Jump to content

Katalysaattori pois?


Recommended Posts

Rekisteriotteessa ei ole mainintaa katista tai muistakaan saastelaitteista. Auto on Ponu 305 TPI. Vuosimalli 1990 eikä siis ole automattisesti vähäpäästöinen.

Link to post
Share on other sites

Rekisteriotteessa ei ole mainintaa katista tai muistakaan saastelaitteista. Auto on Ponu 305 TPI. Vuosimalli 1990 eikä siis ole automattisesti vähäpäästöinen.

päästöraja HC:lle on 600. Jos vakio, niin menee siihen ilman kattia.
Link to post
Share on other sites

En kyllä keksi kuin yhden syyn miksi katatalysaattori pitäisi poistaa = se on rikki. Nykyään saa riittävän isoja katalysaattoreita ettei ne ahdista ja vie sitä 5hv :W

Link to post
Share on other sites

En kyllä keksi kuin yhden syyn miksi katatalysaattori pitäisi poistaa = se on rikki.

Mä keksin kyllä muutaman lisää varsinkin vakiokatin tapauksessa... esim. pitkät peltisarjat... ;)

Jos autossa on ilmapumppu vielä paikoillaan niin katin ilmaputkelle pitää keksiä jotain. Ainakin ottaa pois roikkumasta...

Link to post
Share on other sites

En poista mitään vain poistamisen vuoksi. Ilmapillit ja muut pysyy paikoillaan. Elämä vain helpottuisi true dualeja tehtäessä jos katin voi jättää pois. Ajattelin halkaista Edelbrockin Y-putken siitä 2-yhteen liitoksesta ja vetää 2" putkella loput. Ilmaputki sitten kylkeen kiinni. Tää on tekemistä tekemisen vuoksi eli harrastusta.

Link to post
Share on other sites

Jätä ihmeessä se ilmaputki pois ja jos siellä konehuoneessa vielä se ilmapumppu on turhana painona ja tulevana vikakohteena, se myös mäkeen.

Link to post
Share on other sites

 

Camarosta poistin ilmapumpun ja laitoin toisen hihnan tuon ohjeen mukaan. Muuten toimi hyvin, mutta ilmastointi päällä alkoi jyristää oudosti, kuului hyvin hyttiin asti. Vika poistui vasta smog pump delete pulleyn asennuksen jälkeen. Kaikki apulaitteet ohjaustehostinta lukuunottamatta oli uutta.

Link to post
Share on other sites

Omassa 91 TPI tyhjensin aikoinaan ilmapumpun sisältä (siivet pois) ja jätin pelkän tyhjän pumpun paikoilleen. Ei paljoa tilaa vie ja vakio remmi käy...

Tulee vaan konehuoneesta niin paljon siistimmän näköinen ja helpompi huollettava.

 

 

Toki jos koko ilmasysteemin poistaa niin on SES-valo vaara. Pitäis poistaa ohjelmasta.

Muistelisin että pakosarjoille menevää ilmaa tarkkaillaan lambdalla. Voin muistaa väärinkin kun on yli 10v takainen asia...

Link to post
Share on other sites
smokeybandit

Omassa 91 TPI tyhjensin aikoinaan ilmapumpun sisältä (siivet pois) ja jätin pelkän tyhjän pumpun paikoilleen. Ei paljoa tilaa vie ja vakio remmi käy...

Tulee vaan konehuoneesta niin paljon siistimmän näköinen ja helpompi huollettava.

 

 

Toki jos koko ilmasysteemin poistaa niin on SES-valo vaara. Pitäis poistaa ohjelmasta.

Muistelisin että pakosarjoille menevää ilmaa tarkkaillaan lambdalla. Voin muistaa väärinkin kun on yli 10v takainen asia...

 

 

En tiiä eroaako -91 tpi päästö pömpelit -87 tpi:iistä, mutta mullei oo moneen vuoteen ollut ilmapumppua eikä putkia (paitsi lyhyt tynkä toisen venakopan takana) eikä ilmapumpun remmiäkään, kun siihen peltisarjat laitettiin, ja ei (onneks) niitten osien vuoksi koskaan ses valo ollut päällä.

Link to post
Share on other sites

Ymmärtääkseni lambda ohjauksen aikana, kun moottori on jo vähän lämennyt, ilmaa puhalletaan katteihin?

Eli lambda ei mittaa sitä ja ses ei syty.

Link to post
Share on other sites

Ymmärtääkseni lambda ohjauksen aikana, kun moottori on jo vähän lämennyt, ilmaa puhalletaan katteihin?

Ei lambda ei mittaa sitä ja ses ei syty.

Ok. Muistin väärin...

Jostain vaan jäänyt muistikuva että boxi ottais tietyssä tilanteessa jotenkin ilman huomioon... Mutta ei sille tosiaan taida vikakoodia olla.

Normitilanteessa joo kun kone on closed-loopissa menee ilmaa vain katille.

 

 

Jos katin ilmaputken yhdistää vain pakoputkeen joutuu katsastuksessa luultavasti selittämään ylimääräistä happea (max 5%) kun ei katti ole sitä enää polttamassa pois.

Toki sama ongelma on ilmapumpulla muutenkin mutta lievempi.

Link to post
Share on other sites
smokeybandit

Ymmärtääkseni lambda ohjauksen aikana, kun moottori on jo vähän lämennyt, ilmaa puhalletaan katteihin?

Ei lambda ei mittaa sitä ja ses ei syty.

 

Mie jostain kerran luin että ilmapumppu puhaltaa ilmaa katille kun kone on kylmä, että katti lämpenee nopeammin, että päästöt olisi pienemmät, sitten kun se on tarpeeksi lämmin niin joku solenoidi vai mikä lie, pysäyttää ilman viennin katille, jotain sellaista kait, vai puhaltaako se aina ilmaa katille että päästöt olisi pienemmät.

Link to post
Share on other sites

 

 

Mie jostain kerran luin että ilmapumppu puhaltaa ilmaa katille kun kone on kylmä, että katti lämpenee nopeammin, että päästöt olisi pienemmät, sitten kun se on tarpeeksi lämmin niin joku solenoidi vai mikä lie, pysäyttää ilman viennin katille, jotain sellaista kait, vai puhaltaako se aina ilmaa katille että päästöt olisi pienemmät.

 

Olikohan niin, että kylmänä pakosarjoihin ilmaa ja lämpimänä katalysaattorille.

Link to post
Share on other sites

Kylmänä menee ilma pakosarjoille (eli koko katille) ja lämpimänä katin keskelle eli vain takimmaiselle kennolle. Katti on sisältä 2-osainen, pelkistävä ja hapettava puoli.

Menee tieteen puolelle mutta osa katista tarvii ilmaa "sopivasti" ja osa "riittävästi".

Eli koko ajan koko katille (pakosarjoihin) tuleva ilmakaan ei ole hyvä ja lisäksi sekoittaa lambda-anturin.

Uudemmissa autoissa missä on sähköinen pumppu (mm. 4gen) pyörii se vain kylmänä.

Ideana on saada rikkaan seoksen aikana riittävästi happea katille jotta toimii oikein ja samalla lämpeneekin nopeammin eikä nokeennu.

 

 

Katti noin suurinpiirtein. Eli vaarallisista aineista tehdään vähemmän vaarallisia:

CO > CO2

NOx > N2, O2

HxCx > H2O, CO2

Tästä tulee myös "kolmetoimikatalysaattori".

Link to post
Share on other sites
smokeybandit

Kylmänä menee ilma pakosarjoille (eli koko katille) ja lämpimänä katin keskelle eli vain takimmaiselle kennolle. Katti on sisältä 2-osainen, pelkistävä ja hapettava puoli.

Menee tieteen puolelle mutta osa katista tarvii ilmaa "sopivasti" ja osa "riittävästi".

Eli koko ajan koko katille (pakosarjoihin) tuleva ilmakaan ei ole hyvä ja lisäksi sekoittaa lambda-anturin.

Uudemmissa autoissa missä on sähköinen pumppu (mm. 4gen) pyörii se vain kylmänä.

Ideana on saada rikkaan seoksen aikana riittävästi happea katille jotta toimii oikein ja samalla lämpeneekin nopeammin eikä nokeennu.

 

 

Katti noin suurinpiirtein. Eli vaarallisista aineista tehdään vähemmän vaarallisia:

CO > CO2

NOx > N2, O2

HxCx > H2O, CO2

Tästä tulee myös "kolmetoimikatalysaattori".

 

Kunnolla kaasua vaan niin lähtee noet mäkkeen, italialainen tune up ;D

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Tuo tekniikka on kyllä tuttua. Lähinnä tarkoitin että onko katsurilla jotain tietoa tietokoneellaan jota ei ole printattu otteelle? eli voidaanko katti vaatia vaikka se ei ole otteella?

Link to post
Share on other sites

Ei pitäis olla mitään piilovaatimuksia paitsi riittävän uudet mitkä on automaattisesti vähäpäästöisiä.

 

 

Pykälät vaan on viime vuosina muuttuneet moneen kertaan eli sikäli tuoreimman tiedon saanee (ehkä... riippuen tähtien asennosta) konttorilta.

Link to post
Share on other sites

eiks se automaattinen vähäpäästöisyys tullut vasta 1991 ?

1.1.92

 

Tuo tekniikka on kyllä tuttua. Lähinnä tarkoitin että onko katsurilla jotain tietoa tietokoneellaan jota ei ole printattu otteelle? eli voidaanko katti vaatia vaikka se ei ole otteella?

voi olla eri tietoa,ote on nykyään tekstiltään aika suppea

Link to post
Share on other sites

Jos auto on kilvissä niin Traficomin sivuilta löytyy aika laaja kattaus nippelietoa (omasta) autosta kun kirjautuu.

Tai jos on tylsää niin Finlexin sivulta löytyy tieliikennelaki... Pykäliä oli ainakin ennen myös Trafin sivuilla.

Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...

kysyin tätä katsastuksessa käydessäni ja ei niillä ole muuta tietoa kuin otteessakin on. Katti siis lähtee.

 

Laipoilla ohitusputki ja katti jemmaan, jos tulee joskus haasteita.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...