Jump to content

Sakken Ihan vaan Z28


Sakari
 Share

Recommended Posts

Tulipa tuossa 2 vuotta sitten hommattua ensimmäinen jenkki. Autoksi valikoitui camaro iroc-z vuosimallia -85. Koneena toimii 305 tpi.

Tarkoituksena olisi pikkuhiljaa kunnostaa mahdollisimman alkuperäisellä tyylillä autoa.

Kaiken näköistä murheenkryyniä autossa on tullut vastaan ja useita kysymysmerkkejä, kun en ole näitä aikasemmin harrastanut. Korjausoppaat on hankittu ja googlea on käytetty ja jotain ehkä jäänyt päähänkin.

Suurin ongelma on sähköt. Edelliset omistajat ovat ylittäneet kaikessa riman niin alhaalta kun sen voi ja oikaisseet kaikessa.

Moottori on sentään rempattu ja laatikko läpikäyty.

Auto on vähän erikoisemman värinen, mutta alkuperäismaaleissa. Leimalle pitäis laittaa tosiaan valojen sähköt uusiksi ja kunnostaa samalla liittimiä ym.

Korjauslistalla on muuten ihan helvetisti kaikkea pientä ja siksi tämä projekti on todennäköisesti mallia ikuisuus.

 

 

20181121_170839-928x1650.thumb.jpg.d366cf54528957f5f5e3a3ca2f279e57.jpg

20181121_170848-01-1780x1001.thumb.jpeg.8c1cfc733ed23ec766eabd1aeec45467.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • F350

    8

  • Timo

    4

  • Fenix

    5

  • Sakari

    31

Top Posters In This Topic

Posted Images

Sitten voinkin kysellä, että osaako joku sanoa saako jostain hommattua tuollaisen läpivientiosan ja nuo konehuoneen liittimet. Valojohtonipussa oli yksi liitin lähtenyt irti ja kosketus kaikissa pinnoissa heikko. Onko normaalia että nää on täynnä jotain sikaa?

20190408_190303-600x800.thumb.jpg.12106976ba4ca5c1339e276a53490d3b.jpg

20190408_190348-600x800.thumb.jpg.1e274e0a7ef6afa14f8aeed4fbcb1fb0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kiitos Nupa linkistä.

On ollut hankala löytää osia kun en edes tiedä minkä niminen tuo läpivienti ja nuo liittimet on.

En ymmärrä, onko tuo musta massa oltava liittimessä vai voiko sen putsata pois? Voiko käsitellä jollain muulla aineella ettei ruostu tai hapetu.

 

Löysinkin jo linkin takaa uudet liittimet. Täytyy katsoa että joutuuko huoltamaan alkuperäisen läpiviennin vai löytyykö sellanen vielä jostain.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos Nupa linkistä.

On ollut hankala löytää osia kun en edes tiedä minkä niminen tuo läpivienti ja nuo liittimet on.

En ymmärrä, onko tuo musta massa oltava liittimessä vai voiko sen putsata pois? Voiko käsitellä jollain muulla aineella ettei ruostu tai hapetu.

 

Löysinkin jo linkin takaa uudet liittimet. Täytyy katsoa että joutuuko huoltamaan alkuperäisen läpiviennin vai löytyykö sellanen vielä jostain.

Pesin noi liittimet puhtaaksi mustasta rasvasta asetonilla. Hidasta hommaa mutta puhdasta tuli. Kontaktipinnoille laitoin motonetin punaista akkunaparasvaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tässä on menty hitaasti mutta epävarmasti eteenpäin. Mitä enemmän olen purkanut sähköjä sitä enemmän alkaa vituttamaan miten joku voi mennä kaikessa sieltä missä on aitaa ei ole edes ollut. Jos joku osa on puuttunut, niin on väsätty mitä lie kikkailuja.

Nyt on kaikki etuvalojen sähköt uusittu releineen päivineen. Pitkät toimii taas viiksestä. Uuden viiksen myötä hieman ongelmia kun en tiedä puuttuuko ratin alta jokin mokkula mihin pitäisi kytkeä viiksen johto sekä kuvassa oleva liitin mikä ilmeiseti tulee cruisen control modulista(?)

20200412_143438.thumb.jpg.251c51cdc9644a855558747ae90abb36.jpg

20200413_135057.thumb.jpg.f085b96533c40941e168f89f5fadf4ba.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa liityä jäseneksi jäsenosiossa enemmän tietoa ja apuja monen projektin muodossa ja kerhon kautta saa jäsenalennuksia  :) Muuten HIENON värinen ja HIENO peli  m/ m/

Link to comment
Share on other sites

Tervetuloa joukkoon ja Iroc-Z vallan mahtava ensijenkki, sellaisella itsekin alottelin  m/ Ja kyllä se aikanaan alkaa tuntumaan siltä kuin sen tuntisi kuin omat munansa  ;) Alussa varmasti tuntuu välillä "tuskaselta" vaan oppii sen kanssa elämään kun on vaan innostusta ja motivaatiota  :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jos joku kasarijenkki nostaa arvoaan tai vähintäänkin säilyttää sen, niin se on just Iroc-Z. Jopa 5.0 moottorilla. Jenkkimarkkinoilla paremmissa yksilöissä hinnat ovat ohittaneet saman aikakauden Corvetten jo aikaa sitten ja sitä mukaa huonommatkin yksilöt nostaa hintaa. Trans am GTA samoin.

 

Nätti auto. Tuli kuolattua vastikään nettiautossa myynnissä ollutta valkoista Tampereen yksilöä, mutta pelimerkit ovat nyt kiinni tässä 1977:ssa jonkin aikaa. Mutta seuraava hararstekohde olkoon Iroc Z tai Trans am. Trans amissa kelpaisi etenkin se ainoastaan vuonna  1988 tarjolla ollut digitaalimittarilla varustettu yksilö. 

Link to comment
Share on other sites

Hyvä auto ehdottomasti. Ulkoisesti ei näytä Iroc-Z mallilta. Oletko katsonut mitä RPO koodeja löytyy tarrasta.

Iroc on erikoisvarusteltu Z-28 ja silloin tarrasta täytyy löytyä RPO B4Z.

Link to comment
Share on other sites

Fuck sake  ::)

Tämä sopii täydellisesti tähän mun projektiin. Hienosti olen perillä. Eihän se mikään IROC edes ole. Mun pitää vaihtaa otsikkoa.

Link to comment
Share on other sites

Iroc tai ei, ei sillä sen väliä.

Onks Camarossa ollut tupla etuvalojen pesimet.  :-\

Nätti auto... omaan makuun teippaisin Camaroissa etuvalojen syvennykset mustiksi ja sama maalaten konepellin ritilöille.  m/

Link to comment
Share on other sites

Onks Camarossa ollut tupla etuvalojen pesimet.  :-\

Pesimet on noihin Suomeen tuodessa porattu :-[ itellä onneksi vain yksi reikä per puoli

Link to comment
Share on other sites

Pesimet on noihin Suomeen tuodessa porattu :-[ itellä onneksi vain yksi reikä per puoli

 

On varmaan ollut, mutta enää ei mene letkuja eikä muutakaan. On purettu jo ennen kuin tuli mulle.

Toki, tossa on vielä sellanen juttu, että konepellistä ja puskurista on alkanut lohkeilemaan maalia, jonka alta pilkistää punaista. Eli varmaan keula ottanut osumaa jossain kohtaa.

Nää on näitä asioita mitä ei herrasmiehet viitti turhaan kertoa myynnissä, vaikka kysyin.

Link to comment
Share on other sites

Itselläkin tuosta keulapalasta alkaa jo maalit halkeilee, meinasin jos ottais irti ja korjais samalla nuo lampunpesimen reijät ja lohkolämppärin holen. Sitten maalarille niin tulis aika jees  m/

Link to comment
Share on other sites

Sain tässä viikolla vihdoin aikaiseksi tunkata keula ilmaan kun ei käynnistynyt enää tallissa ja kokeilin hypyttää sähköä startille mutta ihan mykkä. Sain oston yhteysessä mukaan remyn uuden startin joten päätin lähteä vaihtamaan sitä. Itse vaihto sujui yllättävän hyvin kun otti putkiston irti pakosarjoista, mutta nyy en saamari saa enää laippoja yhteen kun apparin jokin väliliitos kinnaa vastaan.

Samalla kun siellä tuli ryömittyä niin huomasin öljypohjan sauman välistä tulevan jokin lärpäke mikälie. (Kuva)

Taitaa vuotaa öljyä siitä kun vierestä menevät tulpanjohdot ihan öljyssä. Öljypohja oli muutenkin aika lommolla. Vuotaa tuosta tyhjennysreiästäkin kun taitaa prikka puuttua pultista...

20200515_185041_copy_871x567.jpg.630e9a0764875ba16ae7838a56260935.jpg

20200514_180458_copy_850x567.jpg.315516c02f089e9215280f8522dae505.jpg

Link to comment
Share on other sites

Eipä lähteny vielä käyntiin.

Oli tarkoitus testata tuleeko virtalukolta virtaa neutral safety switchille mutta huomasin vahingossa, että menee keltainen johto maihin kun laittaa park/neutral asentoon vaihteen. Mun käsittääkseni keltaisen pitäisi tuoda 12v virtalukolta.

 

Link to comment
Share on other sites

Tiiviste pullahtanut välistä pois,menee vaihdoksi.

Ei tuossa mitään ole pullahtanut vaan väärä tiiviste joka on tarkoitettu moottoriin jossa öljytikku on vasemmalla puolella. Tuo tiivisteen patti tulee öljytikun kohdalle, näissä uudemmissa se tikku on kyllä toisella puolella eli tiivistekin pitää olla eri.

Link to comment
Share on other sites

Jaahas. Ojasta allikkoon. Tuntuu, että kun saa jonkun toimimaan niin seuraava asia menee paskaksi. Eli nyt kun ehti saamaan startin toimimaan niin yön jälkeen kun kytkin akun kiinni niin kaikki ihan mykkänä. Ei mitään virtaa mihinkään. Akun kengät uusia ja maadoitukset pitäis olla kunnossa.

 

Eli sille C100 liittimelle, tuleva paksu punainen kaapeli on kylmä. En löydä mistään kaaviosta mistä  se punainen kaapeli tulee, kun akusta ei löhde kuin musta ja oranssi.

Ylemmässä kuvassa näkyy liitin ja alemmassa kaavio. Johto on G5 eli power distribution (light switch, fuse box)

 

Osaako joku sanoa mistä syöttö tulee. Onko yleensäkin olemassa jotain mistä näkee Kaikki kaaviot ym. Mulla on Haynes ja chiltonin kirjat mutta sähköhommissa jäävät vähän vajaaksi...

20200522_190138_copy_453x806.thumb.jpg.2dc9f5ce08d4dc08800b06c066768f44.jpg

C100Camaro85.thumb.jpg.1e39cf8ac6ed275c561c88e7e8b4261d.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sähköt tulee startilta, josta lähtee useampi johto fuse link:ien eli johdolta näyttävien sulakkeiden kautta. Olisko sellainen kärähtänyt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Create New...