smokeybandit Kirjoitettu 8. Toukokuuta, 2020 Kirjoitettu 8. Toukokuuta, 2020 Morjensta, mikäs tuo tuollainen muovinen venttiili tuossa kuvassa on puolan johdon vieressä? (ei oo mun kuva, netistä löysin) Ympyröin keltaisella tuon venttiilin että se on helpompi huomata. Toi kuvan auto on kait -87 autosta, siinä on tuollainen venttiili, oon aina ihmetelly että mikä se on, kun itsellä ei tuossa letkussa ole tuollaista venttiiliä, kun -87 malleissa en oo aikaisemmin tuollaista kuvissa nähnyt, mutta -88 ja siitä uudemmissa kyllä. Onko tuollainen muovinen venttiili miten tarpeellinen, että kannataako sellainen hankkia? Mulla on tuollainen samanlainen venttiili mutta se on lasin pesu neste säiliöön menevässä letkussa, minun käsittääksenin se on sellainen että se estää lasin pesu nesteen valumasta takaisinpäin säiliöön, mutta tuo kuvassa näkyvä venttiili, sehän on joku alipaine letku vai mikä lie? Tos kuvassa toi alipaine letku on kaks haarainen, mulla taitaa olla yks haarainen, eli siis vain yksi alipaine letku, tuumailin vaan että kuuluisko itselläkin olla samanlainen venttiili vaikka ei kaksi haarainen alipaine letku olekkaan?
smokeybandit Kirjoitettu 8. Toukokuuta, 2020 Kirjoittaja Kirjoitettu 8. Toukokuuta, 2020 Ei se taida näkyäkkään minun piirtämä ympyrä, mutta toi muovinen venttiili tossa puolan johdon vieressä, sitä osaa mie tarkoitin, plenumiin toi johto kait menee, ja siinä on tollanen venttiili.
Chonder Kirjoitettu 8. Toukokuuta, 2020 Kirjoitettu 8. Toukokuuta, 2020 Taitaa olla takaiskuventtiili, ettei alipaineet karkaa heti kun koneen sammuttaa? Antaa alipaineen varmaankin lämppärin puhaltimen luukkujen säädöille, eli jos kaikki toimii niin varmaan pärjää ilmankin. edit: Ei näy itselläkään tuollaista ja on kaksihaarainen (-89)
Fenix Kirjoitettu 8. Toukokuuta, 2020 Kirjoitettu 8. Toukokuuta, 2020 Omassa 1989 TPI:ssä tuo 3-haarainen venttiili yhdistää imusarjan, lämppärin venttiilin ja 3. letku sukeltaa johtosarjaan auton sisälle.
F350 Kirjoitettu 8. Toukokuuta, 2020 Kirjoitettu 8. Toukokuuta, 2020 On juurikin takaiskuventtiili alipaineelle
smokeybandit Kirjoitettu 8. Toukokuuta, 2020 Kirjoittaja Kirjoitettu 8. Toukokuuta, 2020 Taitaa olla takaiskuventtiili, ettei alipaineet karkaa heti kun koneen sammuttaa? Antaa alipaineen varmaankin lämppärin puhaltimen luukkujen säädöille, eli jos kaikki toimii niin varmaan pärjää ilmankin. edit: Ei näy itselläkään tuollaista ja on kaksihaarainen (-89) Ok. Mietin vaan että onko sellainen tärkeakin kapistus moottorin kannalta, olla. Tuntus toimivan lämmöt sun muut alipaine hössötykset. Yks minkä oon huomannu, niin sen että auton kun sammuttaa, niin vartti kun vaikka menee, niin jostain jarru tehostajan tai vakio nopeuden pallerosta, lasin pesu neste säiliön vieressä, kuuluu tsup, ja sitten kun koittaa ottaa siitä vakio nopeuden säätimen pallerosta yhden ali paine letkun irti, niin siellä ei oo painetta, jos het koneen sammuttamisen jälkeen koitan, niin letkun päästä kuuluu kyllä pihahdus kun ilmat sieltä karkaa, ihmettyttää vain että miten se itekseen jostain päästää paineet sieltä pois, vai kuuluuko sen niin tehdäkkin, vai kuuluuko siellä olla aina se paine, kun se letkuhan on niin tarkka, että jos se vaikka on irti, niin ei käynnisty koko kosla, ja jos sen käynnissä ollessa ottaa testi mielessä irti, niin johan ontuu tyhjäkäynti, oli ny vähän off topikki aihe mutta aattelin kysyä sitä myös nyt täsä samalla. Mitä ny takaisku venttiiliin tulee, koitin puhelimesta kahtoo oman kiesin kone huoneen kuvia mutta pjaskat mie mitään niistä nää kun on niin olemattoman pieniä kuvia ja kun zoomaa isommaksi, niin sumeaksi kuvan laatu menee. Mie kipittelen tallille illalla näpräileen autoo, niin voin samalla katsoa että mihin se omassa kiesissä menee alipaine letku plenumista, ja onko siinä missään välissä sitä letkua, sitä takaiskuventtiiliä, joku hämärä muistikuva on että ainakin lasin pesu neste säiliön vesi letkussa on, mutta en ainakaan muista että onko sitten muualla.
Anders Kirjoitettu 8. Toukokuuta, 2020 Kirjoitettu 8. Toukokuuta, 2020 Jos on yhtään sama kun 4genissä sen nimi on vacuum check valve, eli alipaineen takaiskuventtiili. Kuten aikaisemmin oli jo mainittu alipaine tulee imusarjasta ja toinen haara menee lämppärin säädölle. Toinen haara menee vacuum conteinerille, eli alipainesäiliölle. Se taas on 4genissä piilotettu hanttipuolen etukulmaan, ehkä 3genissä jossain muualla mutta idea lienee sama. Jos nyppäset letkun irti niin koneen käydessä niin se imee ilmaa imusarjaan väärää kautta eli vastaa imuvuotoa. Seokset menee perseelleen -> kone käy ku pussillinen pähkinöitä.
Nupa Kirjoitettu 8. Toukokuuta, 2020 Kirjoitettu 8. Toukokuuta, 2020 Mulla on noita alipaineventtiileitä muutama tossa jos tarvetta.
Fenix Kirjoitettu 8. Toukokuuta, 2020 Kirjoitettu 8. Toukokuuta, 2020 Aihetta sivuten... Mistä muuten alipainesäiliö ottaa imunsa? Yksikään imusarjan letku ei mene suoraan säiliöön ja onko siinä useampi letkuyhde. Eipä ole tuohonkaan tarvinnut koskaan perehtyä.
TransNAM Kirjoitettu 8. Toukokuuta, 2020 Kirjoitettu 8. Toukokuuta, 2020 Aihetta sivuten... Mistä muuten alipainesäiliö ottaa imunsa? Kyllä se lämppärin ja vakkarin kanssa samassa linjassa pitäisi olla takaiskun jälkeen. Muovipillejä kulkee johtosarjassa ja joku niistä voi mennä pallolle. Ok. Mietin vaan että onko sellainen tärkeakin kapistus moottorin kannalta, olla. Tuntus toimivan lämmöt sun muut alipaine hössötykset. ... Moottorin toimintaan ei vaikuta mitenkään mutta lämppäriin ja vakkariin kyllä. Takaisku pitää niille alipaineen kun kaasua painetaan enempi. Silloin imusarjasta häviää/pienenee alipaine jolloin edellämainitut lakkaisi toimimasta. Sama pätee jarrutehostimeen jolle on oma takaisku tehostimen kyljessä.
Fenix Kirjoitettu 8. Toukokuuta, 2020 Kirjoitettu 8. Toukokuuta, 2020 Kyllä se lämppärin ja vakkarin kanssa samassa linjassa pitäisi olla takaiskun jälkeen. Muovipillejä kulkee johtosarjassa ja joku niistä voi mennä pallolle. Tuota just aloin funtsimaan tämän ketjun aloituksen johdosta. Kun pihinä voisi tulla alipainesäiliön hoodeilta. Sen sijainti vissiin vaihtelee Camaroissa ja Firebirdeissä, ollen aina akun alla? Siksipä mietin onko siinä minkämoinen takaisku. Netin vacuum diagrammit oli epämääräisiä säiliön osalta ja Thirdgen mainitsi säiliön olevan yhteydessä cruiseen. Oma cruise on tallissa muuttolaatikossa ja lokasuojan sisään sukeltava letku tulpattu. Pelkkä lämppärin muovipilli on melko vaatimaton ainoana alipaine lähteenä? Ehkä tulpattu cruise vakuumi olisi fiksumpi haarauttaa jarrutehostinen letkuun tms?
smokeybandit Kirjoitettu 9. Toukokuuta, 2020 Kirjoittaja Kirjoitettu 9. Toukokuuta, 2020 Tuollaisen löysin kone huoneesta, liekkö toi oikeinpäin tuossa ettei ole takaperin kun silloinhan siitä ei mee ees ilma läpi. On se sitten minun muisti huono kun en muista että siinä on kuitenkin tuollainen check valve, mutta toi ei ollu plenumin vieressä puolan johdon lähellä, toi on jarru tehostajan lähellä. Koitin kahtoo että mihin noi haarat tuosta sitten kulkeutuu, yks on ainakin se plenumille menevä, bensa regun viereen plenumia, toinen haara tais mennä johki lämppärin kennolle päin, kait tulipellistä läpi, kuitenkin jos en nyt ihan väärin katsonut, kuitenkin sellaseen paikkaan menee että on vähän vaikea päätellä että mihin se oikeen menee, kun vähän alaspäin kaartuu se letku, ja sitten oikeestaan häviää näkyvistä. Ja sitten letku, ymmärtääkseni sama letku mikä plenumista tulee ton venttiilin kautta, jatkaa kulkuuan vakio nopeuden säätimeen (actuator) päin mikä on lasin pesu neste säiliön vieressä.
smokeybandit Kirjoitettu 9. Toukokuuta, 2020 Kirjoittaja Kirjoitettu 9. Toukokuuta, 2020 Tossa kun on toi vakionopeuden säätimen aktuaattori, niin toi musta alipaine letku menee jarru polkimelle, ja tuo sininen, no en nyt enää muista vaikka sen eilen katsoin, voin kyllä tarkistaa jos tarvii. Tuossakin on haara liitäntä, siitä menee letku akun alle missä on musta pallo, mikä se nyt on nimeltään, joku vacuumi reservi ilma pallo? Tos toi aktuaattorin sininen alipaine letku, sen jos mie irroitan, niin sieltä kuuluu tsup niinkuin pitääkin, mutta se ei pidä sen paineen kun ehkä vartin, koneen sammuttamisen jälkeen, ja sit jostain noista kohdin tai jarru tehostajan kohdilta kuuluu pieni suhaus, kun se ilma karkaa pois. Kuuluko se asiaan että se ilma sieltä itsekseen häviää, vai kuuluisko ton vakio nopeuden säätimen alipaine letkun pitää se paine siellä, esim, vielä seuraavana päivänä vaikka konetta jos ei ole käynnistetty että se paine tulisi takaisin tuohon aktuaattooriin?
smokeybandit Kirjoitettu 9. Toukokuuta, 2020 Kirjoittaja Kirjoitettu 9. Toukokuuta, 2020 Aihetta sivuten... Mistä muuten alipainesäiliö ottaa imunsa? Yksikään imusarjan letku ei mene suoraan säiliöön ja onko siinä useampi letkuyhde. Eipä ole tuohonkaan tarvinnut koskaan perehtyä. Ai se muovi pallo mikä on akun alapuolella? Jos en nyt ihan väärässä oo, niin minun käsittääkseni se ilma tulee sille pallolle plenumilta. Jos en väärin muista, niin sille pallolle menee vain yksi alipaine letku.
smokeybandit Kirjoitettu 9. Toukokuuta, 2020 Kirjoittaja Kirjoitettu 9. Toukokuuta, 2020 Kyllä se lämppärin ja vakkarin kanssa samassa linjassa pitäisi olla takaiskun jälkeen. Muovipillejä kulkee johtosarjassa ja joku niistä voi mennä pallolle. Moottorin toimintaan ei vaikuta mitenkään mutta lämppäriin ja vakkariin kyllä. Takaisku pitää niille alipaineen kun kaasua painetaan enempi. Silloin imusarjasta häviää/pienenee alipaine jolloin edellämainitut lakkaisi toimimasta. Sama pätee jarrutehostimeen jolle on oma takaisku tehostimen kyljessä. Voiko sitä jarru tehostimen taka isku venttiiliä tarkistaa tai putsata, vai oisko hyvä idea laittaa siihen uusi, kun nykyinen on 30 vuotta vanha, en tiiä onko miten haurastunut.
TransNAM Kirjoitettu 9. Toukokuuta, 2020 Kirjoitettu 9. Toukokuuta, 2020 Voiko sitä jarru tehostimen taka isku venttiiliä tarkistaa tai putsata, vai oisko hyvä idea laittaa siihen uusi, kun nykyinen on 30 vuotta vanha, en tiiä onko miten haurastunut. Jos pitäminen mietityttää niin laita uusi. Helppo testata: pidä hetken autoa käynnissä, sammuta, paina muutaman kerran jarrua. Jos poljin on heti kova - venttiili vuotaa, jos saa painaa muutaman kerran ennen kun menee kovaksi - venttiili ok. ...pieni suhaus, kun se ilma karkaa pois. Kuuluko se asiaan että se ilma sieltä itsekseen häviää, vai kuuluisko ton vakio nopeuden säätimen alipaine letkun pitää se paine siellä, esim, vielä seuraavana päivänä vaikka konetta jos ei ole käynnistetty että se paine tulisi takaisin tuohon aktuaattooriin? Alipaineen tapauksessa ilma karkaa SISÄÄN... Aina niissä pientä vuotoa on jossain. Letkut kovettuu, lämppärin säätövipu väljistyy jne. Eli ei tarvi päivätolkulla pitää. Uutena ehkä... Toimintaan vaikuttaa vasta sitten kun pitää vähemmän aikaa kun ajat kaasu pohjassa ... Kun pihinä voisi tulla alipainesäiliön hoodeilta. Sen sijainti vissiin vaihtelee Camaroissa ja Firebirdeissä, ollen aina akun alla? Siksipä mietin onko siinä minkämoinen takaisku. Netin vacuum diagrammit oli epämääräisiä säiliön osalta ja Thirdgen mainitsi säiliön olevan yhteydessä cruiseen. Oma cruise on tallissa muuttolaatikossa ja lokasuojan sisään sukeltava letku tulpattu. Pelkkä lämppärin muovipilli on melko vaatimaton ainoana alipaine lähteenä? Ehkä tulpattu cruise vakuumi olisi fiksumpi haarauttaa jarrutehostinen letkuun tms? Voihan se pallo olla haurastunut halki... Ainakin mun kohdalle sattuneissa linnuissa ollut vänkärin puolella. Pallolle ei ole omaa takaiskua, ainut taitaa olla imusarjan lähdössä. Alipaineen "kulutus" on aika pientä joten pienikin pilli riittää hyvin. Huomaa että vakkarilta lähtee 2 letkua, toinen jarru/kytkinpolkimelle. Sitä ei tarvi tulpata mutta alipaineen tulo kylläkin. Vakkari, lämppäri ja pallo (ehkä myös egr ja ilmapumpun venttiilit) on kaikki samassa linjassa joten jos jossain on vuoto on kaikki mykkänä. Imusarjan lähdön takaisku sallii koneen imeä alipaine järjestelmään mutta ei päästä sinne ilmaa kun alipainetta ei ole. Ota yksitellen letkuja irti ja imaise. Jos ei kieli tartu letkunpäähän on jossain vuoto
Fenix Kirjoitettu 9. Toukokuuta, 2020 Kirjoitettu 9. Toukokuuta, 2020 Alipaineen "kulutus" on aika pientä joten pienikin pilli riittää hyvin. Huomaa että vakkarilta lähtee 2 letkua, toinen jarru/kytkinpolkimelle. Sitä ei tarvi tulpata mutta alipaineen tulo kylläkin. Vakkari, lämppäri ja pallo (ehkä myös egr ja ilmapumpun venttiilit) on kaikki samassa linjassa joten jos jossain on vuoto on kaikki mykkänä. Imusarjan lähdön takaisku sallii koneen imeä alipaine järjestelmään mutta ei päästä sinne ilmaa kun alipainetta ei ole. Ota yksitellen letkuja irti ja imaise. Jos ei kieli tartu letkunpäähän on jossain vuoto Ei ole ollut käytännön ongelmia havaittavissa. Mutta täytyy tarkastella omia duunailuja. Löysin hyvän kuvan ja tuo letku nro.5 siis tulpattu. Kuvasta voisi päätellä, että mulla ollut alipainesäiliö pois pelistä.
TransNAM Kirjoitettu 9. Toukokuuta, 2020 Kirjoitettu 9. Toukokuuta, 2020 Ei ole ollut käytännön ongelmia havaittavissa. Mutta täytyy tarkastella omia duunailuja. Löysin hyvän kuvan ja tuo letku nro.5 siis tulpattu. Kuvasta voisi päätellä, että mulla ollut alipainesäiliä pois pelistä. Jätä ihmeessä pallo mukaan eli yhdistä vaan letkut 4 ja 5. Eli vaan vakkarille menevä haara pois.
Fenix Kirjoitettu 9. Toukokuuta, 2020 Kirjoitettu 9. Toukokuuta, 2020 Tuollaisen löysin kone huoneesta, liekkö toi oikeinpäin tuossa ettei ole takaperin kun silloinhan siitä ei mee ees ilma läpi. Jos siinä on takaisku, niin kokeile puhaltaa / imeä ja keksit miten päin sen tulisi olla. Olin siinä uskossa että tuo on pelkkä haara ja saatta itselläkin olla viimeisen rempan jäljiltä miten päin vaan.
Fenix Kirjoitettu 9. Toukokuuta, 2020 Kirjoitettu 9. Toukokuuta, 2020 Jätä ihmeessä pallo mukaan eli yhdistä vaan letkut 4 ja 5. Eli vaan vakkarille menevä haara pois. Joo. Vaikka kevennys ja putsauslinjalle on lähdetty, niin tuon voisi palauttaa toimintaan. Hyvin toiminut ilmankin, mutta ihan niin radikaali en ole että poistaisin säiliönkin autosta "turhana".
TransNAM Kirjoitettu 9. Toukokuuta, 2020 Kirjoitettu 9. Toukokuuta, 2020 Joo. Vaikka kevennys ja putsauslinjalle on lähdetty, niin tuon voisi palauttaa toimintaan. Hyvin toiminut ilmankin, mutta ihan niin radikaali en ole että poistaisin säiliönkin autosta "turhana". Ei se aivan pakollinen ole varsinkin kun ei vakkaria ole mutta pitää alipaineen tasaisempana ja on vähän "varalla" jos joku vähän vuotaa. Lämppärin "munat" kun on on/off joten riittää jos letkuissa on senverran alipainetta että läpät vaan pysyy pyydetyssä asennossa. Pallo painaa sen 100g eli kovin paljon kovempaa et pääse vaikka poistaisitkin
Fenix Kirjoitettu 9. Toukokuuta, 2020 Kirjoitettu 9. Toukokuuta, 2020 Ei se cruisekaan mitään paina. Oli vaan niin ruma ja kun muutenkin olen siivonnut moottoritilaa kliinimmäksi, niin sai lähteä. Pallo ei sentään ole heti näkösällä tai tiellä huoltoja hankaloittamassa.
smokeybandit Kirjoitettu 9. Toukokuuta, 2020 Kirjoittaja Kirjoitettu 9. Toukokuuta, 2020 Jos siinä on takaisku, niin kokeile puhaltaa / imeä ja keksit miten päin sen tulisi olla. Olin siinä uskossa että tuo on pelkkä haara ja saatta itselläkin olla viimeisen rempan jäljiltä miten päin vaan. Oon joskus koittanut ilmaa puhaltaa saman näköiseen taka isku venttiiliin, jos ilma tulee plenumista, niin sitten se pitäisi itsellä olla oikein, en viitsi irrottaa ainakaan toistaiseks letkua ja testata, kun silikooni letku puhumattakaan kumi letku, on niin tiukasti liimaantunu kiinni että katkeaa/repeää melkein takuu varmasti, ainakin plenumin puolelta, kokemuksia on
TransNAM Kirjoitettu 9. Toukokuuta, 2020 Kirjoitettu 9. Toukokuuta, 2020 Oon joskus koittanut ilmaa puhaltaa saman näköiseen taka isku venttiiliin, jos ilma tulee plenumista, niin sitten se pitäisi itsellä olla oikein, ... Takaiskun suunta pitää olla virtaus plenumiin päin. Eli kone IMEE alipainejärjestelmästä ilmaa pois = alipaine. Takaisku estää ilman pääsemisen takaisin alipainepuolelle. Voi verrata ilman pois imemiseen pullosta. Kun taas päästät ilmaa pulloon on siellä sama ilmanpaine kun muuallakin. Aliapaineessa on "voimaa" siksi kun meillä on täällä ympärillä aina n. 1bar ilmanpaine. Kun johonkin tehdään pienempi (alempi) paine muodostuu siitä paine-ero jolloin ympäristön ilma tekee "työn". Kun imet muovipullosta ilmaa pois menee pullo ruttuun siksi kun ympäristön ilma painaa sen ruttuun. 1bar paine vastaa pyöreästi 1kg/cm2 voimaa. Eli esim. moottorin tekemä 0,7bar alipaine aiheuttaa ulkpuolelle 0,7kg/cm2 voiman. Esim vakkarin kalvo on n. 12cm = 113cm2. Kyseisellä alipaineella vedetään kaasuvaijerista enimmillään n. 80kg (113x0,7) voimalla ulkoilman vaikutuksesta. Jarrutehostimen koosta johtuen tehostus on jo useta satoja kiloja. Ilma auttaa jarrujalkaa kun kalvon takana on pienempi paine. Alipaine ei siis itsessään tee yhtään mitään vaan ulkopuolella oleva paine (paine-ero). Isompi paine pyrkii täyttämään pienempipaineisen tilan. Tämän takia tulee usein virheitä käsitteissä kun puhutaan esim MAP-anturista. Paineanturit ilmoitetaan usein absoluuttisena paineena (tyhjiöstä alkaen) eikä maanpäällisinä. 1bar MAP-anturi ei sovellu ahdettuun autoon kun meillä on jo valmiiksi 1bar paine eli anturi on valmiiksi "tapissa". Maksimi alipaine on tyhjiö eli absoluuttisena 0bar tai maanpäällisenä -1bar. Mulla on selvästi tylsää ;D
smokeybandit Kirjoitettu 9. Toukokuuta, 2020 Kirjoittaja Kirjoitettu 9. Toukokuuta, 2020 Takaiskun suunta pitää olla virtaus plenumiin päin. Eli kone IMEE alipainejärjestelmästä ilmaa pois = alipaine. Takaisku estää ilman pääsemisen takaisin alipainepuolelle. Voi verrata ilman pois imemiseen pullosta. Kun taas päästät ilmaa pulloon on siellä sama ilmanpaine kun muuallakin. Aliapaineessa on "voimaa" siksi kun meillä on täällä ympärillä aina n. 1bar ilmanpaine. Kun johonkin tehdään pienempi (alempi) paine muodostuu siitä paine-ero jolloin ympäristön ilma tekee "työn". Kun imet muovipullosta ilmaa pois menee pullo ruttuun siksi kun ympäristön ilma painaa sen ruttuun. 1bar paine vastaa pyöreästi 1kg/cm2 voimaa. Eli esim. moottorin tekemä 0,7bar alipaine aiheuttaa ulkpuolelle 0,7kg/cm2 voiman. Esim vakkarin kalvo on n. 12cm = 113cm2. Kyseisellä alipaineella vedetään kaasuvaijerista enimmillään n. 80kg (113x0,7) voimalla ulkoilman vaikutuksesta. Alipaine ei siis itsessään tee yhtään mitään vaan ulkopuolella oleva paine (paine-ero). Isompi paine pyrkii täyttämään pienempipaineisen tilan. Tämän takia tulee usein virheitä käsitteissä kun puhutaan esim MAP-anturista. Paineanturit ilmoitetaan usein absoluuttisena paineena (tyhjiöstä alkaen) eikä maanpäällisinä. 1bar MAP-anturi ei sovellu ahdettuun autoon kun meillä on jo valmiiksi 1bar paine eli anturi on valmiiksi "tapissa". Maksimi alipaine on tyhjiö eli absoluuttisena 0bar tai maanpäällisenä -1bar. Mulla on selvästi tylsää ;D No voihan v jos se on mulla väärin päin se valve siinä. Eli ilman kuuluu mennä/tulee vakionopeuden säätimestä päin, ja sitten venttiilistä läpi plenumiin päin? Kun minun käsitykseni mukaan se on mulla siinä ollut ja on niinpäin että ilma tulis plenumista, ja siitä venttiilin läpi päin vakio nopeuden säädintä, eli jos se on niin, niin se on väärin mulla sitten. Täytyy mennä viimeistään illalla tallille ja tarkistaa, ainaskin kuvien perusteella mulla kuuluisi olla se oiken päin siinä, jos mie kuvien perusteella päättelen.
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään