Jump to content

Uusi moottori -90 Ponuun


KKOSKINEN

Recommended Posts

Aluksi oli suunnitelma vain vaihtaa sateenvarjot venttiileille, sitten kansiremontti, sitten alukannet ja eihän väljään alakertaan sellaisia voi laittaa eli näin ajatus eteni. Nyt olen sitten etsinyt uutta/korjattua alakertaa. TPI pysyy ja rullalohko pitää olla. En ole löytänyt vielä netistä. Ajatuksia?

Link to comment
Share on other sites

Alakerran korjaus näihin on senverran halpaa, ellei ole aivan loppu, että kannattaako tuon takia vaihtaa...?

Laakerit jotain kymppejä / sarja, renkaat samaa luokkaa varsinkin jos pytyt menee vielä hoonaamalla + öljypumppu ja tiivisteet.

Eipä nuo short-blockit maailmalla paljoa maksa mutta rahtia tulee jonkun verran.

 

 

Lapasestahan nuo lähtee aina... Nimim. Kokemusta on ;D

Link to comment
Share on other sites

Jos nykyinen kellari 305, niin sitten vanha jorpakkoon ja 350 etsintään. TPI jos pysyy, niin millekään hipo -alakerralle ei liene tarvetta.

Tai no kyllähän kaikki tietää mikä sinne kannattaisi laittaa, olisi alukannetkin jo vakiona...

 

Link to comment
Share on other sites

Jos nykyinen kellari 305, niin sitten vanha jorpakkoon ja 350 etsintään. TPI jos pysyy, niin millekään hipo -alakerralle ei liene tarvetta.

Tai no kyllähän kaikki tietää mikä sinne kannattaisi laittaa, olisi alukannetkin jo vakiona...

 

LT1 no sitään minäki m/

Link to comment
Share on other sites

Aluksi oli suunnitelma vain vaihtaa sateenvarjot venttiileille, sitten kansiremontti, sitten alukannet ja eihän väljään alakertaan sellaisia voi laittaa eli näin ajatus eteni. Nyt olen sitten etsinyt uutta/korjattua alakertaa. TPI pysyy ja rullalohko pitää olla. En ole löytänyt vielä netistä. Ajatuksia?

 

Onko sylinterikannet jo hankittu?

Noita pikkulohkoja ja short blockeja on tarjolla monenlaista, joten huomioi kansissa imusarjan kiinnitys, kun haluat pitäytyä nykyisessä TPI:ssä.

<86/87> eri kulma keskipulteissa, mutta mahtuuko runnereiden takia jyrsimään reijät soikeiksi ettei pultit kanita?

Ja Vortec kansissä omat imusarjat.

 

Link to comment
Share on other sites

Ei kai sinne pienempää kuin 350 kannata laittaa ja niiden kanssa 64cc ok.

Ja jos samaan rahaan saa, niin iso pikkulohko kuin mahdollista.

 

Paitsi jos on ls, silloin voi jopa laittaa 4.8. ????

 

Vanha amerikkalainen viisaus, kaveri ei anna kaverin rakentaa 305:sta. Paitsi jos ei mitään viripeliä oo tekemässä, niin sitten vanhan fiksaus tulee kyllä edullisimmaks vaihtoehdoksi. Tosin nykyhetken koneistamojen hintoja en tiedä, jos kovasti joutuu koneistelee niin äkkiä siihenkin kyllä euroja palaa yllättävän paljon.

Jos haluu helpolla päästä ja vähän lisää voimaa, niin tuollanen bränd njyy 350 vortec olis mun valinta.

Jos sit taas hevosvoimia mahdollisimman paljon hintaan nähden, niin 5.3 LS ja nokka-akseli siihen, noin 400hv.

Link to comment
Share on other sites

Paitsi jos on ls, silloin voi jopa laittaa 4.8. ????

 

Vanha amerikkalainen viisaus, kaveri ei anna kaverin rakentaa 305:sta. Paitsi jos ei mitään viripeliä oo tekemässä, niin sitten vanhan fiksaus tulee kyllä edullisimmaks vaihtoehdoksi. Tosin nykyhetken koneistamojen hintoja en tiedä, jos kovasti joutuu koneistelee niin äkkiä siihenkin kyllä euroja palaa yllättävän paljon.

Jos haluu helpolla päästä ja vähän lisää voimaa, niin tuollanen bränd njyy 350 vortec olis mun valinta.

Jos sit taas hevosvoimia mahdollisimman paljon hintaan nähden, niin 5.3 LS ja nokka-akseli siihen, noin 400hv.

Eikös tuo vortekki sopivalla kärsällä anna saman ~400?,tosin muutamasatku tulee lisähintaa nokasta ja jousista.

Link to comment
Share on other sites

Eikös tuo vortekki sopivalla kärsällä anna saman ~400?,tosin muutamasatku tulee lisähintaa nokasta ja jousista.

 

Eikö vortecin kannet rajoita nokan alle .480 nostolla? Ei nyt tietysti amerikan temppu koneistaa niitä...

Ja TPI:n kanssa 400 on kyllä kaukana.

Link to comment
Share on other sites

TPi kanssa paras vaihtoehto 383cid stroker alakerta, tosin tuon kanssa pitää TPi imusarjankin olla jo sitten hengittävämpää mallia kuin vakio että saa 383 tarpeeksi happea. Tuolla kombolla saa melko rajusti vääntävän makean moottorin, huipputehot jäänee tuollakin isompia tekemättä 350hv nurkille mutta käyttökelpoista vääntöä onkin sitten hurjasti käytössä  m/

 

Ja sitten toisaalta, noita crate trukkimoottoreita saa muistaakseni ihan kokonaisiakin reiluun 2k€ Suomesta, semmonenkin toimii TPi kanssa varsin mukavasti koska TPi jo itsessään rajoittaa maksimitehoja niin rajusti että vaikka alakertana trukkimotti loivalla nokalla ja "vääntökansilla" niin paketti pelaa mukavasti. Mulla oli omassa Irocissa uusi crate trukkimotti ja kun oli Edelin TPi imari ja peltisarja+putkistot jne. perusvirit niin takarenkailta lähti dynossa vajaa 240hv ja väännöt oli muhkeat noin 540Nm.

 

Ehottomasti kuitenkin 350-383cid rullamotin kattelisin siihen, se on kuitenki paras vaihtoehto jos TPi:ssä meinaa pysyä. 305:een ei kannata rahojaan laittaa kun siinä ei juurikaan rahallisesti säästä ja se häviää melko rajusti 350-383:lle.

Link to comment
Share on other sites

Eikö vortecin kannet rajoita nokan alle .480 nostolla? Ei nyt tietysti amerikan temppu koneistaa niitä...

Ja TPI:n kanssa 400 on kyllä kaukana.

Näillä kilkuilla sai lisää nostovaraa:  https://www.alexsparts.com/valve-spring-kit-sb-chevy-vortec-hi-perf-hyd-roller-130-lbs-seat-pressure-vsk4h53/

Joo,tpi:n kanssa ei kyllä mene neljäänsataan.

 

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vastauksista. Aika samoilla linjoilla ollaan, toisaalta peruskorjaus olisi se tie jota kulkea, mutta...Turha lienee selitellä että olen vanha ukkoja vakio kulku on tarpeeksi jne. Oon tässä ollut mukana toisessa projektissa ja se saanee jonkinlaisen päätöksen tällä viikolla ja omaan jää enemmän aikaa. Toisaalta ei ihan vielä viittis telakoidakaan.

 

Ne trukkipadat täytyykin tutkia tarkemmin.

Link to comment
Share on other sites

Ne trukkipadat täytyykin tutkia tarkemmin.

 

Tässä 350 trukkimosa: https://www.summitracing.com/int/parts/vre-350g8795/overview/make/chevrolet

8.5 puristukset, sysipaskat kannet, laahuri, 2 pulttinen alakerta yms. Eli täyttä kuraa joka osa-alueella.

 

Ja sitten L31 350 Vortec: https://www.summitracing.com/int/parts/nal-12681432/overview/make/chevrolet

9.4 puristukset, Vortec kannet, rolleri, 4 pulttinen... ja ainoastaan 500e kalliimpi, en miettis hetkeäkään tuota edullisempaa trukkimosaa.

Link to comment
Share on other sites

Taitaa olla ero siinä, että 12681431 on 4-pulttisilla runkopukeilla ja 12681431 2-pulttisilla.

 

https://www.summitracing.com/int/parts/nal-12681431/overview/

 

https://www.summitracing.com/int/parts/nal-12681432/overview/

 

Niin se vissiin on. Ja käytännössä noiden kestävyydessä ei ole merkittävää eroa. Semmonen 4-pulttinen sitte missä ne ulommat pultit porattu "vinoon" niin ne sitten alkaa kestämäänkin rajuja tehoja, tuolle konversiolle oli oma nimikin mutta en nyt muista sitä.

Link to comment
Share on other sites

Niin se vissiin on. Ja käytännössä noiden kestävyydessä ei ole merkittävää eroa. Semmonen 4-pulttinen sitte missä ne ulommat pultit porattu "vinoon" niin ne sitten alkaa kestämäänkin rajuja tehoja, tuolle konversiolle oli oma nimikin mutta en nyt muista sitä.

 

Vielä kun olis sellanen lohko missä runkopukit 6 pultilla, sellanen kestäis varmasti vielä paremmin... ai hitto sellasiahan on!  ;D

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...