Jump to content

95 Z28 vahva bensanhaju

_j00na_

Recommended Posts

Kirjoitettu

Joo jos tankilta tulevat putket on katkottu huoltoluukun teon yhteydessä, niin sieltä klemmariliitoksista se varmaan vuotaa. Mulla alkoi lorottamaan oikein kunnolla aikoinaan dynolla ollessa, meinas vähän stressata.

Pari vuotta sitten oli myös syöpynyt yksi Camaron alkuperäisistä metallisista bensaputkista tankin etupuolella siten, että paineistettuna ruutasi ohuen bensasuihkun. Putken sai onneksi tilattua Jenkeistä varaosana.

Tankin pudottaminen ainakaan 3genissä ei ole lopulta kovinkaan kummoinen homma, en usko että nelosessa sen vaikeampi.

Takapää pitää nostaa pukeille niin, että taka-akselin mahtuu pudottamaan alas ja tilaa jää vielä vetäistä tankki pois välistä. Pakoputki pois, lämpösuojat pois. Täyttöaukosta ruuvit auki, niin ei jää sitten sen varaan roikkumaan. Bensaputket kannattaa tässä vaiheessa irroittaa kiinnikkeistään auton alta ja muistaakseni bensapumpun johtosarjankin saa irroitettua liittimestään. Kolmosgenissä tankki on kiinni kahdella pitkällä pannalla, ne saa irti avaamalla kaksi pulttia tankin etupuolelta. Nyt tankki pitäisi olla vapaasti liikuteltavissa. Vähän saa manöveerata, että löytyy sopiva asento missä täyttöputki ei jumita runkopalkkiin. Sanomattakin selvää, että tyhjää tankkia on kevyempi auton alla pyöritellä kuin täyttä. Tunti-pari suuntaansa menee aikaa.

Kirjoitettu

Jos sieltä tankin päältä on putket katkaistu ja jatkettu kumiletkulla(ja kumiletkut täytyy uusia),niin katso että uusissa letkuissa on SAE30R9 merkintä

Kirjoitettu

Täytyypäs muuten ensitöikseen ottaa hieman verhoiluja irti ja tarkistaa että onko sielä joku joskus käynyt ja jos olisi sattunut tekemään huoltoluukun. Minun aikanani ei ole ainakaan käyty eikä tosiaan ole koskaan tullut tarkistettuakaan. Eikös se nyt sitten suurinpiirtein takapenkkien takana yleensä verhoilun alla ole jos sielä käyty on?  Jollei ole niin sitten täytyy miettiä että tekeekö itse sen ensin ja tarkistaa sitä kautten ennenkuin rupeaa tankkia pudottelemaan..

Kirjoitettu
1 tunti sitten, _j00na_ kirjoitti:

Täytyypäs muuten ensitöikseen ottaa hieman verhoiluja irti ja tarkistaa että onko sielä joku joskus käynyt ja jos olisi sattunut tekemään huoltoluukun. Minun aikanani ei ole ainakaan käyty eikä tosiaan ole koskaan tullut tarkistettuakaan. Eikös se nyt sitten suurinpiirtein takapenkkien takana yleensä verhoilun alla ole jos sielä käyty on?  Jollei ole niin sitten täytyy miettiä että tekeekö itse sen ensin ja tarkistaa sitä kautten ennenkuin rupeaa tankkia pudottelemaan..

Ronkin puolella keskellä siinä ylätasolla selkänojan vieressä. Kuvat turhan läheltä, mutta mitat löytyy. IMG_20190914_095414_resized_20190915_014827112.thumb.jpg.148e996279d9bc0cc15d5f66b8e1e131.jpgIMG_20190914_104144_resized_20190921_085526225.thumb.jpg.1273c4df3788ac5e9b20b1ea22437b3f.jpg

Kirjoitettu

Eikös 95 ole jo pikaliittimet tankin bensalinjoissa?

Eikä mulla ole tullut vielä vastaan, että f-bodyssa mätänisi tankin päältä putketkaan kun on yleensä aika kuiva paikka...

Liekö tosiaan joku liitos irronnut... tai pikaliittimen o-rengas pettänyt tjms.

Hyvällä tuurilla voisi päästä peilillä näkemään tankin päälle alakautta ellei sitten ole huoltoluukkua.

Minusta luukku on pakollinen varuste - sanoo muut mitä tahansa 😉 Nyt voi olla hankala tehdä jos siellä on bensaa lillumassa.

Kuvassa mun versio aiheesta

IMG_3106.JPG

• Tykkää 1
  • 2 months later...
Kirjoitettu
5.10.2022 klo 12.06, TransNAM kirjoitti:

Eikös 95 ole jo pikaliittimet tankin bensalinjoissa?

Eikä mulla ole tullut vielä vastaan, että f-bodyssa mätänisi tankin päältä putketkaan kun on yleensä aika kuiva paikka...

Liekö tosiaan joku liitos irronnut... tai pikaliittimen o-rengas pettänyt tjms.

Hyvällä tuurilla voisi päästä peilillä näkemään tankin päälle alakautta ellei sitten ole huoltoluukkua.

Minusta luukku on pakollinen varuste - sanoo muut mitä tahansa 😉 Nyt voi olla hankala tehdä jos siellä on bensaa lillumassa.

Kuvassa mun versio aiheesta

IMG_3106.JPG

Paljonko on rakoa pellin ja tankin välissä? Jos sais pienen alkureiän varovasti tehtyä ja nakertajalla pala peltiä pois...

Kirjoitettu
4 tuntia sitten, cerveza kirjoitti:

Paljonko on rakoa pellin ja tankin välissä? Jos sais pienen alkureiän varovasti tehtyä ja nakertajalla pala peltiä pois...

Tuosta mun aiemmasta kuvasta näkee "suht turvallisen" aloitusalueen.

Eli takaraunasta, oikealta ja takavasemmalta kun aloittaa luukun teon niin pääsee jo näkemään pellin alle.

Mulla ainakin oli noin sentin rako putkiin ja johtoihin mutta ei kannata luottaa, että olisi aina. 

Muissakin, mihin luukun olen tehnyt, on rakoa ollut riittävästi.

"Huoltoluukun" takareuna siihen mihin lyhyt pokkaus loppuu, etureuna aivan takapenkin selkänojan lähelle ja sivuttain keskimmäisten pokkausten väliin.

Erillistä koloa pikaliittimille ei tarvi, liittimet saa avattua ja takaisin vaikka vähän pellin reunan alle jäävätkin.

Hieman kannattaa jättää tasaista pintaa aukon ympärille - on helpompi tehdä ja kiinnittää uusi kansi. Olen käyttänyt pieniä ruuveja tai pop-niittejä kiinnitykseen.

Jos pahasti epäilyttää, saa tankkia kiinnityspannat löysäämällä hieman laskettua alaspäin purkamatta pakoputkea ja perää irti.

Kirjoitettu
8 tuntia sitten, TransNAM kirjoitti:

Tuosta mun aiemmasta kuvasta näkee "suht turvallisen" aloitusalueen.

Eli takaraunasta, oikealta ja takavasemmalta kun aloittaa luukun teon niin pääsee jo näkemään pellin alle.

Mulla ainakin oli noin sentin rako putkiin ja johtoihin mutta ei kannata luottaa, että olisi aina. 

Muissakin, mihin luukun olen tehnyt, on rakoa ollut riittävästi.

"Huoltoluukun" takareuna siihen mihin lyhyt pokkaus loppuu, etureuna aivan takapenkin selkänojan lähelle ja sivuttain keskimmäisten pokkausten väliin.

Erillistä koloa pikaliittimille ei tarvi, liittimet saa avattua ja takaisin vaikka vähän pellin reunan alle jäävätkin.

Hieman kannattaa jättää tasaista pintaa aukon ympärille - on helpompi tehdä ja kiinnittää uusi kansi. Olen käyttänyt pieniä ruuveja tai pop-niittejä kiinnitykseen.

Jos pahasti epäilyttää, saa tankkia kiinnityspannat löysäämällä hieman laskettua alaspäin purkamatta pakoputkea ja perää irti.

Tuossa sentään on muoviset pikaliittimet jotka saa avattua sormin; etupellin alla nyt samanlaiset kun laitoin paluuputkeen flexfuel-anturin. Noista kumitulpista sai jotain arvioitua raon suuruutta, mutta tuosta kuvasta näkee putkien paikat hyvin. Pitää sopiva työkalu etsiä aukon tekoon ellei saa pistosahaa rajoitettua helposti, 5mm iskua pellin alle on just ja just niin ei hakkaa tankkiin, kulmiin reiät ensin. Toki jos jaksaa rautasahan terällä hissukseen nirhailla niin on sellaistakin tehty.

Kirjoitettu

Pienellä paineilma-laikkakoneella olen itse luukut ajellut mutta silloin ei parane olla yhtään bensaa väärissä paikoissa...

Lähinnä siksi ilmakoneella kun on tarkempi ja näppärämpi käsitellä kun rälläkkä...

Pinnasta kun alkaa pikkuhiljaa peltiä ohentamaan ei laikkaa tarvi käytännössä ollenkaan painaa pellin läpi.

Autonsa polttaminen on jokaisen omalla vastuulla🙄

• 1 month later...
Kirjoitettu

Palataas aiheeseen..Moni olikin oikein arvaillut , tuli tosiaan kattottua tuonne huovan alle ja kerrankin oli lotto kohillaan, joku tehnyt

muinoin huoltoluukun👍👍 jaja kummiputkihan sielä vuotaa..täytyy uusia kaikki nuo kumminpätkät samalla. Helpotti kyllä kummasti kun ei tarvikkaan pudottaa tankkia alas.😅

A0EC3E92-C9DA-4156-8925-2013518EAD92.jpeg

• Tykkää 1
Kirjoitettu
3 tuntia sitten, _j00na_ kirjoitti:

Palataas aiheeseen..Moni olikin oikein arvaillut , tuli tosiaan kattottua tuonne huovan alle ja kerrankin oli lotto kohillaan, joku tehnyt

muinoin huoltoluukun👍👍 jaja kummiputkihan sielä vuotaa..täytyy uusia kaikki nuo kumminpätkät samalla. Helpotti kyllä kummasti kun ei tarvikkaan pudottaa tankkia alas.😅

A0EC3E92-C9DA-4156-8925-2013518EAD92.jpeg

IMG_6973.MOV

Nyt vaan sitten kunnon letkut mitkä kestää bensaan lisätyn e85:sen. 

Kirjoitettu
3 tuntia sitten, pasi jkl kirjoitti:

Nyt vaan sitten kunnon letkut mitkä kestää bensaan lisätyn e85:sen. 

Hain motonetistä ihan normi gatesin bensaletkua olikohan joku 6-7€ metri hintana , etanolin kestävä olisi ollut yli 20€ / metri .. tulee ajeltua aina 98 bensalla niin eiköhän sen kestä tuo normikin. Täytyy huomenna hakea vaan isompia klemmareita että saa kireälle , aika haistapaskasti tehty kyllä kun tuolleen katkottu putket mutta ei voi mitään. 

Kirjoitettu

Nyt säästit pari markkaa väärässä kohdassa , saat tehdä homman uusiks parin vuoden kuluttua.

• Tykkää 1
Kirjoitettu
1 tunti sitten, Nupa kirjoitti:

Nyt säästit pari markkaa väärässä kohdassa , saat tehdä homman uusiks parin vuoden kuluttua.

Rupesin itsekkin miettimään samaa + lukemaan kauhukuvia netistä. Täytyy siis

käydä tänään uusiksi etrassa ja hakea jotakin ”kunnon” letkua. 😅

Kirjoitettu

Hienosti on tosiaan pätkitty kun liittimet olis 10cm päässä🤨

Onhan sitä etanolia ysikasissakin...

Onko tuo Motonetinkään hintaero nyt niin paha jos 0,5m ostaa...

Hyvän jos haluaisi niin korjaisi putket esim. juottamalla.

Kirjoitettu
1 tunti sitten, TransNAM kirjoitti:

Hienosti on tosiaan pätkitty kun liittimet olis 10cm päässä🤨

Onhan sitä etanolia ysikasissakin...

Onko tuo Motonetinkään hintaero nyt niin paha jos 0,5m ostaa...

Hyvän jos haluaisi niin korjaisi putket esim. juottamalla.

Eikö vain 😅 mätänetissä ei myyty kuin metrin paloissa. Täytyy nyt koittaa noilla kumminpätkillä elvytellä, juottohommeleita ei itsellä ole.

Kirjoitettu

Nyt on kunnon etanolin kestävää letkua. 👍 laitoin kiinnikkin jo , käy eikä nokota enään. Ainoa vähän mietityttää kuinka nuo klemmarit pitää , mutta toki vuosia pysynyt ennenkin kiinni..silti vähän sellainen ja tälläinen viritelmä omasta mielestä. Mutta täytyy seurailla eipä tuo kova homma onneksi ole tarkistaa. 

• Tykkää 3
Kirjoitettu

Tarvittaessa himppusen pidemmät pätkät letkua ja 2 klemmaria/puoli, kyl ne pitää.

Kirjoitettu
10 tuntia sitten, _j00na_ kirjoitti:

Täytyy nyt koittaa noilla kumminpätkillä elvytellä, juottohommeleita ei itsellä ole.

Ota jonain pimeänä talvi-iltana koko hässäkkä tankista irti ja vie jollekin putkarille tai metallipajalle.

Vähän isommat putkenpätkät holkiksi päälle ja esim. messingillä kiinni = ei murene eikä tarvi miettiä - pitääkö klemmarit.

Ei ole edes vaikea homma kun on sopivaa lämpöä (kaasuhitsi ehkä näppärin), lankaa ja juoksutetta.

Kirjoitettu

Helmiliitos onnistuis varmaan paikelle päin, mut millanen toi linjaston puoli on, saako siihen helmen järkevästi? Tietty jos vetäis sopivalla an letkulla eteen asti uuet. Helmellä tankille kii ja koneen päähän löytyy kyl an sopivat pikaliittimet

Kirjoitettu

Taitaa olla tankin ja putken väli niin pieni ettei helmiliitin mahdu... Ainakin lyhimmissä tyngissä.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...