellettyjä Nascarissa turvallisuussyistä.

http://www.thetruckstop.us/forum/threads/why-are-fluid-dampers-harmonic-balancers-not-good-for-balancing-the-crank.36465/

 

https://www.chevelles.com/forums/13-performance/376331-ati-super-damper-scat-cranks-4340-a.html

 

Grumpy puolusti fluidia ja rattler:ia.

http://garage.grumpysperformance.com/index.php?threads/don-t-beat-that-damper.83/

 

Toi rattler on ainakin mulle ennestään tuntematon.

Videolla näkee toimintaperiaatteen.  https://www.youtube.com/results?search_query=tci+rattler++damper

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Löysin testin missä oli dynotettu camaro 355 LT1, joka oli blueprintattu ja tasapainoitettu, niin fluidilla oli saatu 8hp ja 7Nm enemmän kuin dampperilla. Kaveri ihmetteli eron suuruutta, kun kyseessä oli tasapainoitettu kone.

Link to comment
Share on other sites

Löysin testin missä oli dynotettu camaro 355 LT1, joka oli blueprintattu ja tasapainoitettu, niin fluidilla oli saatu 8hp ja 7Nm enemmän kuin dampperilla. Kaveri ihmetteli eron suuruutta, kun kyseessä oli tasapainoitettu kone.

 

Kyllähän netistä löytää mitä haluaa löytää  ;D Noh miksei tuo vois olla mahollistaki mutta tuskin tämä damperi juttu nyt mikkää kovin älytön juttu on, varmasti noissa 6-8000rpm kiertävissä tämmösetki tule entistä tärkeämmäksi. Hifistelyksi luokittelisin itse kuitenkin  ;)

Link to comment
Share on other sites

Ite laittaisin ensin rahat kiinni kunnolla tehtyyn sisäiseen tasapainotukseen.On muuten yllättävänpaljon eroa miten kone käy jos on ulkoinen/sisäinen amerikan crate-engine painotus, tai Laakkosentekemä sisäinen painotus.Tosin en tiedä kuka noilla ex.Laakkosen vehkeillä tällähetkellä tekee puntituksia.

Link to comment
Share on other sites

Mä oon koittanu kaivella fluid dampperia lq4.seen mut ei tunnu löytyvän suoraan siihen? Onko kokemusta käviskö siihen jonkin muun ls koneen oma? Truck apulaitteet siis käytössä. Mulla toi ravistaa tietyillä kierroksilla sen verran, että uretaani tukien kautta tuntee koppaan selkeesti.

 

Käyköhän tää ls3 suoraan?? http://www.fluidampr.com/product/760111/

Link to comment
Share on other sites

Itse tehnyt sellaisen huomion perus SBC.n kanssa,vanhemmat sisäisellä puntilla olevat koneet käy siivosti,mutta uudemmat joissa on tuo ulkoinen puntti vetolevyssä/vauhtipyörässä tahtovat jollain kierrosalueella täristellä.

 

Liekö sitten sattumaa vai faktaa.

Link to comment
Share on other sites

Mä oon koittanu kaivella fluid dampperia lq4.seen mut ei tunnu löytyvän suoraan siihen? Onko kokemusta käviskö siihen jonkin muun ls koneen oma? Truck apulaitteet siis käytössä. Mulla toi ravistaa tietyillä kierroksilla sen verran, että uretaani tukien kautta tuntee koppaan selkeesti.

 

Käyköhän tää ls3 suoraan?? http://www.fluidampr.com/product/760111/

 

Samaan ongelmaan itsekkin törmänny, että tarvitsisi olla corvetten accessory system käytössä, niin olisi varaa mistä valita. Lähinnä vaan ATI tarjolla truckiin.

  LS3 on ilmeisesti f-body ja truck välimalli, jos olen oikein ymmärtänyt(100% varma en ole).

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...