Jump to content

95 Z28 vahva bensanhaju


_j00na_
 Share

Recommended Posts

Käytin auton perinteisesti leimalla vielä ennen talviteloille laittoa , katsuri kehui että haisee voimakkaasti bensalle (itseaisiassa parina edellisenäkin kertana haissut ja sitä ihmetelty , mutta nyt vain vahvistunut?) haju tulee bensatankin läheisyydestä ja pohjasta katseltuna hieman näkyykin pinnalla räiskymisjälkiä olevinaan. Kellään kokemusta mitä sielä voisi olla muutakuin tankki joka vuotaisi? Ei vaikuta mihinkään eikä ainakaan niin paljoa vuoda että mittarissa näkyisi. :D ja haisee siis vain ajon jälkeen , paikallaan kun seissyt niin ei hajuakaan..

 

Onko näistä ruostunut tankkia puhki kellään? Autolla ei siis koskaan talviajoa ajettu..

 

Auto -95 Camaro Z28

Link to comment
Share on other sites

Onko tankissa painetta kun avaa korkin?

Lähtisin tutkimaan täyttöputkea ja bensansuodattimen liitoksineen.

Tankilla on huohotusventtiili, mikä voi olla jumissa liasta ja se on helppo puhdistaa.

Myös moottoritilan evap systeemin pitäisi imeä tankin huuruja toimiessaan.

fuel_pump_wiring.thumb.jpg.776deb8ce6469f49e1f8e6f46c21b00c.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ne letkut tankin päällä on alunperin vain päällekkäin, ei klemmaria.

 

Myös pumpun tiivisteen suunnittelu on aivan p.. huono.

 

Tankki taisi olla muovia.

Link to comment
Share on other sites

Veikkaan hiilikannua tai sen letkuja, huohotinta tm.

Siitä otat takapyörän irti ja muovin sieltä sisältä niin pääsee käsiksi pönttöön, on siinä täyttöaukon vieressä sisäpuolella.

Mulla on ehjää kamaa sinne, tankkikin jos tarvetta.

Link to comment
Share on other sites

Ruostumista en ehkä ekana epäilisi mutta muita mahdollisia vuotopaikkoja on riittävästi.

Jos kerran jälkiäkin näkyy niin siltä suunnalta on ehkä hyvä aloittaa.

Ja kun kerran näkyy jälkiä niin kyseessä ei enää ole pelkkä haju esim. korkista.

Huohotinventtiili voi toisiaan aiheuttaa myös vuotoa ulos täydellä tankilla. Letku lähtee tankin yläpinnasta ja venttiili on takaisku eli päästää vain korvausilmaa tankkiin päin jota sitten imetään koneeseen hiilipöntön kautta. Jumittunut venttiili voi päästää letkuun kertyneen polttoaineen ulos.

 

 

Pumpun (sender unit) o-rengastiiviste on helppo saada huonosti paikalleen jos on irroitettu joskus. Varsinkin jos on käytetty jotain väärää "liukastetta" mikä saattaa turvottaa tiivisteen jolloin siitä tulee liian iso.

 

 

Sulla ei tainnut olla "huoltoluukkua" peräkontissa?

 

 

Jos oireilee myös tyhjällä/reilusti vajaalla tankilla niin ennemmin pumpun liittimet, evap jne. koska kaikki muut vuotopaikat on tankin yläpinnassa.

 

 

Tämä kaikki pitäen mielessä "räiskymisjäljet".

Link to comment
Share on other sites

Onko tankissa painetta kun avaa korkin?

Lähtisin tutkimaan täyttöputkea ja bensansuodattimen liitoksineen.

Tankilla on huohotusventtiili, mikä voi olla jumissa liasta ja se on helppo puhdistaa.

Myös moottoritilan evap systeemin pitäisi imeä tankin huuruja toimiessaan.

 

Itseasiassa nyt kun miettii niin varsinkin kuumilla keleillä

Tankatessa aikalailla suhahtanut kun korkin aukaissut. Ja juuri ennen katsurille menoa tankkasin vajaalla 40€ ja tankissa tavaraa oli valmiiksikin. Pitääpä aloittaa ekaksi tosta Nupan mainitsemasta pöntöstä. m/

 

Ja ei tosiaan oo huoltoluukkua , pitää katsoa nyt nuo pienemmät ekaksi ei aivan heti tee mieli lähteä pudottamaan koko tankkia alas..

Link to comment
Share on other sites

Ota samalla renkaanirroituksella myös huohotin irti ja kokeile vaikka puhaltaa läpi.

Onko mitään muistikuvaa onko ajon jälkeen tankissa ali- vai ylipaine?

Normaalisti pitäisi olla lievä alipaine eli suhahdus sisäänpäin.

 

 

EVAP-in idea on se että tankistä lähtevät bensahöyryt kerätään hiilipönttöön josta ne sitten sopivalla hetkellä imaistaan venttiilin kautta koneeseen (imusarjaan).

Vanhemmissa venttiili oli alipaineohjattu mutta 95 lienee jo sähköinen.

Samalla tankkiin jää alipaine joka estää hajujen karkaamisen.

Ainakin LS-koneisissa on tankin päällä lisäksi paineanturi millä mm. annetaan vikakoodi jos systeemissä on vikaa, esim. korkki löysällä = ei alipainetta. En tiedä onko sulla.

1995_evap.jpg

evap_system.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ota samalla renkaanirroituksella myös huohotin irti ja kokeile vaikka puhaltaa läpi.

Onko mitään muistikuvaa onko ajon jälkeen tankissa ali- vai ylipaine?

Normaalisti pitäisi olla lievä alipaine eli suhahdus sisäänpäin.

 

 

EVAP-in idea on se että tankistä lähtevät bensahöyryt kerätään hiilipönttöön josta ne sitten sopivalla hetkellä imaistaan venttiilin kautta koneeseen (imusarjaan).

Vanhemmissa venttiili oli alipaineohjattu mutta 95 lienee jo sähköinen.

Samalla tankkiin jää alipaine joka estää hajujen karkaamisen.

Ainakin LS-koneisissa on tankin päällä lisäksi paineanturi millä mm. annetaan vikakoodi jos systeemissä on vikaa, esim. korkki löysällä = ei alipainetta. En tiedä onko sulla.

1995_evap.jpg

evap_system.jpg

 

Muistaakseni suhahtaa ulospäin kun korkin avaa tai ainakin ääni siltä kuulostaa , mutta suhahtanut kyllä melko voimakkaastikkin tosiaan kuumilla keleillä.

Link to comment
Share on other sites

Muistaakseni suhahtaa ulospäin kun korkin avaa tai ainakin ääni siltä kuulostaa , mutta suhahtanut kyllä melko voimakkaastikkin tosiaan kuumilla keleillä.

Tuosta vois äkkiseltään kuvitella että EVAP ei toimi... Ylipaineisena työntää hajuja ulos mistä vain saa.

Onhan sekin mahdollista että siinä moottorin johtosarjassa on muutakin vikaa... Jos on jo muutamalla leimalla haissut niin eikös siitä piuhaviasta ole suunnilleen yhtä kauan?

Kannattaa kuitenkin katsoa ne helpot paikat ensin.

Link to comment
Share on other sites

Muovitankki oli vuosimalleissa 2000-2002.

 

Mulla 94 ja kyllä se mun mielestä muovia oli, kun juuri pa pumpun vaihtelin.

 

Ens kerralla selvimpäin remontit ?  :o ::)

Link to comment
Share on other sites

Mulla 94 ja kyllä se mun mielestä muovia oli, kun juuri pa pumpun vaihtelin.

 

Ens kerralla selvimpäin remontit ?  :o ::)

 

Katoin sun kuvat, tankki oli väriltään perinteinen harmaa. Muovitankki olisi ollut musta, eikä sitä vielä ollut ’94. Tosin kyllähän joku sen sinne olisi ollut voinut vaihtaa, mutta kyllä tuo väri sen kertoo peltiseksi.

Selvinpäin remontointi on aivan yliarvostettua...

 

Link to comment
Share on other sites

Katoin sun kuvat..

 

Ja nyt kun tarkemmin ajattelen, niin kyllähän mä sitä sisältä tutkin, ettei ollut roskia. Peltiä se tosiaan on.

Link to comment
Share on other sites

Itseasiassa nyt kun miettii niin varsinkin kuumilla keleillä

Tankatessa aikalailla suhahtanut kun korkin aukaissut.

Minulla oli samat oireet, imusarjasta tarkistin nuo letkut sekä johtoliittimet, sekä tuo hiilisuodattimen vaihdoin letkun väliin tulevalla mopon tai auton bensansuodattimella, omasta mielestä minulla loppui bensan haju.

IMG_20191029_081108.thumb.jpg.31b8c7a071b256c6d96aa8de225fb30d.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Tuli tähänkin perehdyttyä pitkästä aikaa kun sai motivaatiosta kiinni.. :D

 

Takaa purin hiilipöntön irti ja sieltä muutamat letkut mureni täysin käsiin , niihin laittelin uudet. Ilmeisesti itse pönttö ns ”ikuinen” / vaihdettavissa vain uuteen koska käsissä pyörittelin ja siltä näytti että ei sitä ainakaan purettua saa. Muutenkin melko monimutkainen ja täysin turha kötös. Noh takasin nyt sen kuitenkin laitoin, imusarjalta oli myös imariin menevä hiilipöntön mutka täysin rapea , siihen uusin myös uuden pätkän. Samalla vaivalla tankin huohottimen purin ja puhalsin paineilmaa sisään. Saa nähdä vähenikö bensan haju yhtään, suodatin/ sen lähialueen letkut näyttivät kaikki ehjiltä.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nostellaas tätä aihetta. Meinasin lähteä leimaamaan camaron vielä tälle vuodelle mutta eipä tarvinnutkaan. Käyntiin lähti aivan normaalisti, mutta vuotaa bensaa melkolailla käynnissä ollessaan. Vuoto tuntuu tulevan bensatankin yläpuolelta , apparin puolelle vuotaa suurinpiirtein pakoputken kohdille. Vähän yritin katsella mutta eihän sinne mitään näe ja lämpösuojat sopivasti edessä..kellään vastaavia ongelmia ollut / tietoa mikä voisi vuotaa, itse tankki se tuskin on kun valuttaa vain käynnissä ollessaan. Saako varautua tankin pudottamiseen alas, millainen hommana se on , kokemuksia? Sen tiedän että vittumaiselta vaikuttaa.🥵

Link to comment
Share on other sites

Oliko auto vinossa kun kaikki linjathan sieltä lähtee ja menee kuskin puolta.

Voisko olla syöpyny lähtöputki jostain tankin päältä/mutkasta... oliko sulla tehty huoltoluukku konttiin ja vaihdettu pumppu niin, että ne syöttöyksikön putket on katkastu ja klemmarilla letkua väliin? Ainakin mätänetin bensaletku on ihan kuraa kamaa, ei kestä käytössä kovinkaan kauaa. Tai klemmari irronnu?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...