sirkus Posted March 8, 2019 Share Posted March 8, 2019 no voi hitsi, en mie tienny et standardi noin huonoo tavaraa tekee, itsellä on kyllä toiminu standardin tps sensorit ja sytkämoduulit ja releet, ei mullakaan sen enempää standardista oo kokemuksii, vanha sytkä moduuli oli standard ja toimi melkein kaheksan vuotta ennen kun oli niin hapettunut että ois jo aikasemmin pitäny se vaihtaa tai ainakin rasvata geelillä se kiiltävä pohja ettei kärähdä ajan mittaan vai mikä virka sillä rasvalla on. no joo, kyllä ihan oikeessa oot. mie kävin tänään katsomassa uudelleen päästöt, nipin napin kone ehti lämmetä, mutta aattelin ettei tulikuumalla pannulla ainakaan vielä kannata kahtoo päästöjä ettei vahingossa liian hyviä tuloksia näytä, mutta kai noissa seoksissa jotain häikkää ehkä on, onko se sitten liian laihalla mutta tulpat on aina ok väriset ja pakoputken sisältä kun sormella pyyhkäisee niin mustaahan se, että tuntus että käy rikkaalla, ei ny kuitenkaan niin paljon että takapuskurin helma ois tumma tai musta, pelkästään pakoputken pää sisältä. tässä ois noi päästö arvot, nipin napin lämmin kone, katti siis paikoillaan. tyhjäkäynti, CO 0,02 noin 500 RPM CO COR 0,02 HC 133 CO2 13,0 02 2,50 lambda 1,127 kierroksilla, noin 2500 RPM CO 0,04 CO COR 0,05 HC 30 CO2 12,9 02 2.72 lambda 1.144 Tossa on niin paljon happee joukos (o2) et lambda arvo ei pidä paikkaansa. Jos ei oo ilmapumppua tms, joka työntää ilmaa putkistoon niin putket vuotaa tms Link to comment Share on other sites More sharing options...
F350 Posted March 8, 2019 Share Posted March 8, 2019 ...jos käy... Juuri näin, tuo lambda kun on siitä jännä kapistus, että se voi vikaantua monella eri tavalla, jolloin oireetkin on sen mukaiset. ECM kun uskoo viallistakin lambdaa niin kauan, kun se jotain tietoa antaa. Yksi mikä voi aiheuttaa HC:n nousun on se, että jos dampperi on päässyt pyörähtämään ja sytytys on ihan missä sattuu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
F350 Posted March 8, 2019 Share Posted March 8, 2019 Tossa on niin paljon happee joukos (o2) et lambda arvo ei pidä paikkaansa. Jos ei oo ilmapumppua tms, joka työntää ilmaa putkistoon niin putket vuotaa tms kun on noinkin paljon laihalla, niin bensa ei riitä kaiken hapen polttamiseen, ei välttämättä ole vuotoa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
smokeybandit Posted March 8, 2019 Author Share Posted March 8, 2019 Tossa on niin paljon happee joukos (o2) et lambda arvo ei pidä paikkaansa. Jos ei oo ilmapumppua tms, joka työntää ilmaa putkistoon niin putket vuotaa tms ei oo ilma pumppua. aavistuksen verran katin hitsaus saumoista voi joskus vähän tuhista tai tipahtaa vesi tippa maahan, mutta vaikuttaako se kun lambda on vasemman pakosarjan kohalla elikkö ennen kattia, pitäiskö putken tuhista ennen lambda anturia että se vaikuttas lambdan toimintaan. pakoputki on kyllä katsottu koko matkalta että vuotaako, ei pitäisi muualta aavistuksen tuhista kuin katin hitsaus samoista joskus ja taaempi putki missä änkkäri ennen oli. Link to comment Share on other sites More sharing options...
smokeybandit Posted March 8, 2019 Author Share Posted March 8, 2019 Juuri näin, tuo lambda kun on siitä jännä kapistus, että se voi vikaantua monella eri tavalla, jolloin oireetkin on sen mukaiset. ECM kun uskoo viallistakin lambdaa niin kauan, kun se jotain tietoa antaa. Yksi mikä voi aiheuttaa HC:n nousun on se, että jos dampperi on päässyt pyörähtämään ja sytytys on ihan missä sattuu. sytytys pitäisi olla kohdillaan, ainakin pyysin viime kesänä sen tarkistamaan ennen kuin katti hitsattiin paikoilleen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
smokeybandit Posted March 8, 2019 Author Share Posted March 8, 2019 kun on noinkin paljon laihalla, niin bensa ei riitä kaiken hapen polttamiseen, ei välttämättä ole vuotoa. passaako autolla ajella jos se on "noinkin paljon" laihalla? kävin tänään verstaalla kyselemässä huolto aikoja milloin vois auton viedä verstaalle. ensi viikolla on tarkoitus vaihtaa bensa filtteri ja myöhemmin lähteä tutkimaan miksi se käy laihalla ja varmuuden vuoksi laittaa uusi lambda. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TransNAM Posted March 8, 2019 Share Posted March 8, 2019 Tossa on niin paljon happee joukos (o2) et lambda arvo ei pidä paikkaansa. Jos ei oo ilmapumppua tms, joka työntää ilmaa putkistoon niin putket vuotaa tms Onhan tuota vähän reilusti... Varsinkin katin jälkeen. Mittauksen perusteella katti on kuitenkin lämmin (CO jokseenkin 0) ja HC silti yli 100 (tyhjäk.) eli paljonkohan on ennen kattia... Olettaen että se katti on parempi kun mulla Yks vaihtoehto että joku pytty ei polta kunnolla mutta silti helpoin ja halvin vaihtaa ensin uus lambda... Toki pienikin vuoto putkessa imee saman verran ilmaa sisälle kun puhaltaa pakokaasua ulos koska putkessa on vuorotellen ali- ja ylipaine. passaako autolla ajella jos se on "noinkin paljon" laihalla? Tuo riippuu paljon siitä onko oikeasti laihalla ja onko ajaessa. Jos syy on bensansaannissa (suodatin, pumppu tms.) = vedossakin laihalla niin ei tee hyvää ainakaan pidemmän päälle. Mutta jos johtuu lambdasta niin ei vielä maailmaa kaada koska lambdasäätö ei ole käytössä isommalla kaasulla. Laiha seos nostaa palamisen ja pakokaasun lämpötilaa ja pahimmillaan polttaa venttiilit tai mäntään reiän. Myös nakutusherkkyys lisääntyy = sama lopputulos. Lisäksi palamaton HC palaa sitten siellä katissa = pahimmillaan punahehkuinen katti. Tuo ei tapahdu heti mutta hyvä silti selvittää onko vikaa ja mikä. PS. Yks mitä vois kokeilla on ottaa ja jättää lambdan johto irti ja käyttää akunkenkä irti = boxi palautuu tehdaskartoille. Jos kone on vakio ja kunnossa ja vika lambdassa käy sen jälkeen ennemmin vähän rikkaalla kun laihalla. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fenix Posted March 8, 2019 Share Posted March 8, 2019 Jos on välttämätöntä ajaa, niin tankkaa ainakin korkea oktaanisinta toistaiseksi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
smokeybandit Posted March 8, 2019 Author Share Posted March 8, 2019 Onhan tuota vähän reilusti... Varsinkin katin jälkeen. Mittauksen perusteella katti on kuitenkin lämmin (CO jokseenkin 0) ja HC silti yli 100 (tyhjäk.) eli paljonkohan on ennen kattia... Olettaen että se katti on parempi kun mulla Yks vaihtoehto että joku pytty ei polta kunnolla mutta silti helpoin ja halvin vaihtaa ensin uus lambda... Toki pienikin vuoto putkessa imee saman verran ilmaa sisälle kun puhaltaa pakokaasua ulos koska putkessa on vuorotellen ali- ja ylipaine.Tuo riippuu paljon siitä onko oikeasti laihalla ja onko ajaessa. Jos syy on bensansaannissa (suodatin, pumppu tms.) = vedossakin laihalla niin ei tee hyvää ainakaan pidemmän päälle. Mutta jos johtuu lambdasta niin ei vielä maailmaa kaada koska lambdasäätö ei ole käytössä isommalla kaasulla. Laiha seos nostaa palamisen ja pakokaasun lämpötilaa ja pahimmillaan polttaa venttiilit tai mäntään reiän. Myös nakutusherkkyys lisääntyy = sama lopputulos. Lisäksi palamaton HC palaa sitten siellä katissa = pahimmillaan punahehkuinen katti. Tuo ei tapahdu heti mutta hyvä silti selvittää onko vikaa ja mikä. PS. Yks mitä vois kokeilla on ottaa ja jättää lambdan johto irti ja käyttää akunkenkä irti = boxi palautuu tehdaskartoille. Jos kone on vakio ja kunnossa ja vika lambdassa käy sen jälkeen ennemmin vähän rikkaalla kun laihalla. joo täytyy tutkia että saa paremmin auton pelittää vaikka kyllähän se ihan normaalisti käy ja kukkuu. mietin vaan että jos seos on laihalla ja jos ECU heittää lisää bensaa sekaan tai siis muuttaa sytytystä niin jos se jotenkin käy niinku laihalla ja rikkaalla, parempi se on vähän tuunata konetta että on seokset kohdillaan. kävin juuri tallilla ja ajoin auton ulos ja pakoputkee taskulampulla tiirailin, mukava pimeässä ja lumipyryssä maata maassa turpa jäässä ja huono taskulamppu kourassa mutta sen verran näin että kyllä se katin hitsaus saumoista sen verran vuotaa että vesi höyryn siinä näkee ja änkkärin kohdilta vaikkei änkkärin tilalla ole kuin suora putki, niin sieltä vähän enemmän kun mulla on siinä putki kiinni macgyver tyylillä pultti ja lukko mutteri putkesta läpi kun ei jaksa näprätä klemmareitten kanssa kun sitten sitä putkea saa apinan vimmalla repiä irti varsinkin kun se on toistaiseksi väliaikainen kun en tiiä laitanko sinne joskus änkkärin vai en joten kaipa se täytys ensin tiiviiksi saada ja eritoten katin hitsaus saumoja piste hitsailla että on varmasti tiivis. ja toinen juttu mikä tuli mieleen niin mullon red linen bensan lisä aine tankissa, en tiedä vaikuttaako se väliaikaisesti päästöihin/lambdaan, mainittakoon off topikkina että jos omega merkkistä lisä ainetta käytän niin ajan mittaan syttyy ses valo ja herjaa lambna anturin koodia joten sitä ainettä en oo käyttäny vuosiin, red linee vaan kerran vuodessa. täytyy varmaan päästöt mitata uudestaan tulevaisuudessa että on kone tosi lämmin, kun parin kilsan sillä kolmeekymppii köröttelin kun ei viittiny lujempaa ajaa ettei suola likaa vahattua autoa niin jossei se kone ollut riittävän lämmin, vai näyttääkö lambda anturi aina samaa lukemaa vaikkois kone kylmä tai kuuma. Link to comment Share on other sites More sharing options...
smokeybandit Posted March 8, 2019 Author Share Posted March 8, 2019 Jos on välttämätöntä ajaa, niin tankkaa ainakin korkea oktaanisinta toistaiseksi. ei onneks oo, olkoon auto ny tallissa huilimassa ja jos ajan niin vain kilsan lähimmälle huoltsikalle ja sitten takas tallille ettei tuu vahinkoo moottorille ennen kun saadaan uus lambda sun muut kohdilleen ettei ainakaan nakuta moottori sit tulevaisuudessa. 98 bensalla oon aina menny, joskus oon koittanu 95 oktaanii mutta pitemmän päälle rupee kone tuntuumaan vaisulta joten 98 oktaanii oon käyttänyt kun se on sillä vähän pirteämpi kapistus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaiRai Posted March 8, 2019 Share Posted March 8, 2019 ... kävin juuri tallilla ja ajoin auton ulos ja pakoputkee taskulampulla tiirailin, mukava pimeässä ja lumipyryssä maata maassa turpa jäässä ja huono taskulamppu kourassa mutta sen verran näin että kyllä se katin hitsaus saumoista sen verran vuotaa että vesi höyryn siinä näkee ja änkkärin kohdilta vaikkei änkkärin tilalla ole kuin suora putki, niin sieltä vähän enemmän kun mulla on siinä putki kiinni macgyver tyylillä pultti ja lukko mutteri putkesta läpi kun ei jaksa näprätä klemmareitten kanssa kun sitten sitä putkea saa apinan vimmalla repiä irti varsinkin kun se on toistaiseksi väliaikainen kun en tiiä laitanko sinne joskus änkkärin vai en joten kaipa se täytys ensin tiiviiksi saada ja eritoten katin hitsaus saumoja piste hitsailla että on varmasti tiivis. ... Niin ainakin jos ilmavuoto on labdan ja katin välissä niin eihän se katti voi toimia oikein kun sille tuleva kaasuseos on jotain muuta kuin mitä lambda sille yrittää "järjestää". Paras hitsata, mutta onhan noita melko toimivia paikkaustököttejäkin joilla voi koettaa tiivistää. Viisaammat tietää paljonko tuollaisella vuodolla sitten käytännössä on merkitystä, että vaikuttaako päästöarvoihin noin paljon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TransNAM Posted March 8, 2019 Share Posted March 8, 2019 Kokemuksen perusteella muutaman millin reikä putkessa voi vaikuttaa hapen määrään useamman prosentin ja helposti tulee hylky leimalla pelkän hapen perusteella. O2 raja leimalla max 5%. Bensakoneen normaali joku prosentin luokkaa ja toimivan katin jälkeen 0%. Putken päästä mitattu lambda voi sitten jo näyttää ihan mitä sattuu koska putkesta mittaavat pakokaasuanalysaattorit näyttää "laskennallisen" lambda-arvon eikä todellista niinkuin pakosarjassa törröttävä anturi. Eli niinkuin Sirkus sanoi niin vuotava putki vaikuttaa sen myötä myös lambda-arvoon. Koko lambdan mittaus (anturi tai analysaattori) perustuu hapen määrään eli mitään vuotoja ei sylinterien ja mittauspisteen välillä saisi olla eikä mielellään edes jonkun matkaa mittauspisteen jälkeenkään. Eikä pätkiviä sylintereitä joista tulee raakaa ilmaa läpi. Perinteinen tyyli yrittää hylätä f-body leimalla on laittaa mittaletku toiseen putkenpäähän (varsinkin imurilla) ja kitistä hapen määrästä. Joutunut muutamankin kerran ehdottamaan hanskaa tms. avonaiseen putkeen ;D Toinen on sitten ilmapumppu... Link to comment Share on other sites More sharing options...
smokeybandit Posted March 9, 2019 Author Share Posted March 9, 2019 Kokemuksen perusteella muutaman millin reikä putkessa voi vaikuttaa hapen määrään useamman prosentin ja helposti tulee hylky leimalla pelkän hapen perusteella. O2 raja leimalla max 5%. Bensakoneen normaali joku prosentin luokkaa ja toimivan katin jälkeen 0%. Putken päästä mitattu lambda voi sitten jo näyttää ihan mitä sattuu koska putkesta mittaavat pakokaasuanalysaattorit näyttää "laskennallisen" lambda-arvon eikä todellista niinkuin pakosarjassa törröttävä anturi. Eli niinkuin Sirkus sanoi niin vuotava putki vaikuttaa sen myötä myös lambda-arvoon. Koko lambdan mittaus (anturi tai analysaattori) perustuu hapen määrään eli mitään vuotoja ei sylinterien ja mittauspisteen välillä saisi olla eikä mielellään edes jonkun matkaa mittauspisteen jälkeenkään. Eikä pätkiviä sylintereitä joista tulee raakaa ilmaa läpi. Perinteinen tyyli yrittää hylätä f-body leimalla on laittaa mittaletku toiseen putkenpäähän (varsinkin imurilla) ja kitistä hapen määrästä. Joutunut muutamankin kerran ehdottamaan hanskaa tms. avonaiseen putkeen ;D Toinen on sitten ilmapumppu... no niitä katsareita on kyllä kaikenlaisia, ainakin täällä ruotsin puolella, viimosin katsatus meni ihan ok mutta ihmettelin miksi se vin numeroo ehtii auton alta jostain takarenkaan takaa rungosta kun yleensä ne kahtoo sen tuuli lasin alareunasta ja toisekseen kun se ajo autolla lenkin ja sitten kysyy onko tää automaatti vai manuaali, no miehän olin että hö, justhan sie ajoit sillä ja kolmannekseen piti vielä tummennus kalvot repiä sivu ikkunoista pois kun ei kelvannu kalvo vaikka oli vaalein kalvo ikkunassa ettei uuteen tuulilasiin verrattuna ollu minun mielestä mitään sävy eroa, varsinkaan jos t-toppi ois ollu auki ja katista piti sen maukua että tarviisko tässä kattia vai ei kun auto on sen verran vanha ja ekakshän oli sitä mieltä että hän ei katsasta autoa ollenkaan kun autossa oli hänen mukaansa tummat sivuikkunat että hän hylkää sen heti jos ajan sen sisälle, sitten kun olin kalvot repiny pois niin ei se sama katsari sitten ollu halukas kuitenkaan katsastamaan autoa ja siinä vaiheessa rupes itseltä melkein pinna palaa mutta kysyin sit toiselta katsariltä mikä oli onneks paikalla että jos katsastaisit auton ja sehän olikin sitten reilumpi tyyppi ja katsastus meni ihan hyvin mutta piti senkin sen verran näyttää valtaansa kun sanoi että täs autos on kyl aika kovat äänet mutta oon reilulla päällä ja tää on ok. muistan senkin kun veli kesä pari sitten katsasti omaa autoaan, ei f-body mutta v8 kuiteski, ja hälle sano katsari että täs autos on niin kovat äänet että tämä ei mene läpi, no, veli sano sitten että ei täs hänen mielestää kovat äänet oo, ja katsari sano sitten että asia ei ole niinkuin sinä sanot, asia on niinkuin mina sanon. mie en jaksanu olla siellä enää, lähdin kotia ja sanoin veljelle että sano sille katsarille että kahtoo äänet desibeli mittarilla. että joo, katsareita on kyllä moneen lähtöön. mutta on niitä onneks ihan mukavia ja reilujakin katsareita vuosien saatossa ollut. tuntuu vaan joskus siltä että miks aina minun kohille sattuu ne känkkäränkkä katsarit onhan mulle vanhat sedät aina sanonu että laita naises lyhyessä mekossa katastaa se auto niin hyvin menee mutta kun mulla raukalla ei oo sitä naista Link to comment Share on other sites More sharing options...
TransNAM Posted March 9, 2019 Share Posted March 9, 2019 Jaa en tiennyt että olet länsi-euroopan puolella ...eli ei sitten mitään päästöjen raja-arvoista kun en niitä siellä tiedä. Mutta ei se katsastus näköjään ole länsimaissa yhtään sen kummempaa kun täälläkään Link to comment Share on other sites More sharing options...
smokeybandit Posted March 9, 2019 Author Share Posted March 9, 2019 Jaa en tiennyt että olet länsi-euroopan puolella ...eli ei sitten mitään päästöjen raja-arvoista kun en niitä siellä tiedä. Mutta ei se katsastus näköjään ole länsimaissa yhtään sen kummempaa kun täälläkään jaa että se katsastus on siellä samanlaista touhua. muistan kun suomessa oli motskari niin ei tarvinu sitä koskaan katsastaa, täällä kun ihmiset joutuu katsastaa kaikki perä kärrystä mopoon asti mutta ainaski liikenteessä näkyy paljon kilvettömiä mopoja joten ajeleeko ne niillä sitten kilvittä, aika riskiä meininkiä jos sinivuokko sattus näkeen kyllä ne yleensä täällä kahtoo päästöja ihan niinkuin muuallakin, ainakin vissiin ehkä uudemmissa autoissa, mutta jotain muutoksia noihin on tullut, ennen sai esmerkiks HC olla sata, nykyään kuulemma ne ei kato sitä ollenkaan, en tiedä varmaks. katin osalta katti pitäis olla vuos malleissa 89 ja siitä uudempiin. en tiiä miten minun kohilla ne päästöja oikeen mittaa kun CO arvoa ne vaan tuijottaa mutta itseä kiinnostaa tietää muutkin arvot että tietäs vähän miten moottori voi mutta parempi se on jos eivät muuta katokkaan ainakaan katastuksessa päästöjen osalta kun on joskus tarpeeks vaikeeta jo sellasenaan saada auto katsastettua, onneks auto on 30 vuotta vanha niin katastus on joka toinen vuosi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
smokeybandit Posted March 13, 2019 Author Share Posted March 13, 2019 no nyt on bensa filtteri vaihdettu. katotaas onnistunko kuvan laittamaan vanhasta filtteristä, ei tuo nyt hirveen pahan näköinen ole mutta ennen kuin sahasin sen niin puhalsin siitä ilmaa läpi, uudesta meni vaivatta ilma läpi mutta tuosta vanhasta kyllä aika nihkeemmin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
smokeybandit Posted March 13, 2019 Author Share Posted March 13, 2019 mitenkäs noi reiät tuossa, stoppaako se bensa putki noihin kun eilen oli kiire kun laitoin uuden filtterin kun verstas oli jo melkein sulkemassa oviaan, mietin vaan etten liian syvälle painanut bensaputkia filtterin sisään mutta näyttäskö tuo että kyllä se stoppaa noihin kohtiin, kierteitten jälkeen, mikä näyttäs niinku prikka ois tuossa pohjalla. toisekseen harmittaa miksen laittanut uusia o renkaita kun jäi vielä talous paperin pala kierteitten väliin kun kuivasin auton bensaputket eilen. no, kai se paperi sieltä häviää ajan mittaan, kierteitten ulko puolelle se paperin pala jäi kun olin onneks ehtinyt kiristää jo kaikki paikalleen, halusin vaan kuivata paikat että sitten kun auton käynnistää ja tuijottaa kierteitä lampulla ettei mistään filtterin päistä kostu kierteet bensasta, tiivis on. harmittaa kyllä vähän kun ois ollu hyvä laittaa uudet o renkaat bensa putkien päihin mutta seuraavan kerran sitten. ois ollu mukavampaa vaihtaa filtteri jos ois ollut enemmän aikaa ja jos ei bensa putkista liru koko ajan bensaa kun sinne filtteriä laittaa paikalleen. lähi viikkoina sitten tutkitaan lisää, että saadaan ne bensa seokset kohdilleen, täytyy ensin tosin hankkia se uusi lambda. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikke Posted March 13, 2019 Share Posted March 13, 2019 kyllä se tohon vastinpintaan pysähtyy jos et ihan hampaat irvessä väännä jollon jotain luutavasti hajoo Link to comment Share on other sites More sharing options...
TransNAM Posted March 13, 2019 Share Posted March 13, 2019 Tuo kuvassa näkyvä pykälä on tiivistyspinta mihin o-rengas vastaa ja jää putkessa olevan vastaavan olakkeen väliin puristuksiin. Eli putkea ei saa liian syvälle. Korkeintaan jos kiristää niin lujaa että o-rengas hajoaa voi alkaa vuotamaan. Toisessa päässä ei edes ole "säätövaraa" kun pikaliitin lukittuu mihin lukittuu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
smokeybandit Posted March 15, 2019 Author Share Posted March 15, 2019 kyllä se tohon vastinpintaan pysähtyy jos et ihan hampaat irvessä väännä jollon jotain luutavasti hajoo no joo ei ny ihan niin kireelle passaa vääntää Link to comment Share on other sites More sharing options...
smokeybandit Posted March 15, 2019 Author Share Posted March 15, 2019 Tuo kuvassa näkyvä pykälä on tiivistyspinta mihin o-rengas vastaa ja jää putkessa olevan vastaavan olakkeen väliin puristuksiin. Eli putkea ei saa liian syvälle. Korkeintaan jos kiristää niin lujaa että o-rengas hajoaa voi alkaa vuotamaan. Toisessa päässä ei edes ole "säätövaraa" kun pikaliitin lukittuu mihin lukittuu. joo ei passaa kauhian kireelle vääntää, vähän miettimistä siinä oli kun avaimet on tyyppiä 20 mm ja 16 mm millä kiristin ja 20 millisellä jänkäsin toiseen suuntaan ettei bensa putki väänny, niin helposti voi sellaisilla isoilla lenkki avaimilla kiristää liikaa mutta kyllä tarkkaan mietin että paljonko uskaltaa vääntää Link to comment Share on other sites More sharing options...
smokeybandit Posted March 15, 2019 Author Share Posted March 15, 2019 muutaman viikon päästä jos tietäs enemmän, pitäis auto viedä verstaalle, siellä katsotaan bensan paineet ja tarkistetaan suuttimet että ne ei vuoda tai ole tukkoiset, myös tarkistetaan pakoputki että vuotaako, kun sehän voi laimentaa bensa seosta tai siis ainakin näyttää väärän lambda lukeman. mutta jos vikakoodi luku laitteella katsois tiedot/lambda, näyttäskö sellaine laite tarkemmin lambda lukeman kun joillakin verstailla on niin high tec näkösiä vimpaimia että niistä näkee kaikenlaista tietoa egr venttiilistä jäähdytys nesteen lämpötilaan. nyt kun on muutama viikko aikaa niin täytyy hankkia ja vaihtaa uusi lambda ja jos vaikka verkollisen maf anturin laittas ja ylilyöntinä ac delco sytkämoduulin ainaski sen takia kun en nykyseen kiina valmiste moduuliin luota, hajoo kuiteski ennen aikojaan ja nykyään kun kierros mittari on ihmeellinen kun vaan kolmeen tonniin se kiertää ja sitten pomppaa melkein nollaan ja sitten takasin kolmeen tonniin, moottori kyllä kiertää normaalisti mutta itse kierros lukumittari sekoilee. mietin että jos ac delco sytkä moduulilla toimis kierros lukumittari normaalisti. Link to comment Share on other sites More sharing options...
F350 Posted March 15, 2019 Share Posted March 15, 2019 muutaman viikon päästä jos tietäs enemmän, pitäis auto viedä verstaalle, siellä katsotaan bensan paineet ja tarkistetaan suuttimet että ne ei vuoda tai ole tukkoiset, myös tarkistetaan pakoputki että vuotaako, kun sehän voi laimentaa bensa seosta tai siis ainakin näyttää väärän lambda lukeman. mutta jos vikakoodi luku laitteella katsois tiedot/lambda, näyttäskö sellaine laite tarkemmin lambda lukeman kun joillakin verstailla on niin high tec näkösiä vimpaimia että niistä näkee kaikenlaista tietoa egr venttiilistä jäähdytys nesteen lämpötilaan. nyt kun on muutama viikko aikaa niin täytyy hankkia ja vaihtaa uusi lambda ja jos vaikka verkollisen maf anturin laittas ja ylilyöntinä ac delco sytkämoduulin ainaski sen takia kun en nykyseen kiina valmiste moduuliin luota, hajoo kuiteski ennen aikojaan ja nykyään kun kierros mittari on ihmeellinen kun vaan kolmeen tonniin se kiertää ja sitten pomppaa melkein nollaan ja sitten takasin kolmeen tonniin, moottori kyllä kiertää normaalisti mutta itse kierros lukumittari sekoilee. mietin että jos ac delco sytkä moduulilla toimis kierros lukumittari normaalisti. En usko vian olevan MAF:in verkkojen poistossa. Sytkämoduli kannattaa vaihtaa, jos kiekkamittari käyttäytyy noin. Vakio suuttimilla on se ongelma, että ne eivät vanhana jaksa aueta, jolloin tietenkin sen sylinterin seokset ovat miten sattuu. Suuttimen kelan vastuksen pitäisi olla siellä 12-16 ohmia, jos on alle niin vaihtoon menee kaikki. Mitkä tulpat sulla siellä on ja miten vanhat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
smokeybandit Posted March 15, 2019 Author Share Posted March 15, 2019 En usko vian olevan MAF:in verkkojen poistossa. Sytkämoduli kannattaa vaihtaa, jos kiekkamittari käyttäytyy noin. Vakio suuttimilla on se ongelma, että ne eivät vanhana jaksa aueta, jolloin tietenkin sen sylinterin seokset ovat miten sattuu. Suuttimen kelan vastuksen pitäisi olla siellä 12-16 ohmia, jos on alle niin vaihtoon menee kaikki. Mitkä tulpat sulla siellä on ja miten vanhat? maffin mie aattelin sen takia vaihtaa kun kauan sitten kun se oli uusi, niin oli se klipsi rikki mikä pitää maf sensorin johdot sensorissa kiinni, niin ajattelin jo silloin että se voi olla vähän käytetty tai jotain, ja useamman kesän kun se on sellainen usein että kun kylmänä käynnistää niin voi sammua saman tien, joskus sammuu, joskus ei. lähtee kyllä aina normaalisti käyntiin. aattelin jos tyhjäkäyntiä nostais mutten vielä viiti, joskus oon tyhjäkäynnin kanssa pelannu ja aina oon siihen tulokseen päätyny että se missä se nyt on, about viis sataa kiekkaa, on hyvä, muuten voi tyhjäkäynti jäädä joskus liian korkealle vaikkei oikeesti oliskaan minkä seurauksena auto puskee etennpäin minun mielestä liikaa ja kun autolla pysähtyy niin menee useampi sekunti ennekuin tyhjäkäynti tippuisi normaaliin. nykysellään kun se on sen about viis sataa kiekkaa lämpösellä moottorilla niin hyvin on toiminut, ei jää kierrokset väliaikaisesti liiän korkealle vaikka ois lämmin moottori eikä puske auto eteenpäin liikaa kun jos auton antaa lipua eteenpäin vaikka ykkösellä ilman että koskee jarruun tai kaasuun. tulpat on ac delco (r43ts) uudet vaihdoin viime syksynä. juu, miepä pien mielessä noi ohmit, mutta toivottavasti verstaan huolto puolella tietävät myös mikä sen ohmin pitäis olla sitten kun niitä suuttimia tarkistelee mutta parempi se on tietää itsekkin vähän missä mennään. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TransNAM Posted March 15, 2019 Share Posted March 15, 2019 ...jos vikakoodi luku laitteella katsois tiedot/lambda, näyttäskö sellaine laite tarkemmin lambda lukeman kun joillakin verstailla on niin high tec näkösiä vimpaimia että niistä näkee kaikenlaista tietoa egr venttiilistä jäähdytys nesteen lämpötilaan. Tuon ikäiseen autoon taitaa olla vain yksi varsinainen "lukulaite" joka varmasti näyttää kaikki tiedot ja se on GM-n oma TECH. Toinen vaihtoehto on sopiva kaapeli ja tietokone. Ohjelmat on ilmaisia ja löytyy netistä. Nykyään on tullut myös kännykkä-appeja mutta niiden toimivuudesta en tiedä. Yleiskorjaamoilta noita tuskin löytyy mutta jenkkeihin perehtyneillä voi ollakin. Yleis-/perustestereihin ei yleensä kuulu vanhemmat jenkit eikä sopivaa kaapelia. Vikakoodit näkee ilman mitään testereitä jos niitä on (SES-valo palaa). Testerillä katsotussa lambda-arvossa (antureissa yleensäkin) on se ongelma että näyttää samaa mitä moottori "näkee" eli jos esim anturissa tai jossain on vikaa niin sitä ei näe ellei vertaa arvoja johonkin toiseen mittariin. Moottori/ECM on tyytyväinen vääriinkiin arvoihin ellei arvo ylitä vikoodirajaa tai ole muuten pahasti ristiriidassa muihin arvoihin. Tämä pätee lähes kaikkiin antureihin. Lämpö, kaasuläppä, maf, map, lambda jne. Esim. on tullut vastaan lämpöanturi joka kertoi boxille muutaman asteen pakkasta vaikka kone oli lämmin - ei vikakoodia mutta auto ei toiminut kunnolla, päästöt pielessä jne. Tällaiset on helppo todeta vaikka kädellä tai järjellä (onko kone oikeasti pakkasella) mutta pakokaasujen happipitoisuuden haistelemista en suosittele... Toinen päästöihin liittyvä ongelma vanhemmissa f-bodeyssa on vain 1 lambda toisella puolella konetta. Se ei tiedä mitään mitä toiset 4 pyttyä tekee... Yks tapa millä saa testattua suuttimien kunnon suunnilleen on irroittaa lambdan johto ja irroitella auton käydessä yksitellen suuttimista johtoja. Jokaisen suuttimen "poisto" pitäisi vaikuttaa päästöihin ja käyntiin suunnilleen saman verran. Selvät viat löytyy korvakuuloltakin mutta esim. pakokaasumittari on tarkempi ja kertoo pienemmät erot. Tämä tapa kertoo mikä sylinteri on "erilainen", jos on, mutta erilaisuuden syy voi olla muuallakin kun suuttimessa (kipinä, puristukset) eikä kerro mitään jos esim. kaikki suuttimet on yhtä huonoja tai vaikka vain 1 on enää hyvä joka näyttää sitten "erilaiselta". Tämän testin tekemiseen on monta vaihtoehtoa mutta perus-korjaamon varusteilla pakokaasuvertaus onnistuu helpoiten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now