Jump to content

Sakken Ihan vaan Z28


Sakari
 Share

Recommended Posts

Sähköt tulee startilta, josta lähtee useampi johto fuse link:ien eli johdolta näyttävien sulakkeiden kautta. Olisko sellainen kärähtänyt.

 

Täytyy lähteä etsimään, mistä löydä tuon kaapelin sulakkeen. Tosiaankin se oranssi joka menee suoraan ecm:lle on ok ja sinne tulee virta mutta muualle ei.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • F350

    8

  • Timo

    4

  • Fenix

    5

  • Sakari

    31

Top Posters In This Topic

Posted Images

Täytyy lähteä etsimään, mistä löydä tuon kaapelin sulakkeen. Tosiaankin se oranssi joka menee suoraan ecm:lle on ok ja sinne tulee virta mutta muualle ei.

Löytyy noin 3 cm startilta
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Johdot ja sulakkeet korjattua ja taas tulee sähköä.

Nyt kun on uusi startti asennettu niin jossain muualla lisää häikkää. Pitää säksättävää ääntä startatessa eikä pyöritä moottoria. Pitäis saada jostain kaveri auton alle katsomaan mitä siellä tapahtuu kun starttaa. Olen kokeillut shimmata starttia, nii  että on toisella puolella kiila, ja toisella puolella. Siis erikseen jommallakummalla, mutta kuvassa ilman mitään. Puretussa startissa ei ollut mitään. Voiko moottori olla jumissa? Ei se oo seissyt kuitenkaan kuin 1,5v, tallissa. Kokeilin hampaan juuresta välyksen ja sinne meni 1,2mm raudoituslanka. Onko se normaalia, että joka kertaa kun olen yrittänyt startata, niin tuo bendix on tossa jumissa eikä palaudu ellei löysää startin kiinnityspultteja.

20200608_182713.thumb.jpg.992af07abd5a2013f1b4b5dfbbf55447.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

No niin.

Sen verran päästy eteenpäin, että muutaman johdon liittimien korjauksen ja akun vaihdon jälkeen lähti käyntiin. Tuli myös jakajan kansi ja pyörijä vaihdettua.

Nyt olis tarkoituksena vaihtaa öljypohjan tiiviste, mutta siinä tulikin jo raavittua päätä. Onko todella niin, että pitää kone nostaa, että sen saa irroitettua.

Kuvittelin hommaa helpommaksi.

Eipä löydy tallista edes työkaluja millä se sais nostettua.

Sitten tuli mieleen kun menee noon hankalaksi, että mitä muuta kannattaisi tehdä kun sen joutuu purkaamaan. Pitäisikö öljypumppu vaihtaa uuteen?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Aloin tuossa purkaamaan yläpäätä kun odottelin jenkkilästä öljypohjaa ja öljypumppua. Pitäisi egr tukkia ja vaihtaa vesipumppu ym. Onko jotain hyvää tavaraa jolla saa plenumin puhtaaksi sisältä ja päältä? Aika nokinen sisältä.

Sellanen tuli myös mieleen, kun selvisi, ettei sitä öljypohjaa sieltä konetta nostamatta irti saa, että mikä tossa nyt olis kestävä paikka nostaa? Pitääkö imari purkaa, että saa nostettua nostolevyllä vai saako johonkin muualle kiinni?

20200824_193736_copy_930x2016.thumb.jpg.bb700bc7dddb3e370233c7d98ca6105b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hyvä ja edullinen puhdistusaine on 1,5 litraa Lidlin kokista ja sekoittaa siihen 2dl sitruunahappoa. Antaa olla litkussa yön yli ja huuhtelee aamulla. On uskomattoman tehokas ja lähtee ruosteekin veks.

Link to comment
Share on other sites

No niin.

Sen verran päästy eteenpäin, että muutaman johdon liittimien korjauksen ja akun vaihdon jälkeen lähti käyntiin. Tuli myös jakajan kansi ja pyörijä vaihdettua.

Nyt olis tarkoituksena vaihtaa öljypohjan tiiviste, mutta siinä tulikin jo raavittua päätä. Onko todella niin, että pitää kone nostaa, että sen saa irroitettua.

Kuvittelin hommaa helpommaksi.

Eipä löydy tallista edes työkaluja millä se sais nostettua.

Sitten tuli mieleen kun menee noon hankalaksi, että mitä muuta kannattaisi tehdä kun sen joutuu purkaamaan. Pitäisikö öljypumppu vaihtaa uuteen?

No ainakin jakopään ketju ja rattaat. Samalla sitten on helppo vaihtaa nokkakin, esim compun 2032 muuttaa jo mukavasti koneen luonnetta, eikä välttämättä vaadi mitään muita muutoksia.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hyvä ja edullinen puhdistusaine on 1,5 litraa Lidlin kokista ja sekoittaa siihen 2dl sitruunahappoa. Antaa olla litkussa yön yli ja huuhtelee aamulla. On uskomattoman tehokas ja lähtee ruosteekin veks.

 

Eikös toi sitruunahappo ole sellasta, että kannattaa kaikki tunnistimet ja tiivisteet purkaa ennen kylpyä?

 

Link to comment
Share on other sites

No joo, mut eikös tarkoitus ole poistaa tiivistejäämät?

 

Enemmän ehkä ajattelin pääseväni eroon paskasta mikä johtuu egr:stä ja plenumin ulkopuolisesta hapettumisesta.

Samalla tekis mieli liottaa kaasuläppää mikä on myös aikamoisessa kunnossa.

 

Autoon on myös tehty täydellinen moottoriremontti aikasemman omistajan puolesta, mutta välillä sitä miettii onko se kuinka hyvin tehty...

En varmaan nokkaan koske ainakaan vielä kun ei ole tarkoitus alkaa hirveästi virittämään autoa mutta täytyy se ketju tarkastaa samalla kun vaihtaa vesipumpun. Pitäis olla kyllä vaihdettu 2000-luvulla.

Link to comment
Share on other sites

Olispa hyvä 2-osainen jakopääkoppa.

Jäi itsellä ostamatta, kun mainittiin vuoto alttiiksi.

Mutta jos sillä saisi kokeiltua ketjun timmiyden pienellä vaivalla nokan vaihdon lisäksi, niin olisi pitänyt ostaa.

Tässä linkissä mun pari videoo tuplanokkaketjun venymästä melko vähillä kilometreillä (25-40tkm?).

 

http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=39522.0

Link to comment
Share on other sites

Seuraavaksi oli ajatuksessa, että kun alan muita imuilman osia putsaamaan ni teen saman kaasuläpälle. Siitä tuli ihan yhtä läppä kuin lähes kaikesta muustakin  *clap*

Ensiksi napsahti Tps:n toinen pultti ja myöhemmin pari muuta lisää.

Kaikki tiivisteet meni avattaessa rikki ja ajattelin samalla vaihtaa tunnistimet kun irti ovat

Ensi katsomalta en löytänyt rokkiautosta oikein mitään tiivisteitä, joten täytynee tilata ebayn kautta.

20200908_070343.thumb.jpg.504f4f59e8dc0e523415dd6ca25440f2.jpg

20200908_070333.thumb.jpg.2fb0fe0dfb5d21931f99b78f4e004a8d.jpg

Link to comment
Share on other sites

Seuraavaksi oli ajatuksessa, että kun alan muita imuilman osia putsaamaan ni teen saman kaasuläpälle. Siitä tuli ihan yhtä läppä kuin lähes kaikesta muustakin  *clap*

Ensiksi napsahti Tps:n toinen pultti ja myöhemmin pari muuta lisää.

Kaikki tiivisteet meni avattaessa rikki ja ajattelin samalla vaihtaa tunnistimet kun irti ovat

Ensi katsomalta en löytänyt rokkiautosta oikein mitään tiivisteitä, joten täytynee tilata ebayn kautta.

Poraat pienen reiän tuohon katkenneeseen pulttiin, sitten otat sopivan kokoisen torx avaimen, viistät siitä kärjestä ne tähden sakarat , sitten vaan naputtelee torxin reikään ja hylsällä pyöräyttää pultin jämän pois. Toimii huomattavasti paremmin ja varmemmin kuin vastakierretapit. Jos nuljahtaa, vaihtaa pykälää isomman torxin.
Link to comment
Share on other sites

Poraat pienen reiän tuohon katkenneeseen pulttiin, sitten otat sopivan kokoisen torx avaimen, viistät siitä kärjestä ne tähden sakarat , sitten vaan naputtelee torxin reikään ja hylsällä pyöräyttää pultin jämän pois. Toimii huomattavasti paremmin ja varmemmin kuin vastakierretapit. Jos nuljahtaa, vaihtaa pykälää isomman torxin.

 

No perhana. Täytyy testata  m/

 

Miten muuten noita kuvia saa tekstin väliin. Mulla ne ei näy edes esikatseluna kun lataan. Ilmestyvät vasta kun lähetän tekstin. Käytän chromea puhelimen kautta.

Link to comment
Share on other sites

Onko tää osa nyt sitten egr solenoidi (ylempi kuva)?

Miksi toi toinen letku lähtee tosta moottorin yläpuolelta tonne evapin suuntaan? Kumpaan se letku kuuluu ja jos sen purkaa ja tulppaa sieltä kanisterin puolelta niin vaikuttaako evapin toimintaan?

20200828_174931.thumb.jpg.286ea192cdfceb190568d7e3a9cca422.jpg

20200910_081021.jpg.cf5362b6d1ad8d1ef04a583d448977c4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tossa sun laittamassa ylemmässäkuvassa vasemmanpuoleinen letku(joka näkyy olevan poikki)kuuluu mennä plenumin alle(imusarjan alipaine).Oikeanpuoleinen menee evapille,jakaantuu t-haaralla siinä läppärungonalla,josta läppärungon natsaan ja tämä toinen siitä t-haarasta menee evappi pöntölle.Toi solenoidi toimii siten,että ecm maadoittaa sen silloin kun se ei halua että evappi pömpelistä imetään kamaa koneeseen,eli jos sähkötöpseli auki,niin imee kokoajan.

Link to comment
Share on other sites

Tiedätkö mistä tuo moottori on peräisin? Onko Camarosta ja mikä vuosimalli. 85 TPI:hän olis melko potentti. Taitaa myös olla laahuri eli 2032 ei käy.

 

Olen ollut siinä oletuksessa, että tehtaalta se sinne on survottu. Moottorin pitäis olla LB9? Tossa kuva kannen numerosta

20200911_164245.jpg.2e71970943ad99278cab247a4d4e9bd3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tossa sun laittamassa ylemmässäkuvassa vasemmanpuoleinen letku(joka näkyy olevan poikki)kuuluu mennä plenumin alle(imusarjan alipaine).Oikeanpuoleinen menee evapille,jakaantuu t-haaralla siinä läppärungonalla,josta läppärungon natsaan ja tämä toinen siitä t-haarasta menee evappi pöntölle.Toi solenoidi toimii siten,että ecm maadoittaa sen silloin kun se ei halua että evappi pömpelistä imetään kamaa koneeseen,eli jos sähkötöpseli auki,niin imee kokoajan.

 

Vähän tulee sellanen olo, että helpommalla pääsee kun repii koko vehkeen pois ja korvaa sen sillä suodattimella. Ei se varmaan kovin kummoisesti ole toiminut jos toi letku on ollut poikki kokoajan.

Tuleeko siitä jotenkin kovakin löpön haju jos poistaa Evapin vai kannattaako se vaan korjata? Sais siitä ainakin konehuoneen taas siistimmäksi.

Link to comment
Share on other sites

Vähän tulee sellanen olo, että helpommalla pääsee kun repii koko vehkeen pois ja korvaa sen sillä suodattimella. Ei se varmaan kovin kummoisesti ole toiminut jos toi letku on ollut poikki kokoajan.

Tuleeko siitä jotenkin kovakin löpön haju jos poistaa Evapin vai kannattaako se vaan korjata? Sais siitä ainakin konehuoneen taas siistimmäksi.

 

Omassa autossa suodatin tankilta tulevan putken päässä ja ei haise bensa autotallissa.

Evap on ihan fiksu keksintö, mutta sen poistolla saa kivasti siistittyä moottoritilaa ja poiston myötä bensatankkiin ei kerry enää painetta.

En ole kaivannut.

Melko pienellä investoinnilla olen poistanut kaiken mielestäni turhan moottoritilasta tai sijoittanut osia pois näkyvistä.

Ei karstotu imusarja enää ja huohotuksen mukana tulevaa öljyä niin vähän, ettei sormenpäät liukastu.

 

Tähän tyyliin (kuva netistä), paitsi tuossa aika rumasti lämppärin letku tulee venakopan yli.

Mukavaa askartelua pitkän talven aikana ja pieni homma loppujen lopuksi.

clean.thumb.JPG.8b00d1d29b70860e12ad95526c8ea7a5.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ihan vaan uteliaisuudesta kyselen että millainen ilmanputsarisysteemi tuossa on kun RS-tyyppinen maski näyttäisi olevan?  Ja kyllähän tuo moottori ihan originaalilta näyttää, tiedä mistä sain päähäni että se olis vaihtunut.

Link to comment
Share on other sites

Ihan vaan uteliaisuudesta kyselen että millainen ilmanputsarisysteemi tuossa on kun RS-tyyppinen maski näyttäisi olevan?  Ja kyllähän tuo moottori ihan originaalilta näyttää, tiedä mistä sain päähäni että se olis vaihtunut.

 

Itsellä niin vähän kokemusta näistä, että silmä määräisesti en erota juuri mistään mitään  ;D

En tiedä mitä muissa on ja mitä tässä pitäis olla mutta siinä maskin takana on ne kaksi ilmanputsaria. Sen huomasin, että puskurin maalin alta pilkistää punaista samoin kuin konepellin alta joten ne on jostain muusta lainattu. Tod.näk. mällätty joskus. Siksi varmaan ei ole mustana ajovalojen etuosa eikä noi "skoopin" ritilät. Ne ois kyl tarkoitus mustaksi laittaa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Create New...